Jarruvoimien laskentakaava

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Jarruvoimien laskentakaava

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Löytyiskös keneltäkään paineilmajarrujen jarruvoimien ja jarrusuhteiden laskentakaavaa. Joskus muinoin oli laskentataulukko exceliin, nyt ei löydy millään.

Kuvassa aiheeseen littyvää Scanian jarrupintaa.
Liitteet
jhihnat.jpg
jhihnat.jpg (89.73 KiB) Katsottu 7285 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Jarruvoimien laskentakaava

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Eli tässä on se kaavake, lyhenteet on hieman hakusessa, mutta näin muistelisin.
PH=havahtumispaine
FR=laahausvoima
FM=jarruvoima
PM=sylinteripaine
PL=laskentapaine

On niin pirun kauan, kun oon näitä viimeks laskenu, muistaakseni tuli vielä akselipainotkin huomioida jotenkin laskuissa.
Täytyy vissiin käydä konttorilla kysymässä, ei löydy sitä excel taulukkoa mistään.
Liitteet
laskentakaavake.jpg
laskentakaavake.jpg (77.49 KiB) Katsottu 7126 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Jarruvoimien laskentakaava

Viesti Kirjoittaja motoku »

vanhoista koulupapereista löytyi lm 29.6.1990 päätös paineilmajarruista.
en tästä paljoa ymmärrä, sanatarkasti näin;
25§ jarrutussuhde ja sovitussuhde.
1.jarrutussuhde on ajoneuvon kokonaisjarruvoiman suhde todellista kokonaispainoa vastaavaan painovoimaan (z=B/G). koska kokonaisjarruvoima on yhtä suuri kuin ajoneuvoon jarrutuksessa vaikuttava hitausvoima (B=a*G/g) seuraa tästä edelleen, että ajoneuvon jarrutushidastuvuus a=z*g, jossa g=maan vetovoiman kappaleelle antama vapaan putoamisliikkeen kiihtyvyys.
2.sovitussuhde (J) on auton ja perävaunun jarrutussuhteiden välinen suhde samalla jarrujen ohjauspaineella.
jarrutussuhteiden on sitten sovittava tietenkin jarrukäytävään.

lienee jotenkin niin että tietyllä paineella akselilta saadaan jarruvoima x. tämä voima jaetaan akselimassalla, jolloin saadaan "jarruvoima per kilo". ja tämän arvon on oltava eri akseleilla kuvasta arvioituna n.30% sisällä, vielä siten että pienillä paineilla etuakseli tehokkaampi.

tätäkö tarkoitit? tuossa nivaskassa on ainakin 30 sivua lisää hebreaa, monta kaavaa ja kaaviota.... :roll: :roll:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Jarruvoimien laskentakaava

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Löytyykö sieltä katsastuksessa tarkistettava jarrutussuhteen laskukaava ja selitykset lyhenteille? Sitä minä lähinnä etsiskelen, muu teoreettinen tieto hidastuvuuksista, kitkakertoimista jne. ei kiinnosta, ainoastaan jarrutussuhteen laskeminen.
Liitteet
jkilpi.jpg
(40.77 KiB) Tiedosto ladattu 955 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Jarruvoimien laskentakaava

Viesti Kirjoittaja motoku »

ai että löytyykö virallisista papereista jotain tavallisen kylähullun järkeen mahtuvaa :?: :?: :lol: :lol:
tuon viisaampaa en löytänyt.
ajatellaas vaikka takamoottoribussia, jonka akselipainot on 3000kg edessä ja 8000kg takana. kokonaispaino siis 11000kg. etupään pitää jarruttaa 3000/11000=n.27% kokonaisjarrutehosta ja takapään 8000/11000=n.72%. koska etupään pitää jarruttaa säädöksen mukaan enemmän kuin takapään, hyväksytään varmaan 28-35% tulos. muistaakseni n.1000kg henkilöauto saavuttaa testissä n.8000n kokonaisjarrutehon, jolla hidastuvuus lienee luokkaa 9m/s2. minimivaatimus bussilla on 5m/s2 jolloin siitä pitäis löytyä 5/9*11*8000n (49000newtonia) kokonaisjarrutehoa, josta siis 28-35% edestä ja loput takaa. osapaineilla jarruvoima= jarrupaine/max jarrupaine*max jarruvoima. heräämispaine pitää vähentää jarrupaineista, muutenhan suhteet ei pidä paikkaansa.

kaiken kaikkiaan tää on ihan hatusta vetästy arvio, mitään muuta en tuosta saa irti, taisin nukkua niillä fysiikantunneilla, jolloin noita laskettiin (presidentitkin oli vielä koivistoja).... lähinnä ajattelin ja kirjoitin, antaiskohan katsastuskonttori, en hoksannu kysyä sitä printtiä mukaan kun leimasin ton kotteron :?:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Jarruvoimien laskentakaava

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

motoku kirjoitti: koska etupään pitää jarruttaa säädöksen mukaan enemmän kuin takapään, hyväksytään varmaan 28-35% tulos.
Näinhän sitä luulis, mutta bussien paineilmajarrujen kohdalla ei näin ole. Olen yrittänyt selvittää katsatusinssien kautta kuinka paljon saa takajarrujen teho ylittää etujarrujen tehon, ei ole löytynyt vastausta. Nimittäin näitä tapauksia löytyy silloin tällöin, viime viikolla katsastin auton jossa jarrutussuhteet olivat, 60% edessä ja takana 90%.

Eiköhän tuohon jarrustussuhteiden laskemiseen löydy ohjeet ens viikolla, käväsen konttorilla juttelemassa.

Minimijarrutussuhteet linja-autoissa: vm 91-> 50% edessä, muut akselit 40%.
vanhemmat autot, 48% edessä, muut akselit 38%
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Jarruvoimien laskentakaava

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

No selvishän tuo systeemi sittenkin.

PH=havahtumispaine
FR=laahausvoima
FM=jarruvoima, dynamometrin lukema
F=jarruvoimien summa, F=FM-FR
PM=paine jarrukellolla
P=laskennallinen mittauspaine P=PM-PH
PL=laskentapaine, yleensä 0,6 Mpa
FL=laskennallinen jarruvoima, FL= F / P x PL
Ap= akselipaino, 0,1 x tonnia
Z= laskettu hidastuvuus % Z= FL / 0,1 x Ap
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin