Noin kaksi vuotta sitten vuorasimme matkailuautot ystäväperheen kanssa Italiasta pariksiviikoksi. Lento Bergamoon ja lomalle. Istuessamme sitten iltaa Garda järven rannalla Limoncelloa nauttien, totesimme yhteen ääneen: Tällaset autothan me tehdään! Aluksi oli vaan tarkoitus rakentaa ALKOn alustalle matkailuauto, mutta viime talvena projekti muuttui täysi. Meihin ilmeisesti iski hulluus...kylähulluus.
Keskustelimme nimittäin taasen projektistamme (olimme ottaneet kaikista mahdollisista osista selvää) totesi ystäväni..." mitä jos se runko olisikin bussi..." Ja hei iski - TSOK! Netistä selvittäämään sopivia alustoja.
Katseet käännettiin melkein heti Eurooppaan, jossa valikoimaa on runsaasti. Ja sieltähän näitä busseja löytyy. Päädyimme lopuksi oikeaan namupalaan: VanHool A508 (tuolta esim. löytyy mallia: http://www.vanhool.com/aanboddetail.asp ... goryID=20#)
Bussi on sopivan pitkä, 9m. City bussi, eli taipuu kätevästi vaikka mistä kulmista. Matalalattia, eli helppo rakentaa, jne... Keksimme kilvan perusteluja miksi kyseinen malli oli sopiva. Enää täytyi löytää ostettavat yksilöt.
Muutaman mutkan kautta ostimme kaksi autoa NickEnterpricestä (http://www.nicksenterprises.com). Aamu lento Brysseliin, heiltä oltiin ystävällisesti lentokentällä vastassa, 20 km ajo, ja perillä oltiin. Olimme tutustuneet kyseisiin malleihin etänä niin hyvin kuin vain voi. Aloitimme perusteellisen kuntotarkastuksen. Tässä olisi tarvittaessa ollut apuna vaikka valmistaja tehdas. VanHoolin tehdas sijaitsee kätevästi vain 60 km päässä. Soitin mm. heille muutamia kertoja (korjaamopäälliköltä saimme hyviä vinkkejä tarkastuskohteista).
Hieman ihmettelivät suomalaista hulluutta ilmoittaessamme ajavamme bussit suomeen. Tässä vaiheessa autoihin ilmestyi kanistereittain jäähdytysnestettä, öljyä, vaihteistoöljyä, vararengas, ym. ym. Täytyy kehua Nickin ystävällisyyttä ja henkilökunnan avuliaisuutta.
Matkaa kertyi 1600 km ja aikaa kului kaiken kaikkiaan 33 tuntia.
Mutta projektistahan tässä piti kertoa...
Eli budjetti koko hankkeelle on 16 000 euroa, joista alusta maksoi 4000. Loput rakentamiseen ja varusteluun. Ennen hankintamatkaa teimme tarkat 3D suunnitelmat tilajärjestelyistä. Ystäväni on ammatiltaan 3D suunnittelija, joten helppoahan se oli

Molempien perheet ovat viisihenkisiä, joten petipaikkoja tulee siis viisi. Aikuisten parivuode taakse poikittain (takatallin päälle) toiselle puolelle kerrossänky ja toiselle puolelle suihku/wc ja istuinryhmä/ yläsänky. Halusimme muutamia toiminnallisuuksia, joita usein puuttuu kaupasta saatavista autoista:
1) Kuljettajalla on loistavat näkymät ajettaessa. Hän pystyy havainnoimaan mm. maisemia. Muillekin matkalaisille haluttiin tämä ominaisuus, eli isot ikkunat joka suuntaan
2) Kaksi sohvaryhmää, jolloin voi välillä pyytää lapsia siirtymään omaan nurkkaukseensa. Jos vaikka aikuiset haluavat lukea tai nauttia viinilasillisesta rauhassa.
3) Kunnon keittiö. Käsittämättömän pieniä noissa matkailuautoissa. Jos matkalla keittössä ei ole esim. kunnolla laskutilaa, muuttu lomareissu pikän päälle vain ravintoloissa käynniksi (vaikka välillä se toki on mukavaa vaihtelua).
Bussit ovat ollee molempien pihalla, ja purkutöiden jälkeen päästiin lämpöeristämään ja rakentamaan sisustaa.
laitan lisää juttua ja kuvia ... (jonnekin??) ... kun taas kerkiän.
Tavoitteena kuitenkin on, että MotorHomet on liikenteessä kesällä 2006.
Palataan.