sisäkorkeus ei täyty
sisäkorkeus ei täyty
Olen aloittanut projektin. Tarkoitus olisi tehdä vanhasta linja-autosta matkailu auto, mutta sisäkorkeus siinä ei ole, kuin 1,85m, että saako tästä tehdä matkailuauton ja minkälaiset verot siihen tulisi, kun sisäkorkeus ei täyty?
Voiko tehdä esim katolle pienen korokkeen?
Voiko tehdä esim katolle pienen korokkeen?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Taitaa napsahtaa autovero
eikä varmaankaan mikään pieni
paitsi ikä saattaa kyllä vaikuttaa siihen
Mutta korotuksella sen vois kyllä kiertää tai ajamalla se D1-kortti
Vaatimushan oli: 1,9m / 40cm leveää / 40% asunto-osan pituudesta ja mittaus alkaa kuljettajan penkin takaa (mulle ainakin sanottiin katsastuskonttorilla) 





- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
Omassa projektissani on myös tuo samainen korkeusongelma
Tosin vain 4cm uupuu
vaaditusta.
Aion ratkaista tuon pulman laskemalla lattiaa käytävän
osalta korin apurungon tasalle, jotta tuo korkeusvaatimus tulee täytettyä.
Senverran olen tuota rakennetta tutkinut, että se jopa onnistuukin

Tosin vain 4cm uupuu

Aion ratkaista tuon pulman laskemalla lattiaa käytävän
osalta korin apurungon tasalle, jotta tuo korkeusvaatimus tulee täytettyä.
Senverran olen tuota rakennetta tutkinut, että se jopa onnistuukin

<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Mikähän on se asetus, jossa nuo ehdot mainitaan...Acer65 kirjoitti:Mitenkäs muuten, pitääkö tuon alueen (1.9@40%@>40cm) olla yhtenäinen,
vai voiko välissä olla matalampia kohtia
Autoverolaki (1482/1994) 5 luku, korostukset allekirjoittaneen:
Lihavoidun kohdan tarkoittamaa asetusta en ole löytänyt.5 luku
Verovapaus ja alennettu vero
21 §
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)
Huoltoautosta, jonka oma massa on vähintään 1 875 kilogrammaa, vero on 35 prosenttia verotusarvosta. M1-luokkaan kuuluvasta autosta, jonka oma massa on vähintään 4 500 kilogrammaa, vero on 35 prosenttia. M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa.
Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)
Joka tapauksessa 21§ 2 mom mukaan omamassaltaan yli 6-tonninen M1-luokan auto on aina autoverosta vapaa (kursivoitu osa). Yli 6-tonnisten ei siis tarvitse täyttää asetuksessa (mahdollisesti / oletettavasti) sanottuja erityisvaatimuksia.
Sen sijaan vanhassa Liikenneministeriön päätöksessä matkailuautoista ja matkailukoreista 1207/1990 nuo ehdot mainitaan. Se on kuitenkin kumottu Ajoneuvolailla 11.12.2002/1090. Viimeksimainittu taas sanoo, 22 pykälässään, että
Tämä siis viittaa edellämainittuun autoverolakiin, joka viittaa säädökseen, jota ei minun taidoillani äkkiseltään löytänyt. Jatkan etsintöjä.Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
Edit: lisäsin linkit säädöksiin ja korostin yli 6-tonnisten verovapautta.
Viimeksi muokannut pompo, 17 Helmi 2006 00:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
Tuolla: http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=265
Lainaus:
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa
olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat
varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on
verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on
vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus
on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja
pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen
rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
Lainaus:
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa
olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat
varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on
verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on
vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus
on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja
pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen
rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
Aivan oikein, Ajoneuvolaki on muuttunut ja matkailuauton vaatimukset ovat helpottuneet.pompo kirjoitti:Kumottu säädöksellä 1090/2002 (Ajoneuvolaki).Acer65 kirjoitti:(ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Linja-auton, joka siis on autoverovapaa, kun muuttaa matkailuautoksi, tulee täyttää
ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998.
ns. "täydenveron" matkailuautossa ei ole tuota korkeusvaatimusta.
Tuossa vielä AKE:n sivuilta matkailuauton määritelmä :
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1401
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Viranomainen ei voi perustaa toimintaansa kumottuun säädökseen.Acer65 kirjoitti:Linja-auton, joka siis on autoverovapaa, kun muuttaa matkailuautoksi, tulee täyttää
ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998.
Kysynpä Akelta tästä nimenomaisesta asiasta, kerron vastauksen täällä, jahka/jos sellaisen saan.
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
Näin se vaan valitettavasti on.........pompo kirjoitti:Kumottu säädöksellä 1090/2002 (Ajoneuvolaki).Acer65 kirjoitti:(ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
102 §
Kumottavat säännökset
Tällä lailla kumotaan:
1) liikennetarvikkeiden kaupasta, asennuksesta ja korjauksesta 14
päivänä heinäkuuta 1978 annettu laki (570/1978) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;
2) liikennetarvikkeiden kaupasta, asennuksesta ja korjauksesta 5
päivänä tammikuuta 1979 annettu asetus (9/1979) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;
3) liikennetarvikkeiden asennus- ja korjausluvan ehdoista 21 päivänä
elokuuta 1992 annettu liikenneministeriön päätös (817/1992) siihen
myöhemmin tehtyine muutoksineen;
4) ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 4 päivänä joulukuuta 1992
annettu asetus siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen
lukuun ottamatta:
a) asetuksen 1 §:n 3 momentin säännöstä ajoneuvojen rakenteesta ja
varusteista annetun asetuksen soveltamisesta sotilasajoneuvoasetuksen
(560/1992) 2 §:ssä määriteltyihin sotilasajoneuvoihin panssariajoneuvoa
lukuun ottamatta siten kuin sotilasajoneuvoasetuksessa säädetään;
b) 13 §:n invataksin määritelmää;
c) 16 §:n eläinlääkintäauton määritelmää;
d) 17 §:n verovapaan matkailuauton määritelmää;
e) 18 §:n verovapaan ruumisauton määritelmää;
f) 19 §:n huoltoauton määritelmää;
g) 20 §:n auton alustalle rakennetun työkoneen määritelmää;
h) 28 §:n takaikkunan huurteenpoistolaitteen määritelmää;
5) ajoneuvojen katsastuksesta 30 päivänä joulukuuta 1992 annettu
asetus (1702/1992) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;
6) matkailuautoista ja matkailukoreista 20 päivänä joulukuuta 1990
annettu liikenneministeriön päätös (1207/1990); <tämä siis kumottu>
7) ajoneuvon rakenteen, varusteen tai osan kansainvälisestä
hyväksymisestä 3 päivänä lokakuuta 1994 annettu liikenneministeriön päätös (874/1994).
Lainaus otettu tuolta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Sieltäpä se heti kilahti.pompo kirjoitti:Odotan silti innolla Aken tulkintaa 6000 kilon omastamassasta.
Vastauksessa ohitetaan tulkinta siitä, kuuluuko matkailuauto aina luokkaan M1. Mainitulla sivulla on ristiriita sen kohdan lopussa, jota Acer65 lainasi, siis703/1998 on kumottu pääosin, mutta mm. 17 § 3. momentti on edelleen voimassa.
Yli 6000 kg painavan M1-luokan ajoneuvon autoverovapaudesta on maininta verkkosivuilla.
http://www.ake.fi -> verotus -> autovero -> Ajoneuvojen luokittelu ja eri ajoneuvoluokkien ja -ryhmien autoveroasema -> Henkilöauto (M1-luokka):
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauton autovero:
* henkilöauto, jonka omamassa on alle 4 500 kg, on täysimääräisen veron alainen
* henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kg, on kokonaan verovapaa (autoverolaki 21 §:n 2 momentti).
Samalla sivulla siis mainitaan, että M1-luokan ajoneuvo, jonka omamassa on yli 6000 kiloa, on verovapaa, mutta jos autoon lisää keittomahdollisuuden, pöydän ja vuodepaikkoja, vero pitää maksaa. Ota tästäkin nyt sitten selvä...Acer65 kirjoitti:M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
Esitin Veijo Akelle pari lisäkysymystä aiheen tiimoilta.
Ok, en vain osannut a) ilmaista itseäni, b) lukea: jätin huomiotta präntin "huom. osittain edelleen voimassa."Acer65 kirjoitti:Siis, tuo lainaamani kohta on nimenomaan Finlexistä.pompo kirjoitti:Kai se vain on uskottava. Mielenkiintoista on se, että Finlexissä koko asetus on merkitty kumotuksi.Acer65 kirjoitti: Näin se vaan valitettavasti on.........
Vastasivat vihdoin.
Hei
Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.
Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.
Terveisin
Jorma Kurtelius
Lakimies, VT
Rekisteröinti ja verotus -toimiala
Valvonta
Ajoneuvohallintokeskus AKE
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
pompo kirjoitti:Vastasivat vihdoin.
Hei
Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.
Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.
Terveisin
Jorma Kurtelius
Lakimies, VT
Rekisteröinti ja verotus -toimiala
Valvonta
Ajoneuvohallintokeskus AKE
Tarkoittaakos tuo nyt sitä, että yli 6000kg:n
ajoneuvon ei tarvitse täyttää noita mittavaatimuksia ?

<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
Vielä piti kuitenkin varmistaa AKE:lta oman ajonevon tiedoilla, ja näin vastasivat:
"Autoverolain 21 §:n mukaan autoverosta on vapaa M1 -luokkaan kuuluva
auto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kilogrammaa. Matkailuauton
ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Autoveroa ei siten
maksettavaksi, jos matkailuauton omamassa (paino)on vähintään 6000 kiloa,
vaikka 1,9 metrin korkeusvaatimus ei täytykään. Käyttövoimavero (ns.
dieselvero) sen sijaan tulee maksettavaksi."
YES
Kiitokset Pompo'lle

Itekkin nuo pykälät on moneen kertaan tavannut, mutta mutta........
"Autoverolain 21 §:n mukaan autoverosta on vapaa M1 -luokkaan kuuluva
auto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kilogrammaa. Matkailuauton
ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Autoveroa ei siten
maksettavaksi, jos matkailuauton omamassa (paino)on vähintään 6000 kiloa,
vaikka 1,9 metrin korkeusvaatimus ei täytykään. Käyttövoimavero (ns.
dieselvero) sen sijaan tulee maksettavaksi."
YES

Kiitokset Pompo'lle



Itekkin nuo pykälät on moneen kertaan tavannut, mutta mutta........

<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Mutta eikö kaikki yli 3500 kg kokonaispainoltaan ylittävät ole N2 , eli kuorma-autoja?pompo kirjoitti:Vastasivat vihdoin.
Hei
Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.
Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.
Terveisin
Jorma Kurtelius
Lakimies, VT
Rekisteröinti ja verotus -toimiala
Valvonta
Ajoneuvohallintokeskus AKE

Miten 4500 - 6000 kg auto voi lain ajoneuvoluokkasäännöstön mukaan säilyä M1 luokassa ja miten ihmeessä siitä voidaan vaatia 35% veroa?
Lain mukaan se kun on N2 , eli kuorkki , kunhan siinä ei ole istuinpaikkoja enintään kuin 1+8. Jos on enemmän, se menee M2:seksi, eli linja-autoksi, josta siitäkään ei mene veroa, mutta sen kuskaaminen vaatii jonkun D-korteista.

- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Omassa ajoneuvoluokka M1, ajoneuvoryhmä matkailuauto ja kokonaispaino 14500kg. Akesta napsahti vielä perusvero , mutta sen kait saa takaisin. Käyttövoimavero menee 14500kg mukaan eikä omapainoa saa laskettua millään punnituksilla. Tv AriMutta eikö kaikki yli 3500 kg kokonaispainoltaan ylittävät ole N2 , eli kuorma-autoja?![]()
Niinhän sitä äkkiseltään voisi luulla, vaan Ajoneuvolain mukaan "Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo". Jos matkustajapaikkoja on alle yhdeksän, kyseessä on M1-luokan ajoneuvo, siis henkilöauto -- varsin raskas tosin. Omamassahaarukassa 4500...6000 kilogrammaa sovelletaan Autoverolain mukaan huojennettua veroa (35%), yli 6-tonniset ovat verovapaita.Anonymous kirjoitti:Mutta eikö kaikki yli 3500 kg kokonaispainoltaan ylittävät ole N2 , eli kuorma-autoja?Noita jenkki SUVeja pehmeine penkkeineen jopa kahdeksalle matkustajalle (esim. Chevy /GMC Suburban) saa rekisteröidä nykyään verottomiksi kuorma-autoiksi N2. Vain tavaratilaan vaaditaan kiinityspisteet lastille ja sellainen teräsverkkoseinä.
Miten 4500 - 6000 kg auto voi lain ajoneuvoluokkasäännöstön mukaan säilyä M1 luokassa ja miten ihmeessä siitä voidaan vaatia 35% veroa?
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
Kysäisin vielä AKE:sta tuosta Ajoneuvoveron perusverosta,B9M kirjoitti:Omassa ajoneuvoluokka M1, ajoneuvoryhmä matkailuauto ja kokonaispaino 14500kg. Akesta napsahti vielä perusvero , mutta sen kait saa takaisin. Käyttövoimavero menee 14500kg mukaan eikä omapainoa saa laskettua millään punnituksilla. Tv AriMutta eikö kaikki yli 3500 kg kokonaispainoltaan ylittävät ole N2 , eli kuorma-autoja?![]()
tässä vastaus:
"Ajoneuvoverolain 10 §:n mukaan perusveroa määrätään henkilö-
pakettiautolle (M1, N1, M1G ja N1G -luokka) sekä erikoisautolle, jonka suurin
sallittu kokonaismassa on enintään 3500 kilogrammaa.
=> kaikilta matkailuautoilta menee perusvero.
Erikoisautot ovat ennen vuotta 1993 eri tarkoituksiin rekisteröityjä autoja."
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
Näin se valitettavasti on. Erikoisajoneuvoksi rekisteröinti ei enää tosin onnistu.Anonymous kirjoitti:Eli siis dieselverosta ei voida luistaa mitään kautta jos auto rekisteröidään erikoisajoneuvo/matkailuautoksi? Kerpele. Opiskelijan pussissa tuntuu.
Tuohon diisseliveroon on kyllä apuja tulossa:url=http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuo ... tetaan.htm
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>