5000e bussi.
5000e bussi.
morjens. aikomuksenani olisi ostaa bussi ja rakentaa siitä asunto-auto. saako 50000e toimivaa peliä. katselin nettikoneesta niin siellä on aika monta siihen hintaluokkaan sopivaa. meneekö luokkaan ikuisuus projekti? olen rakennellut asunto vaunuja joten sisusta ei tuota ongelmia.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: 5000e bussi.
Tervetuloa palstalle!
Kumpi oli bujetti, 5 tonnia vai 50 tonnia? 5:llä tonnilla saa aihion jossa varmasti on töitä migille, tuolla 10x hinnalla voi keskittyä sisustaan.
Kumpi oli bujetti, 5 tonnia vai 50 tonnia? 5:llä tonnilla saa aihion jossa varmasti on töitä migille, tuolla 10x hinnalla voi keskittyä sisustaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: 5000e bussi.
Tuossa viiden tonnin hintaluokassa liikkuu monenmoista vehjettä.. itselle kun haeskelin autoa niin kävin katsomassa todella surullisia tapauksia. Mutta sitten löytyi ajokki erittäin edullisesti, hitsattavaa toki oli hieman mutta tekniikka on hyvä. Hinta taitaa kaikkien muutos- ja korjaustöiden jälkeenkin jäädä tuohon viiteen tuhanteen.....toistaiseksi tietysti...
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: 5000e bussi.
Onko sulla iällä merkitystä vaiko vaan hinnalla
ja onko tuo 5tonnia ehdoton yläraja
meinaan jos sais varusteita mukaan niin voisko hinta olla vähän enemmän
täällä olis tarkoitus laittaa toi vanhempi auto myyntiin niin sitä vaan aattelin josko kaupan tynkää vois aatella






Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 5000e bussi.
Uskoisin, että 5k eurolla saa aihion. Jos tuuri käy niin hyvän sellaisen.
Toisaalta tuo aihion hinta on vain osa koko projektin kokonaiskustannuksista. Omalla kohdalla olin laittanut hintahaarukan välille 5-10k€ Tuon sisään se lopullinen hinta jäi. Onhan tuossakin B10M.ssäni vikoja alustan ja korin osalta, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Vaihteiston synkrot loppu, sumulaseja, sähköä hukassa... Kaikenlaista varustetta ja somistetta voi sitten hankkia ihan omatunnon ja lompakon mukaan.
Rakennustarvikkeisiin menee yllättävän paljon rahaa. Niitä en uskaltaisi nakertaa kiinni aihioon, jonka kunto on epäilyttävä. Sahatavaraa on vaikea siirtää seuraavaan. Hella ja TV on huomattavasti helpompi uusiokäyttää.
Renkaiden kunto ja jarruhihnat kannattaa katsoa tarkkaan. Säästää isot rahat, jos on hyvillä pinnoilla.
Hommaa semmoinen mikä on leimassa - pääset rauhassa tutustumaan autoon ja jos ei nappaa niin laita vempain kiertoon.
Onnea etsinnälle ja pikku laitolla leimaan
Toisaalta tuo aihion hinta on vain osa koko projektin kokonaiskustannuksista. Omalla kohdalla olin laittanut hintahaarukan välille 5-10k€ Tuon sisään se lopullinen hinta jäi. Onhan tuossakin B10M.ssäni vikoja alustan ja korin osalta, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Vaihteiston synkrot loppu, sumulaseja, sähköä hukassa... Kaikenlaista varustetta ja somistetta voi sitten hankkia ihan omatunnon ja lompakon mukaan.
Rakennustarvikkeisiin menee yllättävän paljon rahaa. Niitä en uskaltaisi nakertaa kiinni aihioon, jonka kunto on epäilyttävä. Sahatavaraa on vaikea siirtää seuraavaan. Hella ja TV on huomattavasti helpompi uusiokäyttää.
Renkaiden kunto ja jarruhihnat kannattaa katsoa tarkkaan. Säästää isot rahat, jos on hyvillä pinnoilla.
Hommaa semmoinen mikä on leimassa - pääset rauhassa tutustumaan autoon ja jos ei nappaa niin laita vempain kiertoon.
Onnea etsinnälle ja pikku laitolla leimaan

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: 5000e bussi.
joo tais nolla näppäin jumiutua:) eli 5000e on auton hinta. Se on aikalailla semmoinen summa jonka sais kasaan...mikähän on sen ajokin hinta?
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: 5000e bussi.
Ei tuolla aihion hinnalla ole väliä vaan sillä paljonko valmis auto saa maksaa. Itse maksoin aikoinaan 2200e romusta katsastamattomasta aihiosta jonka tekniikka ja kori oli kunnossa. Sen jälkeen on palanut rahaa aika lailla. Kavereille sanoin että tästä tulee aivan mahtava asuntoauto kunhan vähän rakentelen sitä
olivat huuli pyöreänä ettei taida onnistua. Nyt samat kaverit sanoo että lopeta jo se tuunaaminen, en lopeta sillä niin kivaa se on 
Korin ja alustan kunto, pitääkö maalata, renkaat, tekniikka, lasit, akut, ja eihän se passais kovin homeessa olla jos ei meinaa kokonaan uusiksi pistää. Toisaalta ostamalla halvan ja töisevän aihion pystyy hanketta rahoittamaan niukistakin varoista kunhan ite osallistuu suunnilleen kaikkeen tekemiseen.


Korin ja alustan kunto, pitääkö maalata, renkaat, tekniikka, lasit, akut, ja eihän se passais kovin homeessa olla jos ei meinaa kokonaan uusiksi pistää. Toisaalta ostamalla halvan ja töisevän aihion pystyy hanketta rahoittamaan niukistakin varoista kunhan ite osallistuu suunnilleen kaikkeen tekemiseen.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: 5000e bussi.
joo mulla taitaa olla samallainen vimma rakentaa ja korjata, liekö kansan sairaus
. Kuusi vekaraa vaan rajoittaa hieman sitä oman ajan ottamista, ja ovat vielä liian pieniä auttaakseen vaikka innokkaita ovatkin. Pitäis siis löytää kulkuri joka toimii ja olis tosiaan leimattu. toi 5000e taitaa olla aika vähän toimivasta pirssistä... Sisärakentelu kyllä onnistuu, viime vuonna purin seitsemän metrisen kosteusvaurio asuntovaunun ja rakensin uusiks. mukavaa ja terapeuttista hommaa
. kaupunkiliikenne busseja sais halvalla mut soveltuu vissiin aika huonosti matkailu käyttöön. saattaa olla perä välitykset epäedulliset ym. eikä taida olla tiloja vesi säiliöille ja muulle matkailu varusteille. olis kiva saada neuvoja minkä tyyppinen vekotin olis järkevä ostos ja miten noi jarrut voi tarkistaa, pitääkö irroittaa renkaat nähdäkseen. sähköt (s3luvat) ja rakennus taito löytyy mut raskaan kaluston tekniikka ruosteessa 



Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 5000e bussi.
Kaupunkibussien tavaratilat ovat niukat. Lattia on matalalla ja ne ovat rakennettu itsekantavalle korille - ainakin uudemmat. Joten koriin tehtävät muutokset saattavat vaikuttaa korin jäykkyyteen.
Toisaalta säiliöt ja talotekniikan voisi sijoittaa sisätiloihin. Samaan tapaan kuin asuntovaunuissa. Olisi ainakin leveät ovet ja vielä kolmin kappalein.
Vanhemmat autot ovat rakennettu perinteiselle tikapuurungolle ja kori on apurunkoa, jota on helppo parsia kokoon. Osassa saattaa olla apurunko sinkittyä tavaraa. Pintapeltejä on suhteelisen helppo uusia.
Takamoottorisissa ehdokkaissa kannattaa tarkistaa takarungon kunto, että pysyy moottori matkassa. Puslat, iskarit, ilmapussit, jarrukellot - nämä kaikki on syytä tarkistaa huolella. Liikkuvat eri hintaluokissa kuin pikkuautoissa. Käy äkkiä, että parin tonnin auto on moninkertaistanut arvonsa - ainakin menopuolelta. Bussipurkaamoista saa kyllä edullisesti palikoita, mutta niitä ei kovin montaa ole maassamme.
Mikäli hankit tulevan autosi liikennöitsijältä. Saat varmasti auton huoltohistorian mukaasi. Näin ainakin oman aihioni kohdalla oli. Siitä selviää öljynvaihdot, suodattimien vaihdot, jarrurempat, yms.
Korostan, että en ole mikään asiantuntinja näissä asioissa. Minulla ei ole aiempaa kokemusta raskaan kaluston huollosta ja korjaamisesta. Uskon, että ihminen on oppivainen ja muut kanssaharrastajat auttavat.
Viime kesänä kun aihiota etsin. Kävin katsomassa useita ehdokkaita. Oli kovat työ estää itseään ostamasta sitä ensimmäistä - niin kova hinku oli auto saada. Nyt olen tyytyväinen - maltoin mieleni ja löysin pienen etsimisen jälkeen juuri sopivan aihion.
Toisaalta säiliöt ja talotekniikan voisi sijoittaa sisätiloihin. Samaan tapaan kuin asuntovaunuissa. Olisi ainakin leveät ovet ja vielä kolmin kappalein.
Vanhemmat autot ovat rakennettu perinteiselle tikapuurungolle ja kori on apurunkoa, jota on helppo parsia kokoon. Osassa saattaa olla apurunko sinkittyä tavaraa. Pintapeltejä on suhteelisen helppo uusia.
Takamoottorisissa ehdokkaissa kannattaa tarkistaa takarungon kunto, että pysyy moottori matkassa. Puslat, iskarit, ilmapussit, jarrukellot - nämä kaikki on syytä tarkistaa huolella. Liikkuvat eri hintaluokissa kuin pikkuautoissa. Käy äkkiä, että parin tonnin auto on moninkertaistanut arvonsa - ainakin menopuolelta. Bussipurkaamoista saa kyllä edullisesti palikoita, mutta niitä ei kovin montaa ole maassamme.
Mikäli hankit tulevan autosi liikennöitsijältä. Saat varmasti auton huoltohistorian mukaasi. Näin ainakin oman aihioni kohdalla oli. Siitä selviää öljynvaihdot, suodattimien vaihdot, jarrurempat, yms.
Korostan, että en ole mikään asiantuntinja näissä asioissa. Minulla ei ole aiempaa kokemusta raskaan kaluston huollosta ja korjaamisesta. Uskon, että ihminen on oppivainen ja muut kanssaharrastajat auttavat.
Viime kesänä kun aihiota etsin. Kävin katsomassa useita ehdokkaita. Oli kovat työ estää itseään ostamasta sitä ensimmäistä - niin kova hinku oli auto saada. Nyt olen tyytyväinen - maltoin mieleni ja löysin pienen etsimisen jälkeen juuri sopivan aihion.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: 5000e bussi.
Kuudella sen vois kätellä pois pihastakittari kirjoitti:joo tais nolla näppäin jumiutua:) eli 5000e on auton hinta. Se on aikalailla semmoinen summa jonka sais kasaan...mikähän on sen ajokin hinta?

Varusteista sen verran että mukaan tulisi mm: aggrekaatti, lcd-tv, digiboksi, digiantenni(paikallaankattomiseen), DVD-soitin, liesi, jääkaappi, invertterit(puhdas sini- ja modifioitusiniaalto), kemssa, kaksakkujärjestelmä, viilennysvehe, lavuaari kylmällä vedellä ja jotain muuta. Vuoteet löytyy tällä hetkellä 5-henkilölle mutta kaikki on tehty helposti purettavaksi....
Istumapaikkoja 12-hengelle mutta helppo katsastaa C-kortille kun pituus on 12m. Säilytys onnistuu kesään asti.
- Liitteet
-
- Etukulma.jpg (344.75 KiB) Katsottu 8025 kertaa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: 5000e bussi.
kuulostaa hyvältä... nyt eiku paljo töitä tekemään että sais rahat kasaan. tossa olis varmaan enemmän rahalle katetta kun että itse alusta pitäen hommais kaikki. älä hävitä kaunotarta;)
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Re: 5000e bussi.
terviisit anssin jukalle laittaa rannanjärvi /possukka :
- kyykkis
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 109
- Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
- Truck: B10M vanhool
- Location: Haapavesi
- Member id: 122
- Paikkakunta: Haapavesi
Re: 5000e bussi.
Kiitos.. ( jos minua tarkoitat?)possukka kirjoitti:terviisit anssin jukalle laittaa rannanjärvi /possukka :
Kävit pohojanmaalta kaanian hakemassa?