Bussin käyttökulut + vinkkejä

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
VonSinner
Kippari
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Kesä 2012 01:44
Truck: JääNalle
Location: Vantaa

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja VonSinner »

Heei,

Mites tuo kannattaisi rekisteröidä?

Ajattelin tehdä vanhan autotrailen päälle saunan + paljun ja vetää sitä kulkuria. Onko laillisesti mitenkään mahdollista C-kortilla vai täytyyko alkaa yhdistelmä korttia kyselemään?
Scania 112 Delta-Superstar | PolarBear Express a.k.a Jäänalle.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos saat sen 750 kilon alla pysymään niin ei tarvita E-korttia.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja kengu »

Wonderi kirjoitti:Jos saat sen 750 kilon alla pysymään niin ei tarvita E-korttia.
Alle 750kg on teoreettisesti mahdollista (ei siis käytännössä ; ) mikäli saunan kiuas lämmittää myös paljun veden ja rakenteissa käytetään jotain eksoottisia materiaaleja, eli siis kevyitä ja kestäviä. Tai sitten joku innovatiivinen kiuasratkaisu ilman kiviä ja suunnatonta kasaa rautaa.

Alusta painaa varmaan jotain 200kg+, riippuen trailerin tukevuudesta.

Kastor Puukiuas Karhu-007 (5-7m³), kiuas 32kg, kiviä 25-30kg
Puukiuas Harvia M1 (4,5-13m³), kiuas 45kg, kiviä 30kg
Kylpytynnyrit näyttäisivät olevan 200kg alkaen.

No voidaan toki sopia, että kyllä se on mahollista jos oikein ajatuksen kanssa asiaa pohtii ja toteuttaa tasan tarkkaan tarkoituksen mukaisen ja tarkoitukseen tehdyn ratkaisun.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Jep. Ja muistetaan vielä, että ajokortti vaaditaan rekisteriotteessa olevien kokonaispainojen mukaan, ei koskaan muuten :!:

Autonkuljetuskärry on sitten muutoskatsastettava "saunavaunuksi" , johon ei saa enää ottaa kuormaa.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
VonSinner
Kippari
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Kesä 2012 01:44
Truck: JääNalle
Location: Vantaa

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja VonSinner »

kengu kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Jos saat sen 750 kilon alla pysymään niin ei tarvita E-korttia.
Alle 750kg on teoreettisesti mahdollista (ei siis käytännössä ; ) mikäli saunan kiuas lämmittää myös paljun veden ja rakenteissa käytetään jotain eksoottisia materiaaleja, eli siis kevyitä ja kestäviä. Tai sitten joku innovatiivinen kiuasratkaisu ilman kiviä ja suunnatonta kasaa rautaa.

Alusta painaa varmaan jotain 200kg+, riippuen trailerin tukevuudesta.

Kastor Puukiuas Karhu-007 (5-7m³), kiuas 32kg, kiviä 25-30kg
Puukiuas Harvia M1 (4,5-13m³), kiuas 45kg, kiviä 30kg
Kylpytynnyrit näyttäisivät olevan 200kg alkaen.

No voidaan toki sopia, että kyllä se on mahollista jos oikein ajatuksen kanssa asiaa pohtii ja toteuttaa tasan tarkkaan tarkoituksen mukaisen ja tarkoitukseen tehdyn ratkaisun.
Eli periaatteessa ilman paljua tuo olisi mahdollinen yhdistelmä.
Kaveri teki laskelmia ja sai 985kg mutta toisaalta voihan sitä tehdä pienemmän saunan pienemmälle kärrylle.
Ideoita?

Saako oma-valmiste kärryjä vielä rekisteröityä?
Jos se onnistuu niin silloin mahdollisesti saisi myös paljun tehtyä tuohon yhdistelmään.

Irroitettava katos jne niin saa painon pysymään kurissa kun katoksen voi kuljettaa vaikka kulkurissa :)
Scania 112 Delta-Superstar | PolarBear Express a.k.a Jäänalle.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja kengu »

VonSinner kirjoitti:Eli periaatteessa ilman paljua tuo olisi mahdollinen yhdistelmä.
Kaveri teki laskelmia ja sai 985kg mutta toisaalta voihan sitä tehdä pienemmän saunan pienemmälle kärrylle.
Ideoita?
Jos alusta ei ole järeä autotraileri vaan jotain paremmin tarkoitukseen sopivaa eli siis painaa suunnilleen 200kg niin saunan tekeminen tuohon alle 750kg ei ole mikään mahdoton temppu. Sopivasti pelisilmää ja materiaalivalintoja niin hyvä tulee. Kovin paksusta hirrestä ei kannata seiniä tehdä.
Avatar
VonSinner
Kippari
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Kesä 2012 01:44
Truck: JääNalle
Location: Vantaa

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja VonSinner »

Hieman ajokortti asiaa tähän väliin, soitin autokouluun ja kysyin noista kortti-asioista.

Eli linja-autoa saa ajaa C-kortilla jos kyydissä ei ole ketään. Se on selvää mutta heidän mielestään jos laitan bussiin perään kärryn jonka paino ylittää sen 750kg mutta ei ylitä vetoauton painoa niin se vaatisi C1E kortin eikä CE korttia. Siis mitä hittoa, eikös tuo nimen omaan vaadi CE:n??

Mikäli linja-autossa on muita henkilöitä kuskin lisäksi, esim 1 + 5 ja 2500kg kärry se taasen vaatisi D1E:n.

Ymmärsinkö mä oikein vai ymmärtikö se autokoulun opettaja mun selitykset tuosta autosta.

Kerroin sille että ostin linja-auton josta poistan penkit niin että sinne jää 1+8 paikkaa ja taakse teen "sosiaalitilat" ja että aikomukseni on vetää perässä sellaista vaunua joka painaa noin 2500-3000kg.
Itse googlettelin niin niin kokonaismassan pitää jäädä alle 12tonnin, eli 11990kg on hyväksyttävää :lol:
Tuosta ei kumminkaan autokoulussa puhuttu mitään ja se kumminkin oli tietoinen että kyseessä on täysimittainen bussi eikä mikään pikkubussiksi rakennettu transitti/transportteri.

Eli jos asia on oikeasti noin niin mä ilmottaudun C1E-kurssille koska se ei kumminkaan montaa satasta maksa :roll:

Edit: eiku se menee väkisinkin yli mikäli muistin kokonaismassan oikein, eli DE (tai Ce) korttia hommaamaan :?
Jos joku muistaa paljonko Scania 112 Delta-Superstarin kokonaismassa on niin sillähän se selviää.

Toisaalta onhan noita aikuiskoulutus keskuksia joiden kautta noita ajokortteja saa mutta järjestääkö kukaan DE/CE kursseja pk-seudulla ja mitä sellaiset maksaa? Autokoulu laskuttaa melkein 4000€ :?

Eli ehkä pakko alkaa kikkailemaan tuon alle 750kg:n vaunun kanssa, siinäpä sitten haastetta kerrakseen :roll:
Scania 112 Delta-Superstar | PolarBear Express a.k.a Jäänalle.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Onko tullu muutos tuohon korttiasiaan.Ei C-kortilla saa ajaa tyhjääkään linja autoa.Sen siirtämiseenkin tarvitaan D-kortti.Tämä muutos tuli jo pari vuotta sitten voimaan.
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja joope »

Nii linja-autoa (M2/M3) ei saa siirtää C-kortilla, mutta jos auto rekisteröity M1 luokkaan niin saa siirtää ja kuljettaa max 1+8 henkilöä. Mutta silloin se ei ole enää linja-auto vaan henkilö auto!
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Avatar
VonSinner
Kippari
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Kesä 2012 01:44
Truck: JääNalle
Location: Vantaa

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja VonSinner »

joope kirjoitti:Nii linja-autoa (M2/M3) ei saa siirtää C-kortilla, mutta jos auto rekisteröity M1 luokkaan niin saa siirtää ja kuljettaa max 1+8 henkilöä. Mutta silloin se ei ole enää linja-auto vaan henkilö auto!
Okei, eli rekisteröin tuon M1:seksi. Tuskinpa sitä kuorma-autoksi on mahdollista rekata :roll:
vielä kun joku löytäisi tuon kokonaismassan jostain, ei kehtais soittaa ja kysyy sitä :oops:
Scania 112 Delta-Superstar | PolarBear Express a.k.a Jäänalle.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja kengu »

VonSinner kirjoitti:soitin autokouluun ja kysyin noista kortti-asioista.
Ilmeisesti et soittanut Antin Autokouluun. Soita sinne seuraavaksi. Tulee todennäköisesti nykylain mukainen vastaus eli jyrkähkö ei mm. tuohon seuraavaan asiaan.
VonSinner kirjoitti:Eli linja-autoa saa ajaa C-kortilla jos kyydissä ei ole ketään. Se on selvää mutta heidän mielestään jos laitan bussiin perään kärryn jonka paino ylittää sen 750kg mutta ei ylitä vetoauton painoa niin se vaatisi C1E kortin eikä CE korttia. Siis mitä hittoa, eikös tuo nimen omaan vaadi CE:n??
Oletetaan nyt, että siinä sinun bussissa on rekisteröity penkkejä 1+8 eli se on sitten 14 tonnia painava M1 henkilöauto tai ..öö.. N3-kuorma-auto

Tuon pelkän "bussin" ajamiseen tarvitaan C-kortti eli siis kortti joka oikeuttaa kuljettamaan yli 3500kg kokonaismassaista ajoneuvoa. Mikäli tuo "bussisi" olisi kokonaismassa olisi 3500-7500 välillä riittäisi C1.

Näin ollen mikäli laitat tuon "bussin" perään peräkärryn tarvitaan E mikäli perävaunun kokonaismassa on yli 750kg. Jos vetoauto on C1-kortilla ajettava niin C1E ja mikäli C-kortilla niin CE. Normikokoinen linja-auto on poikkeuksetta yli tuon 7,5t eli sellaiset matkailuautot vaativat C-kortin.
VonSinner kirjoitti: Mikäli linja-autossa on muita henkilöitä kuskin lisäksi, esim 1 + 5 ja 2500kg kärry se taasen vaatisi D1E:n.
Mikäli vetoauto on rekisteröity 1+9-16 tulee D1E:ssä vastaan yhdistelmän kokonaismassan 12 tonnin raja. Ilman kärryä D1:llä saa kyllä kuljettaa yli 12 tonnista korkeintaan kuudelletoista matkustajalle rekisteröityä ajoneuvoa ja 750kg kärryä.
VonSinner kirjoitti: Eli jos asia on oikeasti noin niin mä ilmottaudun C1E-kurssille koska se ei kumminkaan montaa satasta maksa :roll:

Edit: eiku se menee väkisinkin yli mikäli muistin kokonaismassan oikein, eli DE (tai Ce) korttia hommaamaan :?
Jos joku muistaa paljonko Scania 112 Delta-Superstarin kokonaismassa on niin sillähän se selviää.

Toisaalta onhan noita aikuiskoulutus keskuksia joiden kautta noita ajokortteja saa mutta järjestääkö kukaan DE/CE kursseja pk-seudulla ja mitä sellaiset maksaa? Autokoulu laskuttaa melkein 4000€ :?

Eli ehkä pakko alkaa kikkailemaan tuon alle 750kg:n vaunun kanssa, siinäpä sitten haastetta kerrakseen :roll:
750kg kärry on helpoin. C1 ei riitä millään. D1E ei tuo helpotusta sekään, koska tuo yhdistelmän kokonaismassa menee kuitenkin yli. Ja eikö tuo autokoulun hinta ole ihan "normaali". Nykyään vielä kun yrittää noita ammattikortteja ajaa niin tulee hyvin helposti tuo ammattipätevyysvaatimus.

http://ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinn ... fault.aspx
http://www.autotieto.net/yleistaidot/op ... _mitat.htm (hieman lakitekstiä helpommin luettava)
http://tts.fi
http://sataedu.fi
http://jakk.fi
http://www.hel.fi/hki/heltech/fi/Aikuis ... iikenneala (D)

..melko kaukana käyttökuluista, mutta vinkkejä sentään.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Victorjussi kirjoitti:Autonkuljetuskärry on sitten muutoskatsastettava "saunavaunuksi" , johon ei saa enää ottaa kuormaa.
Niin paitsi jos tavarankuljetuskärryllä kuljettaa "kuormana" irtonaista mutta paikalleen sidottua saunaa niin ei tarvitse muutoskatsastaa.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Kokonaispainon pienentäminen alle 750 kg vaatii tuon katsastuksen, kun oli puhe "isosta" kärrystä.

Saunan kuljettaminen trailerilla onkin ihan ok, mutta korttiongelma on edelleen in. :)
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja neppi »

Sängyt pihalle ja laudetta tilalle! Takuu-kosteusvauriolattian ku vielä purkaa pois ja tekee terassilaudasta uuden ni ai että riittää ilma saunassa!

http://www.nettikaravaani.com/sprite/alpine/1360089

N
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja neppi »

Olihan siellä näköjään joku valmiski.

http://www.nettikaravaani.com/caravelair/luxe/1361328

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Superi on varmaan läskimpi ku tuo mun 50 delta star 15500kg... Vaikka onki himmeli?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin