Epäilen että toinen akuista on ollut heikko ja toinen on ylilataantunut pahasti, kyllä kun se alkaa 18v olemaan jännite niin voi se jossain vaiheessa tömpsähtää
MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
En tiedä olivat autossa kun ostin sen. Globe merkkisiä, halpis akkuja vissiin.
- Liitteet
-
- globe akku.jpg (16.11 KiB) Katsottu 6669 kertaa
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Sepä näitä mossauttelee, kun surkea akku ei ota ku 10 volttia ja ehjä joutuu ottamaan nekin talteen. Eli sulla on nyt ehjänä paska akku ja ehjä on pamahtanu.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Joo näin taisi käydä, nimittäin käynnistys akut ovat kunnossa. Lepojännite on noissa 13.1v (oudon korkea) ja 12.7v.
Ei ota tämä toinenkaan hupiakku oikein virtaa vastaan. Kolmen päivän latauksen jälkeen ei nouse 11.5v ylemmäs. Oli kolmessa kennossa liian vähän vettä vaikka kesällä ne tarkistin. Veden lisääminen ei auttanut.
Liekö tuolle enää mitään tehtävissä?
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Starttiakut sulla vähän eriparia, mutta ei nyt mitenkään erityisen huolestuttava
Tuo hupiakku on kyllä kuollut noilla lukemilla.
Mä olen edelleen sitä mieltä että paras tapa säilyttää akkuja on täyteen ladattuna ja irti kytkettynä. Jos kulkuriin tulee jatkuva sähkö ja siellä on jotain 24V puolella joka pitää sähkössä olla, niin rakentaa sinne sitten vaan 24V sähkösyötön joka toimii ilman akkuja.
Tuo hupiakku on kyllä kuollut noilla lukemilla.
Mä olen edelleen sitä mieltä että paras tapa säilyttää akkuja on täyteen ladattuna ja irti kytkettynä. Jos kulkuriin tulee jatkuva sähkö ja siellä on jotain 24V puolella joka pitää sähkössä olla, niin rakentaa sinne sitten vaan 24V sähkösyötön joka toimii ilman akkuja.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Verhoilu harjoittelua. Etuoven yläpuolinen alumiinipaneeli sai uuden kuosin.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Hienoa jälkeä - tuohon on ilo pyyhkiä rasvaiset näpit. Näin tulee käymään jossain vaiheessa projektia - ainakin meillä päin 

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Onko tuo jotain (keino)nahkaa, vai kagasta?
Nahkapinnasta sormenjäljet saa vielä kohtuu vaivalla pois, tai tiukanpaikan tullen vaikka maalattua yli.
Nahkapinnasta sormenjäljet saa vielä kohtuu vaivalla pois, tai tiukanpaikan tullen vaikka maalattua yli.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Juu, keinonahkaa. Toivottavasti ei tarvitse hiplailla muuta kun tuota ovi nappia.

Tarkoitus verhoilla muitakin paneeleita kuskin ympäristössä ainakin.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Uudet 180Ah käynnistysakut hommattu Skubalta kun ei vanhalle löytynyt kaveria.
Ennen kytkentää ajattelin käydä noi akkukotelon kytkennät läpi. Yksi liitin näytti olevan kovin hapettuneen näköinen.
Akut paikallaan ja webasto päälle vähäksi aikaa ja kohta kokeillaan ensi käynnistystä talven jäljiltä...
Ennen kytkentää ajattelin käydä noi akkukotelon kytkennät läpi. Yksi liitin näytti olevan kovin hapettuneen näköinen.
Akut paikallaan ja webasto päälle vähäksi aikaa ja kohta kokeillaan ensi käynnistystä talven jäljiltä...
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Maalis 2022 20:21
- Truck: Man / Kiitokori Star
- Location: Lohja
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Mitäs sulla on moottorin kierroksia matkanopeuksilla ? Tätä kun ei tahdo saada 85 kovempaa kulkemaan; kone huutaa, lämmöt nousee kesällä ja soppa maistuu... Sit kun kaikkien kaverina ajelee hiukan yli 70, kierrokset 2100-2200 ni matkanteko luonnikasta ja ~14l/100km on jo mukava. Mut ei ne takaanaolevat olekkaan kavereita
Ketjun alulla touhusit patterivaerkon ilmojen kanssa, saitko ilmatuksi ? Ittel kans lorottelee ja kurlailee, oikealla takana patterit kylminä.
Tääl on asiakirjoja säilyny matkas; alustan ja korin kytkentäkaaviot on ollut ilonamme, oisko tarve ? Muutenkin oon suunnitellu tallentavani niit pdf:ään, et kohtalotovereita voi avittaa.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Täällähän on oikein viestiä tullut. Sori, ohi on menny kun ei spostiin tule ilmoitusta uusista viesteistä.ozzilla kirjoitti: ↑24 Maalis 2022 19:04Tääl tervehtii vaataavaan Carrukseen hurahtanut ... Tutun kuuloista puuhaa ja askaretta on ollut...
Mitäs sulla on moottorin kierroksia matkanopeuksilla ? Tätä kun ei tahdo saada 85 kovempaa kulkemaan; kone huutaa, lämmöt nousee kesällä ja soppa maistuu... Sit kun kaikkien kaverina ajelee hiukan yli 70, kierrokset 2100-2200 ni matkanteko luonnikasta ja ~14l/100km on jo mukava. Mut ei ne takaanaolevat olekkaan kavereita.
Ketjun alulla touhusit patterivaerkon ilmojen kanssa, saitko ilmatuksi ? Ittel kans lorottelee ja kurlailee, oikealla takana patterit kylminä.
Tääl on asiakirjoja säilyny matkas; alustan ja korin kytkentäkaaviot on ollut ilonamme, oisko tarve ? Muutenkin oon suunnitellu tallentavani niit pdf:ään, et kohtalotovereita voi avittaa.
Kierrokset 90 vauhdissa n. 2000rpm. Kyllä tällä yli satkua helposti pääsee. Enkat alamäessä 130km/h.
Sulla varmaan sama vika siellä ruiskun päässä, kaasuvaijeri ei mene "pohjaan" asti joten ei tule kaikki tehot. Tässä ketjussa siitä oli puhetta.
Pattereita ilmasin siitä kuskin vierestä, etuoven läheltä kojelaudalta ja muistaakseni takoven kohdilta käytävän oikealla puolella lattialla olevasta härdellistä. Mulla on vaan vaatekaappi tehty sen päälle.
Mulla taitaa olla kaikki alkuperäiset dokumentit tallessa, puolustusvoimien "tilauskirjaa" myöten.
Oletko jo aloittanut Projektit osiossa et nähdään kuvia ja tietoja autostasi. Olisi mukava nähdä ja kuulla samanalaisesta vihreestä lisää.
Viimeksi muokannut Tsiisus, 18 Kesä 2022 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Pientä päivitystä tännekin.
Tulipa sitten käynnistysakut 180ah haettua Skubalta ja käytetyt hupiakut agm 190ah lahdesta kierrätysliikkeestä. Sitten kun nämä oli saatu kiinni alkoi sähköongelmat. Hävisi parkit, mittaristonvalot ja monet muut. Päädyin sitten puhdistamaan akulta eteen päin kaikki liitokset mitä löysin ja vaihdoin kaikki sulakkeet uusiin. Valot palautuivat.
Sitten hajosi invertteri. En tiedä missä vaiheessa hajonnut, mutta ei tullut 230v ulos. No uutta puhdas siniaalto invertteriä tilailemaan. Sain paikoilleen ja toimii.
Sittenpä oli aika tilata takaikkunoiden teippaukset. Paikallisella mainosfirmalla teetetty. Vielä pitäisi tummenuskalvoa laitattaa etupään ikkunoihin.
Sittenpä koitti vappu ja eka reissu. Sunnuntaina kun piti kotiin lähteä ei startti sanonut mitään. Eipä siinä auttanut hakkaamiset, kopitukset eikä raivokaan. Ei vaan inahtanutkaan. No onneksi näitä silmällä pitäen mulla aina vakuutuksessa autopalvelu. Sieltä tuli sitten isompi hinuri. Vetäistiin Manni käyntiin niin jäi hinaus tarpeettomaksi.
Uutta starttimoottoria vaihdettaessa huomattiin et sylkee dieseliä ruiskupumpun yläpuolelta lohkosta. Onneksi tällä kertaa pääsin huokealla kustannuksella. Nimittäin moottorin päällä menevä dieselin paluulinjan letkuhan siellä olikin vaan hapertunut.
Eli yksi reissu takana ja rahaa mennyt semmoinen puoltoistatonnia. No elämä on!
Tulipa sitten käynnistysakut 180ah haettua Skubalta ja käytetyt hupiakut agm 190ah lahdesta kierrätysliikkeestä. Sitten kun nämä oli saatu kiinni alkoi sähköongelmat. Hävisi parkit, mittaristonvalot ja monet muut. Päädyin sitten puhdistamaan akulta eteen päin kaikki liitokset mitä löysin ja vaihdoin kaikki sulakkeet uusiin. Valot palautuivat.
Sitten hajosi invertteri. En tiedä missä vaiheessa hajonnut, mutta ei tullut 230v ulos. No uutta puhdas siniaalto invertteriä tilailemaan. Sain paikoilleen ja toimii.
Sittenpä oli aika tilata takaikkunoiden teippaukset. Paikallisella mainosfirmalla teetetty. Vielä pitäisi tummenuskalvoa laitattaa etupään ikkunoihin.
Sittenpä koitti vappu ja eka reissu. Sunnuntaina kun piti kotiin lähteä ei startti sanonut mitään. Eipä siinä auttanut hakkaamiset, kopitukset eikä raivokaan. Ei vaan inahtanutkaan. No onneksi näitä silmällä pitäen mulla aina vakuutuksessa autopalvelu. Sieltä tuli sitten isompi hinuri. Vetäistiin Manni käyntiin niin jäi hinaus tarpeettomaksi.
Uutta starttimoottoria vaihdettaessa huomattiin et sylkee dieseliä ruiskupumpun yläpuolelta lohkosta. Onneksi tällä kertaa pääsin huokealla kustannuksella. Nimittäin moottorin päällä menevä dieselin paluulinjan letkuhan siellä olikin vaan hapertunut.
Eli yksi reissu takana ja rahaa mennyt semmoinen puoltoistatonnia. No elämä on!
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Seuraava matka Tilkunpeltoon keskeytyi Koskikartanon teboilille viideksi tunniksi.
Oireet alkoivat nykimisellä ja sitten kertakaikkisella hyytymisellä.
Kiitos paikalle tulleiden tuntemattomien auttajien saatiin sen verran koputeltua paikkoja et päästiin perille. Vika ei sitten ollutkaan sähköisen siirtopumpun releen liittimissä vaan itse siirtopumpussa. Kotimatkalla hyyty kerran ja yks kopautus pumppuun auttoi kotiin asti.
Selvisi tämän härdellin aikana, että edellinen omistaja on vaihtanut alkuperäiset siirtopumppu/suodatin setin traktoreissa käytettyyn järjestelmään. Uudet osat löytyi siispä traktori varaosaliikkeestä.
Kuskin alueen lattiaan tuli latettua vinyyliverhous ja penkki vaihtui scanian penkkiin. Paineilmasäädöt toimii eikä perse enää puudu.
Nyt auto on taas toiminut ja sai juuri uudet takarenkaat.
Vasemman etupussin vaihdon yhteydessä huomattu ruosteiset ylämaljat. Nämä menee korjaukseen syksyllä. Takamaljat vielä kondiksessa. Samalla tuli tarkastettua peräöljyt. Tavaraa oli, mutta semmoista veden ja öljyn sekaista. Nämä meni vaihtoon samantien.
Ensi viikolla jarrusovitukseen ja sitten pitäisi leimalle varata aika.
Oireet alkoivat nykimisellä ja sitten kertakaikkisella hyytymisellä.
Kiitos paikalle tulleiden tuntemattomien auttajien saatiin sen verran koputeltua paikkoja et päästiin perille. Vika ei sitten ollutkaan sähköisen siirtopumpun releen liittimissä vaan itse siirtopumpussa. Kotimatkalla hyyty kerran ja yks kopautus pumppuun auttoi kotiin asti.
Selvisi tämän härdellin aikana, että edellinen omistaja on vaihtanut alkuperäiset siirtopumppu/suodatin setin traktoreissa käytettyyn järjestelmään. Uudet osat löytyi siispä traktori varaosaliikkeestä.
Kuskin alueen lattiaan tuli latettua vinyyliverhous ja penkki vaihtui scanian penkkiin. Paineilmasäädöt toimii eikä perse enää puudu.
Nyt auto on taas toiminut ja sai juuri uudet takarenkaat.
Vasemman etupussin vaihdon yhteydessä huomattu ruosteiset ylämaljat. Nämä menee korjaukseen syksyllä. Takamaljat vielä kondiksessa. Samalla tuli tarkastettua peräöljyt. Tavaraa oli, mutta semmoista veden ja öljyn sekaista. Nämä meni vaihtoon samantien.
Ensi viikolla jarrusovitukseen ja sitten pitäisi leimalle varata aika.