Eräänlainen kylähulluus alkoi minulla vuonna 2007, kun siirryin "raskaaseen" kalustoon harrasteautoissa.
Silloin tuli ostettua AH45:nen Sisu, eli Proto Sisu.

Protolla tuli harrasteltua pari vuotta, sitten menin myymään sen pois, kun kaverin veli sattui tarvitsemaan ja maksoi siitä sopivan hinnan.
Jotain "isoa" autoa teki mieli, ajattelin että seuraavakin harrasteauto olisi Sisu mutta kun en löytänyt sopivaa, kävin
katsomassa neliveto Scaniaa ja siitä syntyikin jo kaupat..

Scaniassa oli "kummallinen" rengaskoko, 400/65-26.5, joka ei oikein mielestäni sopinut maastoautoon ja jonka saatavuus on
lähinnä Ruotsin varassa. Tutkin eri tietoläteitä ja totesin että sisarmallissa, SBAT:ssa (6x6, kolmiakselinen) on ollut saatavana 14.00-20 renkailla. Suomessa puolustusvoimat käyttää 14.00 R 20 renkaita Maseissa, Raseissa ja Paseissa, joten saatavuus olisi paljon parempi myös tulevaisuudessa.
Hommasin 20 tuumaiset vanteet, sekin homma vastusti... Yksi kiilarengas puuttui ja yksi sivurengas oli väärän mallinen.
Yhdeltä Sisuharrastajalta ostin käytetyt 14.00 R 20 renkaat.
Paketti erääseen rengasliikkeeseen ja sanoin että laittakaa nippuun. Homma kesti ja kesti mutta lopulta valmistui.
Laitettiin renkaat alle ja pääsin 10 km ja vasen eturengas tyhjäksi... Olivat laittaneet 10-20:n sisärenkaan ja se repesi vauhdissa...
Eipä ne sisärengasongelmat siihen loppuneet... Lähdettiin talvilomalle ja matkaa oli 450 km ja matka kesti 12 h!!!

Kaksi renkaan tyhjentymistä ja vaihtoa tiellä, pari tuntia odottelua rengasliikkeessä, jossa laittoivat 12-20:et sisärenkaat, jotka eivät myöskään kestä

No rengasjuttu on vielä auki... Miten liikkeet aikovat homman hoitaa... Viimeistä edeltäneessä tyhjentymissä, "täydestä" marssivauhdista, oikeaeturengas meni rikki jo oikeasti. Kyljessä pari isoa reikää. Hankalinta on että "vialliset" asennukset ovat siellä 450 km päässä.
Kevään korvalla alkoi kiinnostamaan vieläkin isompi auto, sellainen johon saa "metsä" Suzukin kyytiin ja missä voi vaikkapa yöpyä.

Hankintaa jarruttaa ajokortti joka on tällä hetkellä BEC... Kannataisi varmaan hankkia edes D1 lisäksi "edulliseen" tuhannen euron hintaan.
Pitääkin aloittaa tyhmillä kysymyksillä...(tai koskaan kysymykset eivät ole tyhmiä, kysyjät ovat

Saako D1 autossa olla isoa tavaratilaa, eli auton kuljetustilaa?
Ja millaisia rajoituksia on kiinteissä majoitusrakenteissa?
Lähinnä ajattelin tuota D1:tä siksi, että nuo erikoisautot ovat ilmeisesti M1 luokassa oli niille tulee käyttömaksu painon mukaan + käyttövoimavero. Linja-autoissa ei taida kumpaakaan olla?.
Eipä ole koskaan tullut ajettua linjuria, lähinnä mietityttää pitkä akseliväli ja ylitykset. Nykyisessä harrasteautossa on akseliväliä 4 m ja ei juurikaan ylityksiä.
Vaatii varmaan jonkin verran totuttelua että oppii uudet mitat.
Leveyttä en pidä ongelmana, tuo nykyinen harrasteauto on sen 2.50 m leveä. Pasilla on tullut ajeltua jonkin verran (ja taas 2 viikon kuluttua jälleen) ja sillä on leveyttä 285 cm, se tuntui aika leveältä, kun lähti ensimmäistä kertaa ajamaan.
Volvo B10M:ään tuli tutustuttua vuonna 1991 STA:lla työharjoittelussa, tosin lähinnä sähköpuoleen ja nuokin olivat kaupunkilinjureita.
Kiitos ja anteeksi pitkää ensimmäistä viestiä..

Haluaako joku vaihtaa kulkurinsa maasto Scaniaan


