Oisko oikotietä Volvo 9700 B12B loikkarin korjaukseen. On koko ajan päällä. Eli joskus vois hiukan hitaammilla pykälillä siirrellä ahtatutumisissa. Vaihdelaatikon puolella ilmeisesti joku jumittaa. Vai voisko olla kepin päässä. Muistelen jostain lukeneeni, et laatikon päällä jotain tarvis robailla,joka jumittaa, mut en enää löydä? Oisko oikotietä vaivaan, tulisi sauna samalla rasvattua, kun luukku jäi lattiaan. Manu sähkökepillä.
ps. Onko hyviä vinkkejä varaosakaupoille?
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin!
Siis kuinka pitäis toimia tuon sähökepillä olevan seitenvaihteisen ylivaihteen 9700 B12B, joka kepin päässä painonapilla?
Oisko mahdollisesti jossain muussa välissä, kuin seiskan päällä? Ei ainakaan muuta kierroksia suurimalla vaihteella.
Pihalla kuin lumiukko asian suhteen, ja alakaapi sulaa näillä keleillä.
Olisiko jollain valoa pimeyteen.
ps. vaati 03:nen uuden etujarrusatulan, kun oli verstaalla etujarrun laahauksen vuoksi. Surkean ruosteessa, osin neulalaakereiden keskittimet hajalla, eikä ollu aikaa puuhata uusia sisuksia korjaamon aikataulujen takia. Pääsee vesi kellon tapin reiästä voiteeksi. Hiukan keveni taskun pohjat.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin!
Luultavasti se on kytketty 2 ja 3 vaihteen väliin missä se on huomattavasti järkevämpi eikä näin ollen tarvi käyttää. Jos se on viimeisellä vaihteella niin 2, 3, 4 ja 5 vaihteiden välit liian lyhyitä. Jos haluat ylivaihteen paikkaa muuttaa niin vaihteiston boksista(yleensä penkin takana) torksilla ruuvi irti ja pieni metalli lätkä irti ja 8 pinniä kun kääntää eri asentoon niin ylivaihteen saa joko 7 jälkeen tai 2 ja 3 vaihteen väliin.
Välitykset ei mihinkään siitä muutu ja kaikki kahdeksan vaihdetta on edelleen laatikossa.
Mutta omasta mielestä tuo 7+ kuulostaa paljon järkevämmältä vaihtoehdolta.
Tosin mulla ei ole volvoa joten en mistään mitään tiedä.
Eikös ne ole kaikki 8 vaihteisia - ne 7 vaihteisetkin.
Ei kai sillä "loikkarilla" ole kuitenkaan ikinä mitään vaikutusta ykköseen tai pakkiin. Tietysti jos vaihteisto jotenkin mekaanisesti jumittuu isolle alueelle, mutta silloin jo liikkeelle lähtö vaatii melkoista kytkimen luistatusta.
Jokelan linja kirjoitti: ↑05 Heinä 2021 17:17
Mutta omasta mielestä tuo 7+ kuulostaa paljon järkevämmältä vaihtoehdolta.
Tosin mulla ei ole volvoa joten en mistään mitään tiedä.
Mulla on "egs7" eli sama patentti, mutta ilman loikkarinappia, ja se 3. vaihde skipataan aina. Ei siihen väliin osaa kyllä kaivata ylimääräistä vaihdetta, se tuntuu ihan luonnolliselta kun se vaihtaa oikeasti 2 -> 4 vaihteelle. Kuulemma täydellä pokalla ja ruuma täynnä roinaa siitä on jo hyötyä.
Olen tässä miettinyt jossain välissä, että tekisi mieleni nakata tuo vaihdekeppi tuosta tieltä v...johonkin. Tuossa Carruksessa ei käänny tietääkseni tuo penkki ja muutenkin tuo on ihan hermostuttavasti edessä penkiltä poistuessa. Aston Martin DB9:ssä on kuulemma lasiset napit kojelaudassa vaihteille. Voisiko tällaiseenkin autoon jykerrellä jonkun ratkaisun, jossa olisi kepin tilalla painikkeet, joista voi pistää vaihteen pesään? Ajatusta voi kokeilla siitä tietokoneelta painamalla niitä Numpadin nappeja itse ja kuvittelemalla kytkintä vasemman jalan alle.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
seepra kirjoitti: ↑05 Heinä 2021 19:05
Olen tässä miettinyt jossain välissä, että tekisi mieleni nakata tuo vaihdekeppi tuosta tieltä v...johonkin. Tuossa Carruksessa ei käänny tietääkseni tuo penkki ja muutenkin tuo on ihan hermostuttavasti edessä penkiltä poistuessa. Aston Martin DB9:ssä on kuulemma lasiset napit kojelaudassa vaihteille. Voisiko tällaiseenkin autoon jykerrellä jonkun ratkaisun, jossa olisi kepin tilalla painikkeet, joista voi pistää vaihteen pesään? Ajatusta voi kokeilla siitä tietokoneelta painamalla niitä Numpadin nappeja itse ja kuvittelemalla kytkintä vasemman jalan alle.
Kaipa sen voi modata millaiseksi vaan, mutta mä kyllä rakentaisin ennemmin jonkun saranasysteemin siihen vaihdekeppipalikkaan.. tai sitten lisäisin penkkiin sen kääntötason, jos se on otettu siitä pois.
Vielä tosta loikkarista.
Se ei ilmeisesti muuta suurimman vaihteen välitystä, vaikka lie siellä pikkuvaihteiden puolella.
Eli tuntuis mun rutinohvissa olevan kierrokset ihan siedettävät satasen vauhdissa, vaikka se pinni lienee siellä pikku puolella, eikä vaihda ylivaihteelle suurinta pyytäessäkään.
Ja ykkönen sekä pakkiko aina samat, oli pinni missä hyvänsä?
Juttelin yhden liikennöitsijän kanssa asiasta. Hänen (liekkö poikkeus) autoissaan aina ollu suurimman puolella ylivaihteena napista.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin!
seepra kirjoitti: ↑05 Heinä 2021 19:05
Olen tässä miettinyt jossain välissä, että tekisi mieleni nakata tuo vaihdekeppi tuosta tieltä v...johonkin. Tuossa Carruksessa ei käänny tietääkseni tuo penkki ja muutenkin tuo on ihan hermostuttavasti edessä penkiltä poistuessa. Aston Martin DB9:ssä on kuulemma lasiset napit kojelaudassa vaihteille. Voisiko tällaiseenkin autoon jykerrellä jonkun ratkaisun, jossa olisi kepin tilalla painikkeet, joista voi pistää vaihteen pesään? Ajatusta voi kokeilla siitä tietokoneelta painamalla niitä Numpadin nappeja itse ja kuvittelemalla kytkintä vasemman jalan alle.
Kaipa sen voi modata millaiseksi vaan, mutta mä kyllä rakentaisin ennemmin jonkun saranasysteemin siihen vaihdekeppipalikkaan.. tai sitten lisäisin penkkiin sen kääntötason, jos se on otettu siitä pois.
Voihan siinä olla se kääntötaso, mutta en onnistu löytämään sitä mistään
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
VOYAGER kirjoitti: ↑07 Heinä 2021 14:36
Vielä tosta loikkarista.
Se ei ilmeisesti muuta suurimman vaihteen välitystä, vaikka lie siellä pikkuvaihteiden puolella.
Eli tuntuis mun rutinohvissa olevan kierrokset ihan siedettävät satasen vauhdissa, vaikka se pinni lienee siellä pikku puolella, eikä vaihda ylivaihteelle suurinta pyytäessäkään.
Ja ykkönen sekä pakkiko aina samat, oli pinni missä hyvänsä?
Juttelin yhden liikennöitsijän kanssa asiasta. Hänen (liekkö poikkeus) autoissaan aina ollu suurimman puolella ylivaihteena napista.
Kokeile kakkosella ajaessa onko sillä napilla vaikutusta.
Mekaanisestihan se ei vaihteistolöe mitään kykene tekemään, vaihteisto itsessään on 8 vaihteinen, vain sitä minkä pykälän se missäkin kepin asennossa valitsee voidaan pinneillä säätää. Ja pakki ja 1. vaihde ovat omilla paikoillaan teki mitä vaan.
Omalla tavallaan se on tietysti loogisinta että se nappi on suurin vaihde,eli 7+, vaikka se ehkä käytännössä onkin järkevintä olla 2+
Mulla ainakin seiska vaihteen jälkeen pitää painaa tuo nappi, sitten odotan että LCD näytön oikeaan yläkulmaan (mutta siis siihen ruutuun joka on vasemmassa alakulmassa) tulee vaihteiston+ kuva vilkkumaan, sitten painan kytkintä ja se kytkee ylivaihteen eli vaihde 8 päälle
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.
” Voihan siinä olla se kääntötaso, mutta en onnistu löytämään sitä mistään ”
Hain Paimelasta joskus markalla kääntöjalan. Saattaa vieläki olla bussin vieressä pressun alla ku en ehtiny sitä laittaa paikalleen: ”Sulla lähtee kolmen tunnin päästä lento. Onkohan toi nyt tärkeetä?”
Löysin sen napin sitkeiden etsintöjen jälkeen. En vain voinut tajuta, että minkä heviletin takia Isringhausen on laittanut tuon penkin kääntämisen paineen taakse? Eikö siinä olisi voinut olla mekaaninen nuppi?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
seepra kirjoitti: ↑26 Elo 2021 17:56
Löysin sen napin sitkeiden etsintöjen jälkeen. En vain voinut tajuta, että minkä heviletin takia Isringhausen on laittanut tuon penkin kääntämisen paineen taakse? Eikö siinä olisi voinut olla mekaaninen nuppi?
Tuotekehitys ei (läheskään) aina tarkoita kehitettävän kohteen toimintojen ja käytettävyyden parantamista, kehitystä on tehtävä kehityksen (myynnin) takia.
Tämä penkkijutska on kyllä hyvä esimerkki käyttäjän kannalta turhasta kehittämisestä, korvata idioottivarma lukitusvipu monimutkaisella ja paineesta riippuvaisella ”himmelillä”, jakkarakauppiaan smooltolkkiin tuo on kyllä tuonut sisältöä.