0-80kmh sekä 1/4mile topic.
0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Kun joku kuitenkin kevääseen mennessä unohtaa ahtopainetopiccia häirinneen keskustelun niin laitetaan heti pystyyn
1/4mile: aika/nopeus, nimim., auto
29.4 s/ 72km/h, Wiima1963, Volvo Wiima 1963
30,7s/74kmh, reddewil, Delta star 50, Volvo b58 /thd100(e?) moottori ja scanian 5v laatikko ja joku scanian 2-alueinen perä.
40s/72.94kmh, AtAi, Wiima M200 Scania111 Racebussi, omapaino otteessa 10,7ton + kuormaa noin 1,5ton
0-80kmh: aika, nimim., auto
21s, motoku, scania f112 wiima303
24.2s, VANHOOL, Volvo B10M Carrus Star 302 -96 ZF-automaatilla, 2-akselinen n. 12m pitkä.
25s, Wonderi, Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia.
28s, VANHOOL, Scania K113 Carrus Star 602 -95 12m teliauto sähkökepillä
28s, Sisupussi, 1973 Kiitokori S-66 Sisu BK-84/CVT 5000 Volvo THD102KF + ZF 5HP500
33s, Lahti32, Volvo B58 S1-6500 THD100D+Allison MT647 Lahti32 1979 saunabussi
Muistakaa pilke silmäkulmassa.
1/4mile: aika/nopeus, nimim., auto
29.4 s/ 72km/h, Wiima1963, Volvo Wiima 1963
30,7s/74kmh, reddewil, Delta star 50, Volvo b58 /thd100(e?) moottori ja scanian 5v laatikko ja joku scanian 2-alueinen perä.
40s/72.94kmh, AtAi, Wiima M200 Scania111 Racebussi, omapaino otteessa 10,7ton + kuormaa noin 1,5ton
0-80kmh: aika, nimim., auto
21s, motoku, scania f112 wiima303
24.2s, VANHOOL, Volvo B10M Carrus Star 302 -96 ZF-automaatilla, 2-akselinen n. 12m pitkä.
25s, Wonderi, Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia.
28s, VANHOOL, Scania K113 Carrus Star 602 -95 12m teliauto sähkökepillä
28s, Sisupussi, 1973 Kiitokori S-66 Sisu BK-84/CVT 5000 Volvo THD102KF + ZF 5HP500
33s, Lahti32, Volvo B58 S1-6500 THD100D+Allison MT647 Lahti32 1979 saunabussi
Muistakaa pilke silmäkulmassa.
Viimeksi muokannut AtAi, 28 Kesä 2012 11:40. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Tuolta vanhoista keskusteluista, löysin oman vanhan:
1/4miles 30,7 sek ja loppunopeus oli 74km/h. Mittauksesta huolehti gps-pulikka ja nokia e51.
0-80 muistelisin 31sek ottaneen viime syksynä, mutta tämähän muuttuu faktaksi keväällä.
Delta star 50, Volvo b58 /thd100(e?) moottori ja scanian 5v laatikko ja joku scanian 2-alueinen perä.
Omasta mielestä tässä ei tosiaan ole tarkoitus vertailla kenellä kiihtyy parhaiten, mutta näkee nyt sen että ollaan samoilla minuuteilla, joten auto on kunnossa. Ja sitten kun tekee muutoksia, niin ompahan mihin verrata.
1/4miles 30,7 sek ja loppunopeus oli 74km/h. Mittauksesta huolehti gps-pulikka ja nokia e51.
0-80 muistelisin 31sek ottaneen viime syksynä, mutta tämähän muuttuu faktaksi keväällä.
Delta star 50, Volvo b58 /thd100(e?) moottori ja scanian 5v laatikko ja joku scanian 2-alueinen perä.
Omasta mielestä tässä ei tosiaan ole tarkoitus vertailla kenellä kiihtyy parhaiten, mutta näkee nyt sen että ollaan samoilla minuuteilla, joten auto on kunnossa. Ja sitten kun tekee muutoksia, niin ompahan mihin verrata.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Kun tämä nyt nousi esille niin pitihän kellottaa työkalun kulku. Jos muuten autot kehittyy vuosien mittaan niin kiihtyvyys ei ole juuri parantunut.
Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia. 0-80km/h käsiajanotolla 25 sekuntia vaihteisto economy-asennossa, powernapista saisi lisää kulkua, kulutusta ja nykivämpiä vaihtoja.
Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia. 0-80km/h käsiajanotolla 25 sekuntia vaihteisto economy-asennossa, powernapista saisi lisää kulkua, kulutusta ja nykivämpiä vaihtoja.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Hienoa että saadaan uudenkin kaluston kiihtyvyyksiä, mutta nyt tuli mieleen että miten sulla 16t on massaa? Omassa 15,5t kokonaispaino, mutta eihän tuo 8hlö kuormalla ja 400l vettä mukana paina ku n.7t. Täytyy käyttää puntarilla keväällä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Siis rekisteriotteessa tyhjän auton omamassa on noin 15 tonnia, siihen arvioin mukana olleen elävän ja kuolleen kuorman painon. Suurin sallittu kokonaismassa taitaa tuossa kolmiakselisessa olla 26 tonnia.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
No onhan tuo suoritusarvo sitten melko kova, kun puhutaan tuplapainosta!Wonderi kirjoitti:Siis rekisteriotteessa tyhjän auton omamassa on noin 15 tonnia, siihen arvioin mukana olleen elävän ja kuolleen kuorman painon. Suurin sallittu kokonaismassa taitaa tuossa kolmiakselisessa olla 26 tonnia.


-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Meidän kaksiakseliset 12-litraiset 13,5-metriset Volvot painaa tyhjänä n. 14 tonnia ettei ne paljon kevyempiä ole. Erillisjousitus etuakselilla painaa muutaman sata kiloa, ja kai nykybussi sitten vaan on kaatumisenkestämisvaatimuksineen ja törmäysturvallisuuksineen niin paljon järeämpää tekoa että se painaa.
Toistaiseksi kaikki matkustajat on saatu elävänä perille.
Toistaiseksi kaikki matkustajat on saatu elävänä perille.

- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
en tiiä miten noissa uudemmissa on tuo tavaratila tehty..äkkiä vois kuvitella että sinne uppoo rautaa jos tarttee rahtiakin kuljettaa tonnikaupalla ?
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Täyden kuorman kantavaksi ne on tehty. Tai ylikin.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Kyllä se täytyy todeta että kyllä automaatti vain pesee manuaalin aika kirkkaasti 0-80km.
Volvo B10M Carrus Star 302 -96 ZF-automaatilla, 2-akselinen n. 12m pitkä. 24.2sek 0-80km/h
Scania K113 Carrus Star 602 -95 12m teliauto sähkökepillä 28 sek.
Scania L124 400hv lastutettu 500hv 3- akselinen vesipäinen rekkaveturi, joskus kiihtyvyys kiinnitti huomion ja sitä kellotettiin. 11,4 sek 0-90km/h kun pökkäs rajoittimeen. Manuaali laatikolla, 2 kertaa piti liikkeelle lähdön jälkeen vaihtaa vaihdetta ennen rajoitinta. Ei uskaltanu kaveri lähteä 1.6 Avensiksella viivalle, kun oli ollut hytissä ajan kellottamassa.
Volvo B10M Carrus Star 302 -96 ZF-automaatilla, 2-akselinen n. 12m pitkä. 24.2sek 0-80km/h
Scania K113 Carrus Star 602 -95 12m teliauto sähkökepillä 28 sek.
Scania L124 400hv lastutettu 500hv 3- akselinen vesipäinen rekkaveturi, joskus kiihtyvyys kiinnitti huomion ja sitä kellotettiin. 11,4 sek 0-90km/h kun pökkäs rajoittimeen. Manuaali laatikolla, 2 kertaa piti liikkeelle lähdön jälkeen vaihtaa vaihdetta ennen rajoitinta. Ei uskaltanu kaveri lähteä 1.6 Avensiksella viivalle, kun oli ollut hytissä ajan kellottamassa.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
kuvan perusteella reddewilin auto painaa n.11 tonnia +-500kg eikä 7tn. eroa on siis 2500-4000kg teliautoon riippuen kummankin varusteista. silti ero vastaa täyttä kuormaa yläasteikäisiä ja tuntuu varmasti. 3:s akseli tuo lisäpainoa 1000-1500kg loppu on pidempää koria ja lisättyjä varusteita.
kieltämättä vois käydä itekki testaamassa muttaku kaania metrin hangen alla ilman leimaa suvilaatudieselit tankissa. hulluahan se on autoaan repiä, mutta.. ahtopainemittarin mukaan oikeastaan vasta 2;lla isoimmalla vaihteella ehtii käydä täydet ahtopaineet jos tasamaalla lähtee. toivakan mäessä tulee kokeiltua: mäen alla 90 tauluun kiristää kaasulla sitä mukaa kun mäki jyrkkenee. ennen piti just tasan, nyt laskee 2-3km. vertailuna mainittakoon että uudempi 124;nen (joko 380hp tai 420hp koneella, eipä tullut katsottua kummalla olin) nousi tyhjänä samaisen mäen vauhdin laskematta-kiihtymättä, siitä pudotin pykälän 6:lle että sain moottoriin samat kierrokset.
riittää meille.
kieltämättä vois käydä itekki testaamassa muttaku kaania metrin hangen alla ilman leimaa suvilaatudieselit tankissa. hulluahan se on autoaan repiä, mutta.. ahtopainemittarin mukaan oikeastaan vasta 2;lla isoimmalla vaihteella ehtii käydä täydet ahtopaineet jos tasamaalla lähtee. toivakan mäessä tulee kokeiltua: mäen alla 90 tauluun kiristää kaasulla sitä mukaa kun mäki jyrkkenee. ennen piti just tasan, nyt laskee 2-3km. vertailuna mainittakoon että uudempi 124;nen (joko 380hp tai 420hp koneella, eipä tullut katsottua kummalla olin) nousi tyhjänä samaisen mäen vauhdin laskematta-kiihtymättä, siitä pudotin pykälän 6:lle että sain moottoriin samat kierrokset.
riittää meille.
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Vaihdekäsikin tekee ison eron kiihtyvyyteen. Useampivaihteisilla pitää tietää mitkä vaihteet hypitään yli, varsinkin kun ne useampivaihteiset vaihteistot on usein samoja kuin rekkamiehillä ja siksi järeämpiä ja samalla hitaampia toimimaan. Tuo viime vuoden mallin 12-vaihteinen Volvo käyttää 0-80 kiihdytyksessä tyhjänä vaihteita 5-7-9-11, isommalla kuormalla tai ylämäkeen vähän useampaa.
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Ei ole tullut kellotettua, mutta samaisella yksilöllä ajettuna persdynoni väittää, että vaihteiston power-moodissa kulku vain huononee. Tämä siksi, että power-asetuksella laatikko kelaa kiihdytyksessä useamman vaihteen läpi ennen tavoitenopeutta, eikä tästä ole vääntävän moottorin kyseessä ollessa mitään vastaavaa hyötyä...Wonderi kirjoitti:Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia. 0-80km/h käsiajanotolla 25 sekuntia vaihteisto economy-asennossa, powernapista saisi lisää kulkua, kulutusta ja nykivämpiä vaihtoja.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Kuorma-auto volvoissa ainakin i-shift laatikossa tuo power asento on ihan turha ellei mennä 40-60tn kokonaispainoilla ja mäkisessä maastossa.. siihen asti pelaa paremmin ku ei käytä poweria vaan ajaa alarekisterin väännöllä.b12m kirjoitti:Ei ole tullut kellotettua, mutta samaisella yksilöllä ajettuna persdynoni väittää, että vaihteiston power-moodissa kulku vain huononee. Tämä siksi, että power-asetuksella laatikko kelaa kiihdytyksessä useamman vaihteen läpi ennen tavoitenopeutta, eikä tästä ole vääntävän moottorin kyseessä ollessa mitään vastaavaa hyötyä...Wonderi kirjoitti:Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia. 0-80km/h käsiajanotolla 25 sekuntia vaihteisto economy-asennossa, powernapista saisi lisää kulkua, kulutusta ja nykivämpiä vaihtoja.
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Vanhimmissa I-Shift -busseissa (Euro 3) tuosta power -moodista on jotain havaittavaa hyötyäkin. Näissä ensimmäisissä I-Shiftin kaupallisissa bussisovelluksissa kun tuppaa olemaan tarpeettoman innokkaasti pykälien yli loikkiva vaihteistosofta suhteutettuna moottorin alakierrosvääntöön. Onneksi uudemmissa kehitysversioissa vaihteiston toiminta on huomattavasti kehittyneempää, eikä juurikaan enää ole tarpeen manuaalisesti puuttua laatikon aivojen valintoihin.wiima63 kirjoitti:Kuorma-auto volvoissa ainakin i-shift laatikossa tuo power asento on ihan turha ellei mennä 40-60tn kokonaispainoilla ja mäkisessä maastossa.. siihen asti pelaa paremmin ku ei käytä poweria vaan ajaa alarekisterin väännöllä.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Tänään työhommissa tullessa oli Scanian säiliö tyhjänä 11,5 m3 ja teli ylhäällä. Tuli tämä topicci mieleen, automaatti ja 360 hv. Kännykällä mitattuna, viddu 15,6 sec, ja 84 oli mittarissa. Heti kun on LiisAri liikenteessä niin kellotetaan. Tv. Ari
#048
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Kyllä, ainakin jos ZF:stä puhutaan. Rähinä-Allison, vaikka olisi säädöissäänkin, hukkaa kaiken tehon äänen kehittämiseen, sillä on turha lähteä...VANHOOL kirjoitti:Kyllä se täytyy todeta että kyllä automaatti vain pesee manuaalin aika kirkkaasti 0-80km.

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
rähinäallisoni antaa sentään koneen laulaa, mikä sopii muuten laiskaan koslaan 

Tulevaisuus on sähköinen
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Eilen tuli laitetuksi taas talven jäljiltä kulkuri liikenteeseen ja olihan sitä kiusattava pikkasen, 49 sekunttia eli aika tuulen nopea toi mersukin on
a-p

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Vartti vai 80 ? :DDDhappa66 kirjoitti:Eilen tuli laitetuksi taas talven jäljiltä kulkuri liikenteeseen ja olihan sitä kiusattava pikkasen, 49 sekunttia eli aika tuulen nopea toi mersukin on![]()
a-p
Lisäsin maanantaina kellotetun vartin viimalla, voi tuota vauhdin huumaa

Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Tämä todistaa että automaatti vaihtaa nopeamminB9M kirjoitti:Liisari 35s talven jäljiltä. Vertyyköhän kesällä

Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Pumpulla ja ennakolla leikitty taas vähäsen. tulos 29.4 sekunttia ja 72km/h varttimaililla. vedettiin vielä varmuudenvuoks pieneen ylämäkeen ettei tuu sanomisia..
Ennakkoa kestää antaa vielä aavistuksen lisää. tuli jo pimeetä niin viimeset hieromiset jäi tekemättä. Putkea pitää vielä muokata ja ilmanputsarit päivittää nykypäivään..koittaa ottaa öljyputsareista pikku huikkia välillä kone...äänieristeetkin oli konekopasta kelvannu...
HX35 Holsetti pyöris kanssa kohta ylimääräsenä...tilaa vaan ei juuri ole...
Ennakkoa kestää antaa vielä aavistuksen lisää. tuli jo pimeetä niin viimeset hieromiset jäi tekemättä. Putkea pitää vielä muokata ja ilmanputsarit päivittää nykypäivään..koittaa ottaa öljyputsareista pikku huikkia välillä kone...äänieristeetkin oli konekopasta kelvannu...

HX35 Holsetti pyöris kanssa kohta ylimääräsenä...tilaa vaan ei juuri ole...

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Sehän ruppee kulekemaan! Vastaseen ajan itekki, niin kerää paremmin ahtojawiima63 kirjoitti:Pumpulla ja ennakolla leikitty taas vähäsen. tulos 29.4 sekunttia ja 72km/h varttimaililla. vedettiin vielä varmuudenvuoks pieneen ylämäkeen ettei tuu sanomisia..
Ennakkoa kestää antaa vielä aavistuksen lisää. tuli jo pimeetä niin viimeset hieromiset jäi tekemättä. Putkea pitää vielä muokata ja ilmanputsarit päivittää nykypäivään..koittaa ottaa öljyputsareista pikku huikkia välillä kone...äänieristeetkin oli konekopasta kelvannu...![]()
HX35 Holsetti pyöris kanssa kohta ylimääräsenä...tilaa vaan ei juuri ole...

Täytyy tehä sitten uus ryhmä bensa vehkeille ku saan Betukan liikenteeseen =) Toki sitä ei vissiin oo edes suunniteltu 80km/h vauhtiin vaan 74km/h, muistan jostain lukeneeni...
Täytys käyvä Vulvalla taas kopasee, mut nyt hinaus reissuun mennessä ja ilmaputkia ku vaihtelin nylonisiin niin kaasu ei mene pohjaan, tiedän ahtomittarista. Sen katon kuntoon ja nykäsen uuvet ajat!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.
Ohhoh, sehä alkaa kulkemaan....wiima63 kirjoitti:Pumpulla ja ennakolla leikitty taas vähäsen. tulos 29.4 sekunttia ja 72km/h varttimaililla. vedettiin vielä varmuudenvuoks pieneen ylämäkeen ettei tuu sanomisia..
Tarvii varmaan itekkin alkaa säätään ja tiputtaa extramassa pois kyydistä, Hangon reissulla viikon päästä vois koittaa että kuin lähtee ilman 1,5t menestyspainoja

Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.