jälleen uusi hulluja houriva..

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Morjesta kaikille!

Ja kiitosta vaan vapaa-ajan ongelmien ratkaisemisesta tämän foorumin aktiivisille kirjoittelijoille, ihan niin kuin sellaisia ongelmia olisi joskus ollutkaan.. :wink:

Itsellä se on tämä kevät aina sellaista hurahtamisen aikaa ja nyt tänä keväänä lopulta päädyin tänne kylähullujen kulkureiden foorumille. Aloitin hulluttelun ensin pienessä mittakaavassa tutustumalla asuntovaunutarjontaan, mutta ne eivät oikeen innostaneet, jotain puuttui... Seuraavaksi aloin tiirailemaan asuntoautoja, jotka jo vähän alkoivat tuntua omalta. Mutta vieläkään en ollut tyytyväinen.. Sitten törmäsin näihin itse rakennettuihin pyörillä liikkuviin "kesähuviloihin", joissa muutamissa ollut jopa saunatkin! Ja huh! Nyt on pari viikkoa mennyt tiiviisti foorumia lueskellen ja öitä on valvottu haaveilen omasta kulkineesta! :D

Elämäntilanne on (onneksi ja harmiksi :? ) vaan sellainen, että oman kulkineen hankkiminen ei tule kysymykseen varmaan vielä pariin vuoteen. Mutta toisaalta, mikäli maltan haudutella ja suunnitella asiaa sen ajan, ehkäpä tämä haihattelu ei sitten olekaan ohi menevää sorttia vaan voisi osottautua sopivaksi harrastukseksi :) Toki vaimonkin pää pitäisi saada vielä jotenkin käännettyä... :wink: Ainakin vielä toistaiseksi kommentit ovat olleet haukotteluja ja silmien pyörittelyjä.. :lol:

Niin, siis olen täysin ummikko linja-autojen suhteen. Tosin muistan joskus pikkupoikana ollessani nähneen jonkun keikka- tai matkailubussin ja jo tuolloin olisin varsin mielelläni tutustunut kapistuksiin tarkemmin. Mitään hajua laitteiden tekniikastakaan minulla ei ole, mutta jos aihio on hyvä kuntoinen, luulisin sisätilojen rakentelun luonnistuvan itseltäni kohtuu hyvin. Haaveissani on rakentaa C-kortille sopiva kulkupeli (vaikkei kortissa edes vielä sitä C:täkään ole), jossa olisi matkus- ja makuutilat ehkä 5-8 henkilölle ja ehdottomasti laitokseen tarvitaan sauna! Gallerian puolella mm. lahti32:n saunabussi norjassa jonkin tunturipuron kupeeseen parkitettuna savun noustessa saunan savupiipusta on sitä jotain mitä haen. (Syvä huokaus ja haaveilua... 8) )

Sopivaa aihiota olen yritellyt haarukoida ja olisikin muutama kysymys tässä het alkuunsa.

Ilmeisesti moottorin sijainnin suhteen vaihtoehtoina on taka, keski tai etu. Ajattelin sellaista ratkaisua, että sauna olisi takaosassa ja saunan päällä ( :shock: ) olisi parvi, jossa makuutilat kahdelle. En tiedä saako saunatilan eristettyä (lämpö ja kosteus) niin hyvin, että tämä on ylipäätänsä mahdollista. Kommentteja? Saunan ja makuutilan edessä olisi sitten suihkutila täysikorkuisena, joka sulkisi myös makuutilan omaksi huoneekseen. Toki kulkureitti peräkammariin jätetään, eli suihkutila ei yletä sivulta toiselle.
Niin, siis tälläinen ratkaisu (jos joku ymmärsi kuvailun) karsii takamoottorin pois ja jäljelle jää etu- ja keskimoottorit. Vai onko semmoisissa -80-90 -luvun taitteen busseissa enää etumoottoreita lainkaan? Ainakin itse olen elänyt käsityksessä että ne on enemmänkin -70 luvun ja sitä aiempien ratkaisuja? Tuo -80-90 -luvun bussi tulee taas siitä, että niissä näyttäisi olemaan jo abs:t ja luistonestot, eli lienevät jo hyviä ajettavia vaikka tuskin vuodessa hirveästi kilometrejä kertyisi, joten se ei ehkä ole pääpointti. Mutta kohtalaisen uusi alusta kuitenkin saisi olla, että ei olisi heti tarvetta massiivisiin hitsaushommiin ym. Mikä yleensä on linja-autoissa sellainen ikäluokka että suurempaa remppaa alkaa tarvitsemaan? 10-15...20 vuotta?

Ääh... no taas tapani mukaan alan rönsyilemään sinne tänne... Tarkoitus oli vaan moikata foorumin tyyppejä, että ainakin hengessä on mukana taas yksi uusi hullu täältä kalakukkojen synnyinmailta! Taidan jossain vaiheessa kysellä asioita tarkemmin vaikkapa tuolla teknisten asioiden puolella, mutta tähänkin saanee jotain vastata jos ajatuksia mutkahti mieleen.

- j0ri =)

P.S. Onkos ketään bussinrakentelijoita täältä Pohjois-Savon tietämiltä? Olisi mukava nähdä joskus edes yksi kulkine muutenkin kuin monitorin välityksellä.. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tervetuloa makaan :D :D

Harrastus vie mennessään :( mutta sehän on tarkoituskin :D .

Itse kun aloitin tämän en tiennyt mitää henkilöautoa isommasta ajokista, toki olin vanhoilla päivillä suorittanut c-kortin.
Tarpeet olivat sellaiset että piti saada kuljetettua pari hevosta, lisäksi tarvittiin tilaa varusteille ja majoitustilaa 4-6 henkilölle. Tytär harrasti kenttäratsastusta ja kilpailut kestävät 2-3 päivää. No tämä sulki pois matkailuauton ja vaunun. VW LT pakun olin ostamassa postilta pelkästään hevoskuljetuksen, mutta moottori leikkasi kiinni luovutusta edeltäneenä päivänä.

Siitä siirryttiin sitten linja-autolinjalle, onneksi tutkin, koeajoin, haastattelin eri alan ihmisiä, koekatsatin kiinnostavia autoja Kokonaisen vuoden :wink: onneksi enne nykyisen kulkuriin päättymistäni.
Tässä linkki vastaavaan keskusteluun aiheesta: viewtopic.php?f=1&t=1433

Kerran viellä Tervetuloa mukaan, kyllä Kulkureita on ympäri maata joten varmaan Pohjois-Savossakin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

j0ri kirjoitti:
Niin, siis olen täysin ummikko linja-autojen suhteen. Tosin muistan joskus pikkupoikana ollessani nähneen jonkun keikka- tai matkailubussin ja jo tuolloin olisin varsin mielelläni tutustunut kapistuksiin tarkemmin. Mitään hajua laitteiden tekniikastakaan minulla ei ole, mutta jos aihio on hyvä kuntoinen, luulisin sisätilojen rakentelun luonnistuvan itseltäni kohtuu hyvin. Haaveissani on rakentaa C-kortille sopiva kulkupeli (vaikkei kortissa edes vielä sitä C:täkään ole), jossa olisi matkus- ja makuutilat ehkä 5-8 henkilölle ja ehdottomasti laitokseen tarvitaan sauna! Gallerian puolella mm. lahti32:n saunabussi norjassa jonkin tunturipuron kupeeseen parkitettuna savun noustessa saunan savupiipusta on sitä jotain mitä haen. (Syvä huokaus ja haaveilua... 8) )
Ihminen on rikas kun haaveet täyttää elämää :wink: ja köyhä vasta sitten kun haaveet loppuu :!: Tuollalailla itekki aloittelin harrastusta, haaveena matkailu ulkomailla ja mitään en tiennyt linjureista :oops: muutaku että keskimoottori Volvo olis kai sopivin :wink: ja alumiini ei happane niin kovaa...rungollinen alusta kantaisi hyvin ja olenhan vähän Volvomies :roll: sehän on silkkaa huolimattomuutta jos ei aina yhtä volvoa ole vai mitä :?: Rahaa ei ollut ja haaveena 80 luvun bussi, ehtona vain yksilehtinen ovi :? ja sitten päädyttiin vahingossa tuohon nykyiseen, vaihtoehtona parin tonnin katiskat laidasta laitaan :roll: ja ihan hyvä sattui käsiin, taas kokeillaan kuinka matka sujuu, enää 53 tuntia lähtöön vuoristopurojen maahan :mrgreen:

Pakkoko se sauna on perällä olla, entäpä esim Lahti 471 Golden Eagle joka on niin korkea että mahurina tai tuupparina menis vaikka keskellä autoa sauna? Tuo mun on 3,2m korkee niin siihen ei oikein hyvin sitä makuupaikkaa sinne saunan päälle saanut. Pitäs olla semmonen 3,6m niin alkas onnistuu. Toisaalta sauna perällä on siitä hyvä että se joutaa pomppia siellä kun taas nukkuminen onnistuu paremmin lähempänä akseleita, ei heitä niin paljoa ajossa ja nukkuja pysyy unessa paremmin... Itellä haaveena sitten joskus B10M Golden Eagle johon olis ympätty sekä sauna, pesuhuone että autotalli :shock: :shock: :shock:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa vaan joukkoon, ei täällä varmaan kovin montaa ole, joka tietäis näistä busseista paljookaan :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Moikkoo! uuvelle tulijalle.

Bussia ei oo, mutta tuollainen mesen ronttelo olisi.

Haaveet ja houreet on hyvä ajankulu, jos ne puuttuu joutuupi harkittemaan palavelutaloon siirtymistä, vaikka voihan sieltäkin välillä karata mailmalle, ainakin paluumatka olisi ilmainen :D :D
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja Jone »

tervetuloa foorumille.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja B9M »

Tervetuloa joukkoon. Valmiiksi suunniteltu on puoliksi tehty. :) Eiku viikonloppuna Virroille ja mamma mukaan. Pääsee tutusruun vähän enepään kuin yhteen kulkuriin. :lol: Varoituksena että kuume kyllä käy sietämättömäksi :D Tv. Ari
#048
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Täällähän on mukava vastaanotto :D Kiitos kaikille!

KajNyy1:n linkissä olikin hyödyllistä lukemista. Ehkäpä tosiaan ajopeli saa olla vanhempikin, mikäli se tekniikaltaan on vain kunnossa. Ehkä tärkein ominaisuus on kuitenkin se, että kaikki oleelliset toiminnot saa kapistukseen mahtumaan.

Vuosi tai kaksi sitten käytiin pojan kanssa katselemassa paikallisen rahtifirman parkkipaikalla ollutta tapahtumaa (oli uusia- ja veteraanirekkoja, näytöksiä ym) ja siellä oli myös (kaiketi suomen ainut?) rekkasimulaattori. Olihan se upea, mutta parhaiten siitä jäi mulle mieleen semmoinen ominaisuus, että se oli rekka-auton peräkärryssä ja kärry oli "laajennettu". Eli simulaattoria käyttöön otettaessa kyljet oli jotenkin veivattu levälleen, jolloin sisätilat varmaan kaksinkertaistui! :shock:
Vähän mietiskelin vastikään asiaa ja samaa voisi soveltaa myös linja-autoonkin. Haastettahan mekaaniikassa on, ainakin jos meinaa saada siitä tiiviin ja lämpöjä pitävän ratkaisun. Mutta tällä tavoin voisi saada arvokasta lisätilaa. Ja ei aukevan seinän nyt ihan koko bussin kylkimittaa tarvii olla :wink:

Lahti32 mainitsi autotallista, saunasta ja pesuhuoneesta, siis samassa kulkineessa! :D Täytyy myöntää että itsekin olen tätä miettinyt.. :wink: Mutta makuu- ja oleskelutilojen maksimoimiseksi tuli semmoinenkin ajatus mieleen, että autotallissa olisi jonkin sortin elementit, joista kasattaisiin erillinen sauna. kulkineen viereen. Tai sitten auto ajetaan saunasta pois ja pistetään lauteet paikoilleen ja tuli kiukaaseen! 8) Sauna olisi tuolloin ainakin iso... :lol:

Noh, tälläisiä asioita tässä on tarkoituksena mietiskellä. Virroille en varmaan viikonloppuna ennätä, emäntäkin taitaa olla silloin töissä mutta täytynee seurailla tapahtumia ja tulla kuikuilemaan joku kerta paikan päälle =)

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Googlehan sen rekkasimulaattorinkin näytti tuntevan, josta mainitsin.

Tässä pari kuvaa mitä meinasin aukeavalla seinällä: sivukuva ja takakuva.

Jokin tuon tapainen ratkaisu ja bussiin saisi kummasti neliöitä lisää :wink:

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja Jone »

Amerikan kylähulluillahan noita busseja on missä on noi aukeavat erkkerit. Ja taitaapa niintä olla Suomessakin muutama. Muistankohan väärin mutta Sariolan tivolin mukana taitaa sellainen olla. Komeita ja isoja ovat avattuna mutta lie tuota hintaakin.

Tähän tyyliin:
Kuva
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: jälleen uusi hulluja houriva..

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Juuri tuommoinen aukeava uloke voisi olla kiva. Itse rakennettuna ei varmaan aivan älyttömiä maksaisikaan. Mitä mieltä katsastusmies on tuommoisista (siis itse tehdyistä)? Eihän niillä auki-asennossa ajella, mutta varmaan katsastusmiestä kiinnostaa pysyykö seinä kiinni tiukassa kurvissa :lol:

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Vastaa Viestiin