Iltaa

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Rane-74
Renkaiden potkija

Iltaa

Viesti Kirjoittaja Rane-74 »

Eli iltaa taloon tänään kirjauduin vani kerhon kaverini Dieselin yllytyksestä tänne kun etin itselle edullista laitette noin 2500e pelii ite asun hauholla .aikoinaantutustuin yhteen hulluun joka tarvi apua varmaan yli 10v sit hämeenlinnassa oli elomessut ja olivat sielä ja autolintaautoasemannurkalla ja konepeitto pystyss ja menin kysyy terviiko apuu oli pääsulake mennyt ja sanoin et tiiän mistä saa ja käytin kaverin autosähköliikkeessä ja sai mitätarvi ja parivarallekkin:) sit esitteli auton se taiss olla scanian110 tai 111 koneella oleva peli jos en väärin muista ja hän kerto tästä kulkureista jos hän lukee tätä muistat mut helpoiten olin isokokonen nuorikaveri... Mut nyt juu etin jos sopivaa löytyiss itelle japyydän jo ny anteeksi mulla on paha lukihäiriö ja olin onnettomuudessa 2 v sit eli voi olla pitkät piuhat ym ja unohtaa kaikkee mut en tahallaan.t. Rane peltomäki hauho
j0ri
Rattiamiraali
Truck: K112-Lahti 450 Eagle

Re: Iltaa

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Siitä se lähtee kun saat auton hankittua ja pääset tositoimiin hyvän harrastuksen parissa! Joten ei muuta kuin tervetuloa foorumille! :D
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
vanha vanaja
Rattiamiraali
Truck: Scania K112

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

Rane nyt sää oot oikees porukas.Ei kun tervetuloa vaan porukkaan
Jaahas ja taas on kädet mustana
Bussiton
Vapaaherra
Member id: 015

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa :D Kyllä se autokin löytyy jossain vaiheessa :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
vanha vanaja
Rattiamiraali

Ranen tuntien saattaa yllättävän nopeestikkin löytyä :D
Matkamese
Ajoneuvos
Truck: Haaveissa taas
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tervetuloa foorumille minunkin puolesta.

Auton etsinnässä olen kyllä tullut omalta osalta siihen tulokseen ettei alle 10000€ saa sellaista mikä olisi minulle nyt paras ratkaisu, pelkkää bussi aihiota ei kannata ostaa koska se maksaa noin 5000 vähintään ja rakentelu toisen viistonnisen, siis arviolta sen mukaan mitä siihen tarvitsisi vähintään rakentaa.

Itsellä pakko lykätä hankintaa tuonnemmaksi, mutta aina silti haave elää :wink:

ps. 2500€:lla jos saat toimivan kulkurin joka sulle on tarkoituksen mukainen niin onnittelut :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Merkitsevää ei ole aihion hinta vaan lopputuloksen hinta. Itse olen suunnitellut n. 20te aihiota ja että jos saisi edes samaa tasoa mitä nykyinen niin tarvis rakentelurahaa n. 25te aihion päälle eli vähän alle viidenkympin sijoituksella ja itse tekemällä saisi hyvän kulkurin. Mitä opimme, halvalla tätä hommaa ei kunnolla tehdä ja omalla kohdallani Volvoon kelataan kilsoja vielä pitkään.
Tulevaisuus on sähköinen
Matkamese
Ajoneuvos
Truck: Haaveissa taas
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Aihion hinta tietysti suhteutettuna lopputulokseen eli tuskin kukaan 5000€ aihioon laittaa 25000€ rakenteluun, tai jokainenhan tekee itselleen sellaisen kuin tuntee tarvitsevansa. Omalla kohdallani tuollainen viiden tonnin alusta ja saman verran rakenteluun riittäsi nykytarpeisiin. Ei siis mitää erikoisuuksia vaan perustason reissuvehje perusvarustuksella. Ei kaasuja eikä ilmalämpöpumppuja jne.
Kesämatkailuun ei tarvi isoja lämpöeristeitäkään. On sentään reissattu 608 ja 508 Mersuilla eikä ne ole mitään luksusta olleet. Paitsi tunnelma ihan huipussa :wink:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Miksi pitää suhteuttaa aihion ja rakentelun hintaa. Voidaan lähteä liikkeelle vaikka minkälaisista lähtökohdista ja voidaan käyttää aikaa ja rahaa niin paljon kuin huvittaa. Ei kai kellekkään kuulu mihin omat rahansa laittaa ja aikansa käyttää. Ei oo meilläkään kaukana tuo 25te mitä on mennyt 2 tonnin :) katsastamattoman ja hylätyn aihion päälle. Lopputuloksena huippuhyvä kulkuri joka on täyttänyt kaikki tekemisen, suunnittelun ja reissaamisen tarpeet. Aikaa on kulunut tietysti 9 vuotta, jotkut tekee isolla rahalla kerralla ja toiset vähällä vähitellen.
Tulevaisuus on sähköinen
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Olen Lahti32:n kanssa samaa mieltä, mieluummin sellanen aihio että riittää rahaa rakenteluun, tai ainakin itse olen sillä kannalla. Eikä niin että aihioon viimeset ropot, ja sitten sisälle ei tulekkaan kuin patjat. Tai no jokainen tyylillään, aikaa tuntuu menevän kuitenkin sen rahankin lisäksi. Nuo kalliimmatkin aihiot on harvoin semmosia etteikö metallimiehen hommiin joudu jostain kohtaa.
Mutta ei muuta Rane kuin onnea aihion etsintään, kyllä tuohon hintaan paikkureita pitäs löytyy!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No - Minulla oli tuossa pari suvea sitten x-määrä rahaa varattuna linja-auton ostamiseen. Jonkin verran sain pyyntihinnasta tingattua. Sen yli jääneen rahan laitoin muutamaan matkailuvarusteeseen, halpis-invertteri, vaatteidensäilytyskorikko, öljypurkki.... Näillä mentiin ensimmäinen kuukausi.

Tämän jälkeen rahanmenolla ei ole ollut loppua. Jotenkin tuohon autonraatoon tuntuu tuota rahaa uppoavan. Jossain vaiheessa olin sitä mieltä, etten aio sijoittaa auton rakentamiseen enempää kuin aihion hinnan. Tämä kustannusraja on ylittynyt.... Ei harrastukselle kannata laskea hintaa.

Mikäli budjetti on niukka suosittelisin leimassa ja linjalla olevan auton ostamista. Pääsee ainakin kokeilemaan reissaamista. Helpolla leimaan projekteissa saattaa mennä muutama hetki ja lantti ennen kuin auringon laskun jahtaaminen alkaa....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
KajNyy1
Vapaaherra
Truck: B10M, Ajokki 7000
Member id: 061
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kerrompa mitä pitkäaikainen auton pito on tullut makamaan. Ostin auton Volvo B10M vm 1980 Ajokki 7000 kopalla vuonna 1999 suoraan liikennöitsijältä hintaan n. 12000€ tämä oli markka-aikaa. Tuossa vaiheessa en ymmärtänyt pätkääkään näitten vehkeiden päälle, joten annoin runkotyöt ja vaativammat suoritukset Suomen Bussihuolto Oy:lle suoritettavaksi. Itse tein sisustustyöt jolle en laskenut mukaan oman työn osuutta. Kun auto oli valmis ja katsastettu oli siihen mennyt 55000€.

auto valmiina vuonna 2000 55000€
auton huollot ja varustelu 50000€ vuodet 2001-2011, sis. korjauskulut
polttoainekulut 2001-2011 32000€ ajettu 138000km, keskikulutus 24 l/100km

Jos näitä harrastuskuluja vertaa vastaavan kokoiseen uutena ostetun matkailuautoon tai linja-autoon niin vähällä päästään. Yllä olevassa ei ole mukana käyttövoimaveroja, vakuutuksia eikä poistoja.

Se joka pystyy tekemään enemmän itse ja hallitsee kylähullut hankintakanavat pääsee paljon halvemmalla
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
motoku
Ajoneuvos
Truck: scania k114 carrus

Viesti Kirjoittaja motoku »

meiltä puuttuu kaikki hienoudet, peruskamat jääkaappi, portapotta, kaasuhella, primus, halpa kanttiaaltoinvertteri nyt löytyy. Ollaan vähän alle kympin tasolla. Auto ja kamat yhteensä. Jätelaatikosta harvemmin löytyy mitään esittelemisen arvoista, mutta eipähän ole kateellisia ja meille välttä.ä näinkin..
Wonderi
Ajoneuvos

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Vaikka kuinka itselle autoa hankkii ja rakentaa niin kannattaa silti miettiä että joskus se pitää myydäkin. Olkoon sitten vaikka uuden kulkurin tieltä, ajokortin loppumisen takia tai rahojen loputtua. Jos tuli tehtyä kummallisen merkkiseen tai "liian vanhaan" aihioon 70000e sisustus ja 40000e tekniikankunnostus niin voi olla sille ostajat vähissä. Tai jos kokonaisuudesta muuten tekee liian kummallisen. Siinä menee projektibudjetti kokonaisuudessaan ihan persiilleen jos autoa ei saa enää myytyä. Varma konsti hävittää auton jälleenmyyntiarvo on toki pieni vesivuoto ja sen aiheuttama homekin.
vanha vanaja
Rattiamiraali

no joo.kyllähän noita halvallakin rakentelee.Itselle laittelin ton makuuosaston uusiksi ja kolikoilla mentiin :D
ei ole mitään kanttiinventtereitä ja muita hienouksia.reissua kuitenkin tehty useampi tuhat kilometriä.
mutta on se vaan niinkin että jokainen tekee juuri sellasen kun pystyy/haluaa ja juuri sellasella rahalla mitä käytettävissä on.
kävin juuri viime viikolla katsomassa saman mallista kaanjaa kun itsellä on.auto maksanut 1000€ ja sisustaan mennyt alle 1000€.
auto kaipaa pikkasen pintaan ehostusta mutta mielestäni se on tehty toimivaksi reissu käyttöön pikku rahalla.
tohon omaan laitetaan talven aikana pikkusen uutta pintapelliä ja siitä se sitten taas lähtee :D
olin sitä jo myymässäkin mutta kattelin uutta tilalle.on se vaan kumma kun on kesä niin hinnat on ihan pilvissä.eli kanjan hinnalla olis saanu jonkun katsastamattoman homeisen raadon
Rane-74
Renkaiden potkija

Viesti Kirjoittaja Rane-74 »

Niin tere taas tuli hätäpäissäni ontettuu salosta 508 mese mikä oli netti karavaanissa myynnissä se ol kesä kuussa leimattu sit se oli pienen lomareissun ajanu ja huomass et katto luukku oli vuotanut ja heepo purki koko sisustan pelleille poistaen 2/3 osaa uretaanista no mä ostin kun sain halvalla tinkien eka se pyysi kotain 2200 sit alleni pikku hiljaa ja viikonlopun tarjous ilman invertterii oliss 1700 vai 1800 en nyt muista sit maanantaina soitin et tuun hakee viimmmenen päivä tarjoten 1500e kaikkiromut mukana ja sanoin et mulle riittll jos se lähtee tuvasta tulille ja liikkuu omin voimin oli jäpä ihmeissääm soitti viikolla et ookko viell tuloss sanoin tietty no mä hain sen kamun kanssa se heitti mut saloon se salon heppu tuli abc lle alko esittelee sanoin etkömuista mitä sanoin et jos käy ja liikkuu otan eli paprut kehiinn oli kaverilla ilmeet kun könyson autoon ja kamu nosti pyörätuolin peräss autoon ja lähin kaveri jäi kattoon rahat kädessa kun oli kiire takasi hämeenlinnaan kun olin ilta lomilla ja soitin et myöhästyn no olin kanta-hämeen keskuss sairaalassa 00:15 ja eka ne puhallutti ennenkun anto iltalääkkeet no tuoss sairaalan parkkiksella ja tänään sain vuokrattuu 72 neliöö lämmintä tilaa mum pikkuselle The Keijo mo bilille.öitä menee silmät kiinni hei jahyi :D
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No sehän meni ku elokuvissa sitten, onnee uuden pelin hankinnasta! Jokos tuut viikonlopuksi Tuuriin sillä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin