
Aiempia keskusteluja:
viewtopic.php?f=2&t=1092
viewtopic.php?f=2&t=1075
viewtopic.php?f=1&t=902
viewtopic.php?f=3&t=144&hilit=+l%C3%A4mmitys
Itsellä olisi kiinnostusta kokeilla yhdistää Alden pystypannu ja Webasto. Luonnollisesti pystypannuosa tehdään putkesta itse tehoaluetta vastaavan kokoiseksi. Pystyputkeen sitten kieputarallaa kuparikierukka josta saadaan lämmin käyttövesi. Lisäksi tähän pitäisi yhdistää jämerä sähkövastus, esim 6Kw jota voimavirtaroikalla saisi ruokkia. ja kytkentä niin että siitä saataisiin myös 3kw teho valovirralla. Kaasupoltin pitäs korvata öljypolttimella. Onko se Webaston poltin vai mikä sovellus olisi suunnilleen sopivin? Tällaisesta yhdistelmästä saataisiin aika tehokas verrattuna webastoihin jotka puhaltavat loput energiansa lyhyestä pakoputkesta jopa suoraan maahan aiheuttaen joskus palovaaraa. Jos vertaamme Alden pystypannuun, siinä lämmin ilma kulkee pitkän vesivaipallisen putken läpi. Talteenotto on sitten äkikseltään ajateltuna parempi. Lisäksi järjestelmässä kulkeva ilma keräytyy pystyputken vaipan yläosaan josta se on helppo poistaa kun järjestelmä on pienellä paineella. Tämä ei aiheuttaisi kummempia probleemia asentamisen jälkeen vaikka auton putkisto olisi minkälainen. Myös järjestelmän täyttö olisi helppoa pystyputkesta. Kuumat pakokaasut menisivät kattoläpiviennistä turvallisesti ulos. Arvelisin että palopesäksi voisi suunnitella putkimallista ylöspäin kapenevaa kartiopesää. Pesästä tehtäisiin sellainen suikeanmuikea että tuli lämmittää tasaisesti vettä. Onkohan tällä muotoililla vaikutusta laitteen meluisuuteen? Polttotekniikka eli palopää ja elektroniikka voisi olla jostain 5-9kw webastosta. Luulisin että se riitäisi hyvin kulkurin lämmittämiseen parantuneen hyötysuhteensa ansioista ja virrankulutuskin olisi pienempi. Koko systeemi sijoittuisi niin että palopesä olisi lattiatason alapuolella esim sivuluukussa ja ilman otto auton ulkopuolelta. vaipallinen putki sitten sisätilan läpi ja tuo vaippa koteloidaan peltikuorella kuten alde- siitähän voisi tehdä vielä pienen puhaltimen jolla vaippaputkea jäähdytellään ja lämmintä ilmaa olisi nopeasti saatavilla.
Miksi valmis Alde sitten ei käy? Sen paineenkestosta puhutaan ettei voi suoraan yhdistää auton patterikiertoon. Tarvitaan lämmönvaihtimia ja pumppuja. Sitten se vaatii nestekaasujärjestelmän. Kaasua kuluu linjurin lämmittämiseen varmaan aika paljon.
En ole koskaan purkanut webastoa. Vaippaputki sinänsä on helppo tehdä mutta palopää vaatii tutustumista.