Eiks ennenvanhaa olut talvia kun ei oluut noin sekaisin liikenne. Raideliikenne oli ennenvanhaa se liikennemuoto joka aina talvella mainosti että meillä on kesäkelit ympäri vuoden. Ratikatkin ovat pystyttäneet keskitalven kalustonäyttelyn eripuolille Helsinkiä, aika erikoinen tapa saada julkisuutta.
Intialaiset ovat vallinneet VR:n mailman parhaaksi rautatieyhtiöksi, oliskohan kivimiesmainoksen syytä.
Yksityisautoilukin on loppunut pääkaupunkiseudulla kun autoiliat päättivät sumputtaa itsensä.
Linja-autot sentää (jotkut) kulkevat ja aikataulusta tehtiin korviketuote WC-paperille.
Ainoastaan yksi ryhmä tästä puuttuu eikä siitä kuulu hiskaustakaan. Onko kaikki karavaanarit seisonnassa ja kalusto kaivettuna lumen alle piiloon. Yksi muuttolintu on lähtenyt täältä algarvesta kohti Suomea, mutta hän onkin luultavasti mäkikotka, sanokaa terveisiä jos tapaatte. Tunnistaa Artosta jossa etupyörien tilalla on mäkisukset.
talvi yllätti autoilijat-joo. lunta ei ainakaan tikkurilassa tullut paljoakaan. sen puolesta ei pitäis olla ongelmaa. pakkaslumi kyllä pöllysi kiitettävästi ja siinä kai joillakin hermo sit petti ja jarruttamalla "turhaan" täällä saa kyllä pellin rytisemään. ja onhan hioutuneen pakkasjään päällä lumi liukasta... mutta "pahin ajokeli vuosikausiin" -pötypuhetta. viime talvenakin oli paaaaaljon pahempia kelejä.
kai nyt aletaan maksaa hintaa ylenpalttisesta turvallisuusvaahtoamisesta. eli siitä että arimmat autoilijat säikytellään "turvallisuuskampanjoilla" yliaroiksi. päätellen mopovauhtia hyvissäkin olosuhteissa etenevien autojen kasvavasta määrästä näin on käymässä.
toinen ongelmahan on nämä uudet autot, (joita mainostetaankin sillä kuinka ihanaa niillä on törmäillä, testinukkekin liki virheetön,) joiden uumenista ei ulos näe eikä keli tunnu muuten kuin muutaman varoitusvalon syttymisenä sitten kun on myöhäistä tehdä mitään.. pyöreälamppu-ladojen aikaan kuski tiesi ja tunsi omakätisesti kyllä milloin riskiraja alkaa tulla vastaan.
motoku kirjoitti:
toinen ongelmahan on nämä uudet autot, (joita mainostetaankin sillä kuinka ihanaa niillä on törmäillä, testinukkekin liki virheetön,) joiden uumenista ei ulos näe eikä keli tunnu muuten kuin muutaman varoitusvalon syttymisenä sitten kun on myöhäistä tehdä mitään.. pyöreälamppu-ladojen aikaan kuski tiesi ja tunsi omakätisesti kyllä milloin riskiraja alkaa tulla vastaan.
Täsmälleen samaa mieltä.
Uudessa volvossa on fiilis kuin ei tarvitsisi itse ajatella mitään, tekniikka hoitaa kaiken. Väärin, niin väärin.
kyllä uudella volvolla on vaan hyvä ajaa ja vähän reilumminkin joskus. Tosin on koettu paha sippaliira 140 kmh vauhdista kun nimismiehen kiharat täryytti sivuluisuun, siinä ei ajonvakautukset, absit ja luistonestot auttaneet enää
No onhan se silleen -Auton käyttöliittymän pitää olla sellainen, että tietää ajavansa... pelikonsolit ovat erikseen.
Henkilökohtaisesti minua alkaa hieman hirvittämään ratissa mikäli CD-soitin/navi-yhdistelmä on integroitu pomppulinnan muotoiseen kojelautaan. Ainoa luistonesto mikä MB609:tä löytyy on penkin ja ratin välissä oleva orgaaninen ajonhallintajärjestelmä. Toistaiseksi eteneminen on ollut ajourien suuntaista.
Muutama pikkukinneri on tullut nostettua ojasta tänäkin talvena. Päällimmäisenä tulee mieleen kuski, joka oli suhannut Bemarinsa lepikkoon - kun oli naputellut tekstaria vaimolleen. Siellä hän kaivoi autoa esiin jääskraballa ja buutsin kärjellä. Hinausköysi ja lumilapio tuli tarpeeseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mie kans aina ihmettelen näitä huonoja ajokelejä. Eikös talvella kuulukkin olla lunta ja liukasta. Itellä on semmonen mittari ton liukkauden kanssa, että jos ducato sutii 5-vaihteella kun painaa läpykkätä lattiaan ylämäkeen, voi todeta että pikkuhiljaa alkaa olemaan liukasta.
Toinen kummajainen jota en ymmärrä on vaarallinen tasoristeys. Ikinä en oo semmosta nähny ja tuskin tuun koskaan näkemäänkään, mutta semmonen autoilija joka ei huomaa liikenteessä junan kokosta kulkupeliä, on taatusti vaarallinen muuallakin kun siinä tasoristeyksessä.
Pääkaupunkiseudulla taitaa parhaiten pysyä leivänsyrjässä kiinni jos on taitoa oikoa auton peltejä ja maalata niitä. Senverran paljon siellä peltiä rutataan, että ihmettelen jos työttömänä pitää olla.(peltisepän)
Rosvolinna kirjoitti: Ainoa luistonesto mikä MB609:tä löytyy on penkin ja ratin välissä oleva orgaaninen ajonhallintajärjestelmä. Toistaiseksi eteneminen on ollut ajourien suuntaista.
609 luistonestona kyllä toimii se tehon huima määrä
Rantarosvo kirjoitti:Toinen kummajainen jota en ymmärrä on vaarallinen tasoristeys. Ikinä en oo semmosta nähny ja tuskin tuun koskaan näkemäänkään, mutta semmonen autoilija joka ei huomaa liikenteessä junan kokosta kulkupeliä, on taatusti vaarallinen muuallakin kun siinä tasoristeyksessä.
Eihän se voi olla sen idiootin vika ikinä.
Sama kun jos tulee idiootti vs rekka törmäys, niin se on aina rekkakuskin vika
Hyvin on setrikki pysyny penkkojen välissä, Suburbaniinkaan en oo vielä kokenu tarpeelliseksi vaihtaan talvikumeja alle, takakontissa olleet joulukuun puolesta välistä oottamassa että koska oikeesti olis huono keli että tars vaihtaa alle...
On uudessa tekniikassa hyvääkin, auto pitää itse huolen että se ei mene ennalta määriteltyä etäisyyttä lähemmäksi edelläajavaa autoa moottoritiellä ja jarruttaa autoa jos edessä ajavat hidastavat äkisti... moottoritiellä tuommoinen pitäisi säätää pakolliseksi ja kaikki voisivat ajaa 200 km/h kun turhia äkkiliikkeitä ei synny, kaikki autot menevät nätisti jonossa.
[Volvo B57] kirjoitti:On uudessa tekniikassa hyvääkin, auto pitää itse huolen että se ei mene ennalta määriteltyä etäisyyttä lähemmäksi edelläajavaa autoa moottoritiellä ja jarruttaa autoa jos edessä ajavat hidastavat äkisti... moottoritiellä tuommoinen pitäisi säätää pakolliseksi ja kaikki voisivat ajaa 200 km/h kun turhia äkkiliikkeitä ei synny, kaikki autot menevät nätisti jonossa.
Kun nyt ensin ihmiset oppisivat käyttämään vakionopeussäätimiään. Moni on katsonut navigaattorista mittarin tarkkuuden ja tietävät tarkkaan kuinka kovaa on 100km/h. sitten kuitenkin unohtavat painaa kaasua ja vauhti putoaa 90:iin, kun bussilla yrittää siitä ohi niin sitten taas löytyy se kaasupoljin muttei niin paljon että päästäisiin moottoritiellä bussin jaloista pois.
[Volvo B57] kirjoitti:On uudessa tekniikassa hyvääkin, auto pitää itse huolen että se ei mene ennalta määriteltyä etäisyyttä lähemmäksi edelläajavaa autoa moottoritiellä ja jarruttaa autoa jos edessä ajavat hidastavat äkisti...
tästäpä mulla onkin hyvä esimerkki kerrottavana. erään automerkin maahantuojan johtotasoinen edustaja kokeili upouuden ajokin ko. järjestelmän toimintaa liikennevaloissa. tuli jarruttamatta jonon perään johon auto kiltisti pysähtyikin. kaasu pohjassa ihasteli kuinka kätevä tämä onkaan kunnes parin sekunnin kuluttua järjestelmä myöskin automaattisesti kytkeytyi pois päältä....no petohan hyökkäsi kynnet terävinä parin edessä seisoneen peltilehmän kimppuun raadellen ne melkoisen huonoon kuntoon
Mielestäni ajoharjoitteluratoja on aivan liian vähän! Noin 30 vuotta sitten talvisin oli aurattu jäälle ratoja lähes joka niemeen notkoon ja saarelmaan...
Tämän päivän kuljettajista monikaan ei pääse kokeilemaan ajokalustonsa hallittavuutta ääriolosuhteissa kovinkaan helposti.
Itse moottoriurheilua harrastaneena olen käynyt joka talvi hieman vasemman jalan jarrutusta kokeilemassa jotta tuntuma ei kokonaan katoaisi. Varsinkin silloin kun talviajokalusto tai renkaat ovat vaihtuneet olisi mielestäni tärkeää hakea hallittavuuden rajat. Isoimmat vauhdit on mielestäni tervejärkisintä päästää radalla ulos niin ei tarvitse enää liikenteessä "todistaa" itselleen mitään.
Ps. Jopa valojen käyttö tuottaa monelle autoilijalle vaikeuksia, nimittäin sumuvalot.
Meillä töissä jäädytetty vanha käytöstä poistettu sivukiitotie jossa käyvät ajo harjoittelemassa mm: pohjois-koillismaan palokunnat ja osa meidän porukasta on käynyt siellä.Itse ajattelin käydä kokeilemassa toisella 18 metriä pitkällä nivel pussilla ajoa liukkaalla.Saa tuntumaa miten se käyttäytyy tosi liukkaalla.30 tonnia painava paloauto "pantteri pohjois suomen suurin"olen käynyt viime vuonna kokeileen ja hurjaa oli meno,2 ensimmäistä kokeilua lähti lapasesta,3 onnistui jo joten kuten.Koetta valvoi trafin virkailija.Radalle oli pystytetty kartio keiloja.Vauhti ensin 50:iin jarrutus kääntö virkailijan näyttämään suuntaan(ei ennakkon ilmoitettu) keilojen kierto ja auton oikaisu suoraan,nämä testit tehtiin paloutolla.Todella vaikuttava kokemus.
[Volvo B57] kirjoitti:On uudessa tekniikassa hyvääkin, auto pitää itse huolen että se ei mene ennalta määriteltyä etäisyyttä lähemmäksi edelläajavaa autoa moottoritiellä ja jarruttaa autoa jos edessä ajavat hidastavat äkisti...
tästäpä mulla onkin hyvä esimerkki kerrottavana. erään automerkin maahantuojan johtotasoinen edustaja kokeili upouuden ajokin ko. järjestelmän toimintaa liikennevaloissa. tuli jarruttamatta jonon perään johon auto kiltisti pysähtyikin. kaasu pohjassa ihasteli kuinka kätevä tämä onkaan kunnes parin sekunnin kuluttua järjestelmä myöskin automaattisesti kytkeytyi pois päältä....no petohan hyökkäsi kynnet terävinä parin edessä seisoneen peltilehmän kimppuun raadellen ne melkoisen huonoon kuntoon
Niin, tuo järjestelmä todellakin kytkeytyy pois kaasu pohjassa eli samassa tilanteessa kun laatikko havaitsee kick-down tilanteen. Ei siinä paljoa ole järki pakottanut mutta sanotaan että kokeilemalla se lapsikin oppii. Toiset vähän nopeammin...
Samoinhan kävi Volvollekin kun esittelivät kymmenille jos ei sadoille toimittajille. Rysähti vähän vielä kovemmalla voimalla toisen perään, toimittajien silmien edessä.
Sekin ongelma näissä hienoissa lisäominaisuuksissa on, että ne monesti perustuvat erilaisiin antureihin ja kameroihin. Mihinkäs muuhunkaan. Kun sitä ajelee vähän aikaa suolattua tietä, on keulassa sellainen sentin vahva pas..kerros, minkä jälkeen ei kannata antureihin enää 100% luottaa. Sopivalla kelillä on peräpäässä kymmenen sentin lumipuskuri kun käy kylillä lottoamassa. Silloinkin saattaa peruutustutkat näyttää väärin. Silti niihin antureihin luotetaan. Maksoivathan ne jonkun tonnin lisää auton hintaan. Tosin kokemusta ei ole, kun ei niin hienoja varusteita ole autoon vielä ollut vara hankkia. Mutta toki, jos ja kun niillä joku onntettomuus saadaan kitkettyä, niin hankinta on onnistunut. Tulee vain mieleen nyky väestön mukavuuden haluisuuden tuoma uusavuttomuus. Kun sähköt on poikki muutaman päivän, ollaan täysin hukassa. Sama saattaa näkyä näissä ajonvakautusjärjestelmissä. Jos niissä on vikaa, ei enää osatakkaan esim. ottaa mäkilähtöä.
Yksi mikä toisaalta ihmetyttää on, että onko sillä autolla pakko ajaa toisen perään. On tietenkin tilanteita, missä ei voi väistää, mutta monesti se penkkaan ohjaaminen on vähemmän riskialtista (ja kallista) kuin perään ajaminen ja hetken kuluttua toisen auton saaminen oman autonsa takaluukkuun. Keltaisten lehtien verkkosivuilla oli jonkun kuvaamaa videomateriaalia siitä, miten he itse ajoivat (tarkoituksetta tai tarkoituksella) Mersunsa penkkaan. Siinä se näytti melko vähän kärsineeltä samalla kun tiealueella olevat lajitoverit lyhenivät sentti sentiltä kun lisää peräänajia ilmestyi lumipyryn keskeltä.
No nythän on nimenomaan Ajokelit! Ajamisen iloa, ilman ainuttakaan avustajaa.
Muistakaa turvavälit ja sovittakaa nopeus vallitseviin olosuhteisiin ja ajotaitoihin. Itsellä tapana aina välillä polkasta lukkojarrua peliin niin tietää tien todellisen kitkan, ei tule sitten yllätyksenä.
cimo kirjoitti:Sekin ongelma näissä hienoissa lisäominaisuuksissa on, että ne monesti perustuvat erilaisiin antureihin ja kameroihin. Mihinkäs muuhunkaan. Kun sitä ajelee vähän aikaa suolattua tietä, on keulassa sellainen sentin vahva pas..kerros, minkä jälkeen ei kannata antureihin enää 100% luottaa. Sopivalla kelillä on peräpäässä kymmenen sentin lumipuskuri kun käy kylillä lottoamassa.
Ei tarvita kuin rankka räntäsade ja lukee "Distronic - Clean the sensor". Toisekseen kyseisellä autolla ei pääse joka paikkaan suomessa. Ohjekirjassa lukee pari paikkaa mihin ei saa ajaa kun aiheuttaa tutkahäiriötä
cimo kirjoitti:Keltaisten lehtien verkkosivuilla oli jonkun kuvaamaa videomateriaalia siitä, miten he itse ajoivat (tarkoituksetta tai tarkoituksella) Mersunsa penkkaan. Siinä se näytti melko vähän kärsineeltä samalla kun tiealueella olevat lajitoverit lyhenivät sentti sentiltä kun lisää peräänajia ilmestyi lumipyryn keskeltä.
Tämä penkkaan tarkoituksella ajaminen on tuttua ammattikuljettajan harjoitustilanteista. Lumipenkka on pehmeä tyyny verrattuna hirven kylkeen. Todellisuudessa tilanne tulee niin nopeasti ettei siinä kovin analyyttisesti ehdi asiaa ihmettelemään, asiat pitää miettiä jo etukäteen... autokoulussa opetetaan jarruttaminen ja väistö, jonka yrittäminen on ihan hyvä peruslähtökohta...
sinne penkkaan pitääkin sitten reilusti sukeltaa ja riittävän jyrkästi että penkka imaisee kunnolla eikä auto kimpoa takaisin. Kerran tuli Kuusamolaisella pikkutiellä teboilin tankkiauto mutkassa vastaan, sen verran kapeaksi aurattu ja tankkeri tuli keskellä tietä, ei jäänyt tilaa kuin penkan päälle. Hyvin hyppäsi metsään kun 45 asteen kulmassa sukellettiin hankeen. No vetoapu oli lähellä, teboilin perävaunuun ja meidän vetokoukkuun sinkki kiinni ja auto tielle, homma viidessä minuutissa ohi
Nuorena sällinä jouduin suorittamaan ulosajokurssin. Tämä tapahtuo opettajan johdolla. Ulosjosuoritus on valmis vasta kun auto on pysähtynyt - tähän asti ei koulutus mennyt, koulutus oli ulosajokohdan valintaa ja tapaa ja astento missä mennään ulos.
cimo kirjoitti: Kun sähköt on poikki muutaman päivän, ollaan täysin hukassa. Sama saattaa näkyä näissä ajonvakautusjärjestelmissä. Jos niissä on vikaa, ei enää osatakkaan esim. ottaa mäkilähtöä.
Tämä on niin totta. Volvon 9700 sarjalaisessa meni tuo Hill Assistant eli mäkilähtö toiminto epäkuntoon ja auton vakkarikuski oli aivan pulassa mäkilähtöjen kanssa.
Samaa ilmeni kun Scanian automaattilaatikon Nbs anturi hajos, jopa liikennevaloissa tasamaalla tuli joillekin kuskeille ongelmia saada auto nätisti liikkeelle, voi pyhä jysäys, ollanko me näin reppanoita.
tosin joskus voi olla ihan järjestelmässä vikaa joka tekee temppuja, veljellä tuli jotain vikaa tuohon Citroen C4 kulkineeseen, siinä syttyi ABS ja ESP, eteni kuulema kuin käärme tiellä, kokoajan heitti perää sivulta toiselle. eli jotain erikoista se teki. sitten kun palautui niin taas toimi hyvin.
ja veli kyllä on ajanut autoa jossa ei ole kumpaakaan, että en usko että tässä tapauksessa oli kuljettajasta kiinni. oma epäillys oli että se luuli että joku rengas on lukossa tjsp ja yritti jarruttaa...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.