Kirjastoauton tekniikasta kysymyksiä
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Kirjastoauton tekniikasta kysymyksiä
Moi kaikille,
olen ihan uusi hemmo näihin hommiin ja ennenkuin ostan tuon auton päätin kerätä hieman lisää tietoa ja nyt on pakko kysyä että millaisia nuo valmetin tekemät koneet on ? Kyseinen kone on 6.6 litrainen ja tietty 6 mukinen. kuinka pitkästi tuommosella pääsee. Kyseinen auto on Sisu vm 1984.
Eli Sisu SB140D 5500, Sisu 3601, kokonaispaino 12850 kg. Laatikko on viisi vaihteinen. Huippunopeus on kuulemma yli 110
Osaako joku sanoa tuommoisesta autosta mitään. Mitä heikkoja paikkoja nuissa on. Internetistä ei oo löytynyt mitään tietoa tuommoisesta.
Kiittäen..... Jussi
olen ihan uusi hemmo näihin hommiin ja ennenkuin ostan tuon auton päätin kerätä hieman lisää tietoa ja nyt on pakko kysyä että millaisia nuo valmetin tekemät koneet on ? Kyseinen kone on 6.6 litrainen ja tietty 6 mukinen. kuinka pitkästi tuommosella pääsee. Kyseinen auto on Sisu vm 1984.
Eli Sisu SB140D 5500, Sisu 3601, kokonaispaino 12850 kg. Laatikko on viisi vaihteinen. Huippunopeus on kuulemma yli 110
Osaako joku sanoa tuommoisesta autosta mitään. Mitä heikkoja paikkoja nuissa on. Internetistä ei oo löytynyt mitään tietoa tuommoisesta.
Kiittäen..... Jussi
No uusi olen minäkin täällä, en ole edes vielä kirjautunut sisään. Olen jo vuosia haaveillut omasta projektista, yhteen aikaan jäljitin Postin 80-luvun alussa lapissa käyttämiä Dodge koulubussi alustaisia nokka busseja joissa on tuo sama Valmet moottori. Silloin keskutelin aiheesta parin kuorma-autoilijan kanssa ja varoittelivat kovin ko. moottoria heikoksi autokäytössä, neuvoivat varautumaan, että joutuu moottorin vaihtamaan johonkin muuhun jos aikoo huolettoman saada. Toisella kerralla kävin katsomassa sisu mahuri alustaista bussia, johon oli myyjä vaihtamassa Volvon konetta. Toisaalta onhan sitten kuorma-autoilijoita jotka ei muulla kuin sisulla suostu ajamaankaan. Ja traktorikäytössä Valmetin kone käsittääkseni on ihan ok.
Kaivoin esille IRJAn huoltohistorian kirjastoajalta eikä se kovin mairittelevalta Valmetin moottorin suhteen näytä .
Huolimatta erittäin tiheästä ( 3000km - 5000km ) öljyn- ja suodatinten vaihtovälistä ensimmäinen koneremontti tehty jo 84000 km kohdalla . Toisen kerran koneremontti on jouduttu tekemään n. 211000km kohdalla ja kolmannen kerran sanoi työsopimuksensa irti n 410000 km kohdalla . En enää ruvennut moottoriremontin tekoon vaikka se on kuulemma "halpa" Valmetin koneeseen . IRJAn "sydämeksi" tuli Volvon 10l moottori jossa voimaakin on huomattavasti enemmän .
Noiden lisäksi oli tehty kaksi kansihommaa ja turbo oli uusittu kerran . Myös suuttimien kärkiä oli uusittu suht' usein . Yksi syy tuohon remonttitarpeeseen on ehkä kirjastoautojen käyttötapa - ajoa ehkä tunti tai pari ja tyhjäkäynnillä naputtamista 6-7 tuntia päivittäin!!!
Älä nyt kumminkaan heitä kirvestä kaivoon sillä Sisusta saa mukavan kaverin matkantekoon . Eikä tuo "sydämensiirtokaan" ollut kovin vaativa toimenpide .
Huolimatta erittäin tiheästä ( 3000km - 5000km ) öljyn- ja suodatinten vaihtovälistä ensimmäinen koneremontti tehty jo 84000 km kohdalla . Toisen kerran koneremontti on jouduttu tekemään n. 211000km kohdalla ja kolmannen kerran sanoi työsopimuksensa irti n 410000 km kohdalla . En enää ruvennut moottoriremontin tekoon vaikka se on kuulemma "halpa" Valmetin koneeseen . IRJAn "sydämeksi" tuli Volvon 10l moottori jossa voimaakin on huomattavasti enemmän .
Noiden lisäksi oli tehty kaksi kansihommaa ja turbo oli uusittu kerran . Myös suuttimien kärkiä oli uusittu suht' usein . Yksi syy tuohon remonttitarpeeseen on ehkä kirjastoautojen käyttötapa - ajoa ehkä tunti tai pari ja tyhjäkäynnillä naputtamista 6-7 tuntia päivittäin!!!
Älä nyt kumminkaan heitä kirvestä kaivoon sillä Sisusta saa mukavan kaverin matkantekoon . Eikä tuo "sydämensiirtokaan" ollut kovin vaativa toimenpide .
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Minkähän verran tuommoinen kone mahtaa maksaa ja meneekö se sinne nakkaamalla paikallee. Hauska sana nakkaamalla jos kone painaa satoja kiloja ja makaa kylellään auton alla. Eli kone on ilmeisen heikko lenkki tai sitten ei.
Mikä siitä koneesta sitten pettää ensimmäisenä ja millaiselle oireella se ilmenee?
Onko IRJA tommoinen vastaava muuten tekniikaltaan?
-Jussi-

Mikä siitä koneesta sitten pettää ensimmäisenä ja millaiselle oireella se ilmenee?
Onko IRJA tommoinen vastaava muuten tekniikaltaan?
-Jussi-
Ainakin silloin kun IRJAn Valmetti poksahti olisi varmaan Räikkönenkin ollut kateelline siitä harmaan savun määrästä ja sakeudesta joka tuli pakoputkesta ja peitti koko tienoon . Pelkäsin varmaan 10 minuuttia että joku tulee takaa ja ajaa päälle tai metsään , niin sakea se oli . Tuon jälkeen n 30l jäähdytysnestettä valui öljyjen joukkoon ja öljyt valuivat tielle öljytikun reiän kautta .
IRJA on tyypitään aivan sama , vain kokonaispaino heittää koska siihenaikaan kun sitä rakentelin oli kokonaispainon muuttaminenkin vielä mahdollista .
IRJA on tyypitään aivan sama , vain kokonaispaino heittää koska siihenaikaan kun sitä rakentelin oli kokonaispainon muuttaminenkin vielä mahdollista .
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Ehkä ostaisin ennen Scanian alustalle väsätyn kuin Sisun. Scanian koneita saa 1000-4000€ ihan hyviä, koska niitä on tehty ihan tolkuttomasti ja keltainen pörssi kertoo hinnat. Kirjastoautoilla on ajettu vähän, mutta raskaalla kuormalla. Ittellä on Scanian DS8 koneita 2 autossa ja kyllä kyytiä kelpaa.
Kirjastoauton sähköt kannattaa katsoa tarkkaan. Kaveri osti 80-luvun Sisun ja joutui uusimaan 4000€ edestä kaapeleita Sisun tehtaalla, koska kukaan muu ei osannut tehdä.
Webasto(t) kanssa kannattaa katsoa. Usein kunnilla ei ole lämmintä hallia autolle ja silloin auton pidetään vesikierrolla lämpimänä myös talvella, ettei kirjat mene huonoksi. Tämä tietysti pistää lämppärit aikas tiukille.
Savon Autopurkaamo on hyvä paikka etsiä koneita, samoin Tampereella...joku dieselhuolto ja Kajaanissa on joku kaveri kanssa joka ilmoittelee koneista pörssissä.
Tässäpä kuva uudesta vempeleestä jonka rakennan kesällä: http://mediaworks.ms/kamaa/scania.jpg
Kirjastoauton sähköt kannattaa katsoa tarkkaan. Kaveri osti 80-luvun Sisun ja joutui uusimaan 4000€ edestä kaapeleita Sisun tehtaalla, koska kukaan muu ei osannut tehdä.
Webasto(t) kanssa kannattaa katsoa. Usein kunnilla ei ole lämmintä hallia autolle ja silloin auton pidetään vesikierrolla lämpimänä myös talvella, ettei kirjat mene huonoksi. Tämä tietysti pistää lämppärit aikas tiukille.
Savon Autopurkaamo on hyvä paikka etsiä koneita, samoin Tampereella...joku dieselhuolto ja Kajaanissa on joku kaveri kanssa joka ilmoittelee koneista pörssissä.
Tässäpä kuva uudesta vempeleestä jonka rakennan kesällä: http://mediaworks.ms/kamaa/scania.jpg
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Toi Scania on todella hyvän näköinen. Se Sisu joka mulla on kiikarissa on kyllä ihan siistin näköinen sisältä ja päältä. Ainoa joka nyt vastustaa asiaa on se valmetin kone
Jos siihen koneeseeen vois vähääkään luottaan niin voisin ostaakkin sen Sisun. Itse kuitenkin oon elektroniikka ingenjööri ja autojen kans raplannut koko ikäni.
Eikös nuita valmetin 6.6 l koneita ole vaikka kuinka monta erilaista. Ei kai ne kaikki voi olla huonoja. Sisu Kontio käyttää kans tuota valmetin konetta. Teho ei ole minusta kovinkaan tärkeä.
Nyt mulla on Fiat Ducato Matkaaja 2.45 litraa diesel ilman tuboa ja silläkin pärjää ihan hyvin muiden mukana. Eipähän oo yhtään laatikkoa nuista turbottomista mennyt.
Paljonkohan on käypä hinta kirjastoautosta?
-Jussi-

Jos siihen koneeseeen vois vähääkään luottaan niin voisin ostaakkin sen Sisun. Itse kuitenkin oon elektroniikka ingenjööri ja autojen kans raplannut koko ikäni.
Eikös nuita valmetin 6.6 l koneita ole vaikka kuinka monta erilaista. Ei kai ne kaikki voi olla huonoja. Sisu Kontio käyttää kans tuota valmetin konetta. Teho ei ole minusta kovinkaan tärkeä.
Nyt mulla on Fiat Ducato Matkaaja 2.45 litraa diesel ilman tuboa ja silläkin pärjää ihan hyvin muiden mukana. Eipähän oo yhtään laatikkoa nuista turbottomista mennyt.
Paljonkohan on käypä hinta kirjastoautosta?
-Jussi-
Valmetin 6,6 litran koneita on kyllä useita tyyppejä. Traktorikäytössä olevia en kyllä ole kenenkään kuullut moittivan, tiedän yli 9000 tuntia ajettuja ilman isompia remontteja ja se on traktorin tunneiksi aika paljon, minullekin on jäänyt mysteeriksi miksi ne ei autoissa kestä.
Dukatoissa taitaa turboton kone olla lujempi.
Dukatoissa taitaa turboton kone olla lujempi.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 514
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Kirjasto autossani Kiitokorin Scania K92 -87 oli kirjoja rekisteriotteen
mukaan 2600 kg.
Kuljettaja kertoi sammuttaneensa moottorin aina pysäkillä, ja piti vepastoa
päällä.
-87 vuosimallit tuntuu olevan uusinta iässä täällä lahden suunnalla (asikkala,nastola,padasjoki) kaikki autot samanlaisia niiden hinnat olleet
noin 10 000 euroa.
PS. ei siitä valmetin moottorista taida olla kumminkaan vaikka kuinka päin ajattelisi.. ?
mukaan 2600 kg.
Kuljettaja kertoi sammuttaneensa moottorin aina pysäkillä, ja piti vepastoa
päällä.
-87 vuosimallit tuntuu olevan uusinta iässä täällä lahden suunnalla (asikkala,nastola,padasjoki) kaikki autot samanlaisia niiden hinnat olleet
noin 10 000 euroa.
PS. ei siitä valmetin moottorista taida olla kumminkaan vaikka kuinka päin ajattelisi.. ?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Aikas moni noista autoista on Vähämaalla tehty http://www.mvahamaa.fi/kautfr.htm
Juttelin elämänsä bussifirman huoltomiehenä toimineen miehen kanssa ja hän sanoi että näissä ei kilometrit merkitse yhtään mitään, vaan kuinka ne on huollettu. Miljoona ajetulla Scanialla/Volvolla pääsee ehkä toisenkin miljoonan jos kaikki huolletaan ajallaan ja oikein. Ja sen kuulee ja tuntee koneesta helposti. Ei tärise ja pauka, vaan rolkottaa nätisti ja jaksaa vetää kaikilla alueilla.
Noita Sisuja saa todella vähän ajettuna...alle 300-400tkm, mutta kauan miettisin ennen kuin ostaisin. Volvo ja Scania on kuitenkin niin hyväksi todettu että siihen suuntaan kyllä melkein menisin. Osaa saa ja halvalla. Koska se on varmaa että tän ikäiset hajoilee ihan varmasti, jostain kohtaa.
Etsin itse toista autoani n. 5kk melkein joka päivä ihan Ruotsia myöten kunnes löysin tuon yllä mainitun. Kokemukseni mukaan kirjastoautojen "huutokauppa" summa on 5000-10.000€ välissä riippuen tapauksesta. Mutta nuo on vaikea löytää. Selaamalla netissä kuntien kokousten pöytäkirjoja, saattaa päästä myytävän auton jäljille.
http://www.huuto.net matkailuautot http://www.nettiauto.com bussit ja erityisesti kuorma-autot osio sekä tietysti maksullinen keltainen pörssi linja-autot/kuorma ja matkailuautot osio.
Matkaillessa ei tietty autolle enää niin kamalasti kilometrejä kerry. Joten tuo Sisu saattaa kestää moitteetta kunnes kori kuoriutuu ympäriltä. Alumiinikori on kyllä siinä suhteessa hyvä ettei se ruostu. Toinen autoni on Lahti 31 alumiinikorilla oleva Scania ja ulkoa se on kyllä erittäin siisti. Vuodelta -84 http://www.mediaworks.ms/kamaa/webulko.jpg Tämä löytyi Rovaniemeltä. Sieltä pohjoisesta kannattaa kyllä autoa etsiä. Kun ne ei siellä sen suolan kanssa niin lotraa...
Juttelin elämänsä bussifirman huoltomiehenä toimineen miehen kanssa ja hän sanoi että näissä ei kilometrit merkitse yhtään mitään, vaan kuinka ne on huollettu. Miljoona ajetulla Scanialla/Volvolla pääsee ehkä toisenkin miljoonan jos kaikki huolletaan ajallaan ja oikein. Ja sen kuulee ja tuntee koneesta helposti. Ei tärise ja pauka, vaan rolkottaa nätisti ja jaksaa vetää kaikilla alueilla.
Noita Sisuja saa todella vähän ajettuna...alle 300-400tkm, mutta kauan miettisin ennen kuin ostaisin. Volvo ja Scania on kuitenkin niin hyväksi todettu että siihen suuntaan kyllä melkein menisin. Osaa saa ja halvalla. Koska se on varmaa että tän ikäiset hajoilee ihan varmasti, jostain kohtaa.
Etsin itse toista autoani n. 5kk melkein joka päivä ihan Ruotsia myöten kunnes löysin tuon yllä mainitun. Kokemukseni mukaan kirjastoautojen "huutokauppa" summa on 5000-10.000€ välissä riippuen tapauksesta. Mutta nuo on vaikea löytää. Selaamalla netissä kuntien kokousten pöytäkirjoja, saattaa päästä myytävän auton jäljille.
http://www.huuto.net matkailuautot http://www.nettiauto.com bussit ja erityisesti kuorma-autot osio sekä tietysti maksullinen keltainen pörssi linja-autot/kuorma ja matkailuautot osio.
Matkaillessa ei tietty autolle enää niin kamalasti kilometrejä kerry. Joten tuo Sisu saattaa kestää moitteetta kunnes kori kuoriutuu ympäriltä. Alumiinikori on kyllä siinä suhteessa hyvä ettei se ruostu. Toinen autoni on Lahti 31 alumiinikorilla oleva Scania ja ulkoa se on kyllä erittäin siisti. Vuodelta -84 http://www.mediaworks.ms/kamaa/webulko.jpg Tämä löytyi Rovaniemeltä. Sieltä pohjoisesta kannattaa kyllä autoa etsiä. Kun ne ei siellä sen suolan kanssa niin lotraa...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Minäkin olen ollut erittäin tyytyväinen alumiinikoriin, se ei näytä muuttuvan milloinkaan loputtomaksi ruosteenpaikkaamiseksi.
Meidän Volvo on 25 vuotta vanha ja korissa ei ole mitään sanomista. Toisekseen jos tulee raapaistua kylkeä johonkin
pellin vaihtaminen onnistuu itsekin kun ne on niittaamalla kasattu.
Kyllä voimavaroja on säästynyt muuhun rakentamiseen kun korin kanssa ei ole suurempia murheita ollut. On nimittäin riittävän hidasta yksin rakennella muutenkin...
Valoa ikkunassa, heinäkuussa ajellaan se näyttää jo aika varmalta...
Meidän Volvo on 25 vuotta vanha ja korissa ei ole mitään sanomista. Toisekseen jos tulee raapaistua kylkeä johonkin

Kyllä voimavaroja on säästynyt muuhun rakentamiseen kun korin kanssa ei ole suurempia murheita ollut. On nimittäin riittävän hidasta yksin rakennella muutenkin...

Valoa ikkunassa, heinäkuussa ajellaan se näyttää jo aika varmalta...
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Projektin vaiheet
Onneksi olkoon vaan tervetuloa hullujen kerhoon...
Tuli mieleen semmonen juliste jonka kerran näin erään yrittäjän seinällä, jotenkin näin se meni:
Projektin vaiheet:
1. Kypsymisvaihe
2. Mieletön innostus
3. Muidenkin kaappaaminen projektiin
4. Suunnaton hämminki
5. Sekasorto
6. Järkiintymisvaihe
7. Syyllisten etsintä
8. Syyttömien rankaisu
9. Rauhoittumisvaihe
10. Niiden palkitseminen jotka eivät osallistuneet projektiin
Muistan oman projektin alkuvaiheen, vauhti ja innostus oli kova. Silloin olisi pitäny tehä tosi paljon koska tuli aikoja jolloin ei homma napannut. Sitkeästi edeten joskus se on unelmien auto niinkuin IRJA taisi sanoa
Tuli mieleen semmonen juliste jonka kerran näin erään yrittäjän seinällä, jotenkin näin se meni:
Projektin vaiheet:
1. Kypsymisvaihe
2. Mieletön innostus
3. Muidenkin kaappaaminen projektiin
4. Suunnaton hämminki
5. Sekasorto
6. Järkiintymisvaihe
7. Syyllisten etsintä
8. Syyttömien rankaisu
9. Rauhoittumisvaihe
10. Niiden palkitseminen jotka eivät osallistuneet projektiin
Muistan oman projektin alkuvaiheen, vauhti ja innostus oli kova. Silloin olisi pitäny tehä tosi paljon koska tuli aikoja jolloin ei homma napannut. Sitkeästi edeten joskus se on unelmien auto niinkuin IRJA taisi sanoa
Tulevaisuus on sähköinen
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Totta puhuakseni auto on vasta 12.6.2005 kotona. Mutta jos ei tule maailmanloppua tai muuta kummallista estettä niin silloin se on kotona. Te muut olettekin sitten orivedellä. Ehkä minäkin ensi-vuonna mukana jossain. 
Jos vähääkään ymmärrän tekniikasta niin tuossa on konetta loppuiäksi. Mitenkäs muilla on tuon perävälityksen kanssa? Minusta se on turhan tiheä. Koneessa on noin 1900 kierrosta 80 kmh vauhdissa. Onko välitysten vaihto kuinkakin työläs tuommoiseen takamoottoriseen? Paperien mukaan kone on muistaakseni tyyppiä ds9.
Minusta auto on aikalailla samanlainen kuin jone-51k:lla joka suosittelikin etsimään scaniaa
-Jussi-

Jos vähääkään ymmärrän tekniikasta niin tuossa on konetta loppuiäksi. Mitenkäs muilla on tuon perävälityksen kanssa? Minusta se on turhan tiheä. Koneessa on noin 1900 kierrosta 80 kmh vauhdissa. Onko välitysten vaihto kuinkakin työläs tuommoiseen takamoottoriseen? Paperien mukaan kone on muistaakseni tyyppiä ds9.
Minusta auto on aikalailla samanlainen kuin jone-51k:lla joka suosittelikin etsimään scaniaa

-Jussi-
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Onnea autolle! Selaas nuo läpi http://www.mvahamaa.fi/kautfr.htm saattaa autosi löytyä sieltä. Vm saattaa vipata vuodella siitä mikä sun paperissa on.
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
No niin. Nyt on auto kotona. Auto on vm86 / Laihia. Tästä aiheesta tullaan tekemään juttua sitten tuonne projektit osastoon
-Jussi-
Ps. Pitäskö mun vaihtaa tunnusta kun sitä sisua ei nyt sitten tullutkaan laitettua vai edustaisko tuo suomalainen SiSu sitä peräksiantamattomuutta. ---> Ei vaihdeta tunnusta.
-Jussi-
Ps. Pitäskö mun vaihtaa tunnusta kun sitä sisua ei nyt sitten tullutkaan laitettua vai edustaisko tuo suomalainen SiSu sitä peräksiantamattomuutta. ---> Ei vaihdeta tunnusta.
