Nyt se harmaa iso laatikko sitten varmaan alkaisi joutaa varaosiksi tarvitsevalle - täällä saattaisi olla yksi sellainenkariyr kirjoitti:Nyt viritimme vanhan systeemin erotinlaitteen pois käytöstä.
Scanialla maailmalle
Re: Scanialla maailmalle
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Juu kyllä ne on olleet joutavia jo jonkin aikaa, eli kyllä ne mielellään hävitetään sopivasti hyvään kotiin ilman kyyneliä
On hienompi fiilari laittaa viestejä kulkurista läppärin ja 450 avulla...hyvin pelaa 
Scania K82, kyllä lähtee
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Nyt kun käytössä on kaksi miltei uutta akkua ja neljä uutta 170-180 ah. Testailin niiden riittoisuutta kun käytin päivän sähköä inventterin kautta. Päällä oli ilpo, kaikki valot, laturi, jääkaappi radio, tv, läppäri, yms + työvermeet. Kun tempaisin maasähkön irti autosta oli inventterin taulussa lukema 27,1 v. Nyt on aikaa kulunut 8 h 30 min ja inventterin mittari näyttää 24,1 v, eli vielä kestäisi kotvasen ennenkuin ilpon kompura ei lähtisi pyörimään, mutta en jaksa odottaa sinne saakka. Täytyy testata huomenna uudestaan ja vetäistä töpseli aiemmin irti niin saan selville ilpon ym laitteiden käyttöaikoja 
Scania K82, kyllä lähtee
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Taas meni testi häneksi aloitin akkuvirran käytön mittari näytti 27.2 v pidin eilisen tavalla kaikkia vermeitä päällä ja hiukan enemmän pyöriteltiin rälläkkää ja imuria lisukkeeksi, mutta en jaksanut odottaa loppuun saakka (ilpon sammumiseen) vaan lopetin testin 13 h 15 min aloituksesta ja mittari näytti 23,9 v ja kaikki vain jaksoi pyöriä paitsi itse isäntä luovutti
Eli virtaa tuntuisi piisaavan odotuksia paremmin
Toki virran hupenemisen aikana tein jotain hommiakin
itseasiassa painoin ekakerran ns niska limassa perjantaina kun on se startti 
Scania K82, kyllä lähtee
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
No uusin testi kesti eilisen päivän ja viimeyön
Irrotin maasähkön eilen aamulla kahdeksalta ja annoin olla kaikki vermeet tulilla klo 23 saakka yöksi jätin päälle jääkaapin ja ilpon pienellä pyynnillä ja tänä aamuna kävin tarkistamassa tilanteen klo 8 mittari näytti 24.6 v, eli on täytynyt panelistakin jotain herua ei muuten olisi noin positiivinen vire akuilla, mutta nyt en enään testaa katsotaan sitten matkalla minne asti nyt auto sattuuu toimimaan ja mitä akuista saa irti aidoissa tilanteissa, mutta erittäin lupaava on tilanne virran suhteen
Jarrukello pullahti irti pannastaan ennenkuin oltiin edes matkalla, mutta parempi niin uusi kello odottaa asennusta ja yllätys kyllä ei se möykky kuulemma maksa kuin 30-40 ekua 
Scania K82, kyllä lähtee
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Saatiin viileät teipit kulkurin pintaan..meni yöhommiksi, kun otin käyttöön kokeeksi erittäin "korkeatasoisen" ja kalliin teipin jolla teimme teippauksen ja se ei ainakaan tuommoisessa hiukan lainehtivassa alumiinipeltipinnassa toiminut toivotulla tavalla. tavallisella teipillä olisimme saanet lyhyemmässä ajassa paljonkin paremman lopputuloksen. Mutta kyllä se hienolta näyttää kunhan katselee hiukan kauempaa
Huomenna pitäisi lähteä seikkailemaan kulkurilla vaikka se onkin hiukan keskeneräinen, mutta kyllä siellä on riittävän tasokkaat vermeet toiminnassa ettei tarvitse pelkkien romujen seassa kärvistellä
aamulla varhain alkaa vielä loppukiri rakentamisessa monta osaa pitää vielä sipaista paikoilleen ennen strattia ..on tämä hullua:D
Scania K82, kyllä lähtee
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Miltei moitteita pääsimme eka etapin n. 400 km. Puolimatkassa kaasu jumi päälle ja kulkuri olisi halunnut mennä 100 km tunnissa
liikenneympyrään tultaessa piti hiukan lämitellä jarrurumpuja jotka hiukan haisivatkin
Toppasin ekalle mahdolliselle levikkeelle ja totesin että kaasuvivuston palautinjousi oli mennyt kahtia, no sen osasin nipinnapin korjata
sitten kaikki oli taas hyvin, mutta upeaa oli ajella vaikka joku pielilista puuttuikin 
Scania K82, kyllä lähtee
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Jos minuun oot vähääkään tullut niin pielilstat saa puuttua aika kauan ennen kuin ne alkaa ajamista haittaamaan.
Luonnikasta matkantekoa
Luonnikasta matkantekoa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Auto toimii odotusten mukaisesti jos ei jopa paremminkin, poislukien jätesäiliö ja tietysti vielä keskeneräiset jutskat
. Wc tilaan ja sieltä sitten oven avauksen yhteydessä ajoittain tulee paljonkin tuoksua kulkuriin
Wc ssä on paxin puhallin jonka pitäisi viedä suihkuhöryt ja mahdolliset leijat auton ulkopuolelle, mutta viemärituoksuja tulee sisälle ajon aikana. Uskon että vuotoja ei ole mutta lienee ne pari puutarhaletkun kokoista (reikä lienee n 13 mm) huohotinputkea ei riitä paineen tasaukseen mutkissa ja heitoissa
Tutkailin viemäreiden vesilukkoja ja huomasin että kun suorittaa vesivessan isomman huuhtelun niin pientä kuplintaa havaittavissa suihkukaivon vesilukossa
Muilla ei varmaan ole koskaan havaittu samaa kuin meillä
Mitä muuta minun pitäisi ottaa huomioon ennenkuin teen uudet ilmakanavat säiliöstä katon kautta taivaalle..putket n 100 mm + 30 mm putki joilla varmistetaan loiskeiden ilmalukot säiliöiden päissä pahimpien tsunamien aikana 
Scania K82, kyllä lähtee
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Norjan reissulla erittäin pitkissä nousuissa hellekelin vallitessa saattoi scanian moottorin lämpötila nousta liki sataan asteeseen
Mutta heti alamäessä tilanne yleensä rauhoittui
Ajattelin korjata tilanteen reissun aikana jossain huoltamolla sipaisemalla tukkoisen oloisen syylärin puhtaammaksi joko paineilmalla tai pesurilla
Onneksi ennen rehkimistä sormella kevyesti sipaisin kennojen pintaa ja ne putosi helposti pölynä alas, eli syyläri oli ehjän näköinen mutta kennot oli isolta alalta silmänlumetta
En siis kokeillutkaan puhdistaa syyläriä vaan passailin ajotyylin sopivammaksi isoissa nousuissa
Netistä googletin sopivan uutukaisen syylärin jonka eilettäin ähkin paikalleen itekseen tehtynä päivähän siinä vierähti...oli niistä paristakymmenestä irroitettavasta pultista kolmannes jotka piti irroittaa pillillä leikaten
Pitkän koelenkin heitin ja rasitin kulkuria sen minkä osasin, mutta lämpömittari piti uskollisesti neulan hiukan alle 80 asteen 
Scania K82, kyllä lähtee
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Ekalla reissulla jäi vaivaamaan tuo tv:n katselu, eipä toki tullut sitä paljon tuijoteltua mutta esim. hossan seutuvilla sain päähäni että katson yhden ohjelman joka sykähdytti mieltäni. Laiskana hokasin että helpoin tapa suunnata antenni oli kyttäillä mihin suuntaan naapurit oli haravat suunnanneet
Mutta kun itse tein virityksen eipä näkynyt kuin 1 ja kakkonen 3, 4 ja suppi puuttui no eikun pyörittele antennia ja viritä uudelleen ja uudelleen jne.
Nyt loppui pyörittely laitoimme autoon autokäyttöön tarkoitetun poxin johon tuli keulalle kaksi lyhyttä ja paksua antennin tumppia jotka hakee kokoajan singnaalia ja muodostaa niistä yhden hyvän..eli voisi katsella telkkua vaikka ajaessa nyt ei tarvitse pyöritellä haravaa... jätin sen kuitenkin varuilta katolle 
Scania K82, kyllä lähtee
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scanialla maailmalle
Eli onko sulla kattoantennit ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Kyllä on sellaiset n 15 cm pitkät ja ehken pari senttiä paksut tumpit...ei kuulemma toimi kunnolla ne ikkunaan liimattavatBussiton kirjoitti:Eli onko sulla kattoantennit ?
Scania K82, kyllä lähtee
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scanialla maailmalle
Joo ei tosiaan kehuja saa ne
Täytyy sit varmaan itte kans kokeilla noita "tappeja" katolle 
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Juu hyvin toimii tappiantennit. Telkku näkyy hyvin vaikka olemme näin suomen reuna-alueilla eli hesassa
Kyllä oli meno kevyemmän oloista kun on uusi syyläri perällä hoitamassa jäähdytystä..eipä lämpö heitellyt vaikka joku mittari oli hetkittäin päälle 120
Vaikka tuskin se nyt sentään ajoon vaikuttaa vai...

Scania K82, kyllä lähtee
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Ei ole kerennyt autolle tehdä mitään sitten viimeisen session, josta jo aikaa
Mutta juuri hetki sitten käytin poppista puntarilla....ei ollut viranomaisten tekemänä
vaan kävin kaverin pajalla jossa vaaka isoille rekoille..mittari näytti suurinpiirtein 13300 kg (mittarin näyttöväli 50 kg) polttoainetankissa tavaraa n. 150 L, jätesäiliössä lie n. 150 L, vesisäiliössä n. 70 L. Nyt pitäisi muistella kouluaikaa ja palauttaa mieliin se pitkä matemaattinen kaava jolla saisin laskettua paljonko auto painaa jos säiliöiden painoa ei huomioitaisi
Oliko siinä kaavassa piitä ja muuta mene ja tiedä
Eli tulipa ulkoilutettua kulkuria ainakin 25 km lenkin edestä, eipä tuo vielä siitä ruvennut puuskuttamaan 
Scania K82, kyllä lähtee
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1860
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Scanialla maailmalle
Eiköhän nuo paina melkein 1kg/L, polttoaine vähän alle ja jätevesi vähän päälle ja puhdas vesi jotain 0,998kg/L...polttoainetankissa tavaraa n. 150 L, jätesäiliössä lie n. 150 L, vesisäiliössä n. 70 L.
Eli karkeesti 150 + 150 + 70 = 370 eli n. 12930
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
No en minä sentään ihan tosissani sitä matikantehtävää
Aikomuksena on laittaa kulkurin kylkiin ja perään alulistan alle ledivalot tai vastaavat, jotka olisi kokomatkalla valaisemassa hienoja neliväriteippauksia. Sainkin jo laatikollisen sellaisia rgbvaloja jotka oli ikäänkuin virtapiirikortteja tai miten niitä nyt kuvailisi. Jokatapauksessa nämä kortit ovat n 1 cm x 40 cm. Kortteja vain sitten kolvaa johdonpätkällä yhteen sen mitä tarvitsee. Niitä voi myös katkoa n 10 cm pitkiksi pätkiksi ja ne vain toimii pätkinäkin.
Näiden korttien päissä on useampi nasta johon virtalähteen voi liittää ja sieltä tulee tarvittaessa useampi eri väri. Niitä voi myös ohjelmoida tekemään eri kuvioita tai vaihtamaan värejä halutulla tavalla. Seuraavaksi testaan valomainoksissa käytettävää hattupäistä ledia joka on valmiiksi johdotettuna metritavarana. Tämä ledimalli saattaa olla liian tehokas, mutta ainahan sen voi tietysti sumentaa jollakin niin ei pistä liikaa silmään. Tämä rgb valopätkä käy myös hyvin sisätiloissa erikoisvalaisurakenteluun. Jos näitä sitten asentelisi vaikka joulun tienoilla
Aikomuksena on laittaa kulkurin kylkiin ja perään alulistan alle ledivalot tai vastaavat, jotka olisi kokomatkalla valaisemassa hienoja neliväriteippauksia. Sainkin jo laatikollisen sellaisia rgbvaloja jotka oli ikäänkuin virtapiirikortteja tai miten niitä nyt kuvailisi. Jokatapauksessa nämä kortit ovat n 1 cm x 40 cm. Kortteja vain sitten kolvaa johdonpätkällä yhteen sen mitä tarvitsee. Niitä voi myös katkoa n 10 cm pitkiksi pätkiksi ja ne vain toimii pätkinäkin.
Näiden korttien päissä on useampi nasta johon virtalähteen voi liittää ja sieltä tulee tarvittaessa useampi eri väri. Niitä voi myös ohjelmoida tekemään eri kuvioita tai vaihtamaan värejä halutulla tavalla. Seuraavaksi testaan valomainoksissa käytettävää hattupäistä ledia joka on valmiiksi johdotettuna metritavarana. Tämä ledimalli saattaa olla liian tehokas, mutta ainahan sen voi tietysti sumentaa jollakin niin ei pistä liikaa silmään. Tämä rgb valopätkä käy myös hyvin sisätiloissa erikoisvalaisurakenteluun. Jos näitä sitten asentelisi vaikka joulun tienoilla
Scania K82, kyllä lähtee
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Olemme lähdössä huomenna aamutuimaan lyhyelle 4 päivän lenkille. Suuntaamme hesan liepeille ja sieltä salon kautta tampereen kulmille. No siellä etelässähän saattaa olla vaikka kuinka kylmä, niinpä tuli mieleen se toimimaton webasto. Sain onneksi kiinni mukavan vanhemman sedän, joka oli noita isompia mööpeleitä peukaloinut. Sedältä kesti noin vartin verran kun oli tutkinut paikat ja pyysi sitten laittamaan vermeen päälle samalla hän avasi ilmausruuvin ja kas kohta webasto hyppäsi tulille ja toimi kuin uusi
No hiukan jopa hävetti kun noin helpolla se korjaantui
Mutta nyt sitä lämmintä piisaa ja pääsee ilpo välillä lepäämään. Olin asiasta niin iloinen että annoin webaston hönkiä koko päivän
Muutoin ei ole autolle joutanut mitään virityksiä tekemään, mutta annahan kun tulee talviaika, niin eiköhän sitten taas lähde tuunaus käyntiin.
Scania K82, kyllä lähtee
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scanialla maailmalle
Kannattaa varmistaa konttorilta, miten suhtautuvat koriin asennettuihin lisävaloihin. Ainakin sellaiset "Pimp My Ride" -alustaneonit pitää nakata liiteriin katsastuksen ajaksi 
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Scanialla maailmalle
Voi ei meidän kulkuri ei toiminut täydellisesti viimeisimmällä minimatkalla (1150 km). 50 km ennen kotiinsaapumista alkoi matkustamoon tulvia pakokaasun oloista hajua
Ensin luulin että se tuli takimmaisesta räppänästä jotenkin kiertäen mutta kun pysäytin yhdelle levikkeelle ja avasin takaluukun sieltähän tuli höyryä ja katkua kuin isommastakin tehtaasta
Savun hälvettyä tutkin tilannetta ja pian löysin savuttamisen syyn...5 tai 6 pytyn polttoaineputki oli joko murtunut tai kulunut puhki moottorin kupeesta kiinnittimen juuresta. Tuo kohta ruikki turpon ja pakosarjan päälle tavaraa
Soitto itseäni viisammalle tutulle ja sain luvan jatkaa matkaa ei kuulemma syty tuleen vaikka ajelisi tuossa jamassa. Niinpä ajelimme kotio ja sovin jo diesel puolen ammattilaisen kanssa kaikkien putkien letkujen ja suodattimien yms. polttoainepuolen osien vaihdosta noin varmuuden vuoksi...vanhat jää varaosiksi kun ovat varmaan muilta osin kunnossa
Muuten tietysti kaikki toimi kuin unelma webaston ja ilpon yhteiskäyttö lämmittämisessä toi uskmattoman miellyttävän tasaisen lämmön kaikkialle, eikä webaston hurina ollut edes häiritsevä vaikka se möyri aivan joustinpatjoilla varustetun parisänkymme alapuolella
Muuten tietysti kaikki toimi kuin unelma webaston ja ilpon yhteiskäyttö lämmittämisessä toi uskmattoman miellyttävän tasaisen lämmön kaikkialle, eikä webaston hurina ollut edes häiritsevä vaikka se möyri aivan joustinpatjoilla varustetun parisänkymme alapuolella
Scania K82, kyllä lähtee
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Scanialla maailmalle
Ei kovin viisas kaveri Sinulla....?? 99% bussipaloista juuri alkanut ruiskuputken murtumasta johtuneesta vuodosta... Juuri nämä putket pitäisi määräajoin uusii varsinkin takatuuppareissa, etteivät ehdi "väsyä"... Onneksi olitte päässeet ilman vahinkoo perille...?
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1860
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Scanialla maailmalle
Eiköhän niitten putkien vaihto oli yhtä tärkeä näissä pannukakkumoottoreissa, kun ruiskutusputket melkein kiertää turbon ympäriltä...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scanialla maailmalle
Mulla olis lohduttomia kuvia Scaniasta josta on 5 sylinterin ruiskutusputki pettänyt.
Palojen korjaaminen on yksi v....maisimmista remonteista mitä minä tiedän, ei kannata hirveesti leikkiä jos polttoainevuotoja on konehuoneessa.
Palojen korjaaminen on yksi v....maisimmista remonteista mitä minä tiedän, ei kannata hirveesti leikkiä jos polttoainevuotoja on konehuoneessa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4446
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scanialla maailmalle
"Eihän tiisseli pala" -käsitys hävisi kun eberin puola oli rikki ja käynnistys venyi. Ihan hyvin löi lieskaa kun polttoöljyä valui palopesän ja polttimen välistä, suorastaan räjähti ne höyryt!
-Koska sen voi tehdä myös itse-