B10m edc sammutin jäi päälle? (Ei ollu sammutin)
B10m edc sammutin jäi päälle? (Ei ollu sammutin)
94 edc kone sammutettiin koneen kyljestä kääntämällä suoraan sammuttinta (oveen jäi ilmat päälle ja lukittiin ittemme ulos).
Nyt tuo ei edes yritä käyntiin. Sammutin vipu liikkuu ihan normaalisti ja on palautunut normaaliin asentoon.. Olisiko jollain ideaa?
Nyt tuo ei edes yritä käyntiin. Sammutin vipu liikkuu ihan normaalisti ja on palautunut normaaliin asentoon.. Olisiko jollain ideaa?
Viimeksi muokannut Jule, 15 Tammi 2025 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 80
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10m edc sammutin jäi päälle?
Jokos ongelma ratkennut ja mikäli on niin miten?
Kiinnostaa, kun ittellä samanmoinen kulkine.
Ilmeisesti ei sammunut avaimesta, joten tästä syystä sammutettu sammuttimesta?
Ei yritä käynnistyä= ei starttaa vai startta mut ei käynnisty?
Alkuperäisillä tiedoilla veikkaisin virtalukon pohjaa tai releitä.
Mikäli starttaa, mut ei käynnisty niin kuullostaa erikoiselta.
Kiinnostaa, kun ittellä samanmoinen kulkine.
Ilmeisesti ei sammunut avaimesta, joten tästä syystä sammutettu sammuttimesta?
Ei yritä käynnistyä= ei starttaa vai startta mut ei käynnisty?
Alkuperäisillä tiedoilla veikkaisin virtalukon pohjaa tai releitä.
Mikäli starttaa, mut ei käynnisty niin kuullostaa erikoiselta.
Re: B10m edc sammutin jäi päälle?
Tänään kävin hieman riehumassa tuon kimpussa..
Eli siis sammutettiin sammuttimesta koska lukitsimme itsemme ulos. Oven venttiili ei ollut vapautettu ja kun paineet nousi auto paiskasi ovensa kiinni ja jätti meidät ulos. Faija yritti ensin kääntää pääkytkimestä sähkön pois (tässä on vipu kylkiluukun takana, josta menee johdot sähkötaulun kautta varsinaiselle pääkytkinreleella akkulaatikkoon). Tuo ei sammuttanut, jäi ilmeisesti laturilla käymään. Parkit oli päällä, eikä ne nyt ilmeisesti mitenkään häikäisevän kirkkaana olleet ilman akkua. KOneen päältä sammuttimesta sammutus (kuulema sammutin tuntui jäykältä, ja sitä sai tosiaan pakottaa että sai sammumaan), ja sitten pääkytkimestä virrat pois. Vajaan tunnin päästä oven sai jo pakotettua auki kun paineet vajenneet. Sen jälkeen starttasi mutta ei lupaa, ei mitään.. Ei sitten silloin sen enempää sitä joutanut ihmettelemään. Jätettiin akku lataukseen ja kotiin.
Tänään sitten paikalle ja hoksasin että tavaratilan valot ei pala, joka on kai oire, mutta ikävä kyllä tuo johtui vain siitä että olin ottanut releen irti ettei valot pala kokoajan kun ruumassa ropaa, eli turhaa toivoa.
Luin EDC vikakoodeja, sieltä tuli normaalien 3 ja 4 lisäksi:
14 (Ahtopaine alhainen)
20 (Säädinongelma, yleinen)
16 (Kaasupolkimen jännite epätavallisen alhainen)
Ei mitään uusia vikakoodeja, nämä on nähty monesti ennenkin. Ohje mainitsee että yli 20 vikakoodit voi olla myös jotain ulkoisia häiriöitä.
Nollasin koodit ja yritin taas startata, sahasin hieman pidempään kun ajattelin katsoa liikkuuko kierroslukumittari (vaikkakin se taitaa lukea laturia), hieman yskähti, joten päätelmä että siinä on ollut vaan nafta lopussa tms (etupussit tyhjenee ensin, joten on ollut melkoisen peräpystyssä asennossa kun on viimeksi yritetty käyntiin, nokka vielä hieman aalamäkeen). Lähti siinä sitten vähitellen rykimään ja riemuitsin vaan että siellä olikin vaan ilmaa (vaikka kyllä ilmasin sitä eikä ilmaa siinä kohtaa tullut). Jäi lopulta käymään ilman sartin apua kun sai yli 500rpm, keräili kierroksia ja kun 1000 alkoi lähestyä nostin kaasua vaikka aika rykimällä vielä kävikin.
Tälläpä ei ollutkaan mitään vaikutusta! Kurkkasin ikkunasta, kun ei kuitenkaan rynnännyt millekkään huippukierroksille, putken täydeltä tuli mustaa ja harmaata savua.. Siis nimenomaan mustaa ja seassa myös harmaata. Ei sinistä. Kierrokset nousi 1200, laski taas 1000 hieman seilaili edestakaisin, kävi pahasti rykien. Tässä kohtaa tuli mieleen että lähtiköhän se nyt jotenkin käymään moottoriöljyllä. Käänsin avaimesta, moottori sammui. Ei käynyt siis öljyllä. Koitin startata heti uudelleen, mutta akussa ei enää riittänyt voimia. 10 min päästä uudelleen ei enää lupaa, pyörittää vaan.
Tuon episodin jälkeen luin vikakoodit uudelleen 3 ja 4 lisäksi:
21 (säädintangon asento alhainen)
Työnnettiin auto nyt pilttuuseen sulamaan.
Keli ollut tänään muutaman asteen plussalla paikat tuskin jäässä, mutta ei nyt tietenkään täysin mahdotonta.
Eli siis sammutettiin sammuttimesta koska lukitsimme itsemme ulos. Oven venttiili ei ollut vapautettu ja kun paineet nousi auto paiskasi ovensa kiinni ja jätti meidät ulos. Faija yritti ensin kääntää pääkytkimestä sähkön pois (tässä on vipu kylkiluukun takana, josta menee johdot sähkötaulun kautta varsinaiselle pääkytkinreleella akkulaatikkoon). Tuo ei sammuttanut, jäi ilmeisesti laturilla käymään. Parkit oli päällä, eikä ne nyt ilmeisesti mitenkään häikäisevän kirkkaana olleet ilman akkua. KOneen päältä sammuttimesta sammutus (kuulema sammutin tuntui jäykältä, ja sitä sai tosiaan pakottaa että sai sammumaan), ja sitten pääkytkimestä virrat pois. Vajaan tunnin päästä oven sai jo pakotettua auki kun paineet vajenneet. Sen jälkeen starttasi mutta ei lupaa, ei mitään.. Ei sitten silloin sen enempää sitä joutanut ihmettelemään. Jätettiin akku lataukseen ja kotiin.
Tänään sitten paikalle ja hoksasin että tavaratilan valot ei pala, joka on kai oire, mutta ikävä kyllä tuo johtui vain siitä että olin ottanut releen irti ettei valot pala kokoajan kun ruumassa ropaa, eli turhaa toivoa.
Luin EDC vikakoodeja, sieltä tuli normaalien 3 ja 4 lisäksi:
14 (Ahtopaine alhainen)
20 (Säädinongelma, yleinen)
16 (Kaasupolkimen jännite epätavallisen alhainen)
Ei mitään uusia vikakoodeja, nämä on nähty monesti ennenkin. Ohje mainitsee että yli 20 vikakoodit voi olla myös jotain ulkoisia häiriöitä.
Nollasin koodit ja yritin taas startata, sahasin hieman pidempään kun ajattelin katsoa liikkuuko kierroslukumittari (vaikkakin se taitaa lukea laturia), hieman yskähti, joten päätelmä että siinä on ollut vaan nafta lopussa tms (etupussit tyhjenee ensin, joten on ollut melkoisen peräpystyssä asennossa kun on viimeksi yritetty käyntiin, nokka vielä hieman aalamäkeen). Lähti siinä sitten vähitellen rykimään ja riemuitsin vaan että siellä olikin vaan ilmaa (vaikka kyllä ilmasin sitä eikä ilmaa siinä kohtaa tullut). Jäi lopulta käymään ilman sartin apua kun sai yli 500rpm, keräili kierroksia ja kun 1000 alkoi lähestyä nostin kaasua vaikka aika rykimällä vielä kävikin.
Tälläpä ei ollutkaan mitään vaikutusta! Kurkkasin ikkunasta, kun ei kuitenkaan rynnännyt millekkään huippukierroksille, putken täydeltä tuli mustaa ja harmaata savua.. Siis nimenomaan mustaa ja seassa myös harmaata. Ei sinistä. Kierrokset nousi 1200, laski taas 1000 hieman seilaili edestakaisin, kävi pahasti rykien. Tässä kohtaa tuli mieleen että lähtiköhän se nyt jotenkin käymään moottoriöljyllä. Käänsin avaimesta, moottori sammui. Ei käynyt siis öljyllä. Koitin startata heti uudelleen, mutta akussa ei enää riittänyt voimia. 10 min päästä uudelleen ei enää lupaa, pyörittää vaan.
Tuon episodin jälkeen luin vikakoodit uudelleen 3 ja 4 lisäksi:
21 (säädintangon asento alhainen)
Työnnettiin auto nyt pilttuuseen sulamaan.
Keli ollut tänään muutaman asteen plussalla paikat tuskin jäässä, mutta ei nyt tietenkään täysin mahdotonta.
Re: B10m edc sammutin jäi päälle?
Tarkista pakokaasujarru.
Re: B10m edc sammutin jäi päälle?
Miten tuo rumpumallinen pakokaasujarru tarkistetaan?
Tuli kyllä mieleen että turbo täytyy ainakin katsoa, jotta pyöriikö se. Tosin epäilen että se kyllä lähtisi käyntiin vaikka nuo olisivatkin jumissa.
Tuli kyllä mieleen että turbo täytyy ainakin katsoa, jotta pyöriikö se. Tosin epäilen että se kyllä lähtisi käyntiin vaikka nuo olisivatkin jumissa.
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 323
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: B10m edc sammutin jäi päälle?
moro
ilmavuoto tai pysäytin jumissa. joskus ollut ongelmia vaihdelaatikon päällä olevissa poltto-aineputken liittimissä. voihan olla siirtopumppu tullut tiensä päähän. näitä ainakin miulla ollut mitä kohdalle sattunut. ainiin ja pumpulle tuleva johtonippu joskus hapettunut. Hyvää Joulua kaikille ja anteeksi että esitin erivaihtoehtoja.
ilmavuoto tai pysäytin jumissa. joskus ollut ongelmia vaihdelaatikon päällä olevissa poltto-aineputken liittimissä. voihan olla siirtopumppu tullut tiensä päähän. näitä ainakin miulla ollut mitä kohdalle sattunut. ainiin ja pumpulle tuleva johtonippu joskus hapettunut. Hyvää Joulua kaikille ja anteeksi että esitin erivaihtoehtoja.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
Re: B10m edc sammutin jäi päälle?
Ihan hyvä että on useampi asia tarkistettavana kun pääsee koneen kimppuun.. Nyt korona vähän rajoittaa kierrosaikaa.
Mitä tarkoitat pysäyttimellä? Tuossa autossa moottorin normaali sammutushan tapahtuu niin että tietokone vaan kääntää säädintangon nollille, se pumpun kyljessä oleva vipu liikkuu vain kun vetää hätäsammutusvaijerista tai kun käyttää hidastinta (jos olen nyt sen solenoidin tarkoituksen oikein käsittänyt).
Mitä tarkoitat pysäyttimellä? Tuossa autossa moottorin normaali sammutushan tapahtuu niin että tietokone vaan kääntää säädintangon nollille, se pumpun kyljessä oleva vipu liikkuu vain kun vetää hätäsammutusvaijerista tai kun käyttää hidastinta (jos olen nyt sen solenoidin tarkoituksen oikein käsittänyt).
Re: B10m edc sammutin jäi päälle?
Nyt kun korona hieman hellittää pääsin hieman ihmettelemään potilasta.
Nyt kun auto on ollut sisällä lähti käyntiin 10 sekunnin sahaamisella, mutta jotain hämminkiä. Tässä pieni videopätkä, en koske kaasupolkimeen lainkaan, kierrokset pomppii miten sattuu, videon ulkopuolella parhaimmillaan n. 2000rpm.
https://photos.app.goo.gl/6ZRfvpeAoPJhZaqo7
(Videon aikana alkava suhina on kylmänä kytkeytyvä pakokaasujarru, joka vuotaa, ei liity)
Otan nyt seuraavaksi syöttöpumpun perästä töpselin irti ja katson näkyisikö siellä jotain ilmiselvää...
Nyt kun auto on ollut sisällä lähti käyntiin 10 sekunnin sahaamisella, mutta jotain hämminkiä. Tässä pieni videopätkä, en koske kaasupolkimeen lainkaan, kierrokset pomppii miten sattuu, videon ulkopuolella parhaimmillaan n. 2000rpm.
https://photos.app.goo.gl/6ZRfvpeAoPJhZaqo7
(Videon aikana alkava suhina on kylmänä kytkeytyvä pakokaasujarru, joka vuotaa, ei liity)
Otan nyt seuraavaksi syöttöpumpun perästä töpselin irti ja katson näkyisikö siellä jotain ilmiselvää...
Re: B10m edc sammutin jäi päälle?
Eihän tuokaan nyt kovin hyvältä näytä.
Tuo pahiten palanut liitin on toinen syöttöä ohjaavista.
Tuo pahiten palanut liitin on toinen syöttöä ohjaavista.
Re: B10m edc sammutin jäi päälle?
Eiköhän nyt lähdetä siitä että tuo liitin oli se syypää. Ehkä sitä liitintä on sitten jotenkin tönitty samalla kun sitä sammutinta on hamuiltu.
Tuo liittimen lukitusrengas oli ilmeisesti vedetty väärille kierteille, jouduin tuon kiintoavaimella kelaamaan koko matkan auki, kun laitoin kiinnipäin se lähti ensin pyrkimään väärälle kierteelle, oikealla kierteellä kelautui käsin loppuun asti, eli ilmeisestikin töpseli on ollut vähän huonosti kiinni.
Vaikka tuota töpseliä parhaani mukaan putsasin, ei se nyt kyllä hyvä ole, täytyy hankkia tilaisuuden tullen jostain purkupelistä uusi johtosarjan häntä.
Tuo liittimen lukitusrengas oli ilmeisesti vedetty väärille kierteille, jouduin tuon kiintoavaimella kelaamaan koko matkan auki, kun laitoin kiinnipäin se lähti ensin pyrkimään väärälle kierteelle, oikealla kierteellä kelautui käsin loppuun asti, eli ilmeisestikin töpseli on ollut vähän huonosti kiinni.
Vaikka tuota töpseliä parhaani mukaan putsasin, ei se nyt kyllä hyvä ole, täytyy hankkia tilaisuuden tullen jostain purkupelistä uusi johtosarjan häntä.
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 80
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10m edc sammutin jäi päälle? (Ei ollu sammutin)
Moi
Oletko pääsyt korjaamaan liitintä ja testaamaan johtuiko vika siitä?
Oletko pääsyt korjaamaan liitintä ja testaamaan johtuiko vika siitä?
Re: B10m edc sammutin jäi päälle? (Ei ollu sammutin)
Joo, aika epäselvästi tuon kirjoitin, mutta tuo toimii taas, vaikka liitin onkin aika heikossa kunnossa.
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 80
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10m edc sammutin jäi päälle? (Ei ollu sammutin)
Hyvä juttu että vika löyty ja toimii taas.