Tällainen sitten tapahtui... ei onneksi kukaan kuollut, eikä edes vakavia vammoja...
Kumpi noista MTV3:n kuvista on tämä kyseinen linja-auto? Etusivulla näyttää olevat A.Lamminmäen DD, kun taas itse uutissivulla näyttää olevan joku uudempi yhden kerroksen auto.
Toimitusjohtaja Ari Lamminmäen mukaan kuljettaja oli haistanut ajaessa palaneen käryä ja sitten löivät lieskat hänen jalkoihinsa. Bussin moottori on kuitenkin takana. Lamminmäki pohtiikin, että syynä voisi olla sähkövika, eikä moottori.
Poliisien lausunto oli kyl aika helmi:
"Komisario Jussi Ojala Vihdin poliisista kertoo, että onnettomuuden syystä ei ole vielä varmuutta, mutta tulipalo on saanut alkunsa kojelaudan ja moottorin välisestä tilasta."
Eli palo on voinu alkaa missä tahansa koko bussin matkalta
Aika paljon näitä vaan sattuu. Ei noita sammuttimia ihan turhaan kai mukanaan kuljettele josko sattuu joskus omalle kohtaa niin on ees jotakin kättä pidempää. Tosin noin hurjassa palossa ei voi kun juosta kukin alta pois..
Rariosta tuli just juttua kun haastattelivat jotain bussiliiton ukkelia. Syyksi sanoi yleensä moottoripalon, nykyiset saastevehkeet ja äänieristykset nostavat lämpötiloja ja näin ollen paloriski kasvaa. Palot ei ole lisääntyneet, mutta eivät vähentyneetkään. n.40 bussia roihahtaa kuulema vuosittain.
Onneksi meidän kalustoissa tuo moottoritila on paremmin ilmastoitu yleensä, ainoa että vanhat sähköt on aina vähän riskipelejä.
Meidän kalustossa kannattaa tarkistaa ruiskuputkien kunto ja kiinnitys. Jo pienikin heilunta haurastuttaa metallin nopeasti ja pieni suihku polttoainetta kuuman moottorin päälle saakin jo palon aikaiseksi. Ei ole kallis remontti uusia vanhat putket kokonaan ja varmistaa kiinnitys. Sitä ei vain tule tehtyä kun "toimiihan se vanhoillakin".
Sähkövikojen ennaltaehkäisy onkin jo huomattavasti hankalampaa, siihen taitaa paras keino olla pitää sammutin kuljettajan käden ulottuvissa jolloin on edes mahdollisuus yrittää estää isommat vahingot.
Joopa sammutin on mulla ihan kuljettajan vieressä ja vähintään 6 kg sammutin. Tuo asia minua ihmetytti kun noin räjähtysmäisesti paloi ja noin uusi pussi. Minä kun tätä omaani muutoskatsastin niin katsastusmies ihmetteli minun laittamaa sofvaa, että onko tuo paloturvallinen, kun tuokin bussi noin nopeasti paloi niin luulen, että tuo minun sofva syttyy ihan viimmeiseksi, katsastusmiehelle sanoin, että tähän on ruiskutettu palonsuoja-aine, usko vaikka ei mitään olu ruiskutettu. Sekin tuossa ihmetyttää, että eikö siitä saatu ovia auki kun lasit piti rikkoa ja ihmiset tuli niistä ulos.
Tämähän oli harvinainen palo, koska alkoi kojelaudan alta, eli palo oli heti autossa sisällä, eikä konehuoneessa niinkuin useimmiten on ollut. Nyt tuo toiminta-aika oli ehkä lyhyempi, mutta ihmetyttää tuo kuljettajan sinänsä ansiokas toiminta kun poistui ulos omasta ovesta ja sitten yritetään avata etuovea ulkoapäin. Sähköt olivat jo poissa eli napista tuo ovi ei enää avautunut, mutta paineet vapauttamalla ovi olisi ollut avattavissa ilman isompaa riuhtomista. No maalla on hyvä olla viisas, kun merellä on hätä...
Sähköpaloissa on tyypillistä palon nopea eteneminen ja runsas savunmuodostus. Tässäkin vaikuttaa siltä, että siellä on kärvähtänyt jokin paksumpi kaapeli tai sitten koko johtosarja.
Jos esim. päävirtakaapeli on oikosulussa, se sulattaa kaikki ympärilläolevat johtosarjat hetkessä, eikä sille oikeastaan pysty tekemään mitään. Päävirtakatkaisijassa saattaa palaa kärjet kiinni ja silloin ei auta edes päävirran katkaiseminen. En tiedä miten tuossa irizarissa johtosarjat kulkee, mutta ihmetyttää suuresti tuo palon nopea eteneminen matkustamoon.
Kuljettajalla ei varmaan ollu hirveesti aikaa toimia, kitkerää käryä ei kovin pitkään pysty hengittämään.
Muutamia sähköpaloja olen korjannu, on se aika lohdutonta hommaa.
Joo isot virrat aiheuttavat pahaa jälkeä varsinkin ohuissa johdoissa. Itselle kävi nuoruudessa bussikorjaamolla "hauska" juttu. Hain linjalta auton, josta oli takaa jousipussi hajonnut, eli takäpään toinen kulma makasi alhaalla. Valitettavasti tuonne korin ja takakelkan väliin jäi akuilta tuleva päävirtakaapeli. Pääsin melkein halleille asti kun meno pysähtyi ja sen aikaisessa Scaniassa ollut ampeerimittari näytti täyttä purkua, eli oli tapissa asti. Mittarikin siinä lämpeni niin paljon, että muovinen viisari vääntyi spiraaliksi akselinsa ympärille. Akut purkivat itsensä ja sitten oli muuten pimeää ja hiljaista mitä tuo DS11 nyt tyhjäkäynnillä hyrisi rentouttavasti...