Akut

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.

Akkujen talvisäilytys

Äänestys päättyi 01 Maalis 2007 14:54

Paikoillaan autossa
13
81%
Turvassa kotona/tallissa
3
19%
Keväisin uudet kaupasta
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 16

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Akut

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

NYT KYLLÄ ..TUTTAA :twisted: kurkkasin tossa eilen noita kesällä ostettuja akkuja ja eikös ne olleet ...KELE jäässä molemmat :shock: :twisted: :cry: Katiskalla oltiin just ennen vuodenvaihdetta liikenteessä ja päävirrat oli kyllä pois päältä :roll: En jätä enään koskaan akkuja talveksi paikoilleen :oops: menkööt vaikka selkä mut toi käy vähän liikaa lompakon päälle :( käykääs muutkin kattomassa akkujanne jos eivät ole "turvassa" :wink:
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Akut kokoajan käytössä/latingissa niin ei pääse jäätymään...
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Alkutalven oli vielä akut kiinni autossa mutta kun säätiedot uhkaili kovilla pakkasilla niin raahasin talliin missä on lämpöä jotain +5, tämän kaiken opin kun edelliset akut jäätyi pari talvea sitten... tuttaa vieläkin!! ja sen opin myös että kun kohta puolin alkaa ilmat lämpenemään(yöllä pakkasta päivällä lämpöasteita) niin kiireesti lapioimaan katolta ilmanvaihto röörit auki ettei kosteus jää muhimaan sisälle.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Nyt oli eka kertaa vajaa kolme vuorokautta päävirta päällä talvella ,eikä laturi ladannut. Virtaa ei pitänyt viedä kuin kiertovesipumppu. Kun aamulla menin autoon ei edes loisteputkivalo syttynyt. Kaikki akut jäässä. Puhaltimella hupiakut sulaksi ja lataus päälle ja ajoakut sisälle lataukseen. Uudet akut maksaa 900€ ylöspäin. Pakko ne on uusia. Pari akkua aina vaihtanut käytettyyn. Jos laittaa systeemiin vaan kaksi uutta akkua, heikommat kuulemma syö ne alta aikayksikön pilalle. Se päävirtaklunssi siellä perällä vie ilmeisesti niinpaljon virtaa, että menee vaihtoon sekin. Tässä kirjoittelen ja selkä on taas aivan jumissa, johan se kuukauden oli kunnossa. Vaikka miten oikeaoppisesti nostat tuntuu selkä ei enää kestä. Lisätään naprapaatin lasku 37€ kerta akkukuluihin niin joudun maksamaan 7 akusta. Tv Ari
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Akuista,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Itse olen pitanyt talvet poies autoista jotka seisoo. Onhan se rankka homma mutta aloittaessani autoilun kauan sitten 60 luvun alkupuolella akut oli niin surkeita etta niita piti vallan aina valvoa enka ole paastanyt opittua tapaa kuolemaan.
Parempi kattoa kuin katua ja maksaa,, Siina hommassa saa hyvan tuntipalkan (jos vahinko sattuu),,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Kun IRJA seisonut talvella akut olleet paikallaan mutta akun kengät irroitettuna eikä ole ollut ongelmia . Starttiakut nyt 9v.
Akkuja uusiessa kannattaa kysellä useammasta paikasta hintoja . Uusin 10v vanhat koriakut (4x180Ah) syksyllä ennen reissuun lähtöä ja halvin paikka Kuusamossa oli paikallinen raskaan kaluston tarvikekauppa yht 530€ . :!:

ps. Asuttaessa käytettävät sähköt kuten lämmitys , valaistus ,ym kannattaa ottaa ennen sähköistä pääkytkinta oman mekaanisen pääkytkinen kautta , säästää tuota arvokasta akkusähköä nimittäin
Viimeksi muokannut IRJA, 17 Helmi 2007 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Hapotukset,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Ellei osta suljettuja akkuja vaan viela esi- isien hapolliset niin kannattaa uusistakin akuista tarkistaa ominaispainomittarilla etta hapotus on onistunut kunnolla. Nykyaan ne lienee ns. kuivahapotettuja elikka lisataan vain vesi ja a vot. Kuitenkin kannattaa tarkistaa silla jos siella on heikkoja kennoja valissa ne eivat tahdo oieta ilman erikoistoimenpiteita joista ensimmainen on tietenkin valitus myyjalle. No, miten lie,, nain oli ennen,,,siita on ainakin 20 vuotta kun olen viimeksi akun Suomessa tai missaan muuallakaan ostanut,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Kannattaa pitää ylläpitolataus päällä talven yli niin ei jäätymisongelmia.....
Monellako muuten perinteiset starttiakut hupiakkuina ja monellako vapaa-ajanakkuja ja miten agm-akut löytäneet tiensä käyttöön?
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tarinalla olikin onnellinen loppu :D eli sain kun sainkin uudet akut takuuna :shock: :D (no ehkä tuttu autoilija jonka kanssa ostin akut autto asiaa mut kuitenki) no samalla katsoin mitä maksaa uudet akut niin 140Ah makso 124,00€ mut sit noi 170Ah 126,00€ :shock: aikas pieni hintaero :shock: :D
Vastaa Viestiin