Ämmä B10 ei sammu nappulasta
Lienee monelle tuttu
harmillista...eikä mitään varasammutus vaihtoehtoa ole.
Sammutussolenoidi kun ei toimi ja vehes on automaattilaatikolla varustettu
ei sammu kuin sammuttimella
Jos korjausvinkkiä haluat, niin ekaksi ruiskupumppu näkösälle. Mittaat tuleeko solenoidille virta, jos tulee niin "paineilmamäntä" on jumissa tai liian väljä. Käsin sen saa samasta vivusta sammumaan, mitä tuo paineilma mäntä työntää. Jossain olen kuullut olleen jopa vaijerin sivuposkessa, mistä koneen on saanu sammutettua menemättä koneen päälle.
Rölli B10m:ssä on vaijerivälitteinen varasammutusnuppi akkujen vieressä. Varsinainen kojelaudassa oleva sammutusnappi ohjaa paineilmakäyttöistä sammutusvempainta. Kone ei sammu ellei painetta ole tarpeeksi - näin ainakin tuossa Berkhof-Volvossa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Meitin Scaniassa (K112 -86)sammutusnappi ei aina toimi.Painike kojetaulussa pitäisi vissiin vaihtaa,kun
sitä joutuu tunnustelemaan missä kohdassa kone sammuu.Pohjaan jos painaa,nin ei sammu.
Koneen kyljessä tosin näkyvissä sammutus-solenoidi,mistä kädellä yltää sammuttamaan.Sähköllä toimii kokonaan.
Pitää kuitenkin varoa hihnoja,jotka viuhtoo aika lähellä solenoidia.Siinä voi lähtee palttoo päältä aikas
nopeesti jos hihnojen väliin jää.Moottori on meidän autossa takana.