Auto ei starttaa
Auto ei starttaa
Auto ei starttaa.
Mulla on kojetaulussa päävirtakytkin + ratissa virta-avain.
Kun tuota päävirtakytkintä kääntää on aina ennen kuulunut auton alta jotta 'patam'.
Nyt ei kuulu, eikä tule mittarivaloja, ei starttaa.
Mulla Vähämaan kirjastoauto Scania 93 vm.89/90
Laitoin muutaman kuvan tuosta pääkytkimestä
http://62.183.166.27:8080/auto/rele
Onko joku purkanut / huoltanut moista.
Mistä uusi?
*****************************************************************************
Ongelma ratkennut
Kiitoksia kaikille avusta ongelman ratkaisussa
Hieman hävettää kun ei ole aiemmin tullut kerrottua että ongelma ratkesi,
mutta asiaan.
Vika oli varsin yksinkertinen, päävirtarele jumitti.
Päävirtareleessä seuraavat tekstit
(en tiedä mikä niista on valmistaja / malli)
03 Desertlnes FRANCE
E.C.A.N.S EC.SO.DEX
Rele on noin kahden nyrkin kokoinen (ja tosimiehen nyrkinkokoinen)
*******************************************************
Aluksi en meinannut millään uskoa että noin massiivinen rele voi "palaa",
niin vain oli käynyt.
Veikkauksia syystä mikä oli "yllättäen" rikkonut releen.
Purin ko releen ja tutkin rakenteen.
Rele on tietenkin aika massiivinen, johtuen köäyttökohteesta.
###################################################
Rakenne:
Releessä on neljä liitäntää
Sulkeutuva kärki 2 liitäntää 30 ja 30a (päävirta)
Vetopiiri nastaa 31 ja 86 (releen käämi)
#################################################
Koska rele käsittelee suuria virtoja sen pitää sulkeutua nopeasti,
ettei kipinöinti polta kärkiä.
Tämä on toteutettu siten että releessä on oikeasti kaksi käämiä
Vetokäämi ja pitokäämi, (ja releen sisällä apukärki ja jousimekanismi sitä ohjaamasa.)
Kun rele saa virtaa molemmat käämit vetävät yhtäaikaa
Kun päävirta piiri on sulkeutunut, kytketään vetopiiri irti ja kärki pysyy suljettuna pitopiirin avulla.
Vetokäämin teho on noin 50 W (tasavitavastus 12 R)
ja pitokäämin teho noin 8 W (tasavirtavastus 72 R)
Jos akku jännite alenee voi syntyä tilanne jossa vetokäämi kytkeytyy päälle,
mutta ei jaksa kuitenkaan vetää alhaisen akkujännitten takia.
Silloin molemmat käämit ovat jatkuvasti päällä ja kuumentavat releen käämin.
Muovinen sydän sulaa ja rele alkaa jumittaa, tai jumiutuu kokonaan.
Näin luulen minulle käyneen, päävirta jäänyt päälle ja akkujännite alentunu edelläkuvatiun seurauksin.
**************************************************************
Uusi rele hankittu Hämeen Autosähköstä Turusta hinta 100 €
Samanlaista relettä ei saanut. Saman valmistajan kyllä ja saman näköinen, mutta
siinnä oli lisäksi liitännät 30a ja 30 (josta tuo 30a oli alleviivattu).
Rele on muuten sama mutta siinnä on yksi avautuva kärki.
***************************************************************
Vinkkejä / kommentteja mitä sain matkanvarrella
Paras rele olisi ollut kuulema Boshin "harmaa" päärele.
(kuulema ikuinen, ja käytettynäkin kuulema parempi kuin moni uusi)
Sen kanssa pitää vain muistaa että tuossa releessä vetokäämiin on kaikenaikaa kytketty plusjännite (releen sisäinen kytkentä, eikä sitä voi muuttaa)
ja sitä ohjataan "maadoittamalla" vetokäämi.
Maadoituskytkentä pitää siis aina suojata sulskkeella.
Olisin saanut tällaisen Boshin, muutta auton sisäinen akkulaturi ohjaa minulla
tuota päävirtarelettä ja olisin joutunut muuttamaan aikapaljon sähkökytkentöja
johtuen releiden erillaisesta ohjaustavasta.
Kun minulla ei ole edes auton sähköpiirrustuksia, en uskaltanut lähteä muutostöihin.
*************************************************************
Mulla on kojetaulussa päävirtakytkin + ratissa virta-avain.
Kun tuota päävirtakytkintä kääntää on aina ennen kuulunut auton alta jotta 'patam'.
Nyt ei kuulu, eikä tule mittarivaloja, ei starttaa.
Mulla Vähämaan kirjastoauto Scania 93 vm.89/90
Laitoin muutaman kuvan tuosta pääkytkimestä
http://62.183.166.27:8080/auto/rele
Onko joku purkanut / huoltanut moista.
Mistä uusi?
*****************************************************************************
Ongelma ratkennut
Kiitoksia kaikille avusta ongelman ratkaisussa
Hieman hävettää kun ei ole aiemmin tullut kerrottua että ongelma ratkesi,
mutta asiaan.
Vika oli varsin yksinkertinen, päävirtarele jumitti.
Päävirtareleessä seuraavat tekstit
(en tiedä mikä niista on valmistaja / malli)
03 Desertlnes FRANCE
E.C.A.N.S EC.SO.DEX
Rele on noin kahden nyrkin kokoinen (ja tosimiehen nyrkinkokoinen)
*******************************************************
Aluksi en meinannut millään uskoa että noin massiivinen rele voi "palaa",
niin vain oli käynyt.
Veikkauksia syystä mikä oli "yllättäen" rikkonut releen.
Purin ko releen ja tutkin rakenteen.
Rele on tietenkin aika massiivinen, johtuen köäyttökohteesta.
###################################################
Rakenne:
Releessä on neljä liitäntää
Sulkeutuva kärki 2 liitäntää 30 ja 30a (päävirta)
Vetopiiri nastaa 31 ja 86 (releen käämi)
#################################################
Koska rele käsittelee suuria virtoja sen pitää sulkeutua nopeasti,
ettei kipinöinti polta kärkiä.
Tämä on toteutettu siten että releessä on oikeasti kaksi käämiä
Vetokäämi ja pitokäämi, (ja releen sisällä apukärki ja jousimekanismi sitä ohjaamasa.)
Kun rele saa virtaa molemmat käämit vetävät yhtäaikaa
Kun päävirta piiri on sulkeutunut, kytketään vetopiiri irti ja kärki pysyy suljettuna pitopiirin avulla.
Vetokäämin teho on noin 50 W (tasavitavastus 12 R)
ja pitokäämin teho noin 8 W (tasavirtavastus 72 R)
Jos akku jännite alenee voi syntyä tilanne jossa vetokäämi kytkeytyy päälle,
mutta ei jaksa kuitenkaan vetää alhaisen akkujännitten takia.
Silloin molemmat käämit ovat jatkuvasti päällä ja kuumentavat releen käämin.
Muovinen sydän sulaa ja rele alkaa jumittaa, tai jumiutuu kokonaan.
Näin luulen minulle käyneen, päävirta jäänyt päälle ja akkujännite alentunu edelläkuvatiun seurauksin.
**************************************************************
Uusi rele hankittu Hämeen Autosähköstä Turusta hinta 100 €
Samanlaista relettä ei saanut. Saman valmistajan kyllä ja saman näköinen, mutta
siinnä oli lisäksi liitännät 30a ja 30 (josta tuo 30a oli alleviivattu).
Rele on muuten sama mutta siinnä on yksi avautuva kärki.
***************************************************************
Vinkkejä / kommentteja mitä sain matkanvarrella
Paras rele olisi ollut kuulema Boshin "harmaa" päärele.
(kuulema ikuinen, ja käytettynäkin kuulema parempi kuin moni uusi)
Sen kanssa pitää vain muistaa että tuossa releessä vetokäämiin on kaikenaikaa kytketty plusjännite (releen sisäinen kytkentä, eikä sitä voi muuttaa)
ja sitä ohjataan "maadoittamalla" vetokäämi.
Maadoituskytkentä pitää siis aina suojata sulskkeella.
Olisin saanut tällaisen Boshin, muutta auton sisäinen akkulaturi ohjaa minulla
tuota päävirtarelettä ja olisin joutunut muuttamaan aikapaljon sähkökytkentöja
johtuen releiden erillaisesta ohjaustavasta.
Kun minulla ei ole edes auton sähköpiirrustuksia, en uskaltanut lähteä muutostöihin.
*************************************************************
Viimeksi muokannut Risto, 16 Joulu 2007 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scania 93 vm 90
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Periaatteessa se on samanlainen kuin iso solenoidi, joita käytetään starttimoottorissa.
Ensimmäisenä tutkisin, onko maadoitus siinä releellä kunnossa. Sitten mitata resistanssi siitä käämistä ja sitten että siihen tulee se heräte. Pakkohan se noilla eväillä on tulla kuntoon. Jos vikaa ei vielä löytynyt niin sitten vaan muttereiksi se osa. Ei pitäs olla kovinkaan paha rasti kun se on niin helpossa paikassa. Mitäs kun mulla on 2 relettä? Toinen siellä hupiakkujen puolella ja toinen ajoakkujen puolella. Siis molemmat on siellä akkukoteloissa.
-Jussi-
Ensimmäisenä tutkisin, onko maadoitus siinä releellä kunnossa. Sitten mitata resistanssi siitä käämistä ja sitten että siihen tulee se heräte. Pakkohan se noilla eväillä on tulla kuntoon. Jos vikaa ei vielä löytynyt niin sitten vaan muttereiksi se osa. Ei pitäs olla kovinkaan paha rasti kun se on niin helpossa paikassa. Mitäs kun mulla on 2 relettä? Toinen siellä hupiakkujen puolella ja toinen ajoakkujen puolella. Siis molemmat on siellä akkukoteloissa.
-Jussi-
Startti nappi löytyy konetilasta.
Nyt ei starttaa sieltäkään, aiemmin ei kokeiltu.
Ilalla kun menen kotiin haen uuden apureleen ja koitan jos auttais.
Luulen että toi starttri ongelma ratkee, kun saa päävirran päälle.
mrl586 taidat olla ajatusten lukia.
Tuolla linkillä taisi ratketa yksi ongelma, josta en viellä kertonutkaan.
En kehdannut heti kertoa, mutta mulla pamahti virta-avain lukkoon jumiin.
Jos tuon avaimen vapautus on jotenkin sähköinen systeemi niin sitten sen ymmärtää.
Kun ei ole sitä päävirtaa, niin ei avaimen vapautuskaan toimi.
Kaikki on siis johdannaisia tuon päävirran puuttumisesta.
Nyt ei starttaa sieltäkään, aiemmin ei kokeiltu.
Ilalla kun menen kotiin haen uuden apureleen ja koitan jos auttais.
Luulen että toi starttri ongelma ratkee, kun saa päävirran päälle.
mrl586 taidat olla ajatusten lukia.
Tuolla linkillä taisi ratketa yksi ongelma, josta en viellä kertonutkaan.
En kehdannut heti kertoa, mutta mulla pamahti virta-avain lukkoon jumiin.
Jos tuon avaimen vapautus on jotenkin sähköinen systeemi niin sitten sen ymmärtää.
Kun ei ole sitä päävirtaa, niin ei avaimen vapautuskaan toimi.
Kaikki on siis johdannaisia tuon päävirran puuttumisesta.
Scania 93 vm 90
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Kyllähän näissä on se sähköinen lukitus tuossa virta-avaimessa. Se ei käänny '0' asentoon kuin silloin kun päävirta on päällä. Jos auton sammuttamisen jälkeen käännetään vain päävirta poikki niin jokin laite voi jäädä syömään virtaa. Sitten kun akku on riittävän tyhjä niin ei kuulu patam ja virta-avain ei käänny minnekkään ja sitä avainta ei saa pois. Ei muuta kuin laturi kiinni ja nostamaan jännitettä.
-Jussi-
-Jussi-
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Auto ei starttaa
Omassa alkaa olla sama vika. Pääkytkin kolahtaa auki sitten toisella tai kolmannella päävirtakytkimen käännöllä. Omassa epäilisin (maadoitus) kosketushäiriötä, mutta eiköhän se täältä selviä. Tv AriRisto kirjoitti:Auto ei starttaa.
Mulla on kojetaulussa päävirtakytkin + ratissa virta-avain.
Kun tuota päävirtakytkintä kääntää on aina ennen kuulunut auton alta jotta 'patam'.
Nyt ei kuulu, eikä tule mittarivaloja, ei starttaa.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Mulla oli taasen sellainen episodi talvella että se Jantronicin automatiikka oli kääntänyt virransyötön startatessa jostain syystä varaamattomien apuakkujen puolelle eikä puhtia ollut pamautella relettä. Sen keltaisen merkkivalon kai pitäisi vilkkua jos virta tulee apuakuilta startatessa. Tsekkaa varalta se jännite hupiakuista.
edit:
<< Tuohon viereen ilmestyi nyt rattiamiraali :) Voi luoja.. mitähän seuraavaksi?
edit:
<< Tuohon viereen ilmestyi nyt rattiamiraali :) Voi luoja.. mitähän seuraavaksi?
Hupiakkuja ei mitattu.
Irroitin hupiakut, kun purin auton sisustaa. (laturi, invertteri...)
Ei startannut, kytkin hupiakut kiinni, ei startannut. Jännitettä en älynnyt hupiakuista mitata, kun ajattelin ette ne voi mitenkään vaikuttaa.
Kojetauluun, tai muuallekaan ei tule ainuttakaan valoa, tai toimintaa kun pääkytkintä kääntää.
Mitään vaihtajaa en ole löytänyt. (mutta paljon muutakin on viellä kadoksissa)
Irroitin hupiakut, kun purin auton sisustaa. (laturi, invertteri...)
Ei startannut, kytkin hupiakut kiinni, ei startannut. Jännitettä en älynnyt hupiakuista mitata, kun ajattelin ette ne voi mitenkään vaikuttaa.
Kojetauluun, tai muuallekaan ei tule ainuttakaan valoa, tai toimintaa kun pääkytkintä kääntää.
Mitään vaihtajaa en ole löytänyt. (mutta paljon muutakin on viellä kadoksissa)
Scania 93 vm 90
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Täsmennän vielä että omassa episodissani ajoakuissa oli puhtia vaikka kuinka mutta kun virta oli käännetty Jantronicin toimesta apuakuille ei tapahtunut mitään. Mulla on se Jantronic jotenkin rikki ja samaa tapahtui kesälläkin mutta niin että ajoakut oli yöllä mennyt vajaaksi mutta apuakuissa taas oli puhtia. Automatiikan pitäisi älytä ja kääntää silloin apuakuille mutta ei.. Kun matkan piti jatkua kiireesti niin vaihdoin parkkipaikalla akut vaan ristiin ja taas mentiin tukka hulmuten kohti kotia.
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Jone: Se keltainen vilkkuva valo kojelaudassa kertoo että kun se vilkkuu, niin akut on erotettu toisistaan. Tarkoitus on että ajoakkuja ei saa liian tyhjäksi että lähtis vielä käyntiin. Lueppas Jone ne jantronicin paperit, jokka scannasin sulle
Risto: Se laturihässäkkä ohjaa myös päävirtakytkintä! Eli jos laturi on kiinni ja lataa , päävirtakytkin menee pakkoohjauksella johtavaan tilaan. Jos sulla olisi jantronic laturi niin siltä pitäs kans kuulua patamia jolla yhdistetään nämä kasksi latauspiiriä.
summasummaarum: autossa on 3 kytkintä joista 1 ajoakkujen kotelossa, 1 hupiakkujen kotelossa ja 1 jantronicissa jolla yhdistetään nämä 2 piiriä
-Jussi-

Risto: Se laturihässäkkä ohjaa myös päävirtakytkintä! Eli jos laturi on kiinni ja lataa , päävirtakytkin menee pakkoohjauksella johtavaan tilaan. Jos sulla olisi jantronic laturi niin siltä pitäs kans kuulua patamia jolla yhdistetään nämä kasksi latauspiiriä.
summasummaarum: autossa on 3 kytkintä joista 1 ajoakkujen kotelossa, 1 hupiakkujen kotelossa ja 1 jantronicissa jolla yhdistetään nämä 2 piiriä
-Jussi-
Onko se jointek tämän näköinen (kuva iso n. 2Mt)
http://62.183.166.27:8080/auto/IMG_0313.JPG
Mun oli pakko irroittaa toi laturi kun se kaappi missä se asusti menee purkuun.
Kuvssa näkuvät punaisen ja mustan (plus ja miinus johdon) tietty näin.
Ne toiset piuhat menee siinnä yläpuolella olevalle invertterille.
(se invertteri on kiinni ruuvattu siihen laturiin)
Samoin arvasin jotta takaa varmaan lähtee verkkopiuha jotta toi laturi vois toimia.
Sitten irroitettaessa tuli ylläri!
Sieltä lähti lisäksi yksi johtopari keltainen ja varmaan ruskea johto.
Luulin niiden menneen kaapin pohjalle asennetulle tuulettimelle, en kiinnittänyt niihin mitään huomiota.
Siellä ne lojuu lattialla. (voisko johtua näistä)
Kun latasin ajoakkuja en tehnyt sitä auton mukana tulleella laturilla, vaan isolla erillisellä akkulaturilla.
Luulin että tuo kiinteästi asennettu laturi lata vain noita hupiakkuja.
Ps. alusta asti olen ihmetellyt mikä kumma nappi tuossa laturissa on?
Siinnä teksti "Ohjaus" "eroitus", en kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota.
(Olis varmaan kannattanut)
http://62.183.166.27:8080/auto/IMG_0313.JPG
Mun oli pakko irroittaa toi laturi kun se kaappi missä se asusti menee purkuun.
Kuvssa näkuvät punaisen ja mustan (plus ja miinus johdon) tietty näin.
Ne toiset piuhat menee siinnä yläpuolella olevalle invertterille.
(se invertteri on kiinni ruuvattu siihen laturiin)
Samoin arvasin jotta takaa varmaan lähtee verkkopiuha jotta toi laturi vois toimia.
Sitten irroitettaessa tuli ylläri!
Sieltä lähti lisäksi yksi johtopari keltainen ja varmaan ruskea johto.
Luulin niiden menneen kaapin pohjalle asennetulle tuulettimelle, en kiinnittänyt niihin mitään huomiota.
Siellä ne lojuu lattialla. (voisko johtua näistä)
Kun latasin ajoakkuja en tehnyt sitä auton mukana tulleella laturilla, vaan isolla erillisellä akkulaturilla.
Luulin että tuo kiinteästi asennettu laturi lata vain noita hupiakkuja.
Ps. alusta asti olen ihmetellyt mikä kumma nappi tuossa laturissa on?
Siinnä teksti "Ohjaus" "eroitus", en kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota.
(Olis varmaan kannattanut)
Scania 93 vm 90
Hupi akkujen jännite mitattu OK 24.5V
Pääkytkimen apurele vaihdettu, ei auttanut.
Ohjaus rele vetää ja pääkytkimelle tulee 24V ohjausjännite.
Releen toinen piuha on tiukasti maissa (1,2 ohmia) mutta patam puuttuu.
On se otettava auki ja katsottava mitä on moinen syönyt.
Hommissa pitää käydä päivisin, joten tuo homma saa odottaa viikonloppuun.
On tämä ihme vehje tämä palta, siitä on vuorokausi kun kirjoitin tänne pikku vaivastani. Apua ja vinkkejä on tullut siihen tahtiin ettei ole perässä tahtonut pysyä.
Kiitoksia kaikille, pidetään pikku preikki ja katsitaan mitä viikonpäästä kuuluu kun olen tuon muikan purkanut.
Pääkytkimen apurele vaihdettu, ei auttanut.
Ohjaus rele vetää ja pääkytkimelle tulee 24V ohjausjännite.
Releen toinen piuha on tiukasti maissa (1,2 ohmia) mutta patam puuttuu.
On se otettava auki ja katsottava mitä on moinen syönyt.
Hommissa pitää käydä päivisin, joten tuo homma saa odottaa viikonloppuun.
On tämä ihme vehje tämä palta, siitä on vuorokausi kun kirjoitin tänne pikku vaivastani. Apua ja vinkkejä on tullut siihen tahtiin ettei ole perässä tahtonut pysyä.
Kiitoksia kaikille, pidetään pikku preikki ja katsitaan mitä viikonpäästä kuuluu kun olen tuon muikan purkanut.
Scania 93 vm 90
HMM!
Tässä eräs kulkurinostajakandidaatti ehti kääntää virta-avaimesta virrat pois ennen kuin ehdin hihkaista sammutusnapista - loppujen lopulta sammui napista. Toissapäivänä koittelin käyntiin, mutta eipä startannutkaan. Sitten akut lataukseen, mutta eipä käynnisty edelleenkään. Virrat tulee, mutta avaimesta käännettäessä startti sanoo vaan "tang!"!?, ei pyöräytä konetta lainkaan. Vieläpä älysin vasta nyt jälkikäteen että koriakut eivät olleet kytkettyinä kun kaveri kävi kokeilemassa, apuakkujen piuhat suojaamattomina! Eivät tietääkseni osuneet toisiinsa, mutta eipä ollut kaukana. Mikähän värkkiä vaivaa, sulakkeet näyttäisivät olevan kunnossa? Pahalainen kun ehti aiheuttamaan taas aika abstraktin oloisen harmin!
Tässä eräs kulkurinostajakandidaatti ehti kääntää virta-avaimesta virrat pois ennen kuin ehdin hihkaista sammutusnapista - loppujen lopulta sammui napista. Toissapäivänä koittelin käyntiin, mutta eipä startannutkaan. Sitten akut lataukseen, mutta eipä käynnisty edelleenkään. Virrat tulee, mutta avaimesta käännettäessä startti sanoo vaan "tang!"!?, ei pyöräytä konetta lainkaan. Vieläpä älysin vasta nyt jälkikäteen että koriakut eivät olleet kytkettyinä kun kaveri kävi kokeilemassa, apuakkujen piuhat suojaamattomina! Eivät tietääkseni osuneet toisiinsa, mutta eipä ollut kaukana. Mikähän värkkiä vaivaa, sulakkeet näyttäisivät olevan kunnossa? Pahalainen kun ehti aiheuttamaan taas aika abstraktin oloisen harmin!
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Luulen että sama "vika" kun mulla eli se virranotto on siirtynyt siihen toiseen piiriin jossa ei tarpeeksi potkua starttaamiseen. Jotenkin sen saa käännettyä toisissa malleissa niin että virtaa on mutta omassani en ole onnistunut.
Provinssirockissa kuului vain tuon "täng" ja vasta kun akut vaihtoi ristiin niin jopas pamahti käyntiin.
Provinssirockissa kuului vain tuon "täng" ja vasta kun akut vaihtoi ristiin niin jopas pamahti käyntiin.
Viimeksi muokannut Jone, 01 Marras 2006 07:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kas kun 2-akkua on kokonaan sököt. Muutkin kyllä aika heikossa hapessa. Ilkeeköhän näitä totaali sököjä laittaa parina kiinni koriakkujen rinnalle lainkaan vai onko jotain vaaraa että systeemit vaurioituu kun toivottavasti saa käyntiin?
Pitäisikö tonne startille tulla herätevirta kun on virrat päällä?
Entä liekkö tuollan runkoakkukotelossa myös käynnistyksenestorele, nimittäin sinne taitaa matka töpätä - tang! Mikähän sellainen pikasulakkeen näköinen "sisäänpainettava" - - - systeemi on pienessä virtapiuhassa plussanpuolella ennen relettä?
Pitäisikö tonne startille tulla herätevirta kun on virrat päällä?
Entä liekkö tuollan runkoakkukotelossa myös käynnistyksenestorele, nimittäin sinne taitaa matka töpätä - tang! Mikähän sellainen pikasulakkeen näköinen "sisäänpainettava" - - - systeemi on pienessä virtapiuhassa plussanpuolella ennen relettä?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Mulla kyseiset kaapelit oli aivan sökönä. Luukusta sumuava suolavelli oli tehnyt tekojaan ja liittimien kontaktit ihan kelvottomia. Kaikki irti ja uusille pinnoille/vaihtoon ja taas alkoi startti pelata. Auto sippasi pakkaselle tienpäälle ja huollossa nuo kaapelit tajusivat. Silloinkin tuo pelkkä "tang" oli läsnä.
viewtopic.php?t=192&highlight=startti
viewtopic.php?t=192&highlight=startti
Kaapelit näyttäisi olevan yllättävän hyvässä kunnossa. Syynä lienee tuo väärä sammutus. Mulla ei ole jantronicia, eli on vähän käsittämätöntä kuinka virransyöttö olisi voinut vaihtua koriakuille - en saa tolkkua. Pistin akut latinkiin ja koitan huomenna jos koriakkujen kanssa onnistaisi. Akkukengät on kyllä aika kehnot, voi olla vähän kontakti häikkää, pitää vetää äärikireälle.
Kiitokset vinkeistä Jone! toivottavasti tokenee ilman kaikkien kaapeleiden uusimista tässävaiheessa. Uudet akut kyllä tekisi poikaa - tylsää vatvomista
Kiitokset vinkeistä Jone! toivottavasti tokenee ilman kaikkien kaapeleiden uusimista tässävaiheessa. Uudet akut kyllä tekisi poikaa - tylsää vatvomista

Re: Auto ei starttaa
Ongelma ratkennut kiitos kaikille!!!
Syvät pahoittelut että kirjoitan vasta nyt ongalman ratkenneen.
Laitoin ratkaisun tuonne ensimmäiseen viestini perään.
Syvät pahoittelut että kirjoitan vasta nyt ongalman ratkenneen.
Laitoin ratkaisun tuonne ensimmäiseen viestini perään.
Scania 93 vm 90