B58 lämpenee -korjattu- latausvika?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
B58

B58 lämpenee -korjattu- latausvika?

Viesti Kirjoittaja B58 »

Terve vaan kaikille, täältä pesee uutta verta foorumille. Eli ostaa pläjäytettiin Volvo Wiima B-58, tarkotus muokata siitä matkailuauto (kai) ja taakse tulee autonkuljetustila, ja sauna tietty kans.

Autoa haettaessa (100 kilsaa noin) ei paljon moitittavaa, paitsi sitäkin harmittavampi vika. Noin sataa ajettaessa lämmöt nousi punarajalle ja hiukan ylikin, tässä kohtaa tietty topattiin jäähdyttelemään ja tutkimaan. No paisuntasäiliöstä korkki auki ja vedet tietty puski ulos aika vauhdikkaasti, sit kannettiin kuraojasta kylmää tilalle (tyhjällä kaljapullolla :D ).

Vähän ajan päästä taas liikkeelle, 10 km ja taas nousi lämmöt liikaa. Ajon aikana väännettiin kaikkia hanikoita mitkä löyty, puhaltimet oli päällä jne., ei sanottavaa vaikutusta. Etummainen lämppärin kenno hiukan vuoti.

No lopulta päästiin kotiin asti, matkalla huomattiin vielä et pikkuvauhdissa (alta 70) ei lämmennyt yhtään liikaa, vaan toimi ihan normaalisti. Tietääkö joku, missä vois olla vika? Autossa siis 9.6 litunen Mahuri.
Viimeksi muokannut B58, 05 Marras 2006 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Enpä tiedä sanoa, että onko tuo varsinainen vika. Autoa ei ole suunniteltu ajettavan 100km/h ja siitä syystä joutuu moottori tekemään laskettua enemmän hommia noin vauhdikkaasti ajaessa. Toisaalta oletettavasti olit liikenteessä kohtuu tyhjällä autolla, eli siltä osin ehkä jotain pientä laittoa voisi ollakin.

Tuossa kesällä naureskeltiin lämppärin vivun tekstejä kylmä ja kuuma, kun käytin vipua lähinnä moottorin lämpötilan säätämiseen. Moottorin lämmetessä vipua kuumemmalle ja taas vastaavasti toisinpäin.

Ensin pelkällä ohjaamon lämmön muutoksilla pelasimme ja sitten kun tuntui porottavassa auringonpaahteessa siltä, ettei matkustamossa saa olla liian helppoa avautin matkustamon patterikierron. Sillä määrällä jäähdyttävää tehoa tuo lämpöjen säätely oli jo hyvin helppoa.

Tuliko teillä ohjaamoon tai matkustamoon lämpöä lisää vipuja väännellessänne vai olisiko ongelma siinä, ettei se vesi siellä kierrä ihan niin suurella virtauksella kuin suunniteltu.

Pitkä posti, vähän asiaa.
B58

Viesti Kirjoittaja B58 »

Kaihdin tsekattiin matkalla, oli ok eli auki. Auto oli tosiaan tyhjä. Tuntus tosiaan siltä, että vesi ei kierrä riittävästi. Vaikka toisaalta syyläri oli kyllä kuuma ja matkustamon pattereista tuli pirkuleen kuumaa kans.

Kansipahvivikaan en oikeen usko, kun ei taas ollu mitään ongelmaa hitaammin ajettaessa.

Mikäs se punanen kraana kuskin selän takana on? Säädetäänkö siitä patterikierron vesi, vai mikä. Sitäkin kyllä ruuvailtiin.

Voiskohan syyleri olla niin kalkkeutunut, ettei jäähdytä kunnolla?

Kiitos vastauksista,
B58
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei kai se B58 normaalisti kuumene liikaa vaikka luukuttaa kaasu pohjassa. Mun 58 kuumenee vasta erittäin pitkissä nousuissa. Sillonkin auttaa pattereiden ruuvaus. Se punanen hana voisi olla kuljettajan jalkatilan puhaltimelle? Tarkistapa moottorin termostaatti ja mittarin anturi. Voihan se syyläri olla kans jo tukkoinen?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla nousi kesällä kans lämmöt kun vedin Jämsässä ylämäessä metalliromurekan ohi :oops: mut uskoisin että syy oli siinä että vuotaa paisuntasäiliö :roll: ja nesteen lsäämisen jälkeen ei ole oikeestaan lämmöt noussut mut en olekkaan ajellut paljoo yli 80km/h :wink:
B58

Viesti Kirjoittaja B58 »

Jaahas vikakin selvis jo. Repästiin syyläri irti, eipä tarvinnu paljoa tutkia kun huomas että voihan räkä. Aivan mädäntynyttä mohjoa. Vietiin kennotuksiin ja maksoi aivan *keleesti mutta luulenpa, että pelittää nyt.

Toinen vika: lataus ei toimi. No laturista oli hiilet loppu, vaihdoin ne -> ei toimi. Laitoin uuden latausreleen ->ei toimi vieläkään.

Ideoita?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mun Volvossa lataus on sellainen että se alkaa lataamaan vasta kun polkaisee hiukan kierroksia koneeseen. Mutta miksikä se jännite toisinaan sillai aaltoilee, mistäköhän johtuu tuommonen?
Tulevaisuus on sähköinen
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

latausjännite heittelee herkästi paljon varsinkin vanhemmissa latureissa tyhjäkäynnin tuntumassa. syy on jännitteensäädin joka varsinkin vanhemmissa "kela+rele"- säätimissä on melko karkeatoiminen :lol:
eli jännitteensäädin antaa hiilien kautta siihen laturin "pyöritettävään osaan" akkujännitettä, joka muodostaa magneettikentän. mangeettikentän "leikatessa" laturin kuoressa olevia käämejä niihin muodostuu sähköä, joka tasasuunnataan diodeilla (siinä puolikaarevassa jäähdytyslevyssä), ja syötetään b+-navasta akkuun/käyttöön.
jännitteensäädin säätää magnetointivirtaa ulostulevan jännitteen perusteella. melko usein juuri oikeaa jännitettä säädin ei pysty antamaan, jolloin se soutaa kahden vaihtoehdon välillä, ja niin soutaa jännitekin :lol: :lol:
toivottavasti tuosta selityksestä ymmärtää jotain, aika vaikean tuntuinen kertoa.... :oops: :oops:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

motoku kirjoitti:latausjännite heittelee herkästi paljon varsinkin vanhemmissa latureissa tyhjäkäynnin tuntumassa. syy on jännitteensäädin joka varsinkin vanhemmissa "kela+rele"- säätimissä on melko karkeatoiminen :lol:
eli jännitteensäädin antaa hiilien kautta siihen laturin "pyöritettävään osaan" akkujännitettä, joka muodostaa magneettikentän. mangeettikentän "leikatessa" laturin kuoressa olevia käämejä niihin muodostuu sähköä, joka tasasuunnataan diodeilla (siinä puolikaarevassa jäähdytyslevyssä), ja syötetään b+-navasta akkuun/käyttöön.
jännitteensäädin säätää magnetointivirtaa ulostulevan jännitteen perusteella. melko usein juuri oikeaa jännitettä säädin ei pysty antamaan, jolloin se soutaa kahden vaihtoehdon välillä, ja niin soutaa jännitekin :lol: :lol:
toivottavasti tuosta selityksestä ymmärtää jotain, aika vaikean tuntuinen kertoa.... :oops: :oops:
Kiitos tiedosta :shock: Tosin pääsin siihen käsitykseen että olisi niinkun normaalia tuo :shock: :( :?: :?:
Tulevaisuus on sähköinen
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

joo, on se normaalia :!:
mut vielä niistä karkailevista vesistä :arrow: vesipumpun akselin tiivisteiden tullessa kypsään ikään tapahtuu seuraavaa: auton lämmetessä jäähdyttimen korkki päästää painetta (joko ilmaa tai vettä) ulos. mutta JÄÄHTYESSÄ samasta korkista muodostuukin alipaine :!: :!: jäähdyttimeen jolloin (esim juuri vesipumpun akseli tai risa letku tms.) antaakin ilmaa lohkoon, jonne se kerääntyy esim lämmityslaitteen kennoon, jossa se muodostaa koneen uudelleen lämmetessä "kaasukuplan" joka estää nestekierron ja pullautaa nesteet pellolle :!: :!:
ELI tarkistakaa vesipumppu ja nesteletkut ja kennot ennenkuin alatte purkaa konetta kansipahvin vaihtoon. :wink: :wink:
syksyllä voi tulla odottamaton nestevajaus kun avaa ekan kerran matkustamon pattereiden hanat :lol: :lol: :lol:
pieni reikä termostaatin laipassa vähentää kaasukuplien muodostumista...
Vastaa Viestiin