"Rokkirekka"
- gekkolisko
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29 Kesä 2021 23:12
- Truck: Volvo B10M Carrus 99
- Location: Sauvo
"Rokkirekka"
Morjensta täältä eteläisestä Suomesta. Pitkään on haaveiltu isommasta asunto-autosta ja bänditouhuissa ollaan haikailtu keikkabussin perään. Nyt ajateltiin yhdistää nämä tarpeet/unelmat ja alkaa rakentamaan "rokkirekkaa" tästä lyhyen lännästä aihiosta.
Saas nähdä, miten äijän (ja äijän muijan) käy... Iso oppimisen paikka on joka tapauksessa edessä, mutta rakentaminen on kaikkine suunnitteluineen ja (epä)onnistumisineen se juttu. Jospa ensi kesänä olisi kulkine reissukuntoinen. Ajatus on säilyttää bussin omia järjestelmiä ja rakenteita mahdollisimman paljon. Tänään kävin muutoskatsastamassa 9-paikkaiseksi M1 henkilöautoksi ja tästä se sitten rakentelu oikeastaan alkaa!
Saas nähdä, miten äijän (ja äijän muijan) käy... Iso oppimisen paikka on joka tapauksessa edessä, mutta rakentaminen on kaikkine suunnitteluineen ja (epä)onnistumisineen se juttu. Jospa ensi kesänä olisi kulkine reissukuntoinen. Ajatus on säilyttää bussin omia järjestelmiä ja rakenteita mahdollisimman paljon. Tänään kävin muutoskatsastamassa 9-paikkaiseksi M1 henkilöautoksi ja tästä se sitten rakentelu oikeastaan alkaa!
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: "Rokkirekka"
Siisti peli
Mikä koppa,mikä tekniikka yms
Mikä koppa,mikä tekniikka yms
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: "Rokkirekka"
Itsekin mietin noita ja piti kaivaa Vuorelan kalustolista esiin - tämä on näköjään Volvo B10M, Carrus Regal vm 1999.
Niin ja tervetuloa gekkolisko, tuosta tulee varmasti päheä Rokkirekka.
Niin ja tervetuloa gekkolisko, tuosta tulee varmasti päheä Rokkirekka.

Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- gekkolisko
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29 Kesä 2021 23:12
- Truck: Volvo B10M Carrus 99
- Location: Sauvo
Re: "Rokkirekka"
Kiitos
Kyllä, Volvo B10M vm. 1999 Carruksen kopalla tosiaan. Pituutta vaivaiset 10,4 m ja mittarissa paljon kilometrejä... 35 paikkaa oli alun perin. Keskivessa ja VHS-nauhuri löytyy! 
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: "Rokkirekka"
Onko kuvaa eestä ku mullaki regal vm97,12m
- gekkolisko
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29 Kesä 2021 23:12
- Truck: Volvo B10M Carrus 99
- Location: Sauvo
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: "Rokkirekka"
Tuo on heti tuoreemman näkönen ku mulla on pyöreillä lampuilla.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: "Rokkirekka"
Söpö - älä tuki keskiovea. Nukkumo taakse olkkari eteen, vessa on jo keskellä. poks sehän on valmis - Rummut takaruumaan ja kitara soitetaan suoraan tiskiin - eli maailma mahtuu 10 metriin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: "Rokkirekka"
Vetokoukkua perään ni kulkee se stage kans mukana. Kysy vaikka multa jos et usko.
- gekkolisko
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29 Kesä 2021 23:12
- Truck: Volvo B10M Carrus 99
- Location: Sauvo
Re: "Rokkirekka"
Hiukan haasteita tilankäytön suhteen ilmassa. Taakse tulee parivuode, jonka alle myös nukkumatilaa. Kuskin puolelle taakse väsätään kerrossänky ja sen vastakkaiselle puolelle vaatekaappi ja todennäköisesti WC. Suihku olisi tarkoitus laittaa nykyisen vessan tilalle. Keittiö sivuoven etupuolelle ja toiselle puolelle sohva. Eteen jää pöytäryhmät.Rosvolinna kirjoitti: ↑19 Elo 2021 22:36 Söpö - älä tuki keskiovea. Nukkumo taakse olkkari eteen, vessa on jo keskellä. poks sehän on valmis - Rummut takaruumaan ja kitara soitetaan suoraan tiskiin - eli maailma mahtuu 10 metriin.
Mutta mutta... kun tässä mahurissa ei ole suoraan soveltuvaa ruumatilaa ilpille ja vesisäiliöille, tulee ihmettelyä. Takaruuma haluttaisiin jättää kokonaan tyhjäksi keikkakamoja varten. On tullut mieleen, että pitäiskö taan tylysti laittaa keskioven rappujen kohdalle säiliöitä ja keittiötasoa päälle? Kulkua ei ovesta olisi, mutta jäisi kuitenkin toimivaksi ja voisi huoltoluukkuna käyttää.
Katolle on tarkoitus laittaa aurinkopaneelia ja akut, invertterit ja vedelle kaasulämmitys jäähdyttäjän ja Webaston päälle vasemmalle puolelle. Mutta ilmalämpöpumpulle en ole keksinyt vielä mitään järkevää paikkaa.
Ideoita?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: "Rokkirekka"
Ite suunnitellu kuskinalapuolella olevaan akkukoteloon ku siellähän on vain pohjalla 2kpl akkuja.
Miettiny sitäkin että jos agrikaatti on niin tarviiko ajoakkuja erikseen ollenkaan eli ajo ja huoiakut samaan.
Toki pitää niile sitten katella uus paikka.
Korkeus on naftinpuoleinen,syvyyttä ja leveyttä kyllä piisaa
Miettiny sitäkin että jos agrikaatti on niin tarviiko ajoakkuja erikseen ollenkaan eli ajo ja huoiakut samaan.
Toki pitää niile sitten katella uus paikka.
Korkeus on naftinpuoleinen,syvyyttä ja leveyttä kyllä piisaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: "Rokkirekka"
Meillä keskiovi on todella tärkeä varuste. Bussin kyljelle tulee kiva piha-alue. Muutamalla aidanpalalla saa rajattua yksityisyyttä festariolosuhteissa. Autosta tulee pelkällä etuovelle yksi pitkä käytävä, jossa saa väistellä ties minkä teknikon/talkoolaisen jalkoja ja reppuja. Meillä etuosassa on toimistoa ja takana kämppää. Siihen keskioven eteen saa näppärästi 4x6 teltan ja elintila kasvaa
Ilpin tilalle voi valita ilmastointikoneen. Rahamies laittaa katolle ja bubjettihahmo käy Bauhaussissa. Lämpöä saa naftalla ja sähkölämpöä roikalla humppaliiterin roskiksen vierestä. Laita raideriin 3x16A niin todellisessa maailmassa saat linkkarilla kaivaa lämpötolpan auki ja hammastikulla kiilata kellon. You know.
Ilpin tilalle voi valita ilmastointikoneen. Rahamies laittaa katolle ja bubjettihahmo käy Bauhaussissa. Lämpöä saa naftalla ja sähkölämpöä roikalla humppaliiterin roskiksen vierestä. Laita raideriin 3x16A niin todellisessa maailmassa saat linkkarilla kaivaa lämpötolpan auki ja hammastikulla kiilata kellon. You know.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: "Rokkirekka"
Onkos syyläri vasemman etupyörän takana kun ei kuvasta näy , meinaan et oliskos siellä etusillan alla sen verran tilaa et sais sen sinne .
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: "Rokkirekka"
Lisäyksenä vielä: tarvitsee erilliset akustot. Erotusrele väliin niin katiska starttaa aina. Eka vuosi tuli vedettyä pelkillä ajoakuilla ja ei siitäkään mitään tullut.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: "Rokkirekka"
Ilpistä vähän...
Se on ihan kätevä laite lämmittää ja viilentää tarpeen mukaan, eli Suomen kesässä pärjää sillä. Talvella tarvii sit enemmän lämmitystä ja eristeitä, jos meinaa ettei varpaat palellu.
Sijoitusta kannattaa miettiä vähän aikaa, etenkin jos aikoo käyttää myös ajonaikana...
Tarvii kohtuullisen vapaan ilman kierron, eli jostain (paljon) ilmaa sisälle tilaan jossa ulkoyksikkö on ja kyljestä ulos saman verran. Tämän ilman tulisi mielellään olla jotain muuta, kuin (pelkkää) kuumaa ilmaa konehuoneesta. Tästä seuraa ongelma, tila jossa ilppi majailee sotkeutuu pölystä ja kurasta.
Pumpun ulkoyksikön alta valuu kelistä riippuen lämmittäessä enemmän tai vähemmän vettä, joka sit talvella jäätyy kivasti joka paikkaan.
Kuraongelman takia bussin perä ei ehkä ole paras paikka ulkoyksikölle, mutta parkissa ollessa se on kiva, koska silloin pumppu puhkuu johonkin muualle kuin grillaajan niskaan. Eli itse lähtisin silti suunnittelemaan ulkoyksikköä takaruumaan. Tilaahan se vie lopulta aika vähän. kannattanee koteloida erilleen muusta ruumasta.
Eräs mahdollisuus, haittaisi ruuman käyttöä mahdollisimman vähän. Rekisterikilpi alapuskuriin, kilven kohdalle säleikkö pumpulle ja takaruumaan takaseinustalle kotelo ulkoyksikölle, josta lattia pois. Tällöin vesi ja korvausilma asia on ratkaistu ja kura kertyy vain ilpin koteloon. Tulisi myös symmetrinen sijoittelu...
Se on ihan kätevä laite lämmittää ja viilentää tarpeen mukaan, eli Suomen kesässä pärjää sillä. Talvella tarvii sit enemmän lämmitystä ja eristeitä, jos meinaa ettei varpaat palellu.
Sijoitusta kannattaa miettiä vähän aikaa, etenkin jos aikoo käyttää myös ajonaikana...
Tarvii kohtuullisen vapaan ilman kierron, eli jostain (paljon) ilmaa sisälle tilaan jossa ulkoyksikkö on ja kyljestä ulos saman verran. Tämän ilman tulisi mielellään olla jotain muuta, kuin (pelkkää) kuumaa ilmaa konehuoneesta. Tästä seuraa ongelma, tila jossa ilppi majailee sotkeutuu pölystä ja kurasta.
Pumpun ulkoyksikön alta valuu kelistä riippuen lämmittäessä enemmän tai vähemmän vettä, joka sit talvella jäätyy kivasti joka paikkaan.
Kuraongelman takia bussin perä ei ehkä ole paras paikka ulkoyksikölle, mutta parkissa ollessa se on kiva, koska silloin pumppu puhkuu johonkin muualle kuin grillaajan niskaan. Eli itse lähtisin silti suunnittelemaan ulkoyksikköä takaruumaan. Tilaahan se vie lopulta aika vähän. kannattanee koteloida erilleen muusta ruumasta.
Eräs mahdollisuus, haittaisi ruuman käyttöä mahdollisimman vähän. Rekisterikilpi alapuskuriin, kilven kohdalle säleikkö pumpulle ja takaruumaan takaseinustalle kotelo ulkoyksikölle, josta lattia pois. Tällöin vesi ja korvausilma asia on ratkaistu ja kura kertyy vain ilpin koteloon. Tulisi myös symmetrinen sijoittelu...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: "Rokkirekka"
Kuraahan tuo ulkoyksikkö kerää. Omassani oli takasivuluukussa omassa kotelossaan. Toimi hyvin parkissa luukun ollessa avoinna, mutta luukku kiinni ilma ei riittänyt. Ajon aikana toimi kyllä - koska pohjassa oli kennon kohdalla aukko ja ajoviima kierrätti ilmaa. Sinnehän se sitten talvena jonain särkyi, kun puun lehdet olivat tukkineet sulatusvedelle tarkoitetut reiät. Kenno pamahti umpijäähän ja rax pox reikä kiertoon - hintansa se ehti kyllä tienata.
Joku kylähullu sen ilpinraadon vaihtoi Juhla Mokkaan - toivottavasti sai toimimaan. Kahvit on jo juotu.
Joku kylähullu sen ilpinraadon vaihtoi Juhla Mokkaan - toivottavasti sai toimimaan. Kahvit on jo juotu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- gekkolisko
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29 Kesä 2021 23:12
- Truck: Volvo B10M Carrus 99
- Location: Sauvo
Re: "Rokkirekka"
Kiitoksia oikein rakentavista kommenteista. Tämä foorumi tuntuukin olevan täyttä rautaa 
Syylari on tosiaan vasemman eturenkaan takana. Taitaapi nyt olla niin, että tutkin tuon Mikaelin tavan sijoittaa ilppi taakse. Koska auton oma ilmastointi ja lämmitykset pelittää, ei ajon aikana välttämättä ilppiä tarvita.
Suunnittelun lomassa seuraava vaihe on purkuhommelit, joten saattaa ajatukset muuttua vielä moneen kertaan, kun näkee vähän paremmin bussin kokonaiskuvan ilman turhia rojuja.
Syylari on tosiaan vasemman eturenkaan takana. Taitaapi nyt olla niin, että tutkin tuon Mikaelin tavan sijoittaa ilppi taakse. Koska auton oma ilmastointi ja lämmitykset pelittää, ei ajon aikana välttämättä ilppiä tarvita.
Suunnittelun lomassa seuraava vaihe on purkuhommelit, joten saattaa ajatukset muuttua vielä moneen kertaan, kun näkee vähän paremmin bussin kokonaiskuvan ilman turhia rojuja.
Re: "Rokkirekka"
Noista mainituista syistä, mun mielestä erinomainen paikka ilpin ulkoyksikölle on akkukotelossa - olettaen että akkukotelo on siinä kuljettajan penkin alla. Imu auton alta ja kyljestä ulos, ajossa tuo on puhtain mahdollinen paikka, ja paikallaanollessaankin se imee etupäässä etupäästä sitä ilmaa, mahuriauton koneeseenkin on kohtuullisesti matkaa. Kuuman (tai talvella kylmän) ilman puhaltaa "pihan"suunnasta pois.Mikaeli kirjoitti: ↑20 Elo 2021 17:57 Ilpistä vähän...
Se on ihan kätevä laite lämmittää ja viilentää tarpeen mukaan, eli Suomen kesässä pärjää sillä. Talvella tarvii sit enemmän lämmitystä ja eristeitä, jos meinaa ettei varpaat palellu.
Sijoitusta kannattaa miettiä vähän aikaa, etenkin jos aikoo käyttää myös ajonaikana...
Tarvii kohtuullisen vapaan ilman kierron, eli jostain (paljon) ilmaa sisälle tilaan jossa ulkoyksikkö on ja kyljestä ulos saman verran. Tämän ilman tulisi mielellään olla jotain muuta, kuin (pelkkää) kuumaa ilmaa konehuoneesta. Tästä seuraa ongelma, tila jossa ilppi majailee sotkeutuu pölystä ja kurasta.
Pumpun ulkoyksikön alta valuu kelistä riippuen lämmittäessä enemmän tai vähemmän vettä, joka sit talvella jäätyy kivasti joka paikkaan.
Kuraongelman takia bussin perä ei ehkä ole paras paikka ulkoyksikölle, mutta parkissa ollessa se on kiva, koska silloin pumppu puhkuu johonkin muualle kuin grillaajan niskaan. Eli itse lähtisin silti suunnittelemaan ulkoyksikköä takaruumaan. Tilaahan se vie lopulta aika vähän. kannattanee koteloida erilleen muusta ruumasta.
Eräs mahdollisuus, haittaisi ruuman käyttöä mahdollisimman vähän. Rekisterikilpi alapuskuriin, kilven kohdalle säleikkö pumpulle ja takaruumaan takaseinustalle kotelo ulkoyksikölle, josta lattia pois. Tällöin vesi ja korvausilma asia on ratkaistu ja kura kertyy vain ilpin koteloon. Tulisi myös symmetrinen sijoittelu...
Tietysti ajoakut pitää siirtää johonkin muualle, toisaalta niiden ei tarvitse olla ihan niin isot kuin alunperin, kun auto ei seiso matkahuollon pihassa 1kW sähkönkulutus ajoakussa. Mä mittailin että mun 501:n akkukoteloon mahtuisi boschin ilpin ulkoyksikkö ilman kuoren rälläköintiä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: "Rokkirekka"
Jos sopii keulalle niin ois paras paikka joo, 701 omistajana ei tule edes mieleen tuollainen
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
- gekkolisko
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29 Kesä 2021 23:12
- Truck: Volvo B10M Carrus 99
- Location: Sauvo
Re: "Rokkirekka"
Onkos näistä ulkoyksiköttömistä ilpeistä mihinkään? Ei olisi ainakaan sijoitteluongelmaa
https://www.tuontitukku.fi/rakentaminen ... escription
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: "Rokkirekka"
Tuo vaikuttaa kätevältä. Sen voi sitten napata kainaloon ennen paalia ja siirtää seuraavaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: "Rokkirekka"
Tuo teho ei riitä koko bussin jäähd helteellä mutta alentaa kyllä asteita ja poistaa kosteutta, vastaavia siirrettäviä on myös.gekkolisko kirjoitti: ↑05 Syys 2021 08:11 Onkos näistä ulkoyksiköttömistä ilpeistä mihinkään? Ei olisi ainakaan sijoitteluongelmaahttps://www.tuontitukku.fi/rakentaminen ... escription
Nyt kannattaa tarkistaa kylmäaine tyyppi ellei tarjoushinta ”poistuvalla aineella ” edullinen
ILP ( ulkoyksikkömallit) hyötysuhde parempi ja tehot n. 15-30000 btu( 3-6 kw,) jos käyttää ylläpitolämmitykseen energiankulutus kannattaa huomioida. (” 1 kw voi saada 4 kw lämpöä ”)
Re: "Rokkirekka"
Tuossa masiinassa ei sinänsä ole mitään uutta, muuten kuin että sinne on laitettu ILP:ssä olevat kääntöventtiilit, jolla se saadaan toimimaan myös lämmittimenä. Pelkästään jäähdytykseen noita "monobloc" koneitahan on ollut "aina", yleisimpinä tietysti nää pyörillä olevat liikuteltavat, joissa on vain poisto letkulla.
Kylmäaine tuossa koneessa on R290, eli tavallista propaania, sitä tuskin kovin pian tullaan kieltämään, joten saatavuus lienee pidemmälläkin aikavälillä kunnossa.
HInta näyttää kyllä aika helteiseltä.
Kylmäaine tuossa koneessa on R290, eli tavallista propaania, sitä tuskin kovin pian tullaan kieltämään, joten saatavuus lienee pidemmälläkin aikavälillä kunnossa.
HInta näyttää kyllä aika helteiseltä.
- gekkolisko
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29 Kesä 2021 23:12
- Truck: Volvo B10M Carrus 99
- Location: Sauvo
Re: "Rokkirekka"
Kiitos taas kommenteista. Taidan jättää suosiolla moiset ja laitan ihan konnollisen ilpin. Tuli muuten haettua bussi tänään maalipinnan kiillotuksesta. Nyt ei ole enää entisen liikennöitsijän mainokset niin helposti luettavissa
