Palvelubussin muokkaaminen
Palvelubussin muokkaaminen
Ensimmäiseksi onnittelut hienosta foorumista. On ollut ilo lukea asiantuntevaa ja hyväntuulista keskustelua.
Sitten asiaan: mielessä on pyörinyt liikeidea, jota varten pitäisi rakentaa hieman ehkä tämän foorumin asiantuntemuksen alle kuuluva kulkupeli. Tarkoitus olisi tehdä auto Eurooppaa kiertäväksi toimistoksi / promootio käyttöön. Vaatimuksina on jokseenkin fiksu ulkonäkö ja selkeänmuotoinen mahdollisimman suuri tyhjä tila. Koska tarkoitus on kiertää myös Euroopan miljoonakaupunkeja ei täysimittainen linja-auto kuulosta houkuttelevalta ajatukselta ja kun tilaakaan ei tarvitse niin paljoa. Suurikin pakettiauto (spritterit ja muut) taas on kohtuullisen matala ja vaikka olisi lasitkin seinissä niin tunnelma on ahdas.
Ratkaisuksi olen ajatellut CooCos:ta http://www.nettikone.com/736267
, jonka tekniikasta löytyy lisää myös tuolta http://www.mystinenportaali.com/bussi/f ... _s11.shtml
Matala tasainen lattia, paljon valoa, söpö ulkonäkö ja helposti hallittava koko kiinnostavat.
Pari kysymystä vaivaa kuitenkin mieltä: tekeekö tuollaisella yhtään mitään jos lähdetään pitkälle maantiepätkälle? Kilometrejä tuntuisi olevan vähänlaisesti, mutta onko tuo hydraulinen vetosysteemi oikeasti fiksu systeemi? Halvahko hinta hirvittää, mitähän tuossa voisi olla piilossa?
Sitten olisi myös se ilmeisen yleinen keskustelu fiksuimmasta ajoneuvoluokasta. Mitä nyt olen asiaan tutustunut niin hyvät vaihtoehdot on D1 kortilla ajettava bussi, jonka tuosta saa kun vain sanoo konttorilla, että tehdään tuollainen? Normaalin linjurin saa katsastettua D1:seksi jos niin haluaa? Sitten voi tehdä sisustalle mitä lystää? Toinen ja itseä kiinnostavampi vaihtoehto olisi C-kortilla ajettava matkailu-/henkilöauto. Kiinnostava siksi, että oma kortti on ABC. Matkailuauton vaatimuksista penkit, pöytä ja pöytälevyyn katsastuksen ajaksi pultatattava keitinlevy ovat helpot, mutta mitä käytännössä vaaditaan sängyltä ja säilytystiloilta?
Kuten sanoin niin autosta tulisi toimisto ja promootioden työkalu eli nukkua siellä ei olisi tarkoitus kuin korkeintaan suuresta pakosta tai humalasta. Sängyn siis sopisi olla jotain katsastuksen ajaksi tehtävää. Mielessäni on pyörinyt veneistä ja asuntoautoista tuttu ratkaisu jossa kaksi penkkiä ja niiden välissä oleva alas penkkien tasolle laskettu pöytä toimii vuoteena. Kelpaako tämä vuoteeksi myös katsastuksessa? Jos lattialle heittää joustinpatjan niin miten se pitäisi kiinnittää, jotta se olisi "tukevasti kiinnitetty"? Montako vuoteita pitää olla, jostakin luin että kaksi? Entä ne säilytystilat, riittääkö työpöydän laatikot? Jossain puhuttiin vaatekaapista, mutta koko olisi katsatusmiehen päätettävissä?
Täällä joku joskus kyseli kaupunkilinjurin tekemistä matkailukäyttöön ja vastaus oli, että lattian alla ei ole tilaa tarvittaville tekniikoille. Itsellä tarve olisi lähinnä paljolle sähkölle (invetterin kautta) niin akuista kuin piuhalle vedettynäkin, mutta onko noissa muuta negatiivista? Mites noiden kaupunkiautojen lämmitykset toimii verrattuna pitkän matkan biileihin? Saakohan tuonne helposti systeemit (Webasto?) jotta auton sisätila pysyy kohtuullisen lämpimänä myös auton seistessä öiseen aikaan?
Kitos vastauksista. Kaikki tiedot ja kokemusperäiset vinkit on tarpeen.
Sitten asiaan: mielessä on pyörinyt liikeidea, jota varten pitäisi rakentaa hieman ehkä tämän foorumin asiantuntemuksen alle kuuluva kulkupeli. Tarkoitus olisi tehdä auto Eurooppaa kiertäväksi toimistoksi / promootio käyttöön. Vaatimuksina on jokseenkin fiksu ulkonäkö ja selkeänmuotoinen mahdollisimman suuri tyhjä tila. Koska tarkoitus on kiertää myös Euroopan miljoonakaupunkeja ei täysimittainen linja-auto kuulosta houkuttelevalta ajatukselta ja kun tilaakaan ei tarvitse niin paljoa. Suurikin pakettiauto (spritterit ja muut) taas on kohtuullisen matala ja vaikka olisi lasitkin seinissä niin tunnelma on ahdas.
Ratkaisuksi olen ajatellut CooCos:ta http://www.nettikone.com/736267
, jonka tekniikasta löytyy lisää myös tuolta http://www.mystinenportaali.com/bussi/f ... _s11.shtml
Matala tasainen lattia, paljon valoa, söpö ulkonäkö ja helposti hallittava koko kiinnostavat.
Pari kysymystä vaivaa kuitenkin mieltä: tekeekö tuollaisella yhtään mitään jos lähdetään pitkälle maantiepätkälle? Kilometrejä tuntuisi olevan vähänlaisesti, mutta onko tuo hydraulinen vetosysteemi oikeasti fiksu systeemi? Halvahko hinta hirvittää, mitähän tuossa voisi olla piilossa?
Sitten olisi myös se ilmeisen yleinen keskustelu fiksuimmasta ajoneuvoluokasta. Mitä nyt olen asiaan tutustunut niin hyvät vaihtoehdot on D1 kortilla ajettava bussi, jonka tuosta saa kun vain sanoo konttorilla, että tehdään tuollainen? Normaalin linjurin saa katsastettua D1:seksi jos niin haluaa? Sitten voi tehdä sisustalle mitä lystää? Toinen ja itseä kiinnostavampi vaihtoehto olisi C-kortilla ajettava matkailu-/henkilöauto. Kiinnostava siksi, että oma kortti on ABC. Matkailuauton vaatimuksista penkit, pöytä ja pöytälevyyn katsastuksen ajaksi pultatattava keitinlevy ovat helpot, mutta mitä käytännössä vaaditaan sängyltä ja säilytystiloilta?
Kuten sanoin niin autosta tulisi toimisto ja promootioden työkalu eli nukkua siellä ei olisi tarkoitus kuin korkeintaan suuresta pakosta tai humalasta. Sängyn siis sopisi olla jotain katsastuksen ajaksi tehtävää. Mielessäni on pyörinyt veneistä ja asuntoautoista tuttu ratkaisu jossa kaksi penkkiä ja niiden välissä oleva alas penkkien tasolle laskettu pöytä toimii vuoteena. Kelpaako tämä vuoteeksi myös katsastuksessa? Jos lattialle heittää joustinpatjan niin miten se pitäisi kiinnittää, jotta se olisi "tukevasti kiinnitetty"? Montako vuoteita pitää olla, jostakin luin että kaksi? Entä ne säilytystilat, riittääkö työpöydän laatikot? Jossain puhuttiin vaatekaapista, mutta koko olisi katsatusmiehen päätettävissä?
Täällä joku joskus kyseli kaupunkilinjurin tekemistä matkailukäyttöön ja vastaus oli, että lattian alla ei ole tilaa tarvittaville tekniikoille. Itsellä tarve olisi lähinnä paljolle sähkölle (invetterin kautta) niin akuista kuin piuhalle vedettynäkin, mutta onko noissa muuta negatiivista? Mites noiden kaupunkiautojen lämmitykset toimii verrattuna pitkän matkan biileihin? Saakohan tuonne helposti systeemit (Webasto?) jotta auton sisätila pysyy kohtuullisen lämpimänä myös auton seistessä öiseen aikaan?
Kitos vastauksista. Kaikki tiedot ja kokemusperäiset vinkit on tarpeen.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Itsellä tulee seuraavia ajatuksia mieleen;
- Hydraulinen voimansiirto on toimintavarma, siellä ei juuri mekaanisesti kuluvia osia ole.
- Negatiivinen puoli voimansiirrosta, veikkaisin että ei ole kovin taloudellinen ajettava maantienopeuksilla ja/tai pitkillä matkoilla. Tehohäviö on kuitenkin suurempi kuin kiinteällä välityksellä - vertailuna voisi käyttää automaattivaihteistoissa olevaa turbiinikytkintä verrattuna levykytkimeen.
- Helpoimmalla pääset varmasti jos teet D1 bussin ja hommaat kortin. Matkailuautolle tarvittavat viritykset on kyllä rakennettavissa tuohonkin mutta vaatii hieman katsastusmieheltä "luovuutta" jotta näkee sen matkailuautona jos se rakennetaan suunnittelemaasi tarkoitukseen
D1 katsastukseen sulla voi olla korkeintaan 16 istuinta kiinni. Tuossahan se se tarkoittaa käytännössä sitä että 2 istuinta pois ja seisomapaikkojen määrä poistetaan+rullatuolipaikat rekisteriotteelta.
- "Halpa" hinta johtuu osittain siitä että järkevä käyttö tuolle autolle on todella harvassa. Alkuperäiseen työhön sen luotettavuus ja kunto ei varmaankaan enään riitä ja paljon muita vaihtoehtoja ei tule mieleen. Mutta kuten täällä on jo aikasemmin todettu, toisen romu voi olla toisen aarre
- Matkailuauton tarvitsema tekniikka ja sen tila on laaja käsite, toiset rakentaa enemmän, toiset vähemmän. Omassa autossa ei ole mahan alla mitään lisää alkuperäiseen verrattuna vaikka onkin matkailuauto. Toiset taas laittaa viemäreitä, jätesäiliöitä, agregaatteja, yms...
- Hydraulinen voimansiirto on toimintavarma, siellä ei juuri mekaanisesti kuluvia osia ole.
- Negatiivinen puoli voimansiirrosta, veikkaisin että ei ole kovin taloudellinen ajettava maantienopeuksilla ja/tai pitkillä matkoilla. Tehohäviö on kuitenkin suurempi kuin kiinteällä välityksellä - vertailuna voisi käyttää automaattivaihteistoissa olevaa turbiinikytkintä verrattuna levykytkimeen.
- Helpoimmalla pääset varmasti jos teet D1 bussin ja hommaat kortin. Matkailuautolle tarvittavat viritykset on kyllä rakennettavissa tuohonkin mutta vaatii hieman katsastusmieheltä "luovuutta" jotta näkee sen matkailuautona jos se rakennetaan suunnittelemaasi tarkoitukseen

- "Halpa" hinta johtuu osittain siitä että järkevä käyttö tuolle autolle on todella harvassa. Alkuperäiseen työhön sen luotettavuus ja kunto ei varmaankaan enään riitä ja paljon muita vaihtoehtoja ei tule mieleen. Mutta kuten täällä on jo aikasemmin todettu, toisen romu voi olla toisen aarre

- Matkailuauton tarvitsema tekniikka ja sen tila on laaja käsite, toiset rakentaa enemmän, toiset vähemmän. Omassa autossa ei ole mahan alla mitään lisää alkuperäiseen verrattuna vaikka onkin matkailuauto. Toiset taas laittaa viemäreitä, jätesäiliöitä, agregaatteja, yms...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen ottaisin vähän kantaa. Kyseessä oleva bussi on varmaan yhtä leveä kuin isotkin bussit ja siinä on sama akseliväli kuin isoveljilläänkin. Korkeutta ei kuitenkaan ole yhtä paljoa joten pieni plussa/miinus siitä. Nimenomaan akselivälillä on merkitystä tuntuuko auto ketterältä, jo puolen metrin pidennyksen huomaa tiukassa paikassa. Maantiellä yleensä kulkee kaikenkokoisia busseja, kaupungeissa nivelet ja 14-metriset bussikaistojaan puhumattakaan rekoista... Eli ei se bussi ole yhtään vaikea käsitellä pikkukaduilla kun siihen tottuu. Noo, viikonloppuna työntelin 13-metrisellä torinrantaan keskelle mahdotonta ruuhkaa mutta isomman oikeudella siitä selvisi ihan hyvin...
Kuinkahan paljon kone ottaa kierroksia huippunopeudellaan?
Matkailuautossa pitää olla vuodepaikkoJA, käypäs tuolla wikin puolella perkkaamassa mitä siitä vaaditaan.
Onhan tuo erikoisen näköinen, kerran oon livenä nähnyt ja sitähän piti ihmetellä
Kuinkahan paljon kone ottaa kierroksia huippunopeudellaan?
Matkailuautossa pitää olla vuodepaikkoJA, käypäs tuolla wikin puolella perkkaamassa mitä siitä vaaditaan.
Onhan tuo erikoisen näköinen, kerran oon livenä nähnyt ja sitähän piti ihmetellä

Tulevaisuus on sähköinen
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Kiitos vastauksistanne.Lahti32 kirjoitti:Ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen ottaisin vähän kantaa. Kyseessä oleva bussi on varmaan yhtä leveä kuin isotkin bussit ja siinä on sama akseliväli kuin isoveljilläänkin. Korkeutta ei kuitenkaan ole yhtä paljoa joten pieni plussa/miinus siitä. Nimenomaan akselivälillä on merkitystä tuntuuko auto ketterältä, jo puolen metrin pidennyksen huomaa tiukassa paikassa. Maantiellä yleensä kulkee kaikenkokoisia busseja, kaupungeissa nivelet ja 14-metriset bussikaistojaan puhumattakaan rekoista... Eli ei se bussi ole yhtään vaikea käsitellä pikkukaduilla kun siihen tottuu. Noo, viikonloppuna työntelin 13-metrisellä torinrantaan keskelle mahdotonta ruuhkaa mutta isomman oikeudella siitä selvisi ihan hyvin...
Kuinkahan paljon kone ottaa kierroksia huippunopeudellaan?
Matkailuautossa pitää olla vuodepaikkoJA, käypäs tuolla wikin puolella perkkaamassa mitä siitä vaaditaan.
Onhan tuo erikoisen näköinen, kerran oon livenä nähnyt ja sitähän piti ihmetellä
Itse en ole oikeasti isolla autolla tiukoissa paikoissa ajanut, mutta työni puolesta oppaan paikalla istunut riittämiin kuullakseni sitä kiroilua


Olen tuohon matkailuautoistamiseen kyllä perehtynyt ja tiedän tuon lakitekstin. Tuo monikkomuoto vain voi tarkoittaa mitä vain. Onko se kaksi vai esimerkiksi rekisteröidyn paikkaluvun määrä? Eilen tosin selvisi, että kaks 60 senttiä leveää vuodetta ilmeisesti riittää tai yksi 120 senttinen.
Olen edelleen kovasti matkailuauton kannalla.. vaatimukset ovat kuitenkin melko kohtuulliset ja se helpottaisi elämää jatkossa. Pöydästä ja penkeistä kun tekisi sängyn niin siellä sitten oikeasti voisi nukkuakin.
Mitäs luulette tuosta tehohäviöstä, millaisesta kulutuksesta puhutaan? Verkosta löytyy video kyseisestä mallista ja hauskaa ääntä se ainakin pitää


Pitäisi varmaan soitella ja kysyä varustelistaa. Eipä tuo olisi kaukana käydä katsomassakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Palvelubussin muokkaaminen
No tokihan ne etu ja takaylitykset vaikuttaa tilantarpeeseen
ja noiden ylitysten puuttuminen on varmasti vaan hyvä asia
Tuosta vuoteiden minimimitan tulkinnasta on monta mielipidettä jonka lopulta katsastusmies sanoo. Minun piti Vaniin tehdä 180x140 kokoinen parisänky jotta vuodepaikkoja on vähintään kahdelle ja ne ovat mitoitettu riittäviksi aikuisille, 60cm leveä ei riittänyt. Vuodepaikkojen lukumäärä ei ole sidoksissa henkilömäärään, tuo kaksi riittää. Säilytystiloissa sama juttu, mitoitettu matkatavaroille ja esim astioille, ihan hanskalokero ei enää käy
silloin kun EU kumosi suomalaiset vanhat matkailuautomääritelmät (vuonna 2003) oli aluksi hyvin vapaat pykälät jolloin saattoi tehdä matkailuauton "kaadettavilla penkeillä, sähköhellalla ja sammuttimella" mutta hiukan ovat ottaneet tulkintoja käyttöön myöhemmin ja tulkitsija on katsastusmies jolla aiotaan muutos hyväksyttää. Ei muuta kuin inssin juttusille, siitä se selviää
Helppo homma jokatapauksessa.


Tuosta vuoteiden minimimitan tulkinnasta on monta mielipidettä jonka lopulta katsastusmies sanoo. Minun piti Vaniin tehdä 180x140 kokoinen parisänky jotta vuodepaikkoja on vähintään kahdelle ja ne ovat mitoitettu riittäviksi aikuisille, 60cm leveä ei riittänyt. Vuodepaikkojen lukumäärä ei ole sidoksissa henkilömäärään, tuo kaksi riittää. Säilytystiloissa sama juttu, mitoitettu matkatavaroille ja esim astioille, ihan hanskalokero ei enää käy


Tulevaisuus on sähköinen
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Hmm.. 140cm on jo paljon niin Vanissa kuin 8 metrin bussissakin. Pitänee käydä inssin juttusilla niin loppuu arvonta. Mitäs luulette jos heittää vaan patjan lattialle kun käy leimalla niin kuinkahan se pistetään "kiinteäksi autoon"? Pulttaisi L-mallisen kehikon takakulmaan ja lattiaan kiinni ja patja sisään?Lahti32 kirjoitti:No tokihan ne etu ja takaylitykset vaikuttaa tilantarpeeseenja noiden ylitysten puuttuminen on varmasti vaan hyvä asia
![]()
Tuosta vuoteiden minimimitan tulkinnasta on monta mielipidettä jonka lopulta katsastusmies sanoo. Minun piti Vaniin tehdä 180x140 kokoinen parisänky jotta vuodepaikkoja on vähintään kahdelle ja ne ovat mitoitettu riittäviksi aikuisille, 60cm leveä ei riittänyt. Vuodepaikkojen lukumäärä ei ole sidoksissa henkilömäärään, tuo kaksi riittää. Säilytystiloissa sama juttu, mitoitettu matkatavaroille ja esim astioille, ihan hanskalokero ei enää käysilloin kun EU kumosi suomalaiset vanhat matkailuautomääritelmät (vuonna 2003) oli aluksi hyvin vapaat pykälät jolloin saattoi tehdä matkailuauton "kaadettavilla penkeillä, sähköhellalla ja sammuttimella" mutta hiukan ovat ottaneet tulkintoja käyttöön myöhemmin ja tulkitsija on katsastusmies jolla aiotaan muutos hyväksyttää. Ei muuta kuin inssin juttusille, siitä se selviää
Helppo homma jokatapauksessa.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Kyllä 12 metrinen C-kortillinen matkailuauto olisi minun valinta. Tietty 10m pätkässäkin on etunsa. Oman kokemuksen mukaan ei ajelussa ole ollut mitään kamalaa kun tullaan kaupunkiajoon vaikka olen enempi harrastelija kuskina. Ihan samaa se on ollut Helsingin keskustan ruuhkassa ja Münchenissä. Tosin Varsovassa oli melko sekopäistä mutta ei auto sielläkään este ollut. Takaylitys ja auton koko muutenkin tietty rajaa että minne sillä voi mennä ja hetken ajeltuaan osaa ymmärtää ne paikat jonne sillä ei kannata telläytyä hankaluuksia kerjäämään.
Tuo DAB aihio on mielenkiintoinen mutta vielä 5 kertaa miettisin tuon kohdalla. Toki Scanialla on huoltoja ympäri eurooppaa että jos tulee iso vika niin apua sielläkin saa noinkin eksoottiselle vempaimelle. Ei tuo ihan ihanne ole pitkään matkaan mutta kaupunginopeuksissa lie sukkela. Melkein kattelisin sellaista turistiautoa joka on tehty pitkään siivuun. Noita koreja kun ei ihan huvikseen tehdä eri käyttötarkoituksiin ja tässä ollaan nyt lähiöbussilla menossa eurooppaa kiertämään. Minun valinta olisi ehkä kotimainen vaikkapa Lahti kori jota osaa sepittää ihan maalaisjärjellä ja siihen alustaksi Volvo tai Scania.
Jos sänkysysteemi pitää mahduttaa pieneen tilaan niin 2 istuttava sohva joka aukeaa "sisältä" mekanisminsa avulla parivuoteeksi. Kelpaa nukkua ja kelpaa katsastaa ilman virittelyä ja siinä voi päivisin "asiakkaat" istua. Keittiökään ei juuri tilaa vie kun sen hyvin suunnittelee ja kätevä on sekin olla iskussa niin asiakkaille sumppi maistuu ja tiskit tiskautuu.
Tuo DAB aihio on mielenkiintoinen mutta vielä 5 kertaa miettisin tuon kohdalla. Toki Scanialla on huoltoja ympäri eurooppaa että jos tulee iso vika niin apua sielläkin saa noinkin eksoottiselle vempaimelle. Ei tuo ihan ihanne ole pitkään matkaan mutta kaupunginopeuksissa lie sukkela. Melkein kattelisin sellaista turistiautoa joka on tehty pitkään siivuun. Noita koreja kun ei ihan huvikseen tehdä eri käyttötarkoituksiin ja tässä ollaan nyt lähiöbussilla menossa eurooppaa kiertämään. Minun valinta olisi ehkä kotimainen vaikkapa Lahti kori jota osaa sepittää ihan maalaisjärjellä ja siihen alustaksi Volvo tai Scania.
Jos sänkysysteemi pitää mahduttaa pieneen tilaan niin 2 istuttava sohva joka aukeaa "sisältä" mekanisminsa avulla parivuoteeksi. Kelpaa nukkua ja kelpaa katsastaa ilman virittelyä ja siinä voi päivisin "asiakkaat" istua. Keittiökään ei juuri tilaa vie kun sen hyvin suunnittelee ja kätevä on sekin olla iskussa niin asiakkaille sumppi maistuu ja tiskit tiskautuu.
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Korivalinnassa yksi ajatus on helpostilähestyttävyydessä, avaruudessa ja valoisuudessa. Kaupunkiliikenteen koriin on huomattavasti pienempi kynnys astua sisään kuin kiivetä turistibussiin. Toisaalta isompi ja suojaisampi tarjoaisi enemmän yksityisyyttä. Hmm.. pitää pohtia.Jone kirjoitti:Kyllä 12 metrinen C-kortillinen matkailuauto olisi minun valinta. Tietty 10m pätkässäkin on etunsa. Oman kokemuksen mukaan ei ajelussa ole ollut mitään kamalaa kun tullaan kaupunkiajoon vaikka olen enempi harrastelija kuskina. Ihan samaa se on ollut Helsingin keskustan ruuhkassa ja Münchenissä. Tosin Varsovassa oli melko sekopäistä mutta ei auto sielläkään este ollut. Takaylitys ja auton koko muutenkin tietty rajaa että minne sillä voi mennä ja hetken ajeltuaan osaa ymmärtää ne paikat jonne sillä ei kannata telläytyä hankaluuksia kerjäämään.
Tuo DAB aihio on mielenkiintoinen mutta vielä 5 kertaa miettisin tuon kohdalla. Toki Scanialla on huoltoja ympäri eurooppaa että jos tulee iso vika niin apua sielläkin saa noinkin eksoottiselle vempaimelle. Ei tuo ihan ihanne ole pitkään matkaan mutta kaupunginopeuksissa lie sukkela. Melkein kattelisin sellaista turistiautoa joka on tehty pitkään siivuun. Noita koreja kun ei ihan huvikseen tehdä eri käyttötarkoituksiin ja tässä ollaan nyt lähiöbussilla menossa eurooppaa kiertämään. Minun valinta olisi ehkä kotimainen vaikkapa Lahti kori jota osaa sepittää ihan maalaisjärjellä ja siihen alustaksi Volvo tai Scania.
Jos sänkysysteemi pitää mahduttaa pieneen tilaan niin 2 istuttava sohva joka aukeaa "sisältä" mekanisminsa avulla parivuoteeksi. Kelpaa nukkua ja kelpaa katsastaa ilman virittelyä ja siinä voi päivisin "asiakkaat" istua. Keittiökään ei juuri tilaa vie kun sen hyvin suunnittelee ja kätevä on sekin olla iskussa niin asiakkaille sumppi maistuu ja tiskit tiskautuu.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Onpa vekkulin näkoinen tuo ylityksetön bussi.
Luulen että tuolla voimansiirrolla voi olla ikävää matkantekoa pitemmänpäälle? oletko kysellyt käyttökokemuksia tuon myyjältä? Joku tollasella ajanut varmaan osaa kertoa kannattaako tolla ajaa usean sadan km siirtymiä.
Muuten pitäisin tuota veikeää ulkonäköä etuna. Normibussista on tehty kai jos jonkinlaista laitetta. Tuollaisia tuskin on ollut alkujaankaan paljoa, ja erikoisuus tuo mahsollisesti lisää mielenkiintoa asiakkaidenkin puolelta.
Käyttötarkoituksellisesti lienee merkitys halutaanko avointa ja avaraa tilaa, johon on helppo kulkea, vai enemmän yksityistä suljettua tilaa, jossa saa tehdä hommia rauhassa.
Tuskinpa samaa ikäluokkaa tuohon hintaluokkaan on saatavana, ja jos tuo on kunnossa, ainakin ulkoisesti siistin näköinen, niin ei mikään mahdottoman suuri investointi ole. Oma mielipiteeni on et tuollaisesta olisi hieno rakentaa juuri jotain toimistotilaa, matalalattiaisena ikäänkuin juuri suunniteltu sellaiseksi. Minikeittiö ja punkat vie toki tilaa, mutta on toteutettavissa, joten se matkailuauto ei ole poissuljettu.
Luulen että tuolla voimansiirrolla voi olla ikävää matkantekoa pitemmänpäälle? oletko kysellyt käyttökokemuksia tuon myyjältä? Joku tollasella ajanut varmaan osaa kertoa kannattaako tolla ajaa usean sadan km siirtymiä.
Muuten pitäisin tuota veikeää ulkonäköä etuna. Normibussista on tehty kai jos jonkinlaista laitetta. Tuollaisia tuskin on ollut alkujaankaan paljoa, ja erikoisuus tuo mahsollisesti lisää mielenkiintoa asiakkaidenkin puolelta.
Käyttötarkoituksellisesti lienee merkitys halutaanko avointa ja avaraa tilaa, johon on helppo kulkea, vai enemmän yksityistä suljettua tilaa, jossa saa tehdä hommia rauhassa.
Tuskinpa samaa ikäluokkaa tuohon hintaluokkaan on saatavana, ja jos tuo on kunnossa, ainakin ulkoisesti siistin näköinen, niin ei mikään mahdottoman suuri investointi ole. Oma mielipiteeni on et tuollaisesta olisi hieno rakentaa juuri jotain toimistotilaa, matalalattiaisena ikäänkuin juuri suunniteltu sellaiseksi. Minikeittiö ja punkat vie toki tilaa, mutta on toteutettavissa, joten se matkailuauto ei ole poissuljettu.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Jos tekee moisesta matalasta kaupunkibussissta niin kannataa tsekata mobile.de sieltä saksan ja ympäristön tarjonta. Esim. tämmöisen 1999 mersun saa 5.500€ alv0 ja on ilmastoitu ja webasto, abs,automaatti jne...
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Juuri se avoimuus ja välittömyys tuossa viehättää.Onpa vekkulin näkoinen tuo ylityksetön bussi.
Luulen että tuolla voimansiirrolla voi olla ikävää matkantekoa pitemmänpäälle? oletko kysellyt käyttökokemuksia tuon myyjältä? Joku tollasella ajanut varmaan osaa kertoa kannattaako tolla ajaa usean sadan km siirtymiä.
Muuten pitäisin tuota veikeää ulkonäköä etuna. Normibussista on tehty kai jos jonkinlaista laitetta. Tuollaisia tuskin on ollut alkujaankaan paljoa, ja erikoisuus tuo mahsollisesti lisää mielenkiintoa asiakkaidenkin puolelta.
Käyttötarkoituksellisesti lienee merkitys halutaanko avointa ja avaraa tilaa, johon on helppo kulkea, vai enemmän yksityistä suljettua tilaa, jossa saa tehdä hommia rauhassa.
Tuskinpa samaa ikäluokkaa tuohon hintaluokkaan on saatavana, ja jos tuo on kunnossa, ainakin ulkoisesti siistin näköinen, niin ei mikään mahdottoman suuri investointi ole. Oma mielipiteeni on et tuollaisesta olisi hieno rakentaa juuri jotain toimistotilaa, matalalattiaisena ikäänkuin juuri suunniteltu sellaiseksi. Minikeittiö ja punkat vie toki tilaa, mutta on toteutettavissa, joten se matkailuauto ei ole poissuljettu.
Autohan on mitä ilmeisemmin tämän kevään aikana ajettu Kolarista Varsinais-Suomeen (jos siis on jo siellä missä ilmoitus sanoo), joten jollain on kokemusta maantieajostakin. Yhdellä foorumilla jutteli kuljettaja, joka tuota ajoi auton ollessa Helsingissä palvelulinjalla ja katsotaan jos saisin hänetkin vielä kiinni. Voisi olla luotettavampi lähde kuin auton myyjä

Kiitos vinkistä! En olekaan selvitellyt vielä ollenkaan ulkomaiden tarjontaa ja pitääkin ottaa selvää.Jone kirjoitti:Jos tekee moisesta matalasta kaupunkibussissta niin kannataa tsekata mobile.de sieltä saksan ja ympäristön tarjonta. Esim. tämmöisen 1999 mersun saa 5.500€ alv0 ja on ilmastoitu ja webasto, abs,automaatti jne...
Kunhan saisi ensin ylipuhuttua tuon kauniimman osapuolen ajatukseen, että voisi lähteä hieman rundaamaan Eurooppaa

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Mielenkiintoinen käikäle. Ei kai sängyt ongelma ole, takaseinään kahteen kerrokseen seinälle kääntyvät punkat, tilaa vie 25cm seinälle nostettuna.
Tuo täytyisi käydä kokeilemassa, ajat sillä 10km 100km/h ja mietit että kuulostaako se siltä että sitä useamman tunnin jaksaa laulattaa yhteen kyytiin. Onhan tuo hydrauliveto kuitenkin ihan toimiva, jos välitykset on kohdillaa eikä kone huuda leipää.
Turistibussia moni koittaa tyrkyttää mutta näyttelytilana hankala kiivetä, pienet ovet ja eikä ole edes tasista lattiaa...
Mieli avoinna vaan katsomaan ja kerro meillekkin miltä vaikutti!
Tuo täytyisi käydä kokeilemassa, ajat sillä 10km 100km/h ja mietit että kuulostaako se siltä että sitä useamman tunnin jaksaa laulattaa yhteen kyytiin. Onhan tuo hydrauliveto kuitenkin ihan toimiva, jos välitykset on kohdillaa eikä kone huuda leipää.
Turistibussia moni koittaa tyrkyttää mutta näyttelytilana hankala kiivetä, pienet ovet ja eikä ole edes tasista lattiaa...
Mieli avoinna vaan katsomaan ja kerro meillekkin miltä vaikutti!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Palvelubussin muokkaaminen
ei ole dab maantieauto ainakaan vakiona. täydet tulet piisissä menee lievään myötäleeseen 80km/h. erittäin metka härveli ajaa, kuski pomppii siinä etupyörien välissä
todellakin pomppii, alusta kun on niin alhaalla, ettei siihen kärsi laittaa joustovaroja juuri mitään, kuin pohjaanlyöntikumien varassa kulkee koko auto
kilometrit on tosi vähäiset, mutta palvelulinjoilla tai kontulassa pyöriessä ei vain kerry kilometrejä, tunteja kylläkin.
taisi olla ainut palvelulinja-auto joka toimi luotettavasti. muissa midibusseissa oli jos minkälaista häiriötä.
esteetön se kyllä on, autoa täytyi nostaa pysäkillä, etteivät ovet osuneet kanttikiveen auetessaan.
rakenteen vuoksi hydrauliveto täytyy säilyttää, saiskohan siihen nopeampaa perää väsättyä

auto olisi kyllä jonain torikahvilana tai invalidin matkailuauton aihiona unelma. sisätila on muuten niin korkea, että voisi harkita parvisänkyä esim sohvaryhmän yläpuolelle
tuli dabilla ajettua "muutamia kymmeniä tunteja..."

todellakin pomppii, alusta kun on niin alhaalla, ettei siihen kärsi laittaa joustovaroja juuri mitään, kuin pohjaanlyöntikumien varassa kulkee koko auto

kilometrit on tosi vähäiset, mutta palvelulinjoilla tai kontulassa pyöriessä ei vain kerry kilometrejä, tunteja kylläkin.
taisi olla ainut palvelulinja-auto joka toimi luotettavasti. muissa midibusseissa oli jos minkälaista häiriötä.
esteetön se kyllä on, autoa täytyi nostaa pysäkillä, etteivät ovet osuneet kanttikiveen auetessaan.
rakenteen vuoksi hydrauliveto täytyy säilyttää, saiskohan siihen nopeampaa perää väsättyä


auto olisi kyllä jonain torikahvilana tai invalidin matkailuauton aihiona unelma. sisätila on muuten niin korkea, että voisi harkita parvisänkyä esim sohvaryhmän yläpuolelle

tuli dabilla ajettua "muutamia kymmeniä tunteja..."
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Tuon DAB:n leveys on 2,5 metriä ja sen akseliväli on todennäköisesti 6350 millimetriä.Lahti32 kirjoitti:Kyseessä oleva bussi on varmaan yhtä leveä kuin isotkin bussit ja siinä on sama akseliväli kuin isoveljilläänkin.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Eli aavikkoperä ja palkeisiin lisää painettamotoku kirjoitti:ei ole dab maantieauto ainakaan vakiona. täydet tulet piisissä menee lievään myötäleeseen 80km/h. erittäin metka härveli ajaa, kuski pomppii siinä etupyörien välissä![]()
todellakin pomppii, alusta kun on niin alhaalla, ettei siihen kärsi laittaa joustovaroja juuri mitään, kuin pohjaanlyöntikumien varassa kulkee koko auto![]()
kilometrit on tosi vähäiset, mutta palvelulinjoilla tai kontulassa pyöriessä ei vain kerry kilometrejä, tunteja kylläkin.
taisi olla ainut palvelulinja-auto joka toimi luotettavasti. muissa midibusseissa oli jos minkälaista häiriötä.
esteetön se kyllä on, autoa täytyi nostaa pysäkillä, etteivät ovet osuneet kanttikiveen auetessaan.
rakenteen vuoksi hydrauliveto täytyy säilyttää, saiskohan siihen nopeampaa perää väsättyä![]()
auto olisi kyllä jonain torikahvilana tai invalidin matkailuauton aihiona unelma. sisätila on muuten niin korkea, että voisi harkita parvisänkyä esim sohvaryhmän yläpuolelle![]()
tuli dabilla ajettua "muutamia kymmeniä tunteja..."

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Palvelubussin muokkaaminen
No niin.. sieltähän tulee tietoa. Kiitos kiitos! Meinaat, että ei tuolla maantielle jaksa lähteä pomppimaan? Jonkun sortin alennusvaihdehan siellä on välissä, mutta en ole niin insinööri, että voisin sanoa aiheesta yhtään mitään.motoku kirjoitti:ei ole dab maantieauto ainakaan vakiona. täydet tulet piisissä menee lievään myötäleeseen 80km/h. erittäin metka härveli ajaa, kuski pomppii siinä etupyörien välissä![]()
todellakin pomppii, alusta kun on niin alhaalla, ettei siihen kärsi laittaa joustovaroja juuri mitään, kuin pohjaanlyöntikumien varassa kulkee koko auto![]()
kilometrit on tosi vähäiset, mutta palvelulinjoilla tai kontulassa pyöriessä ei vain kerry kilometrejä, tunteja kylläkin.
taisi olla ainut palvelulinja-auto joka toimi luotettavasti. muissa midibusseissa oli jos minkälaista häiriötä.
esteetön se kyllä on, autoa täytyi nostaa pysäkillä, etteivät ovet osuneet kanttikiveen auetessaan.
rakenteen vuoksi hydrauliveto täytyy säilyttää, saiskohan siihen nopeampaa perää väsättyä![]()
auto olisi kyllä jonain torikahvilana tai invalidin matkailuauton aihiona unelma. sisätila on muuten niin korkea, että voisi harkita parvisänkyä esim sohvaryhmän yläpuolelle![]()
tuli dabilla ajettua "muutamia kymmeniä tunteja..."
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Mites olisi vaihtoehtona "tavallinen" lähiliikenteen matalalattiabussi? Niissä kyyti on ainakin mukavampaa kuin tuommoisessa erikoismatalassa. Volvon alustaisissa vielä pehmeämpää kuin Scanioissa. Voimansiirtotekniikka on ihan tutuinta peruskauraa ja perävälitys vaihdettavissa vaikka satasen nopeuksille sopivaksi.
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Se on kanssa pohdinnan alla.. Vaihtoehdot lisääntyisivät ja tilaa tulisi mukavasti lisää. Mataluus on suhteellista niissä, kun monessa on kuitenkin penkit korkeammalla ja käytävät matalat. Mitä niissä sivuissa on alla, voiko ne vetää tasaseks lokareita lukuunottamatta? (Etupyöräthän noissa ei edes ole vaikeassa paikassa, takapyörät ehkä hieman tiellä.) Turistiautoissahan noin moni vissiin tekeekin, mutta mitäs kaupunkiautot? Se ainoa kaupunkibussista tehty reissuauto, jonka itse olen nähnyt oli tehty niin, että käytävä oli lopputuotteessakin matalammalla kuin sivut.Wonderi kirjoitti:Mites olisi vaihtoehtona "tavallinen" lähiliikenteen matalalattiabussi? Niissä kyyti on ainakin mukavampaa kuin tuommoisessa erikoismatalassa. Volvon alustaisissa vielä pehmeämpää kuin Scanioissa. Voimansiirtotekniikka on ihan tutuinta peruskauraa ja perävälitys vaihdettavissa vaikka satasen nopeuksille sopivaksi.
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Puolimatala kaupunkilinja-auto voisi olla sopiva ratkaisu. Siinä on etu- ja keskiovella tavallisesti vain yksi porras. Tälläisiä autoja poistunee tänä keväänä ainakin Concordian riveistä.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Tuosta voimansiirrosta
Minulla on kauhakuormaaja kaivuri jossa sama hydraulitekniikka. Laite on Hydrema 8000 turbiinikytkimellä ja hydraulisella vaihteistolla varustettu. Neljä vaihdetta eteenpäin ja kolme taakse. Kakkosvaihteelta voi suoraan vauhdissa heittää kakkospakin päälle. Tällaista käsittelyä se kestää vaikka 24h vuorokaudessa.
Sensijaan ehdottomasti varoitettiin että laitetta ei ole suunniteltu ajamaan huippunopeutta maantiellä 30km/h vaan sallittu siirtonopeus (jatkuvasti) on vain puolet tuosta. Rajoittavana tekijänä on hydrauliikkaöljy ja rattaiden kuumeneminen. Palvelulinja muistuttaa ajonopeusprofiililtaan tuota minun traktorin käyttöolosuhteita.
Turbiinikytkin on "maailman paras" liikkeellelähtötapa. 
Minulla on kauhakuormaaja kaivuri jossa sama hydraulitekniikka. Laite on Hydrema 8000 turbiinikytkimellä ja hydraulisella vaihteistolla varustettu. Neljä vaihdetta eteenpäin ja kolme taakse. Kakkosvaihteelta voi suoraan vauhdissa heittää kakkospakin päälle. Tällaista käsittelyä se kestää vaikka 24h vuorokaudessa.
Sensijaan ehdottomasti varoitettiin että laitetta ei ole suunniteltu ajamaan huippunopeutta maantiellä 30km/h vaan sallittu siirtonopeus (jatkuvasti) on vain puolet tuosta. Rajoittavana tekijänä on hydrauliikkaöljy ja rattaiden kuumeneminen. Palvelulinja muistuttaa ajonopeusprofiililtaan tuota minun traktorin käyttöolosuhteita.


KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Palvelubussin muokkaaminen
Hetku 1/2004 lehdessä oli juttua näistä Dabin eri matalalattia versioista, ja yleensäkin tanskan linja-autovalmistuksen historiasta... Ei tosin tarkempaa rakennetietoa tästä mallista.
Jos joku ei tunne Hetku-lehteä, niin http://www.slhs.fi sivulta se selviää.
Jos joku ei tunne Hetku-lehteä, niin http://www.slhs.fi sivulta se selviää.