
Talven ajan kosteuden poisto.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 206
- Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
- Truck: Scania vabis -68
- Location: Eurajoki
- Member id: 154
Talven ajan kosteuden poisto.
Tossa noita kosteudenpoistoon tarkotettuja rakeita ja pönttöjä ihmetellessä tuli mieleen ilmalämpöpumpun kuivaustoiminto (dry), voiskos tota käyttää koko talven? En ole koittanut kuinka käytännössä toimii, pakkasillahan ei tietysti kuivausta kylmillään olevassa bussissa taideta tarvitakkaan. Sähköt on vedetty autoon koko talveksi, ihan vaan elektronisen hiirenkarkottimen takia 

-Möhkö-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
pari sangollista merisuolaa tai kissanhiekkaa. Vaihto helmikuussa, pysyy kuivana jos vaan katto on tiivis eikä lumen alta vuoda sisään. Pitäs kokeille tuota dry toimintoa auttaako mitään, ehkä ei auta koska toiminto perustuu kylmään kondensoivaan sisäyksikköön, ei taida kondensoida yhtään kovin kylmässä ilmassa.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 206
- Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
- Truck: Scania vabis -68
- Location: Eurajoki
- Member id: 154
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Joo, pitää koittaa toimiiko, sittenhän tuo selviää. Imeekö 2x10kg merisuolaa niin paljon kosteutta että riittää pitämään kuivana? Entäs tuuletusaukot, onko syytä jättää auki vai kiinni? Jos jättää auki niin tuleeko ulkoilmasta kosteutta sisälle? Nyt on edessä konekoppa pois ja takaa viiminen kattoikkuna auki, eli ilma kiertää. Kattoikkunan yli on vedetty 2x3m pressu jonka reunat on "auki" niin ei sadevesi pääse tupaan asti.
-Möhkö-
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
pumpun kuivaus toiminto toimii sillee et pumppu vuorotellen lämmittää ja jäähdyttää. lämpimän ilman kosteus tiivistyy jäähdytystoiminnolla sisäyksikön kylmiin alumiinirimoihin ja taas lämmitystiminnon aikana rimoihin jäätynyt vesi sulaa ja valuu poistoputkea pitkin pihalle. olikohan sekavasti selostettu
mulla oli hiiret käyny viime talvena vierailulla bussissa. ajattelin vaan että jos jätät kone kopan auki... taitavat kyllä löytää aina jonkun sisäänpääsyn

mulla oli hiiret käyny viime talvena vierailulla bussissa. ajattelin vaan että jos jätät kone kopan auki... taitavat kyllä löytää aina jonkun sisäänpääsyn

Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
-
- Rattimajuri
- Viestit: 206
- Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
- Truck: Scania vabis -68
- Location: Eurajoki
- Member id: 154
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Nonni, testattu. Ei toimi, pumppa haluis 15astetta lämpöä ennenku suostuu kuivattelemaan. Olkoot, mennään suolasaaveilla tai jollakin vastaavalla.
-Möhkö-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Kaikki ylinmääräinen kangastavara kannattaa viedä pois autosta. Samoin ruokatarvikkeet.
Kuivaamiseen on parhaaksi osoittautunut kalsiumkloridi ( tiesuola ). Imee moninkertaisesti kosteutta verrattuna merisuolaan. Minulla on merikontissa kahdessa muovivadissa tiesuolaa. Kontissa olevat teatterilavasteet ja vaatteet pysyvät kuivina. Toisaalta kontti on tiiviimpi kuin linja-auto.
Rölli-autossani pidän ilmalämpöpumppua päällä. Se vie minkä vie, mutta vähemmän se maksaa vuositasolla kuin kosteusvaurioisten pintojen uusiminen. Kovalla pakkasella kosteudesta ei ole huolta, silloin sammutan pumpun.
Tiesuolaa olen käyttänyt asuntovaunuissa - eniten tuota kosteutta tuntuu tiivistyvän keväällä. Pakkasyön jälkeen, kun aurinko lämmittää kylmän vaunun niin kondensoitumista tapahtuu.
Noissa vaunu/veneliikkeiden kosteudenpoistajissa on kissanhiekalla kilohinta kohdallaan....
Kuivaamiseen on parhaaksi osoittautunut kalsiumkloridi ( tiesuola ). Imee moninkertaisesti kosteutta verrattuna merisuolaan. Minulla on merikontissa kahdessa muovivadissa tiesuolaa. Kontissa olevat teatterilavasteet ja vaatteet pysyvät kuivina. Toisaalta kontti on tiiviimpi kuin linja-auto.
Rölli-autossani pidän ilmalämpöpumppua päällä. Se vie minkä vie, mutta vähemmän se maksaa vuositasolla kuin kosteusvaurioisten pintojen uusiminen. Kovalla pakkasella kosteudesta ei ole huolta, silloin sammutan pumpun.
Tiesuolaa olen käyttänyt asuntovaunuissa - eniten tuota kosteutta tuntuu tiivistyvän keväällä. Pakkasyön jälkeen, kun aurinko lämmittää kylmän vaunun niin kondensoitumista tapahtuu.
Noissa vaunu/veneliikkeiden kosteudenpoistajissa on kissanhiekalla kilohinta kohdallaan....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 206
- Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
- Truck: Scania vabis -68
- Location: Eurajoki
- Member id: 154
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Kangastavara, patjat ja ruokatarvikkeet vietiin ensimmäisenä pois. Mistä tuota "tiesuolaa" saa ostaa?
-Möhkö-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Rautakaupasta ostin 50kg:n säkin pari kymppiä.
On muuten pahaksi iholle - kunnon käsineet käteen kun annostelee. Muuten tuo on melko harmitonta ainetta - kesän tullen tuon voi nakata hiekkatielle. Sitoo kosteutta estäen pölyämisen.
On muuten pahaksi iholle - kunnon käsineet käteen kun annostelee. Muuten tuo on melko harmitonta ainetta - kesän tullen tuon voi nakata hiekkatielle. Sitoo kosteutta estäen pölyämisen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 46
- Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
- Truck: Volvo B9M
- Location: Mustasaari
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Itse ostin tuolta Saksanmaalta Trotec merkkisen adsorptiokuivaimen 150€. Hävyttömän hyvä laite tuon hintaiseksi vempeleeksi. Toimii 1-40c välillä ja virtaakaan ei vedä ihan tolkuttomia muuta kuin eka kertaa käynnistäessä. Pidin siinä energiamittaria ja aika tasasesti 300-500w välillä meni. Reippaan litran ottaa ilmasta reilussa vrk. Ilma ei tunnu läheskään niin kylmältä mitä mittari näyttää että tää saattaa olla kova sana matkassa aikasin keväällä ja syksyisin.
Kulkuriauto on siististi COOL
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 46
- Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
- Truck: Volvo B9M
- Location: Mustasaari
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Niin jaa linkki unohtui jos löytyy kiinnostuneita.
http://labs.trotec24.com/fi-fi/koneet/i ... tk-s-sarja
http://labs.trotec24.com/fi-fi/koneet/i ... tk-s-sarja
Kulkuriauto on siististi COOL
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Tuo vaikuttaa toimivalta koneelta.
Meillä on kotona kylpyhuoneessa ilmankuivain. Kompuramalli - kyllä se saa säiliönsä vuorokaudessa täyteen. Suihkukaapin ja muurin välissä on varttimotin klapipino kuivumassa. Hyvä laite puiden pintakosteuden poistoon. Samalla kone tuottaa hieman lämpöä. Kylppärissä ei tuon lisäksi muuta lämmitintä tarvitsekkaan.
Meillä on kotona kylpyhuoneessa ilmankuivain. Kompuramalli - kyllä se saa säiliönsä vuorokaudessa täyteen. Suihkukaapin ja muurin välissä on varttimotin klapipino kuivumassa. Hyvä laite puiden pintakosteuden poistoon. Samalla kone tuottaa hieman lämpöä. Kylppärissä ei tuon lisäksi muuta lämmitintä tarvitsekkaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 46
- Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
- Truck: Volvo B9M
- Location: Mustasaari
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
No minäkin ostin sen ensin kylppäriä ja apukeittiötä varten kun 4 mukulaa kylpee niin kosteusrasitus on melkoinen. Takkaa nyt kumminkin ahkerasti lämmitelly ja se kuivaa aika hyvin. Maltoin sen sitte viedä autoon. Tuohan muuten varmasti toimii halkojen kanssa. Kyllä on itsekkin kaikki puut tuonu pannarin kautta kun kesä oli mitä oli. Kyllä se vaan melkosesti lämpöäkin pukkaa kun 8-10c oli nytkin perästä eteen kun kävin ihmettelemässä.
Kulkuriauto on siististi COOL
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Litra/vrk, niin turha sinne koppiin on viedä mitään suolasäkkejä jos oikeasti kuivana halutaan pitää!Mikkisa kirjoitti:Itse ostin tuolta Saksanmaalta Trotec merkkisen adsorptiokuivaimen 150€. Hävyttömän hyvä laite tuon hintaiseksi vempeleeksi. Toimii 1-40c välillä ja virtaakaan ei vedä ihan tolkuttomia muuta kuin eka kertaa käynnistäessä. Pidin siinä energiamittaria ja aika tasasesti 300-500w välillä meni. Reippaan litran ottaa ilmasta reilussa vrk. Ilma ei tunnu läheskään niin kylmältä mitä mittari näyttää että tää saattaa olla kova sana matkassa aikasin keväällä ja syksyisin.
0,5kWh tarkottaa karkeasti kuukaudessa 34€ sähkölaskua (0,10€/kw kaikkineen). Mutta tuohan on pieni hinta siitä että imee kostutta purkkiin.
Tuolla ilmalla on niin pirullinen voima että se hakeutumalla koittaa aina tasaantua, eli jos ulkona on kylmä niin se tulee sisälle ja jos sisällä on kosteaa niin se pyrkii kuivempaan! Notta jos vakuumia et bussiisi saa niin pidä se kylmänä, minä olen sitä mieltä.
Edit: onko se kosteus ongelma? Mielestäni tässä taistellaan tuulimyllyjä vastaan, eli suhteellista kosteutta vastaan. Mites se ilmanvaihto, se kun tekee autuaksi...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- LT 28
- Tosi harrastaja
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20 Elo 2006 16:32
- Truck: Mersu 508
- Location: Rajamäki
- Member id: 17
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Ihan noilla suola jutuilla on pidetty kuivana , petivaatteet ym ollu autossa eikä mitään ongelmaa tuuletus räppänät vaan auki et ilma kiertää.



Hyvää joulua ja paljon kilsoja ens vuodelle.
Toivottaa Pikkumyy IITA JA PENA
Toivottaa Pikkumyy IITA JA PENA
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Heti, kun alkavat pakkaset sammutan ilpin ja linja-auto saa olla kylmillään. Pakkasella ilmankosteus on vähäistä. Uskon silloin suolavatien riittävän.
Tuosta ilmanvaihtoasiassa olen hieman eri linjoilla. Suolalaarit eivät jaksa kuivaa koko maailmaa. Kattokanavavien kauttaa pääsee lämmin ilma poistumaan ja kynnyksen välistä tulee kylmää tilalle.
Asumusvaunuissa olen kuullut käytettävän 15W hehkulamppua kattoluukun kohdalla. Saa kuulemma ilman kiertämään - miksi sen pitäisi kiertää? Ei se ilma tuossa merikontissa mihinkään kierrä. Lattia on bambu/eukalyptysvaneria ja kaikki muut pinnat terästä. Ovet ovat varustettu kumitiivisteillä. Ainoana ilmanvaihtona on 15x15cm kokoinen räppänä, jossa on suodatinkangas tukkeena ja rottaverkko. Kaikki kontin tavarat ovat riihikuivia. Joskus olen ottanut kontista puutavaraa suoraan pajaan - ei kosteudesta tietoakaan.
Eläminen ja perunankeitto tuo kosteutta - tyhjillään olevan asumusajoneuvon kosteuspitoisuus on tasan sama kuin ulkoilman.
Tuosta ilmanvaihtoasiassa olen hieman eri linjoilla. Suolalaarit eivät jaksa kuivaa koko maailmaa. Kattokanavavien kauttaa pääsee lämmin ilma poistumaan ja kynnyksen välistä tulee kylmää tilalle.
Asumusvaunuissa olen kuullut käytettävän 15W hehkulamppua kattoluukun kohdalla. Saa kuulemma ilman kiertämään - miksi sen pitäisi kiertää? Ei se ilma tuossa merikontissa mihinkään kierrä. Lattia on bambu/eukalyptysvaneria ja kaikki muut pinnat terästä. Ovet ovat varustettu kumitiivisteillä. Ainoana ilmanvaihtona on 15x15cm kokoinen räppänä, jossa on suodatinkangas tukkeena ja rottaverkko. Kaikki kontin tavarat ovat riihikuivia. Joskus olen ottanut kontista puutavaraa suoraan pajaan - ei kosteudesta tietoakaan.
Eläminen ja perunankeitto tuo kosteutta - tyhjillään olevan asumusajoneuvon kosteuspitoisuus on tasan sama kuin ulkoilman.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Kolme kattoluukkua vähän auki ja keskiovi pikkasen ravollaan noin yhen sentin rako. Ei ole ollut suolaakaan ja kuivana on pysynyt. Petivaatteet on autossa ja kuivia ovat, ei mitään hometta patjojen alla. Sängyissä on pohjana rima lauvotus, eli sälepohjat, muutaman sentin ravoilla. Umpipohja ei ole hyvä. Vanhanaikanen putkitelevisio 32 tuumanen laajakuva, ei ole särkynyt vaikka on ollut 30 asteen pakkasessa. Miten nämä nykyset litteät let televisiot kestää pakkasessa. Kysyin kerran Gigantissa, että voiko jättää pakkaseen, niin myyjä ei suositellut jättämään ja arveli, että takuukaan ei korvaa jos särkyy. mulla ollut 7 tuuman littunäyttö peruutuskamerassa ja en ole sitäkään pois talveksi vienyt on kestänyt pakkaset. Yksi kahvinkeitin särkyi kun oli jäänyt putkiin vettä oli halennut. Nyt olen kääntänyt kahvinkeittimen ylösalaisin ja jättänyt silleen ei ole sitten särkynyt. Minä en suihkuja laita bussiin ikinä, ne jäätyy pakkasessa, en viiti ruveta aina putkia ja säiliöitä tyhjentämään talveksi. Onhan noita suihkuja leirintäalueilla ja käyn vaikka uimahallissa. Tietysti jos olis aina autolle lämmin talli niin sitten tai en sittenkään. Muovikanisterilla tuon vaan juomaveten ja perunat voi keittää. Mutta jokainen tekee, rakentaa pussin itseään varten.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Talven ajan kosteuden poisto.
Hyvin on kestänyt lcd-telkkari talvet
parina ekana talvena vein sisälle makkariin mut ei enään kolmantena jaksanut 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95