Webastosta

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
öynappi

Webastosta

Viesti Kirjoittaja öynappi »

Moro vaan :lol:
Liityttiin muijan kans nyt tähän kerhoon,josko täältäki löytyy kerran tälläisia samanmoisia autohulluja :lol: :lol:
Ostettin nyt syksyllä tollanen kutterikanikka,ja meitillä on siinä sellainen strogo merkkinen lämmitin.
Kysymys siis kuuluu,onko kellään jäänyt sattumoisin nurkkin/hyllyyn lojumaan ko.laitteen kirjallisuutta?? :?:
Meinaan ku meinaa vähän ihmetyttää toi vehje :cry:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tervetuloa joukkoon! Se lämmitin on ilmeisesti Stroco, itsellä ei siitä sen kummemmin tietoa, mutta kai siinä kyljessä joku tarkempi tyyppi on?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä minä kerran yhdelle webasto korjaajalle näytin tuota omaa stroco lämmitintä, niin heti nosti kädet pystyyn kun tuon merkin näki. Vaikka ihmisen tekemä ja keksimä se tuokin on. On se mulla tähänasti pelannut, mutta nyt taas on jotain kun laittaa virran päälle niin ei lähte pumppu pyörimään eikä tapahtu mitään. Kun ottaa ne suojapellit irti ja sitten sen laitteen oikeassapäässä pääty pellissä on sen laitteen tietokilpi, mulla on se polttoainetankki siinä niin lähellä että ei näe kilpeä, mutta kun ruuvaa sen päätypellin irti niin löytyy tiedot ja siellä on sitten se hehkutulppa ja kaikenlaista muutakin. Minulla tuon vuosimalli oi 1983 v. Siinä sen laitteen päällä on se musta muovinen rasia se on sen ohjauskeskus ja sen sisällä on kovasti tavaraa releitä ja vaikkamitä, joskus kun olen koputellut vähän sitä rasijaa niin on jysähtänyt käyntiin siis virta päällä koputellut, jos pitkään käyttämättä niin siellä saattaa olla jotkin kärjet jumissa ja lauenneet kun koputtelin. 30 kw tuo minun on teholtaan ja kun toimii kyllä lämmittää, mutta kyllä se naftaakin vie aikapaljon. Siinä kyljessä pellissä on semmoinen jousitappi jota pitää joskus painaa, siinä jokin lämpörele joka voi joskus laueta ja sit pitää painaa sitä tappia, ei sitä tiedä milloin on lauennut eikä näe, sitä vaan paitää painaa varuilta. On tuo aika monimutkainen laite, tietysti ei sellaiselle joka ymmärtää sen päälle. Minäkin olen ajatellut että jos löytäis hyvän käytetyn ja halvan niin ostaisin tuon tilalle. Uusi tuon tehoinen laite maksaa varmaan enempi kui koko minun auto.
Liitteet
Webasto Strco.jpg
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Boksissa on kondensaattoreita releiden toimintaa auttamassa, jotka iän myötä menettävät tehonsa, ne ovat halpoja ja vaihdettavissa esim elektroniikka- radio ja tv korjaamolla. Jos kolistelemalla lämmitin lähtee käyntiin, voi hyvinkin olla niissä vika. Ne kannattaa tarkistaa(mitattavissa) samoin johtoliitännät ennenkuin mitään kallista suinpäin menee ostamaan sinne... Omassa strocossa oli kolistelukäynnistys, sit mitattiin ne ja kun ei olleet kunnossa, vaihdettiin, sitten käynnistymis häiriöt loppui siihen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kiitos neuvosta täytyypä mittailla nuo laitteet. Tuo webasto korjaaja jonka piti olla ammattimies niin ei ruvennut tälle tekemään mitään, sanoi vaan että ei hänellä koulutusta tuohon merkkiin, olis tuon jotain luullut ymmärtävän.
Kysyn vielä, että kun olen avannut tuon pääty pellin tuosta tankin vierestä ja siellä menee johto hehkutulppaan ja siinä vieressä toinen johto joka kiinni 5 cm pitkässä jotain pakeliittiä oleva puikko sen päässä jokin haistaja, mikähän se lie ja sitten sinne palopesään menee ohut kupariputki niin senkö päässä se suutin on. Välillä kun on minulla toiminut niin on palanut tosi hyvin ja puhtaasti ei savuta juuri yhtään. Tuo pakoputki on mulla 90 mm paksu ja suoraan alas jos kesällä päällelaittaa niin varmasti nurmikko heti tulessa, voisin mutkan vaikka taaksepäin laittaa se auttas varmaan jotain, vai minkälainen pakoputki niissä oikeasti on. Kyllä minä tutkin tuon laitteen perusteellisesti ennen kuin mitään uutta rupean hommaamaan on ne uudet hirmu kalliita varsinkin noin tehokkaat.
Kun virran laittaa päälle niin eikös se vesipumppu pitäisi ensin käynnistyä ja sitten vähänajan päästä syttyä tulille ja sitten kun on lämmennyt ja sammuu niin hurisee jonkinaikaa eli jäähtyttää palopesää ja sitten taas sammuu kokonaan vähäksiaikaan, vai eikö vesipumppu sammu, minusta sekin sammuu joksikin aikaa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Mulla on uudempi malli 3001. Se on aika paljon erilainen kuin sinulla VJK, tuossa mm. sytyttää kipinällä. Kyllä kait se toiminta menee niinkuin sinä arvelit. Minä käytän sitä lähinnä vain moottorin lämmitykseen. Pakoputki kannattaa laittaa hommaat vaan 90mm peltiputkea ja mutkan. Loppuu nurmikkopalot...
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

PekuMAN66 kirjoitti: Pakoputki kannattaa laittaa hommaat vaan 90mm peltiputkea ja mutkan. Loppuu nurmikkopalot...
Meillä webaston pakoputkessa vain hajotuslevy, joka toimii hyvin eikä polta nurmikkoja.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... at=0&pos=0
Pohjantähti
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Joo kävin katsomassa tuota hajoituslevyä sehän oli aika yksinkertainen ja kyllä pellistä mutka myös varmaan toimis. Kun olen joskus kesällä laittanut tuon strocon päälle niin 5 minuuttia ja nurmikko ihan musta.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Onko joku kokeillut viedä webaston pakokaasut auton omaan pakoputkisoon? Minulla se ei ole mahdollista, koska webasto sijaitsee etuvasemmalla, kuljettajan alla.

Olisko siitä haittaa? Ei kai pakokaasut takaisin tulisi tuohon putkeen, kun kerran auton pakoputki kuitenkin on niin iso.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla on tossa Royalissa oma pakoputki tolle webastolle, sellainen parinkymmenen sentin pätkä yheksänkymmenen asteen kulmalla, tulee ulos viistosti auton kyljestä eturenkaan etupuolelta.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
öynappi
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Marras 2008 21:18
Truck: Scania 112 Kutter
Location: Kuru
Member id: 096

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja öynappi »

Moi taas!!
Näyttääkö nyt siltä että strocon toimintaperiaate on täysin erinlainen kuin ns.normaaliwebaston.
Meillä webasto lähtee kylmänä hyvin päälle ja käy tunnin, mutta sitten sitä ei saa päälle heti uudestaan. Täytyy odottaa
että laite kylmiää. Meinaa sit näillä keleillä alkaa jo vilu vippaseen.. :lol: ..
Mahtaakohan laitteessa sitten olla jokin aikakytkin,josta voidaan sit säätää, kun meidän koneesta lämmitys lähteen vain napista päälle??
Näyttää että laitteessa on erillinen polttoainesäiliö,johonka tulee auton omasta tankista putket. Mikähän tarkotus sillä on ,että on eri säiliö??? Kuinkahan kunnossa olevan laitteen sitten pitäisi toimia,vai onko tämän laitteen käyttöperiaate siis aivan toisenlainen kuin normiwebastoissa yleensä on???
:roll: ...mietityttää vaan....
R.E.T.K.U.T = Jaana ja Jari[/size]
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

öynappi kirjoitti:Moi taas!!
Näyttääkö nyt siltä että strocon toimintaperiaate on täysin erinlainen kuin ns.normaaliwebaston.
Meillä webasto lähtee kylmänä hyvin päälle ja käy tunnin, mutta sitten sitä ei saa päälle heti uudestaan. Täytyy odottaa
että laite kylmiää. Meinaa sit näillä keleillä alkaa jo vilu vippaseen.. :lol: ..
Mahtaakohan laitteessa sitten olla jokin aikakytkin,josta voidaan sit säätää, kun meidän koneesta lämmitys lähteen vain napista päälle??
Näyttää että laitteessa on erillinen polttoainesäiliö,johonka tulee auton omasta tankista putket. Mikähän tarkotus sillä on ,että on eri säiliö??? Kuinkahan kunnossa olevan laitteen sitten pitäisi toimia,vai onko tämän laitteen käyttöperiaate siis aivan toisenlainen kuin normiwebastoissa yleensä on???
:roll: ...mietityttää vaan....
Mulla webasto laulaa niin kauan kun termostaatti saavuttaa halutun lämpötilan, tai silloinkin vain kiertoa rajoitetaan (webasto ja kiertovesipumppu pysyy päällä, tietysti webaston termari sammuttaa liekin kun ylin lämpö saavutetaan).
Se välisäiliö kestää varmaan 4-7h polttaa täysillä, mitä olen tuolla autossa rassannut ja lämmintä pitänyt päällä. Ihmettelin kerran kun weba sammu eikä käynyt kun hetken jos starttasi uudelleen. Laitoin auton hetkeksi käyntiin ja se välisäiliö täyttyi ja webasto pöhisi taas. Olisiko siinä joku taika ettei polta koko tankkia tyhjäksi, tai niin no menisi siihen jo akutkin tyhjäksi sataan kertaan kun 400l löpöö webastolla käryyttäs =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Minusta tien puolelle sivulle vievä pakoputki on siinä mielessä parempi, ainakin vanhoissa lämmittimissä, lämmittimen "savutuskohtaukset" (tai pelkät käynnistymisetkin)ei jätä savuja auton alle vaan puhaltaa sieltä pois. Savunhajut kuitenki auton alta jostain kautta nousee sisälle... eikä paljoa tarvi tulla, niin haisee. :oops:
Ja ajoaikana jos lämmitintä käytetään, voi käryjä päätyä sisälle vielä herkemmin jos lämmitin keulapäässä

Lisäys: Tarkoitan tässä näitä kulkureiden ISOJA (20-30kW)lämmittimiä... tosin haisee se pienikin lämmitin joskus
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Webastosta

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Kerran lahetin Jone:lle yhden Strocon virtapiirikuvat ja huolto-ohjeen. Taisi olla Stroco 2000 mutta Lahden Autokorista ne kerran sain ja he kertoilivat etta samoilla ohjeilla voi rassailla noita vanhoja Strocoja- suuttimet olivat vissiin vain toisistaan poikkeavia. Silloin kerran Jone lupasi pistaa ne jonnekin serverille etta sielta sitten muutkin voisivat niita tiirailla. Nainkohan se tarina meni,,??
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Vastaa Viestiin