kabolasta
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
kabolasta
täällä tälläinen muka rahallisesti köyhähkö mutta ideoiltaan rikas asunto auton rakentaja olisi apuva vailla eli eihän noissa kaboloissa varmaan ole mukana ohjekirjassa minkään laista rakenne piirustusta tai eihän vaan kellään käyttäjistä ole tullut otettua kuvia sisus rakenteista? kun itsellä olisi visio tehdä vastaava lämmitin tuommoisesta vanhasta poltto öljy kaminasta johon tulisi myös käyttö lämmin vesi kierukka sisään ja on tietysti jo visio siihen ns kattila osaankin mut jos olisi saatavissa kuvia tai jopa sitä rakenne piirustusta niin siitä olisi apua suunnittelussa kun en ole googlettamalla vielä löytänyt kuvia kuin ulkopuolelta. kuis ne kabolat muuten toimii ajaessa? palaako hyvin vai sammuuko? ja tuosta asiasta toiseen kun tuo elektroniikka ei ole täysin hallinnassa niin olisiko jotakin apua tuommoisen suunnitteluun eli mangeetti venttilin käyttöön joka katkaisee sen polttoaineen valumisen jos sammuu eli ohjaus kattila pesän "valovastuksella vai lämpötilan" perusteella? vai olisiko helpompi suunnitella kokonaan automaatiseksi jopa se sytytyskin? mites se muuten kabolassa? olisiko tälläinen rakennelma toimiva vai pommi?
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: kabolasta



Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
Re: kabolasta
no niin tarkennetaan vielä kyl ne veden kierrot oli tarkoitus hoitaa pumpulla lattia lämmityksenä ja
autossa on webasto ja se oli tarkoitus jättää paikalleen hoitamaan pika lämmitykset ja tuo lattia lämmitys hoitamaan lämmitys asunto puolella paikallaan ollessa niin siihen kattilaan eli tarkoitus oli ottaa siitä poltto öljy kaminasta se polttoaineen säädin joka on kuvien perusteella aivan samanlainen kuin kabolassa ja sen takia tartteisi niitä sisä tai rakenne kuvia et onko tuo poltto pesä samanlainen siihen kuuluvine rinkuloineen ja sytytys reikineen koska aivan sama systeemihän siinä on erona et tämä on lämmittänyt ilmaa mut se on karsittu pois ja sen tilalle oli tarkoitus hitsata ns kattila pesä jossa on käyttövesi kierukka. onhan tuossa myös itse siinä polttoaineen "valuttimessa" termostaatti käyttöinen lämpötilan rajoitin joka pienentää polttoaineen valumista lämpö tilan mukaan olikohan välillä 25-28 astetta ja tämä anturi oli tarkoitus laittaa kattilaan tulo puolelle eli ainakin minun järjellä systeemi olisi jos paluu vesi on kuumempaa kuin tuo väli niin kuristaa polttoaineen tuloa automaattisesti. ja paisunta säiliöksi suunnitteilla kalvo paisunta astia koko ei vielä tiedossa kun ei vielä ole tuo kiertävän veden litra määräkään. ja tuskin siitä sen kummasempi palo riski tulee kuin tuo kabolakaan kun tuleva katila osa tulee kumminkin eristää ja vuorata pelti kuorilla siistiksi. ja kait sitä nyt sen verran pitää hitsaus taitoa olla et saa sen veden ja paineen pitäväksi jos kerran alkaa edes tämmöisiä suunnitella tai edes toteuttamaan saati edes tämmöistä vanhaa autoa rakentamaan niin täytyy siinä olla myos jotakin käden taitoja hallinnassakin.
autossa on webasto ja se oli tarkoitus jättää paikalleen hoitamaan pika lämmitykset ja tuo lattia lämmitys hoitamaan lämmitys asunto puolella paikallaan ollessa niin siihen kattilaan eli tarkoitus oli ottaa siitä poltto öljy kaminasta se polttoaineen säädin joka on kuvien perusteella aivan samanlainen kuin kabolassa ja sen takia tartteisi niitä sisä tai rakenne kuvia et onko tuo poltto pesä samanlainen siihen kuuluvine rinkuloineen ja sytytys reikineen koska aivan sama systeemihän siinä on erona et tämä on lämmittänyt ilmaa mut se on karsittu pois ja sen tilalle oli tarkoitus hitsata ns kattila pesä jossa on käyttövesi kierukka. onhan tuossa myös itse siinä polttoaineen "valuttimessa" termostaatti käyttöinen lämpötilan rajoitin joka pienentää polttoaineen valumista lämpö tilan mukaan olikohan välillä 25-28 astetta ja tämä anturi oli tarkoitus laittaa kattilaan tulo puolelle eli ainakin minun järjellä systeemi olisi jos paluu vesi on kuumempaa kuin tuo väli niin kuristaa polttoaineen tuloa automaattisesti. ja paisunta säiliöksi suunnitteilla kalvo paisunta astia koko ei vielä tiedossa kun ei vielä ole tuo kiertävän veden litra määräkään. ja tuskin siitä sen kummasempi palo riski tulee kuin tuo kabolakaan kun tuleva katila osa tulee kumminkin eristää ja vuorata pelti kuorilla siistiksi. ja kait sitä nyt sen verran pitää hitsaus taitoa olla et saa sen veden ja paineen pitäväksi jos kerran alkaa edes tämmöisiä suunnitella tai edes toteuttamaan saati edes tämmöistä vanhaa autoa rakentamaan niin täytyy siinä olla myos jotakin käden taitoja hallinnassakin.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
Re: kabolasta
lisätään vielä sen verran et on tullut rakennettua tuommoinen hakkeen /purun poltto järjestelmä tavalliseen puu kattilaan joku reilu kymmenen vuotta sitten johon käytettiin suurin osa kierrätys tavaraa ja silloin vielä eli hyvä sähkömies tuttava piirissä joka nikkaroi ohjaus keskuksen ja itse tein muut säiliön, kierukan ja polttopään joka oli yhdistetty säätötulen ja ala-talkkarin mallia joka muuten kelpasi silloin ainakin tarkastajille ja toimii muuten vieläkin mut uudella omistajalla. pitihän se tuo polttopää tietysti tehä kaksi kertaa ennen kuin siitä toimivan sai mut juuri sen takia nyt olisi noita rakenne kuvia vailla et ei tartteisi kahta kertaa tehä.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: kabolasta
Tutustu edu tohon wallaksen käyttämään polttotekniikkaan 

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: kabolasta
Paavo kirjoitti:Meinaatko vanhasta asuntokäyttöön tehdystä Upo-kamiinastasi suunnitella keskuslämmityskattilan? Ehdotan pysähtymistä ja järjen käyttöä. Käytettyjä webastoja löytyy edullisesti ja ovat ainakin paloturvallisuuden kannalta koeteltuja vehkeitä. Se öljykamiina saa länsisuomalaisen katsastajan hyppimään, ottamaan nitroa ja kiiluen repimään kilpiä pois. Siihen pitää vielä suunnitella kiertovesipumput, kiehumisen estämisjutut ja paisuntasäiliön idea. Luonnonkierrolla ei vaakaputkissa juuri liikettä tapahdu (tämä siksi, että joku niin varmaan väittää).
Paavo


Itse olen miettinyt diesel-alde sovellusta jolloin saataisiin hyötysuhdetta ja paloturvallisuutta parannettua tuosta koetellusta Webasto tasosta. Virittelen juttua siitä tuonne Kalusto osastoon
Tulevaisuus on sähköinen
Re: kabolasta


- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: kabolasta



Tossa "upo" kaminassa pahimpia juttuja on, ottaa paloilmansa sisätilasta, ja häiriötilassa palotilaan tulee hallitsematon määrä polttoainetta.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
Re: kabolasta
minkä takia se ottaa paloilmansa sisä tilasta koska se "kattila" oli kuitenkin tarkoitus laittaa tuonne taka pyörän taakse koteloon ja ilman otto ulkoa eli autossa kuljettajan puolelle ja siihen mihin työ olitte suunnitellut sitä vesisäiliöö niin sen alle ja enkös minä tuolla alussa jo suunnitellutkonenikkari kirjoitti:Tossa "upo" kaminassa pahimpia juttuja on, ottaa paloilmansa sisätilasta, ja häiriötilassa palotilaan tulee hallitsematon määrä polttoainetta.
laittavan mangeetti venttiilin polttoaineen syöttöön juuri noita häiriöitä varten ja sitä varten kyselin kumpika olisi parempi valovastuksella vai lämpötilalla toimiva? minkäslainen varo se on siinä kabolassa vai onko siinäkään mitään? valaistaan vielä sitä suunnitelmaa eli siitä kaminasta tulisi käyttöön vain se polttoaineen säädin, polttopesä siis se alaosa ja sen päälle hitsattuna/pultattuna se vesikattila n 40*40*50 cm sisältäen vesikierukan vuorattuna villalla ja päällystettynä pellillä ja eteen modifioituna vanha kattilan luukku nuohousta varten. saahan sen savupiippuun laitettua sen ilma läpän vai mikä lie oikea nimi näkyy noissa kapoloissakin olevan tuossa piipun juuressa eteenpäin suunnattuna. no joka tapauksessa rakennan moisen lämmittimen vaikka tuntuu kaikki vastaan olevan eikä varmaan tule maksamaan kabolan vertaa tarveaineet
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: kabolasta
Tsemppiä rakenteluun mun puolesta. Laita uteliaille kuvia millainen projekti on.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: kabolasta
Terve,
Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa
Onkos tämä edu jonka tunnen?
Terv,
T. Salo
Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa

Onkos tämä edu jonka tunnen?

Terv,
T. Salo
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1483
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: kabolasta
Kyllähän ne periaatteessa pitäisi myrskyissä palaa heiluvassa aluksessa. Omassa otetaan lämpö ajaessa moottorista. Kovalla tuulella aiheuttaa mahdollisen sammumisen tuulenpuuska joka tulee ilmanoton puolelta. Ilmanottoa siirrän otettavaksi Webaston kaapin kautta , että tasaa tuota puuskan vaikutusta, verrattuna suoraan kabolan kaappiin otettuna.edu99 kirjoitti: kuis ne kabolat muuten toimii ajaessa? palaako hyvin vai sammuuko?
Kabolahan on periaattessa vain hitsattu vesitäytteinen vaippa. Maljan yläpuolella on hitsattu n. 30-40mm putket puolelta toiselle ja välissä n20mm rako ottamaan lämmön talteen suoraan liekistä. E5 vesitilavuus on 9l ja E7 on samanlainen mutta 10cm korkeampi. Mitään tarkempia mittoja ei löydy ohjeistakaan. Kyllä lämminvedenlämmitys olisi kiva saada samaan pakettiin ja sinähän semmoisen voit värkätä. Tyhjennys vain aina pitää muistaa järjestää pakkasia varten.
Haloneita ei ole enää vuosiin saanut kun ne kiellettiin, mutta CO2 saa vielä.konenikkari kirjoitti: Kyllä ja jopa halonisammutusjärjestelmiä on asennettu noinmuodoin veneisiin ja asuitiloihin yleensä![]()
![]()
Tv. Ari
#048
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
Re: kabolasta
samasta kaverista varmaan on kyse.Kiitokori-82 kirjoitti:Onkos tämä edu jonka tunnen?
Terv,
T. Salo
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: kabolasta




PS. onkohan toi Co2 myös juomassa happea syrjäyttävä,jos,niin ei ole ihme jos "monen kaljan jälkeen" on niin hengetön olo

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: kabolasta
Minulla on nyt tämä kabola kamina E7, mutta kyllä edu99 noista sinun kirjoituksista päätellen sinä osaat sen kaminan rakentaa. Tässä kapolassa on tuo kiehumisen estin ja liekkivahti joka haistelee liekkiä jos se liekki sammuu katkaisee liekkivahti polttoaineen tulon,tuo kiehumisen estin sammuttaa myös kaminan jos lämpö yli 100 asteen menee.Yksi pahapuoli näissä kaboloissa on kun nämä on vene tarvikkeita. Se on sillälailla että kun on puhe vene tarvikkeista niin tuo hinta pompsahtaa 10 kertaisesti ylöspäin, koskee kaikkea veneisiin liityvää. Kai ne perustelee sitä sillä että nämä on meriveden kestäviä.
Semppiä sinulle ja testaile sen rakennelman toimintaa kunnolla ja sinähän sen toiminnan parhaiten sitten tiedät kun olet itse sen rakentanut, sanotaan että se tekee itse joka osaa.
Semppiä sinulle ja testaile sen rakennelman toimintaa kunnolla ja sinähän sen toiminnan parhaiten sitten tiedät kun olet itse sen rakentanut, sanotaan että se tekee itse joka osaa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Taantoku
- Kuski
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Joulu 2007 17:28
- Truck: Bedford TK kiitokori
- Location: Alavieska
- Member id: 71
Re: kabolasta
Terve.
Kyllä tuosta toimivan saa.
Liekki vahdiksi suosittelen valovastusta se reakoi nopeammin liekin sammumiseen.
ohjauksen voi rakentaa esim, aikareleillä ja tavallisilla.
esim, toiminta voisi olla siten että se tuulettaa palopesän puhaltimella joku 10s sen jälkeen alkaa sytytys joko hehku tai kipinä + polttoaine sumu, käynnistys jakso joku 10s jos liekki ei syty niin sytytys / polttoaine loppuu ja puhallin tuulettaa vielä 15s jos liekki syttyi anturi kytkee pito sähkön päälle ja palo jatkuu niin kauan kunnes tulee häiriö tai käyttäjä sammutus.
Aikareleitä helpompi toteutus voidaan tehdä laitteella (easy rele) se on logiikka laite joka on ohjelmoitavissa koneella, hintaa on noin 150€.
jos tarvitset apua ohjauksen kehittelyyn pistä viestiä...
Kyllä tuosta toimivan saa.
Liekki vahdiksi suosittelen valovastusta se reakoi nopeammin liekin sammumiseen.
ohjauksen voi rakentaa esim, aikareleillä ja tavallisilla.
esim, toiminta voisi olla siten että se tuulettaa palopesän puhaltimella joku 10s sen jälkeen alkaa sytytys joko hehku tai kipinä + polttoaine sumu, käynnistys jakso joku 10s jos liekki ei syty niin sytytys / polttoaine loppuu ja puhallin tuulettaa vielä 15s jos liekki syttyi anturi kytkee pito sähkön päälle ja palo jatkuu niin kauan kunnes tulee häiriö tai käyttäjä sammutus.
Aikareleitä helpompi toteutus voidaan tehdä laitteella (easy rele) se on logiikka laite joka on ohjelmoitavissa koneella, hintaa on noin 150€.
jos tarvitset apua ohjauksen kehittelyyn pistä viestiä...

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: kabolasta
Eikös siihen voisi käyttää webaston ohjauslootaa, siinähän on valmiina lämpötilan tulo, sytytys ja liekinvahti...Taantoku kirjoitti:Terve.
Kyllä tuosta toimivan saa.
Liekki vahdiksi suosittelen valovastusta se reakoi nopeammin liekin sammumiseen.
ohjauksen voi rakentaa esim, aikareleillä ja tavallisilla.
esim, toiminta voisi olla siten että se tuulettaa palopesän puhaltimella joku 10s sen jälkeen alkaa sytytys joko hehku tai kipinä + polttoaine sumu, käynnistys jakso joku 10s jos liekki ei syty niin sytytys / polttoaine loppuu ja puhallin tuulettaa vielä 15s jos liekki syttyi anturi kytkee pito sähkön päälle ja palo jatkuu niin kauan kunnes tulee häiriö tai käyttäjä sammutus.
Aikareleitä helpompi toteutus voidaan tehdä laitteella (easy rele) se on logiikka laite joka on ohjelmoitavissa koneella, hintaa on noin 150€.
jos tarvitset apua ohjauksen kehittelyyn pistä viestiä...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: kabolasta
Mikä ero on Kabolalla ja Webastolla?
Miksei tuota Webastoa voi käyttää koska kaikilla sellainen on??
Ja muuttaa vaikka sitä.
Miksei tuota Webastoa voi käyttää koska kaikilla sellainen on??
Ja muuttaa vaikka sitä.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: kabolasta
Kai se webasto on ns. isompi, kuluttaa enemmän sähköä ja pitää enemmän meteliä... Eikä webastoa kai ole tarkoitettu päällepidettäväksi kokoajan?Kiitokori-82 kirjoitti:Mikä ero on Kabolalla ja Webastolla?
Miksei tuota Webastoa voi käyttää koska kaikilla sellainen on??
Ja muuttaa vaikka sitä.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: kabolasta
Kyllä minä jos vaikka yhdeksi yöksi 30kw wepaston laitan päälle niin ei varmaan aamulla auto enää starttaa ja miten siinä mökässä voi nukkua. Kabola ei tarvitse virtaa yhtään polttoainekkin tulee omalla paineella kun tankki ylempänä. Ainoa joka tarvitsee vähän virtaa on kiertovesipumppu. Kun on kohtalainen akku kapasiteetti niin voi olla korvessa viikkokausia ilman maasähköä. Tietenkin polttoainetta pitää olla riittävästi mukana ja tämä kabola systeemi on täysin äänetön. Hyvä tietysti jos pikku agrikaatti on varalla niin voi latata akkuja jos tarpeen.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
Re: kabolasta
only4pro kirjoitti:ja miten siinä mökässä voi nukkua. Kabola ei tarvitse virtaa yhtään
tämä on yksi syy siihen minkä takia koko projektia on suunniteltu mut noi lisä hienoudet tietysti taas tarvitsevat sähköä joita taas alku peräinen kabola ei tarvitse.mut tuohon sytytykseen niin syttyykö diesel tai löpö muka hehkulla jos ei tule sumuna eli tuolla liekki maljassa onko mahdollista sytyttää pelkällä hehkutulppa sytytyksenä?mites noita logiikka yksiköitä on ainakin 240v mut onko 12 tai 24v? toisaalta se voisi olla myös 240v koska olin aluksi ainakin laittaa kiertovesipumpuksi tollaisen valovirta pumpun toimimaan invertterillä. autoon tulee myös agrikaatti jossa on 12v ulostulo mut mittasin sen ja näytti antavan ulos jopa 21v eli taitaisi tartteta etuvastusta väliin mut se ongelma etten osaa itse laskea tarvittavaa vastuksen määrää laitteen ulos antama jännite pitäis olla 12v akkujen lataukseen sopiva(13.5-14.5) ja virtamäärä n 100W. lisäksi autossa tulee kulkemaan käynnistys boosteri joten auto pitäsi voida saada käyntiin jopa korven keskellä viikon oltuaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: kabolasta
Mä olen taas saannut sen käsityksen että webastolle olisi parempi mitä pitempään on aina kerralla käynnissä
serkku on autokorjaamossa hommissa ja huoltaa samalla noitten pikkuautojen webastoja ja kerto et on ollut niin karstasia, ettei toimi, joissain autoissa jossa on käytetty lyhyissä ajoissa webastoa eli ajettu muutamia kilometerjä ja sammutettu auto ja webasto 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
Re: kabolasta
ja on tuossa webaston metelissä tietysti tullut nukuttua monet kerrat noita linja-autoja ajaessa kun on sattunut aina välillä noita taukoja milloin missäkin päin suomea tilausliikennettä ajaessa mut kyl se osaa ainakin minua häiritä et ei se uni ole sellaista kuin hiljaisessa nukkuessa vaikka noita autoja on ollut ajossa uuden karheasta lähtien. tietysti oma vaikutuksensa on et ei "sänkykään" ole aina sieltä parhaimmasta päästä kun nukkuu käytävän yli penkkiriveillä tai epä tasaisella takapenkillä jos nyt sellainen sattuu löytymään kun ei jokaisessa tiluri autossa ole. mut nyt alkaa tietysti olemaan nuo reissut jäämässä vähäisemmäksi kun tuo kytkin polvi rupeaa vihoittelemaan tuosta pitempiä matkoja ajaessa et täytyy välillä kokeilla jotakin muuta hommaa ja jos vaikka saisi jotakin pikkasen säännöllisempää väliin. 

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: kabolasta
Juu, kokeile sitä ulostuloa niin että laitat myös vaikka 12v hehkulampun kiinni. Varmaan toi 21V on ns. tyhjäkäyntijännite, ja kun kytket jotain kiinni siihen niin laskee siihen 12V...edu99 kirjoitti:only4pro kirjoitti:ja miten siinä mökässä voi nukkua. Kabola ei tarvitse virtaa yhtään
tämä on yksi syy siihen minkä takia koko projektia on suunniteltu mut noi lisä hienoudet tietysti taas tarvitsevat sähköä joita taas alku peräinen kabola ei tarvitse.mut tuohon sytytykseen niin syttyykö diesel tai löpö muka hehkulla jos ei tule sumuna eli tuolla liekki maljassa onko mahdollista sytyttää pelkällä hehkutulppa sytytyksenä?mites noita logiikka yksiköitä on ainakin 240v mut onko 12 tai 24v? toisaalta se voisi olla myös 240v koska olin aluksi ainakin laittaa kiertovesipumpuksi tollaisen valovirta pumpun toimimaan invertterillä. autoon tulee myös agrikaatti jossa on 12v ulostulo mut mittasin sen ja näytti antavan ulos jopa 21v eli taitaisi tartteta etuvastusta väliin mut se ongelma etten osaa itse laskea tarvittavaa vastuksen määrää laitteen ulos antama jännite pitäis olla 12v akkujen lataukseen sopiva(13.5-14.5) ja virtamäärä n 100W. lisäksi autossa tulee kulkemaan käynnistys boosteri joten auto pitäsi voida saada käyntiin jopa korven keskellä viikon oltuaan.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: kabolasta
Se 12V lähtö voi antaa isompiakin jännitteitä ilman kuormaa, mutta kokeiles laittaa vaikka 20w polttimo perään ja mittaa sitten jännite. Toi boosteri saa olla aika järeä, kun en usko että nuo henkilöautomallit (muutaman kympin) jaksaa linjuria täräyttää tulille.edu99 kirjoitti:autoon tulee myös agrikaatti jossa on 12v ulostulo mut mittasin sen ja näytti antavan ulos jopa 21v eli taitaisi tartteta etuvastusta väliin mut se ongelma etten osaa itse laskea tarvittavaa vastuksen määrää laitteen ulos antama jännite pitäis olla 12v akkujen lataukseen sopiva(13.5-14.5) ja virtamäärä n 100W. lisäksi autossa tulee kulkemaan käynnistys boosteri joten auto pitäsi voida saada käyntiin jopa korven keskellä viikon oltuaan.
edit:only4pro kerkeski jo vastata, ei vaan 1min sitten ollu vaikka aikaleima toisin väittää...
-Koska sen voi tehdä myös itse-