Ja kiitosta vaan vapaa-ajan ongelmien ratkaisemisesta tämän foorumin aktiivisille kirjoittelijoille, ihan niin kuin sellaisia ongelmia olisi joskus ollutkaan..

Itsellä se on tämä kevät aina sellaista hurahtamisen aikaa ja nyt tänä keväänä lopulta päädyin tänne kylähullujen kulkureiden foorumille. Aloitin hulluttelun ensin pienessä mittakaavassa tutustumalla asuntovaunutarjontaan, mutta ne eivät oikeen innostaneet, jotain puuttui... Seuraavaksi aloin tiirailemaan asuntoautoja, jotka jo vähän alkoivat tuntua omalta. Mutta vieläkään en ollut tyytyväinen.. Sitten törmäsin näihin itse rakennettuihin pyörillä liikkuviin "kesähuviloihin", joissa muutamissa ollut jopa saunatkin! Ja huh! Nyt on pari viikkoa mennyt tiiviisti foorumia lueskellen ja öitä on valvottu haaveilen omasta kulkineesta!

Elämäntilanne on (onneksi ja harmiksi




Niin, siis olen täysin ummikko linja-autojen suhteen. Tosin muistan joskus pikkupoikana ollessani nähneen jonkun keikka- tai matkailubussin ja jo tuolloin olisin varsin mielelläni tutustunut kapistuksiin tarkemmin. Mitään hajua laitteiden tekniikastakaan minulla ei ole, mutta jos aihio on hyvä kuntoinen, luulisin sisätilojen rakentelun luonnistuvan itseltäni kohtuu hyvin. Haaveissani on rakentaa C-kortille sopiva kulkupeli (vaikkei kortissa edes vielä sitä C:täkään ole), jossa olisi matkus- ja makuutilat ehkä 5-8 henkilölle ja ehdottomasti laitokseen tarvitaan sauna! Gallerian puolella mm. lahti32:n saunabussi norjassa jonkin tunturipuron kupeeseen parkitettuna savun noustessa saunan savupiipusta on sitä jotain mitä haen. (Syvä huokaus ja haaveilua...

Sopivaa aihiota olen yritellyt haarukoida ja olisikin muutama kysymys tässä het alkuunsa.
Ilmeisesti moottorin sijainnin suhteen vaihtoehtoina on taka, keski tai etu. Ajattelin sellaista ratkaisua, että sauna olisi takaosassa ja saunan päällä (

Niin, siis tälläinen ratkaisu (jos joku ymmärsi kuvailun) karsii takamoottorin pois ja jäljelle jää etu- ja keskimoottorit. Vai onko semmoisissa -80-90 -luvun taitteen busseissa enää etumoottoreita lainkaan? Ainakin itse olen elänyt käsityksessä että ne on enemmänkin -70 luvun ja sitä aiempien ratkaisuja? Tuo -80-90 -luvun bussi tulee taas siitä, että niissä näyttäisi olemaan jo abs:t ja luistonestot, eli lienevät jo hyviä ajettavia vaikka tuskin vuodessa hirveästi kilometrejä kertyisi, joten se ei ehkä ole pääpointti. Mutta kohtalaisen uusi alusta kuitenkin saisi olla, että ei olisi heti tarvetta massiivisiin hitsaushommiin ym. Mikä yleensä on linja-autoissa sellainen ikäluokka että suurempaa remppaa alkaa tarvitsemaan? 10-15...20 vuotta?
Ääh... no taas tapani mukaan alan rönsyilemään sinne tänne... Tarkoitus oli vaan moikata foorumin tyyppejä, että ainakin hengessä on mukana taas yksi uusi hullu täältä kalakukkojen synnyinmailta! Taidan jossain vaiheessa kysellä asioita tarkemmin vaikkapa tuolla teknisten asioiden puolella, mutta tähänkin saanee jotain vastata jos ajatuksia mutkahti mieleen.
- j0ri =)
P.S. Onkos ketään bussinrakentelijoita täältä Pohjois-Savon tietämiltä? Olisi mukava nähdä joskus edes yksi kulkine muutenkin kuin monitorin välityksellä..
