Haluaisin kuulla miten erilaiset lataus systeemit muilla on.
Hupiakusto on 2+2 (12V 100A) 24V järjestelmä lyijyakut.
Kolmen päivän leirinnän jälkeen ei kestänyt erotusrele vaan poltti kiinni.
Laturit kesti mutta vanhat hihnatkin sanoivat irti.
Onko muunnin helpoin ratkaisu ja minkä kokoinen olisi sopiva?
Hupiakkujen lataus
- Green1
- Kippari
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
- Truck: Carrus Regal 350
- Location: Pohjanmaa
Hupiakkujen lataus
Carrus Regal 350 -96 Scania k113
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Hupiakkujen lataus
Bluesea rele ja kytkimestä yhdistämisen erotus. Maapiuhaan kytkin. Tällöin saa akustot irti tyhjäkäynnillä paineiden noston ajaksi. Ajokierroksilla hihnat kestävät. Poltin monta remmiä ennen kuin tajusin. Laturi jaksaa kyllä. Onhan sen perässä vanhoja hehkulamppuja a 10w x 50 paikka, kanavapuhaltimet yms. Satoja watteja kulutuslaitteita.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Hupiakkujen lataus
Blue Sea -rele mullakin. Siinähän on jo luonnostaan 30s viive jonka jälkeen vasta yhdistää. Minulla tuo on kyllä riittänyt, ei yhtään hihnat vinkaise kun rele napsahtaa.
Kuskin paikalla jarrupainesireenin äänestä kuulee yhdistämisen, ininän taajuus muuttuu.
Kuskin paikalla jarrupainesireenin äänestä kuulee yhdistämisen, ininän taajuus muuttuu.

Re: Hupiakkujen lataus
Mä laskin omassa autossani joskus tuota orkkis sähköjen kulutusta, ja se oli useempi kilowatti, mitä sinne sai napsuteltua sähköjä päälle, plus vielä puretutkahvinkeitin ja invahissi jota käyttää hetkellisesti reilusti sähköä.Rosvolinna kirjoitti: ↑16 Heinä 2021 00:07 Laturi jaksaa kyllä. Onhan sen perässä vanhoja hehkulamppuja a 10w x 50 paikka, kanavapuhaltimet yms. Satoja watteja kulutuslaitteita.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Hupiakkujen lataus
Kanikan remmit on silleen järkevästi kiristettävissä verrattuna B10M jälkiasenteiseen koneen päällä olevaan laturiin. Volvossani tuo laturin rullan kosketuspinta noin 1/4 kierrosta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Hupiakkujen lataus
1/4 on pitopintana kyllä aika lyhyt. tokkopa sinne sais selkäpuolelle kiinteää vastapyörää, että sais vaikkapa 1/2-kierrosta pitopinnaksi?
samalla tietysti käy mielessä automaattikiristys....
samalla tietysti käy mielessä automaattikiristys....
- Green1
- Kippari
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
- Truck: Carrus Regal 350
- Location: Pohjanmaa
Re: Hupiakkujen lataus
Olen käyttänyt vastaavanlainen erotusrele, Cargo merkkinen, 140A samalla lailla kytketty.Rosvolinna kirjoitti: ↑16 Heinä 2021 00:07 Bluesea rele ja kytkimestä yhdistämisen erotus. Maapiuhaan kytkin. Tällöin saa akustot irti tyhjäkäynnillä paineiden noston ajaksi.
Aloin miettiä että syy releen kiinnihitsaamiseen voi olla käynnistys. Scaniassa on relen takana pääkytkin ja voi olla että kävi vahinko kun pääkytkin rele oli auki ja erotusrele kiinni.
Taidan kytkeä se erotus relen maajohto relen kautta niin tämä vahinko ei toistu.
Carrus Regal 350 -96 Scania k113