Mäen nousu loskassa
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Mäen nousu loskassa
Sanokaapa ammattimiehet miten pitää nousta kapea, loskainen, liukas ja upottava jyrkkä mäki bussilla. Vauhdilla ryskäämällä vai ryömimällä. Ketjuja ei ole ja vauhdinotto mutkien takia vaarallista.
Sutattiin taas Kuusamossa tosi huolella.
Sutattiin taas Kuusamossa tosi huolella.
Tulevaisuus on sähköinen
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: Mäen nousu loskassa
Onspotit ois mukavat eihän noi ketjuja korvaa mutta monestihan se on pienestä kiinni et nouseeko vai ei. http://www.youtube.com/watch?v=DEsSCcnSoiY
Ajokki express Volvo B10 M -87
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Mäen nousu loskassa
tällä kertaa noustiin ryömimällä. Ensin hullulla vauhdilla ja täydellä kaasulla muka mutta siihen istui jo 10 metrin kohdalle. Se on hieno tunne kun kyytiläiset kiljuu ja jämähdät täyspitkällä mäkeen poikittain sivukylän sivutiellä 30 kilsan päässä sivistyksestä eikä ketään mailla eikä halmeilla. En tiiä tuuriako vai mutta suttaamatta hyvin sievästi ryömien mentiin mäen harjalle asti. Seuraavalla kerralla kuvaan videolle tuon mäennousun. Pakko oppia varmat konstit kun tulee käytyä bussilla omalla mökillä talvellakin eikä viitsi jättää autoa kahden kilometrin päähän pakkaseen jäätymään. On sitä samaa mäkeä yritetty henkilöautollakin joskus useamman kerran. 13 kertaa piti carinalla yrittää ennenkuin oli ylhäällä. Olihan se yksi asuntovaunukin puoli vuotta pidempään vuokralla mökkipihassa ku ei noussu mäkeä niin ei.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Mäen nousu loskassa
Minä olen tehnyt silleen, että laitan suurimman vaihteen mäen alla silmään, millä auto jaksaa mäen nousta vaikka vauhti hidastuisikin reilusti. Sen kanssa sitten mäkeen niin kovasti, kun viitsii huudattaa. Siinä on se hyvä puoli, että voi keventää, jos meinaa sutia.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Mäen nousu loskassa
yleensähän vauhti on se juttu. Hullu sudittaminen toimii välillä, välillä taas rauhallinen kaasun käyttö ja pidon kalastelu. välillä taas ryömittely.
Suomenkuljetuslaite muuten myy ainakin semmosia kettingin pätkiä. tulee ulompiin paripyöriin 4kpl poikittaisia ketjuja per pyörä. tulee vanteen reunasta reunaan. todella nopea asennus. muistaakseni n 50e/pyörä maksaa.
Ei niillä kuuhun mennä mutta huomattavasti kivemmat laittaa päälle ku raskaat kettingit ja tuo kivasti lisäpitoa pahoihin paikkoihin jos meinaa enemmänkin talvella ajella bussilla. on kuitenkin aika paljon halvempi investointi ku ojasta veto hinurilla.
Suomenkuljetuslaite muuten myy ainakin semmosia kettingin pätkiä. tulee ulompiin paripyöriin 4kpl poikittaisia ketjuja per pyörä. tulee vanteen reunasta reunaan. todella nopea asennus. muistaakseni n 50e/pyörä maksaa.
Ei niillä kuuhun mennä mutta huomattavasti kivemmat laittaa päälle ku raskaat kettingit ja tuo kivasti lisäpitoa pahoihin paikkoihin jos meinaa enemmänkin talvella ajella bussilla. on kuitenkin aika paljon halvempi investointi ku ojasta veto hinurilla.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Mäen nousu loskassa
Yritä ainakin välttää tämän: http://www.youtube.com/watch?v=JH7_nYA6YbY
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Mäen nousu loskassa
eipä tule mieleen talviolosuhteita, joissa RASKAALLA kalustolla kannattaa sudittaa. ei ikinä! entisellä isännällä oli 3kpl/puoli sakkelilla varustettuja ketjunpätkiä hytissä penkin alla. ne tasavälein ulompiin vetosiin, lukko päälle ja varovasti menoksi. auttoi mones kohti.
kerran oli hinurin paikka, kuinka ollakkaan- mökkitiellä. tilasin sorakuorman ja käskin ottaa sinkin mukaan. sai mökkitielle sorat ja olis voinu vetää sit jos olis vielä ollu tarvetta. ja maksoi alle puolet hinurista.
kerran oli hinurin paikka, kuinka ollakkaan- mökkitiellä. tilasin sorakuorman ja käskin ottaa sinkin mukaan. sai mökkitielle sorat ja olis voinu vetää sit jos olis vielä ollu tarvetta. ja maksoi alle puolet hinurista.
Re: Mäen nousu loskassa
Lumessa ja loskassa paras veto tulee kun vauhdissa hieman sutimalla etenee. Jos paikalleen pysähtyy niin sudittamalla ei saa kuin syvemmät kuopat ja jos asfalttiin asti sulaa niin renkaat pilalle.
Hyvät renkaat on kaiken alku, mutta jos sekään ei riitä ja usein sen mäen yli pitää päästä niin ihan oikeat ketjut olisi hyvä. Hikijumppa laittaa ne paikalleen mutta sitten ei tarvitse jännittää pääseekö. Pienestä pinteestä pääsee kätevästi irti laittamalla ketjut matoiksi allekin.
Hyvät renkaat on kaiken alku, mutta jos sekään ei riitä ja usein sen mäen yli pitää päästä niin ihan oikeat ketjut olisi hyvä. Hikijumppa laittaa ne paikalleen mutta sitten ei tarvitse jännittää pääseekö. Pienestä pinteestä pääsee kätevästi irti laittamalla ketjut matoiksi allekin.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Mäen nousu loskassa
Juurikin noin. On kovasti tilateesta kiinni, mikä on paras menettelytapa. Joskus olen joutunut ottamaan ABS:n sulakkeen pois, että olen päässyt lähes tasaiselta liikkeelle. Muuten on luistonesto tappanut koneen ja auto on vain keinahdellut sivuttain etenemättä yhtään. Joskus taas pienin mahdollinen vaihde lähes tyhjäkäyntikierroksilla on ollut ainoa keino edetä.
Hillitön sudittelu ei tietenkään kuulu asiaan. Ja hillitynkin kanssa saa akseliperäisen auton kanssa olla varovainen, napaperäinen ei aivan niin helposti ota itseensä. Etenkin vanhemmat Scaniat olivat kovin tarkkoja käsittelystään, niistä kun tuppasi herkästi "sulake palamaan" holtittomassa käsittelyssä (= vetoakseli tai kardaani katkesi)...
Hillitön sudittelu ei tietenkään kuulu asiaan. Ja hillitynkin kanssa saa akseliperäisen auton kanssa olla varovainen, napaperäinen ei aivan niin helposti ota itseensä. Etenkin vanhemmat Scaniat olivat kovin tarkkoja käsittelystään, niistä kun tuppasi herkästi "sulake palamaan" holtittomassa käsittelyssä (= vetoakseli tai kardaani katkesi)...
Re: Mäen nousu loskassa
Hyvä huomio tuo vetoakseleidenkin muistaminen. Joskus isompaa tietä risteyksessä ylittäessä vetävät sattui sutimaan, sitten asfalttiin asti kuluneen (poikittaisen) ajouran kohdalla ottikin pidon kiinni ja melkoinen ryske kuului. Ei onneksi sattunut katkeamaan mitään.
Re: Mäen nousu loskassa
Kumimatto tyyliä Lindströmmin vaihtomatto auttaa usein pulasta. Karvat alaspäin renkaan eteen niin on paras pito. Yhdistelmällä on tullut usein käytettyä. Jos jostain saa käsiinsä käytöstä poistettuja mattoja niin suosittelen. Mulla on mukana soiroja jotka on vetopyörien levyset. Niitä kun laittaa pöyrien eteen ni auttaa kummasti.
Ei toimi loskassa, mutta esim. peili jäällä tai piukkaan painuneella lumella on hyvä keino.
Ei toimi loskassa, mutta esim. peili jäällä tai piukkaan painuneella lumella on hyvä keino.