Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset
Pengoin tuossa aikani palstaa ja onnistuin löytämään Katsastajan Käsikirjan vuodelta 2008. Siinä mainittiin turvavöistä ja jos vaikka mistä ja viitattiin muualla oleviin EU-asetuksiin.
Jos nyt ajatellaan, että hommaa vaikka vuosituhannen taitteen aihion, niin onko siinä jotain päivämääriä tai muita kommervenkkejä, jotka määräävät turvavöitä eri rintamasuuntiin (eteenpäin, sivulle päin, taaksepäin) oleviin penkkeihin? Ja entä jos ei halua laittaa linjurin penkkejä autoon ollenkaan, vaan laittaa sohvia? Onnistuuko tämä edes teoriassa, koska niihin sohviin on lujassa saada mitään hyväksyttyjä turvavöitä kiinni?
Pannaan sen verran edittiä vielä, että jos tekee ohjaamon ja muun osan välille lämpöeristeisen väliseinän, vaikuttaako se istuinjärjestelyihin?
Jos nyt ajatellaan, että hommaa vaikka vuosituhannen taitteen aihion, niin onko siinä jotain päivämääriä tai muita kommervenkkejä, jotka määräävät turvavöitä eri rintamasuuntiin (eteenpäin, sivulle päin, taaksepäin) oleviin penkkeihin? Ja entä jos ei halua laittaa linjurin penkkejä autoon ollenkaan, vaan laittaa sohvia? Onnistuuko tämä edes teoriassa, koska niihin sohviin on lujassa saada mitään hyväksyttyjä turvavöitä kiinni?
Pannaan sen verran edittiä vielä, että jos tekee ohjaamon ja muun osan välille lämpöeristeisen väliseinän, vaikuttaako se istuinjärjestelyihin?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset
Helpoin on käyttää alkuperäisiä kiinnityskiskoja lattiassa ja ikkunoiden alla. Säädökset ovat ensirekisteröintipäivämäärään sidonnaisia. Jotkut kohdat katsotaan läpi sormien esim. turvatyynyt ja ajonesto.
Voihan sen sohvan rakentaa linja-auton penkkien rungoista ja laittaa ne kiinni alkuperäisiin kiskoihin. Minimivarusteilla muutosleimalle ja kustomoinnit sitten vuosien varrella. Ei ne vuosileimalla niistä lujuuspapereita kysy, kuhan ei ihan kuormalavasohvan kanssa ajele.
Itse laittaisin 8-paikkaa bussinpenkeillä ja hakisin muutosleiman - helpointa kaikille.
Voihan sen sohvan rakentaa linja-auton penkkien rungoista ja laittaa ne kiinni alkuperäisiin kiskoihin. Minimivarusteilla muutosleimalle ja kustomoinnit sitten vuosien varrella. Ei ne vuosileimalla niistä lujuuspapereita kysy, kuhan ei ihan kuormalavasohvan kanssa ajele.
Itse laittaisin 8-paikkaa bussinpenkeillä ja hakisin muutosleiman - helpointa kaikille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset
Aijoo, hyvä huomio tuo turvatyynyhomma. Jos on B10M tämän vuosituhannen puolelta niin siinä ei varmaan ole turvatyynyä ratissakaan? Pitääkö M1 -matkailuautossa olla?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset
"Yli 3500 kg matkailuauton suurin sallittu nopeus on lähtökohtaisesti 80 km/h. Jos nykyaikaisessa matkailuautossa on lukkiutumattomat jarrut sekä turvavyöt ja istuimien pääntuet kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla voi matkailuauton nopeus olla myös 100 km/h. Turvavarusteiden olemassaolo on todettava muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa ja nopeudesta tehdään auton rekisteritietoihin merkintä."
Tuollaisen löysin Traficomin sivuilta. Tästä päätellen 100km/h linja-auto saa alkuperäisillä penkeillään jatkaa 100km/h autona uutta elämäänsä matkailuautona.
Tuollaisen löysin Traficomin sivuilta. Tästä päätellen 100km/h linja-auto saa alkuperäisillä penkeillään jatkaa 100km/h autona uutta elämäänsä matkailuautona.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset
Niinhän se tekkee, mietin vaan, että kun esim. B10M:ssä ei ole kuljettajan airbagia ja 2000-luvulla se on kuitenkin pakollinen vehje henkilöautossa, niin meneekö se silti ilman bagia jos muutoskatsastaa linjurin henkilöautoksi?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset
Joo, kyllä ne ovat ilmeisesti menneet.
JOstain luin että se yli 3,5t matkailuautojen vaatimuspykälä oli jotenkin toteutettu vain viittaamalla linja-autojen vaatimuksiin.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset
Ite mietin samaa, se lienee se "vertailumalli"
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset
olen minä kerran äimistellyt VW Transporteria, joka oli d1-linja-auto.
ei kylkivahvikkeita, ei piirturia, ei kuljettajan takana suojausta, ei rajotinta, ei palosuojauksia,.... ei ylipäätään mitään bussivarusteita.
kaveri oli kohta kerrallaan anonut erivapauden silloiselta AKE:lta kaikkiin kohtiin ja ajeli tyytyväisenä menemään "bussillaan".
ei kylkivahvikkeita, ei piirturia, ei kuljettajan takana suojausta, ei rajotinta, ei palosuojauksia,.... ei ylipäätään mitään bussivarusteita.
kaveri oli kohta kerrallaan anonut erivapauden silloiselta AKE:lta kaikkiin kohtiin ja ajeli tyytyväisenä menemään "bussillaan".