Uus kulkuri ilmoittautuu. Pihassa tuommonen vähän niinku linja-auto, mutta paljo lyhyempi Matkailuautoksi tehdään ja ensi kesänä pitäisi matkailla. Tyhmiä kysymyksiä alkaa varmaan satelemaan tänne kun rakentaminen etenee
Ellei bussin hankkimisen pointti olisi meillä ollut nimenomaan pituuden tuoma tila, olisin oikein mielelläni itsekin hankkinut jonkun tuollaisen pätkän.
Pariskuntana kahden tessun kanssa retkeillään niin tila varmasti riittää. Suurin kriteeri pätkän ostamiselle oli tämä meidän tontti johon tullaan tieltä kapealle sillalle ja siitä jyrkästi pihaan. Ammattilainen varmaan taittaisi täysmittasenki pihaan, mutta helpompaa vähän lyhyemmällä
Ensimmäinen kysymys invertterilatureista. Toimiiko ebayn Iconicat vai onko Victron ainoa oikea valinta? Entä ilmalämpöpumppu, missä on sisäyksikön oikea paikka, lähinnä viilennystä ajatellen?
Viehkeän näköinen pätkä. Onnittelut hankinnasta. Kyllä nuo kiinanvertit tekevät sen minkä huonosti käännetty manuaali lupaa - ihan toimivia koneita. Victron on kyllä laadukas, mutta kova on hinta.
Tuollaisessa lyhyessä autossa laittaisin ilpin katonrajaan keskelle autoa ja kunnon verhot kuskin penkin taakse. Pysyisi kylmä asunto-osassa. Ilppi ei oikein jaksa taistella tuulilasin lämpökuormaa vastaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Työhommat haittaa perinteisesti harrastusta, mutta penkit on jo poistettu ja hahmoteltu suunnilleen mitä mihinkin tulee. Seuraavaksi hattuhyllyjen poistoa ja sisälle jäävien sinisten ja kirjavien verhoiluiden värjäystä ennen kalusteiden mallailua. Ilmalämpöpumpun asennuskin pitäisi saada tehtyä piakkoin, jotta pysyy sisätilat plussan puolella viikonloppuisin kun autoa rakennetaan. Sisätilat ja sähköhommat pitää saada talven aikana valmiiksi ja keväällä ulkopuolelle loppusilaus teippaamalla. Ultimaten ilppejä kattelin, mutta onpa sielläkin nykyään malleja vähintään riittävästi Panasonicit, Greet ym. merkkilaitteet maksavat alkaen toista tonnia, niin ajattelin että autoon voisi välttää halvempikin? Onko kellään kokemusta Ultimaten nykymallistosta?
Ja tässä vielä jatkokysymys nuihin vertteihin liittyen, onko tästä tai muista saman valmistajan malleista kellään kokemusta? https://www.photonicuniverse.com/en/cat ... ility.html
Edit: korjasin informatiivisemman linkin
ohcworth kirjoitti: ↑08 Loka 2019 19:59
Onko kellään kokemusta Ultimaten nykymallistosta?
Tuttujen kokemusten perusteella voi ultin pumpun ostaa. Jos sen käy itse hakemassa Tomitusten kanssa on jo kesällä ollut vähän niin ja näin.
Historian tietäen en ainakaan itse uskaltaisi etukäteeen maksaa ja jäädä odottelemaan, että saanko mitään
Mulla on kolme Ultimatea pihapiirissä, vanhin jo yli 10v. Bussiin tuli erimerkkinen kun Ultimate oli just sillä hetkellä konkassa, mutta taashan se on siitä herännyt ja ihan onnistuneesti viime keväänä yhden pumpun taas sieltä ostin.
Hyviä pumppujahan ne on, lähinnä tuo firman talous se eniten huolestuttava seikka. Jotkut on toimitusmyynnilläkin onnistuneet tilaamaan niin että maksavat nettipankissa sillä hetkellä kun on kuriiri romujen kanssa pihassa, kuski odottaa niin kauan että suoritus näkyy Ultimaten tilillä..
Ultimate taitaa myös olla ainoa merkki missä edelleen tulee tee-se-itse -asennussarja mukana, eikä kysellä valtuutetun asentajan nimeä tilausvaiheessa..
Juu oon jo kerran sanonutkin että yks ultin ilmalämpöpumppu tilattu ja piti maksaa etukäteen mutta ei sitä pumppua mulle koskaan tullut.
Piti olla ensin konkurssi mutta muuttuikin sitten törkeäksi petokseksi ja pari vuotta tässä ootellut että tulee käräjät.
No minun tilannetta se ei muuta mitenkään mutta ihmetytti kyllä kun aika pian oli sama firma pystössä vaikka eka oli just menny konkkaan/ajettu konkkaan yms.
Ja samoja pumppuja on myynnissä!
Tuosta hybridi-invertteristä sen verran että tuollaista samaa aparaattia myydään lukuisilla eri brändeillä, itsellänikin on pari "samanlaista" mutta erimerkkistä (toinen käytössä, toinen ainakin vielä laatikossaan).
Äkkiseltään ainakin tuon linkin takaa hinta tuntuu vähän kovalta, 500e luokkaan tuollaisen pitäisi mielestäni liikahtaa Euroopastakin (kiinalaisten myymänä).
Meillä on ollut hupiakkuina käytössä 2 x Exide Dual AGM EP2100 ja niiden kaveriksi tulee vielä poikkeuksellisen edullisesti saadut 4 x Nordmax AGM DEEPCYCLE 220 kunhan saan ne raahattua bussiin. Aika paljon kapasiteettia, mutta haetaankin ainakin muutaman päivän täyttä omavaraisuutta mukavuuden hirveästi kärsimättä (meillä ei ole kaasua). Toisaalta jotkut kokeneemmat täällä ovat sanoneet että AGM:t yleisesti eivät olisi hintansa väärtejä ja että kuolevat muutamassa vuodessa, mutta saa nähdä. Tavalliset käynnistysakut ovat toki hankintahinnaltaan selkeästi edullisempia.
Kannattaa laittaa nuo akkutyypit erikseen ja A / B kytkin akustojen lataukseen. Muuten menee tuo lataus heikoimpien ehdoilla ja isoista ei saa täyttä hyötyä irti.
Röllissä on ihan hyppylangalla vara-akkupari, jolla saa muutamat kahvit keitettyä ja pakastimen pidettynä jäässä. Hyvä olla back up - on tuo hupipuolo kuinka iso tahansa niin lopussa se tyhjenee...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Pitääpä tännekin päivittää tilannetta. Rakentaminen on hyvin vauhdissa. Kuvia ei oo vielä oikein näytettäväksi, koska kaikki on vielä aivan vaiheessa. Sänky tehty perälle, kulmadivaanivuodesohva tilattiin ja sekin saapui. Keittiökalusteet hankittu ja niiden kasaaminen menossa. Verhoilukankaita tuli Saksasta joitakin kymmeniä metrejä, ilppi loppuasennusta vaille, penkit verhoilijalla, rouva kolvailee ledivaloja kattoon jne. Jos talven aikana saataisiin sisusta suunnilleen valmiiksi ja keväällä sähköhommat sekä auton teippaus. Eka testireissulle päästään varmaankin toukokuussa ja sitten toki Saloon liittymään porukkaan