Lämpö systeemi bussiin??
- Volovomies
- Tosi harrastaja
- Viestit: 44
- Liittynyt: 18 Helmi 2010 18:53
- Truck: Volvo B57 Wiima
- Location: Bjärström/Finström
- Paikkakunta: Bjärström /Ahvenanmaa
Lämpö systeemi bussiin??
Mikä olis järkevin lämpö systeemi linjuriin
,12 v toimivat lämpöpuhatimet hupiakuista, vai kaasulla toimiva, vai joku muu
? Kaikki neuvot, vinkit ja ideat on terve tulleita
!!
Volovomies
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Lämpö systeemi bussiin??
Ilmawebasto tulossa omaan autoon, kuulemma hyvä ratkaisu.
Kuivaa lämmitettävän ilman joten pysyy paikat kuivina, eikä tarvitse kaasua.
Polttoaineen- ja sähkönkulutus melko pientä.
Kuivaa lämmitettävän ilman joten pysyy paikat kuivina, eikä tarvitse kaasua.
Polttoaineen- ja sähkönkulutus melko pientä.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4446
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämpö systeemi bussiin??
Mikä vain, aina puukiukaasta öljykeskuslämmitykseen, eli webastoon. Mutta akkukäyttösillä et saa lämpimäksi kuin peilit, eli energia täytyy muualta kuin akusta, kosta kilovatteja tarvitaan ja paljon.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämpö systeemi bussiin??
Erilaisia tapoja lämmittää ja paljon tietoa tällä foorumilla:
- Webastot, Eberit ym diesellämmittimet
- Kabolat yms öljykamiinat
- Primus, Alde ja Truma kaasulämmittimet
- Pellettitakka, puukiuas ja muut kiinteät polttoaineet
- Sähköpatterit, sähköpatruunat ja sähkökattilat
- Ilmalämpöpumput
Kaikkia edellämainittuja on busseissa käytetty
lämmönjakotapoina täytyy valita jokin näistä:
- patterit seinille
- kiertoilmapuhaltimet
- lattialämmitys
Esim Webastosta, Eberistä ja Trumasta saa ilmakiertoiset versiot, kehuvat nopeiksi mutta vesikiertoisilla pattereilla ja lattialämmöllä saavutetaan todella tasaista lämpöä
- Webastot, Eberit ym diesellämmittimet
- Kabolat yms öljykamiinat
- Primus, Alde ja Truma kaasulämmittimet
- Pellettitakka, puukiuas ja muut kiinteät polttoaineet
- Sähköpatterit, sähköpatruunat ja sähkökattilat
- Ilmalämpöpumput
Kaikkia edellämainittuja on busseissa käytetty
lämmönjakotapoina täytyy valita jokin näistä:
- patterit seinille
- kiertoilmapuhaltimet
- lattialämmitys
Esim Webastosta, Eberistä ja Trumasta saa ilmakiertoiset versiot, kehuvat nopeiksi mutta vesikiertoisilla pattereilla ja lattialämmöllä saavutetaan todella tasaista lämpöä
Tulevaisuus on sähköinen
-
motoku
- Ajoneuvos
- Viestit: 625
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Lämpö systeemi bussiin??
3 vuodenaikaa menee ainakin autoa hieman osastoimalla jollain 3kw lämmitysteholla. jos olet aina sähkössä, kaikki webastot tai ilmalämpöpumput, sähköpatterit jne käy.
talvella täytyy ruutia olla enemmän, vähintään 5kw. silloin kaasu- tai diesellämmitin.
jos sähköä ei ole, iso webasto ei käykään, koska se horsii akkusähköä niin paljon. 9kw:sella weballa akut riittää nippa nappa yön yli.
5kw jatkuvaa kulutusta on 120kwh/vrk. akkuja tarvis olla varovasti arvioituna pari kuutiota.
talvella täytyy ruutia olla enemmän, vähintään 5kw. silloin kaasu- tai diesellämmitin.
jos sähköä ei ole, iso webasto ei käykään, koska se horsii akkusähköä niin paljon. 9kw:sella weballa akut riittää nippa nappa yön yli.
5kw jatkuvaa kulutusta on 120kwh/vrk. akkuja tarvis olla varovasti arvioituna pari kuutiota.
-
Janezki88
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Lämpö systeemi bussiin??
Minulla on tuossa Volkkarissa Carverin kaasulämmitin, lisäksi löytyy maasähköä varten 1500W puhallin ja 1000W öljytäytteinen sähköpatteri. Nuo riittää lämmönlähteiksi melko hyvin, mutta mietin että olisko tuommoinen lattialämpömatto mistään kotoisin? Esim: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilma ... 00-cm.html
Lähinnä ajon aikana sitä olisi tarkoitus käyttää, ettei takana matkustavilla jalat palellu. En noista sähköjutuista ymmärrä juurikaan, mutta sen luulen ymmärtäväni että pelkällä 180Ah hupiakulla lämmitystä vois teoriassa pitää päällä muutaman tunnin. Hupiakusto latautuu ajon aikana kunhan starttiakku on ladattu täyteen. Kysymys kuuluukin, että kuinka iso auton laturin pitää olla että voin pitää lattialämmitystä päällä ajon aikana? Eli kannattaako tuollaisesta ylellisyydestä edes haaveilla?
Lähinnä ajon aikana sitä olisi tarkoitus käyttää, ettei takana matkustavilla jalat palellu. En noista sähköjutuista ymmärrä juurikaan, mutta sen luulen ymmärtäväni että pelkällä 180Ah hupiakulla lämmitystä vois teoriassa pitää päällä muutaman tunnin. Hupiakusto latautuu ajon aikana kunhan starttiakku on ladattu täyteen. Kysymys kuuluukin, että kuinka iso auton laturin pitää olla että voin pitää lattialämmitystä päällä ajon aikana? Eli kannattaako tuollaisesta ylellisyydestä edes haaveilla?
-
ikilika
- Rattimajuri
- Viestit: 206
- Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
- Truck: Scania vabis -68
- Location: Eurajoki
- Member id: 154
Re: Lämpö systeemi bussiin??
Tuo puolen neliön matto vie 80w/tunti virtaa, eli 6.66a/tunti. Jos laitat/tarttet monta mattoa niin laske tuosta virran kulutus. Sitä en usko että tuon tehosella matolla saa autoa lämpeemään, joskin lattia voi lämmetä max. 30asteiseksi, jos niinkään lämpöseksi. Mainoksessa on virhe, ampeerit ja watit ei täsmää
Teoriassa tuo 180ah akku kestää 80w purkamista n.27tuntia, käytännössä ei, teho hiipuu pikkuhiljaa ennenkuin akku "sykähtää" lopullisesti.
-Möhkö-
-
Janezki88
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Lämpö systeemi bussiin??
Tarkoituksena ei ole sinänsä autoa lämmittää, vaan lattiaa. Samalla tietenkin sisälämpötila voi nousta pari astetta. Euroopan reissulla pahimmillaan takaosassa oli +2 astetta lämpimän puolella kun etuosassa lämmintä oli parikymmentä. Sehän johtui tietenkin siitä että joka jätkä oli ahtautunu sinne etuhyttiin ja väliverho oli suljettuna 
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Lämpö systeemi bussiin??
eikö sulla ole pihalla asuntovaunun raato? siitä pannu ja ei kun mökki lämpöseksi 
Jaahas ja taas on kädet mustana
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Lämpö systeemi bussiin??
Kyllä lattialämmitys on hyvä, vaikka vaan mukavuuslämpö, vaikka muuten auto olis lämmin, mutta lattia kylmä niin kyllä se kylmältä tuntuu.
Omaan ajattelin laittaa matalajännite kalvon, mitä käytetään vaunuissa ja autoissa 24V. vai 36V. muuntajalla.
Omaan ajattelin laittaa matalajännite kalvon, mitä käytetään vaunuissa ja autoissa 24V. vai 36V. muuntajalla.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
Janezki88
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Lämpö systeemi bussiin??
Ei oo mulla asuntovaunua. Yks vanha vaunu on kaverin pihassa Hämeenlinnassa, mutta siinä ei oo mitään muuta hyödynnettävää ku alusta. Siitä olis tarkoitus tehdä sauna tuohon perään. Carverin kaasulämmitin löytyy jo, ei oo tarvetta toiselle.vanha vanaja kirjoitti:eikö sulla ole pihalla asuntovaunun raato? siitä pannu ja ei kun mökki lämpöseksi
Samaa kalvosysteemiä oon minäkin ajatellut. Ei kait se juuri sisäilmaa lämmitä, mutta lämmittääpähän ainaki jalkoja. Ei tarvi ehkä sitte käyttää kaasulämmitystä niin kovalla tehollaIski kirjoitti:Kyllä lattialämmitys on hyvä, vaikka vaan mukavuuslämpö, vaikka muuten auto olis lämmin, mutta lattia kylmä niin kyllä se kylmältä tuntuu.
Omaan ajattelin laittaa matalajännite kalvon, mitä käytetään vaunuissa ja autoissa 24V. vai 36V. muuntajalla.