Terve taasen. Tuollaista mietin yön pimeinä tunteina,
että nyt kun poikkeuslupaa ei enää tarvikkaan, ni pitäiskö Tyssikkä ikään kuin muutoskatsastaa pois poikkeusluvasta.
Tais olla mulla liian vilkas mielikuvitus
Saattaa seuraavassa kats asia hoitua tai ainakin kannattaa kysyä,,luparivin poisto(( voi esim ulkomailla herättää?)).
turha odottaa tafilta palautuksia turhasta luvasta ym ...
Viimeksi muokannut BussMAN, 18 Syys 2019 21:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ihan mielenkiinnosta: Onko tuollaisessa rekisteriotteessa (eli ajoneuvorekisterissä) erikseen maininta siitä poikkeusluvasta vai onko se ihan irrallinen dokumentti?
Ei oo mulla mainintaa rek otteessa, eikä löydy tietoja Trafin sivuilta.
Ainoa mistä ilmenee poikkeuslupa on mun pöytälaatikossa olevassa päätöksessä.
Rekisteriotteessa on ainoastaan auton pituus: 12.25m. Siitä pitäis tajuta että on poikkeusluvallinen kulkine.
Tuossa tapauksessahan ei pitäisi joutua tekemään mitään, jos rekisterissä(/otteessa) ei ole mitään erityistä mainittu niin ei sieltä pitäisi mitään poistettavaakaan olla. Kannattaahan se katsastusmieheltä seuraavalla kerralla varmistaa.
Karsa kirjoitti: ↑19 Syys 2019 20:00Tai siis oli...
.?. Muutoset / poikkeavuudet yleensä näkyy tekn tiedoissa, onko unohtunut kirjoittaa vai eikö tuota tietoa merkitä.
Mietin mistä eri konttorilla on tieto voitu tarkistaa? tarvittaessa tai poliisi ( esim tapaus auton rek ootteesa virheellinen
kokopaino tieto, auton omistaja ylikuormamaksu vaikka virheen textiin oli tehnyt kats ins )
"Matkailuauton pituus 12,70 metriä on hyväksytty Liikenteen turvallisuusviraston Trafin päätöksellä Dnro: 1114/3.5.8/2014, jonka perusteella autoa voidaan käyttää liikenteessä 31.12.2020 asti." Mulla tuli tollanen teksti aikanaan otteeseen ja suoraa se jostain paperista sen luki että miten se siihen merkataan
Niin, eihän EU:n sisällä rajavalvontaa ole muutenkaan. Itse ainakin ihan pari vuotta sitten kävin Eestissä käynyt autolla joka oli Trafin käyttökiellossa, vähän hämmästyttävää että ei rajalla ole edes mitään automaattivalvontaa rekkarin mukaan? Kotiin tullessa oli postikuormassa Trafin kirje odottamassa, silloin vasta huomattiin.
Mutta saattaapa hyvin olla että jos ihan jostain muusta syystä joutuu "poliisin haaviin", esimerkiksi onnettomuustilanne tai ylinopeussakko jne, onkin virkaintoisella poliisilla ihan uutta vipuvartta asiaan jos ollaan "laittomalla" autolla liikenteessä.
Niin,mitenkäs nuo ulkomaan virkamiehet suhtautuu näihin kansallisiin poikkeuslupiin?Käytiin just tänään katsastamassa 14,5 x 2,60 auto henkilö/matkailuautoksi,silläkö ei millään kujeella saa lähteä esim.ruotsin puolelle ajelemaan?
Kyllä ulkomailla on kusessa jos väärällä vehkeellä oot liikkeellä. Tai et oo kusessa niin kauan ku kukaan ei huomaa. Saksan motarilla tykkäävät pysäytellä Horroreita ja sit pitää kyllä selittää kaikki. 260 levee esim tarvii Saksassa etuauton. Eikä ne kuuntele selityksiä. Mun piti kerätä kolehti ja maksaa verot siinä, ku ne sano et ”tää on linja-auto, linja-autoille kuuluu tämmönen vero!”. Riippumatta siitä et oli Suomen kilvissä ja yksityiskäytössä. Siitä sai sit tehä valituksen myöhemmin, mut auto ei liikkunu, ennen ku vero oli maksettu. Voin vaa kuvitella sitä tilannetta ku oot 2600 leveällä 13m matkailuautolla samalla levikkeellä niitten koppalakkien kanssa. Lavettikyyti Münkkenistä Jokioisille ei ehkä oo halapa...
neppi kirjoitti: ↑21 Heinä 2020 00:33
Lavettikyyti Münkkenistä Jokioisille ei ehkä oo halapa...
Sen etuauton kanssa
Kyllä se silläviisiin on, että maailmalla kulkiessa on viisaampi noudattaa sikäläisiä sääntöjä eikä yrittää sluibailla.
Selittelykin on pirusi vaikeampaa, kun ne ymmärtää ja puhuu vähän huonosi härmää yleensä
Meillä on suunnitteilla pikku käynti Valkovenäjälle syksymmällä neljän kaveruksen voimin, yks meinas että säästetään ja haetaan ryhmäviisumia vaikka siihen täytyiskin olla viis niin ei se nyt haittaa jos meitä onkin vaan neljä
Vähän toppuuteltiin, että jos nyt kumminkin haetaan ihan yksittäiset luvat vaan. Saattaa ohuesti harmittaa, jos toppaa matka rajalle kun ei ole mikään ihan yksinkertainen (eikä halpa) projekti kaikkine lappuineen
neppi kirjoitti: ↑21 Heinä 2020 00:33
Kyllä ulkomailla on kusessa jos väärällä vehkeellä oot liikkeellä. Tai et oo kusessa niin kauan ku kukaan ei huomaa. Saksan motarilla tykkäävät pysäytellä Horroreita ja sit pitää kyllä selittää kaikki. 260 levee esim tarvii Saksassa etuauton. Eikä ne kuuntele selityksiä. Mun piti kerätä kolehti ja maksaa verot siinä, ku ne sano et ”tää on linja-auto, linja-autoille kuuluu tämmönen vero!”. Riippumatta siitä et oli Suomen kilvissä ja yksityiskäytössä. Siitä sai sit tehä valituksen myöhemmin, mut auto ei liikkunu, ennen ku vero oli maksettu. Voin vaa kuvitella sitä tilannetta ku oot 2600 leveällä 13m matkailuautolla samalla levikkeellä niitten koppalakkien kanssa. Lavettikyyti Münkkenistä Jokioisille ei ehkä oo halapa...
Okei,meillä nyt ei ruotsia pidemmälle ois tarviskaan lähteä,mutta täytynee sitte kehittää senkin suhteen joku muu suunnitelma,jos kerran noin virkaintoisia ovat...
kylähullu kirjoitti: ↑20 Heinä 2020 19:39
Niin,mitenkäs nuo ulkomaan virkamiehet suhtautuu näihin kansallisiin poikkeuslupiin?Käytiin just tänään katsastamassa 14,5 x 2,60 auto henkilö/matkailuautoksi,silläkö ei millään kujeella saa lähteä esim.ruotsin puolelle ajelemaan?
Niin mites tää 2,60 leveys nyt onnistuu M1?
Saako siihenkin poikkeuksen?
kylähullu kirjoitti: ↑20 Heinä 2020 19:39
Niin,mitenkäs nuo ulkomaan virkamiehet suhtautuu näihin kansallisiin poikkeuslupiin?Käytiin just tänään katsastamassa 14,5 x 2,60 auto henkilö/matkailuautoksi,silläkö ei millään kujeella saa lähteä esim.ruotsin puolelle ajelemaan?
Niin mites tää 2,60 leveys nyt onnistuu M1?
Saako siihenkin poikkeuksen?
Hyvä että saa leveydellekin luvan, voi kun traficom voisi näitä kertoa ajoissa. Viime vuonna siellä sanottiin että vain kuorma-autoksi 2,60 mahdollinen
Näistä mitoista ois kyllä kiva kuulla ihan faktatietoa,miten missäkin maassa suhtaudutaan,ja mikä on sallittua ja mikä johtaa teloituskomppanian eteen...neppi jo osas kertoa tuon saksalaisten asenteen näihin,eli sinne ei pidä lähtee.
Vaan mites mahtaa olla,onko joku virasto jossain,mistä voi anoa erikseen luvan liikkua esim. juuri saksassa,koska muistan taannoin erään toisen tiimin käyneen kuitenkin yli korkealla puoliperävaunulla siellä kuljettelemassa kilpa-autoaan,oli ihan luvallista touhua,mutta reitti ja käytettävän ajoneuvon mitat piti etukäteen ilmoittaa johonkin.
Tuossa listassa on vaan se vika että tuo on kerätty silmällä pitäen ammattiliikennettä, eli käytännössä, eli kuorma-auto yhdistelmiä ja linja-autoja. Matkailuajoneuvoista, eli henkilöautoista tuossa listassa ei ole mitään mainintaa - eikä edes pelkästä kuorma-autosta ilman perävaunua.
Katsokaapa mitä tuo listaa suomalaisksi mitoiksi, 13m pituutta ei mainita missään, vaikka selvästi tuolla on jo ajantasaiset mitat.
E: Tuolla tuo "Lorry or Trailer" kohta on monessa maassa 12m, suomessahan kärryn maksimi pituus on pidempi kuin auton, eli olisiko se sitten kuitenkin s nuppi pituus?