Finlexissä sanotaan näin:
Ehtona linja-auton hyväksymiselle käytettäväksi 100 km/h nopeudella on, että linja-auto täyttää seuraavat edellytykset:
1) auto on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla;
2) autossa on rengasvalmistajan vähintään 100 km/h nopeudelle ilman käyttöjakson aikarajoitusta hyväksymät renkaat;
3) auton moottorin teho on vähintään 11 kilowattia kokonaismassan tonnia kohden;
4) istuimissa on pääntuet;
5) matkustajien istuimet paikalla, jossa edessä ei ole toista istuinta tai muuta vastaavaa estettä, sekä kuljettajan istuin on varustettu turvavöillä;
6) kuljettajan paikka on takaapäin suojattu;
7) matkatavarat ovat kiinnitettävissä tukevasti paikalleen;

ajopiirturin mitta-alue ulottuu vähintään 125 km/h nopeuteen;
9) auton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100.
Eli jos uudessa laissa mennään tuon vaatimuksen mukaan, niin yli 3500kg kokonaispainoisen matkailuauton muuttaminen 100km/h autoksi edellyttää noiden yhdeksän kohdan täyttämistä mitkä tarkastetaan muutoskatsastuksessa. Ihan niinkuin linja-autokin muutoskatsastetaan. Muutamia linja-autoja olen käynyt muuttamassa 100->80 ja 80->100. Tuo kohta 8 on vähän epäselvä, kun matkailuautossa ei tarvitse piirturia olla.
Nopeudenrajoittimen olemassaolo taas liittyy ajoneuvojen teknisiin vaatimuksiin, sillä ei ole mitään tekemistä tieliikennelain kanssa.
Ja se rajoitin on 80 autossa max 90 ja 100 autossa max 100.