ei lataa
ei lataa
moro.jäi 3kw siniaalto inventteri päälle ja nyt on kaikki akut tyhjiä,hupi 800w ja käynnistys päälle,lataus oli vaan 2.4w.nyt ei lähe jostain syystä lataamaan,inventterille kyl tulee virta mut ei jatku eteenpäin.laite on noin 1.5v vanha.vinkkejä kiitos.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ei lataa
onko akut nyt niin tyhjiä ettei laturi "löydä" niitä? Pystyykö apukaapeleilla herättelemään akkuja?
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: ei lataa
kärsivällisesti vaan virtaa akuille, ni kyllä ne siitä sit heräilee.. ei oo vielä ollu sellasia pakkasiakaan, et oikein siitä tahtoisivat tuhoutua..
ite jouduin antamaan vähän sellasia shokkiherätyksiä omille ku pääsivät tos syksyn mittaan tyhjäks. mitähän tollanen starttiapu-/latauslaite antaa täydellä tehollaan, no ihan vit.. helkkaristi kumminkin. mut kyllä ne siitä sit heräsivät ja alkoivat ottamaan virtaa vastaan..
ite jouduin antamaan vähän sellasia shokkiherätyksiä omille ku pääsivät tos syksyn mittaan tyhjäks. mitähän tollanen starttiapu-/latauslaite antaa täydellä tehollaan, no ihan vit.. helkkaristi kumminkin. mut kyllä ne siitä sit heräsivät ja alkoivat ottamaan virtaa vastaan..
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ei lataa
Pakko kysyä selvennystä tähän: kaikki akut tyhjiä,hupi 800w ja käynnistys päälle,lataus oli vaan 2.4w. Saisko saman suomeksi, niin koitetaan auttaa.
Tuolla akkujen herätyksellä on toki merkityksensä, mutta kun herättelet, niin akuissa ei kannata olla muita laitteita kiinni tai ne saa herätyksen joka voi koitua niiden kohtaloksi. Invertteri ei ollut ilmeisesti niitä mitä täällä ollaan hankittu, kun se ei tyhjennä akkuja nimittäin kuivaksi asti.
Tuolla akkujen herätyksellä on toki merkityksensä, mutta kun herättelet, niin akuissa ei kannata olla muita laitteita kiinni tai ne saa herätyksen joka voi koitua niiden kohtaloksi. Invertteri ei ollut ilmeisesti niitä mitä täällä ollaan hankittu, kun se ei tyhjennä akkuja nimittäin kuivaksi asti.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: ei lataa
tere.hupi akkujen varaus siis oli laskenu 2.4w ja käynnistys akuissa sama.tota herättelyä ei olla kokeiltu vielä mut saattais auttaa.inventteri on just sama mikä on ollu tällä palstalla keskusteluissa ja hommattu sivujen kautta,merkkiä en muista.automaatti asennossa käsittääkseni pitäs jättää käynnistykseen riittävän virran mut manuaalilla vie tyhjäks asti?olenko oikeessa.?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: ei lataa
Jännite = voltti = V
Eli ilmeisestikkin ajoakuissa sulla 2,4V ja hupiakuissa 0,8V tai 800mV.. Jos sulla on automaattinen alueen vaihto yleismittarissas..
Eli olet syväpurkanut akut.. Veikkaan että sulla on ollut muutakin kuormaa päällä kuin invertteri..
Invertteri on tyhjentänyt isoimmat tehot ja joku valaisin tms. on syönyt loputkin.
Älä vaan päästä akkuja jäätymään, sit ne on tasavarmasti vainaat. ( todennäköisesti rajusti huonontunut nytkin )
Eli etsit jostain perinne akkulaturin jolla saat lasdattua akkuja vähän..
Sitten kun olet saanut akkujännitteen yli 10V ( per akku ) niin invertterin laturinkin pitäis ruveta pukkaamaan sähköä akkuihin
Eli ilmeisestikkin ajoakuissa sulla 2,4V ja hupiakuissa 0,8V tai 800mV.. Jos sulla on automaattinen alueen vaihto yleismittarissas..
Eli olet syväpurkanut akut.. Veikkaan että sulla on ollut muutakin kuormaa päällä kuin invertteri..
Invertteri on tyhjentänyt isoimmat tehot ja joku valaisin tms. on syönyt loputkin.
Älä vaan päästä akkuja jäätymään, sit ne on tasavarmasti vainaat. ( todennäköisesti rajusti huonontunut nytkin )
Eli etsit jostain perinne akkulaturin jolla saat lasdattua akkuja vähän..
Sitten kun olet saanut akkujännitteen yli 10V ( per akku ) niin invertterin laturinkin pitäis ruveta pukkaamaan sähköä akkuihin
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

Re: ei lataa
kiitosta vinkeistä,ja anteeksi ku meni hiukka woltit ja vatit sekasi.nyt kuitenki kaikki pelaa ku lykättiin ulkopuolisella laturilla virtaa.meil on startti akut ja hupi akut samassa järjestelmässä ja nyt oli päässy startti akut kuivumaan jostain syystä,ja kun laitettiin uudet vedet,ni ilmeisesti imas hupi puolelta virtaa itteensä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ei lataa
Tuo on paha, kun kuivaksi pääsee. Ei syö se invertteri akkuja ku siihen 21V asti, oli namiska missä asennossa vaan. Eli joku muu on nyt tyhjänny ne akut, tai siis tuohan siinä on paha ollu ku akku on kuiva = ei voi olla jännitettä (V) elektronit kun seilaavat siellä rikkihappossa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: ei lataa
juu täytyypi seurata tilannetta ja ostaa uudet akut.
Re: ei lataa
Kun akku on kuiva ja sinne lisää tislattua vettä niin säkö "häviää" akusta tai ainakin vähenee. On ihan kemiallinen homma. Olen joskus lisännyt huonosti ladattuun akkuun vettä ja en saanut tartilla käyntiin.
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: ei lataa
Ku ois pöntös mukana uudet vedet ja hapot nii kaataa akun tyhjäks ja uudet litkut tilalle nii akku ois täynnä.. 

Re: ei lataa
Tämä on asia, jota kaikissa akkujen käyttöohjeissa varoitetaan tekemästä. Eli ohje kuuluu aina niin, että lisätään vain vettä, ei happoa. En ole koskaan tuota tarkemmin miettinyt, mutta kaiketi ohjeessa on järkeä.Zippo kirjoitti:Ku ois pöntös mukana uudet vedet ja hapot nii kaataa akun tyhjäks ja uudet litkut tilalle nii akku ois täynnä..
Onko joku tätä ohjetta selvitellyt pintaa syvemmältä?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ei lataa
Voihan se liemi olla valmista, kuten kuivavarattujen pikku akkujen mukana monasti tulee.Joe Cool kirjoitti:Tämä on asia, jota kaikissa akkujen käyttöohjeissa varoitetaan tekemästä. Eli ohje kuuluu aina niin, että lisätään vain vettä, ei happoa. En ole koskaan tuota tarkemmin miettinyt, mutta kaiketi ohjeessa on järkeä.Zippo kirjoitti:Ku ois pöntös mukana uudet vedet ja hapot nii kaataa akun tyhjäks ja uudet litkut tilalle nii akku ois täynnä..
Onko joku tätä ohjetta selvitellyt pintaa syvemmältä?
Lainaus:
"Kun rikkihappoa liukenee veteen, vapautuu runsaasti lämpöenergiaa. Tämän vuoksi rikkihappo, kuten kaikki muutkin hapot, laimennetaan aina siten, että happoa kaadetaan veteen. Koskaan ei saa kaataa vettä rikkihappoon, sillä silloin vesi voisi alkaa kiehua hapon pinnalla ja aiheuttaa roiskumista. Tästä juontuukin sanonta: "Ensin vesi, sitten happo, muuten tulee käteen rakko.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rikkihappo
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: ei lataa
Juu, olen minäkin noita uusia akkuja hapottanut vaikka kuinka monta, valmiilla laimennetulla liemellä. Mutta uudet liemet tuskin auttavat vanhaa akkua enää eloon, ainakaan pidemmän päälle (jota tuossa " kaataa akun tyhjäks ja uudet litkut tilalle" peräänkuulutettiin) - vai onko jollain parempaa kokemusta?
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: ei lataa
Oikean seoksen (=seissuhde) teko jälkeenpäin on vaikeata koska kaikki happo ei tule pois akusta kaatamalla. Happoa on imeytynyt levyihin ja eristekerrokseen.Joe Cool kirjoitti:Juu, olen minäkin noita uusia akkuja hapottanut vaikka kuinka monta, valmiilla laimennetulla liemellä. Mutta uudet liemet tuskin auttavat vanhaa akkua enää eloon, ainakaan pidemmän päälle (jota tuossa " kaataa akun tyhjäks ja uudet litkut tilalle" peräänkuulutettiin) - vai onko jollain parempaa kokemusta?
Kun akkua lataa tai purkaa niin aina vapautuu puhdasta happea =O ja vetyä =H ja nämä kaasut saadaan vedestä =H2O
Akun herättämiseen riittää tavallinen 9V nappiparisto joita käytetään palovaroittimissa tai ei elekitrooninen laturi esim. muuntaja --> tasasuutajalla pelkästään varustettu laturi.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: ei lataa
Täälläpäin eräs "korjasi" vanhan akun tyhjentämällä sen, poraamalla reikiä niihin levyihin (menevät tukkoon tavallaan ajan kanssa) ja hapotti uudestaan.
En muista millä tulppasi reijät sitte, vaa toimi hyvin, kuulemma..
En muista millä tulppasi reijät sitte, vaa toimi hyvin, kuulemma..

- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: ei lataa
Mun pointti oli et se akun energia on nesteessä, eli kun uuteen akkuun lisätään (ladattu) neste niin akku on täynnä. Kyllähän vanhan akun yhdistyneet levyt yms muu moska vähentää varausta. Kuitenkin, 2 uutta akkua molemmat täysiä, käytä toinen loppuun ja kaada litkut pihalle ja sen jälkeen kaadat täyden akun litkut tyhjään akkuun ja varaus siirtyy nesteen mukana..