Akut
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Akut
NYT KYLLÄ ..TUTTAA
kurkkasin tossa eilen noita kesällä ostettuja akkuja ja eikös ne olleet ...KELE jäässä molemmat
Katiskalla oltiin just ennen vuodenvaihdetta liikenteessä ja päävirrat oli kyllä pois päältä
En jätä enään koskaan akkuja talveksi paikoilleen
menkööt vaikka selkä mut toi käy vähän liikaa lompakon päälle
käykääs muutkin kattomassa akkujanne jos eivät ole "turvassa" 
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Alkutalven oli vielä akut kiinni autossa mutta kun säätiedot uhkaili kovilla pakkasilla niin raahasin talliin missä on lämpöä jotain +5, tämän kaiken opin kun edelliset akut jäätyi pari talvea sitten... tuttaa vieläkin!! ja sen opin myös että kun kohta puolin alkaa ilmat lämpenemään(yöllä pakkasta päivällä lämpöasteita) niin kiireesti lapioimaan katolta ilmanvaihto röörit auki ettei kosteus jää muhimaan sisälle.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1487
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Nyt oli eka kertaa vajaa kolme vuorokautta päävirta päällä talvella ,eikä laturi ladannut. Virtaa ei pitänyt viedä kuin kiertovesipumppu. Kun aamulla menin autoon ei edes loisteputkivalo syttynyt. Kaikki akut jäässä. Puhaltimella hupiakut sulaksi ja lataus päälle ja ajoakut sisälle lataukseen. Uudet akut maksaa 900€ ylöspäin. Pakko ne on uusia. Pari akkua aina vaihtanut käytettyyn. Jos laittaa systeemiin vaan kaksi uutta akkua, heikommat kuulemma syö ne alta aikayksikön pilalle. Se päävirtaklunssi siellä perällä vie ilmeisesti niinpaljon virtaa, että menee vaihtoon sekin. Tässä kirjoittelen ja selkä on taas aivan jumissa, johan se kuukauden oli kunnossa. Vaikka miten oikeaoppisesti nostat tuntuu selkä ei enää kestä. Lisätään naprapaatin lasku 37€ kerta akkukuluihin niin joudun maksamaan 7 akusta. Tv Ari
-
kuoppaukko
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Akuista,,
Itse olen pitanyt talvet poies autoista jotka seisoo. Onhan se rankka homma mutta aloittaessani autoilun kauan sitten 60 luvun alkupuolella akut oli niin surkeita etta niita piti vallan aina valvoa enka ole paastanyt opittua tapaa kuolemaan.
Parempi kattoa kuin katua ja maksaa,, Siina hommassa saa hyvan tuntipalkan (jos vahinko sattuu),,
Parempi kattoa kuin katua ja maksaa,, Siina hommassa saa hyvan tuntipalkan (jos vahinko sattuu),,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Kun IRJA seisonut talvella akut olleet paikallaan mutta akun kengät irroitettuna eikä ole ollut ongelmia . Starttiakut nyt 9v.
Akkuja uusiessa kannattaa kysellä useammasta paikasta hintoja . Uusin 10v vanhat koriakut (4x180Ah) syksyllä ennen reissuun lähtöä ja halvin paikka Kuusamossa oli paikallinen raskaan kaluston tarvikekauppa yht 530€ .
ps. Asuttaessa käytettävät sähköt kuten lämmitys , valaistus ,ym kannattaa ottaa ennen sähköistä pääkytkinta oman mekaanisen pääkytkinen kautta , säästää tuota arvokasta akkusähköä nimittäin
Akkuja uusiessa kannattaa kysellä useammasta paikasta hintoja . Uusin 10v vanhat koriakut (4x180Ah) syksyllä ennen reissuun lähtöä ja halvin paikka Kuusamossa oli paikallinen raskaan kaluston tarvikekauppa yht 530€ .
ps. Asuttaessa käytettävät sähköt kuten lämmitys , valaistus ,ym kannattaa ottaa ennen sähköistä pääkytkinta oman mekaanisen pääkytkinen kautta , säästää tuota arvokasta akkusähköä nimittäin
Viimeksi muokannut IRJA, 17 Helmi 2007 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
kuoppaukko
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Hapotukset,,
Ellei osta suljettuja akkuja vaan viela esi- isien hapolliset niin kannattaa uusistakin akuista tarkistaa ominaispainomittarilla etta hapotus on onistunut kunnolla. Nykyaan ne lienee ns. kuivahapotettuja elikka lisataan vain vesi ja a vot. Kuitenkin kannattaa tarkistaa silla jos siella on heikkoja kennoja valissa ne eivat tahdo oieta ilman erikoistoimenpiteita joista ensimmainen on tietenkin valitus myyjalle. No, miten lie,, nain oli ennen,,,siita on ainakin 20 vuotta kun olen viimeksi akun Suomessa tai missaan muuallakaan ostanut,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Kannattaa pitää ylläpitolataus päällä talven yli niin ei jäätymisongelmia.....
Monellako muuten perinteiset starttiakut hupiakkuina ja monellako vapaa-ajanakkuja ja miten agm-akut löytäneet tiensä käyttöön?
Monellako muuten perinteiset starttiakut hupiakkuina ja monellako vapaa-ajanakkuja ja miten agm-akut löytäneet tiensä käyttöön?
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto