Erikosajoneuon vero

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Jos ostaa erikoisajoneuoksi rekisterödyn matkailuauton eikä tee siihen muutoksia niin säilyykö se ajoneuvolukka? Ja miten määräytyy verotus siihen en oo löytäny haulla vastausta.

Esa Ä
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja ae70 »

erikois ajoneuvvossa ei ole diesel, eikä ajoneuvoveroja olleskaan ja kyllä säilyy luokka jos ei muutoskatsasta joksikin muuksi:)
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Paitsi jos käyttö on muuttunut siitä mitä se on ollut rekisteröintihetkellä. Esim. Betukka on erikoisajoneuvo, paloauto ja sitähän se ei enää ole kun ei tulija sammuteta, niin turha siinä on alkaa mussuttaa kilvellä että mutta kun... Vai onko joku eri mieltä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Erikoisajoneuvon käyttövoimavero on sama kuin vastaavan painoisen kuorma-auton. Ajoneuvoveroa ei ole.

Vekotin pysyy leimalla erikoisautona mikäli ehtoja ei lähdetä muuttamaan. Esim. en pysty muuttamaan tuon Mb609:ni paikkalukua ja säilyttämään ea-statusta. Näin sanoi konttorin väki.

Uusia erikoisautoja ei tule. Vanhat säilyvät paaliin saakka.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Moro. Meillä, Muu/Erikoiauto. Lisähuomautuksissa, tilaa mikroautolle ja tavaroille 200 kg. No joku on pienentänyt tallia ja rakentanut "ylisille" parisängyn. Luokka on pysynyt samana vaikka mikroauton tila onkin pienentynyt. Ei oo kertaakaan kattoneet katsastuksessa, että minkälainen tila siellä perässä on. Valtion maksut vuodessa n. 220e.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Erikoisajoneuvossa voi olla kyllä veroja mutta saattaa tietenkin vaihdella tapaus kohtaisesti.
Esimerkiksi erikoisajoneuvo/kirjastoauto ...omistus suhde muuttuu yksityiseksi niin tulee veroja ja joka kerta leimalla ilmoittavat että pitäisi rekisteröidä joksikin muuksi ajoneuvoksi.
Ainahan tilanne muuttuu kun esimerkiksi paloauton omistaja vaihtuu palokunnasta yksityiseen henkilöön. Kohtaan käyttötarkoitus tulee siis yksityinen ja siitä seuraa muutos.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tänään viimeksi juttelin erään tuppereita työkseen / elääkseen myyvän kanssa, oli tietoinen M1 matkailuajoneuvojen vaatimuksesta. Hänelle vasta tarjottu euroopasta tuotua "retkeilyautoa" (mikä vit** se on) ja oli kieltäytynyt. No nyt on myynnissä jossahi edullinen 6-8 paikkanen paku (asuntoauto mikä ei täytä vaatimuksia), joka narahtaa vielä joskus, sisäkorkeus ei ole 190cm 40cm leveydeltä 40% asuintilasta ja ajoneuvoveroa ei ole kannettu joten sinä ostaja varaudu n.20000€ laskuun kun katsastuksessa auto määrätään ajokieltoon. (auto 40k ja siitä verot?) :(
Jos ette usko niin verratkaa paljonko maksaa vaika transporter -paku ja sama tila-autona, kun siitä on maksettu ajoneuvovero. No ei näy olevan ku 17000€ eroa halvimmassa pienimällä koneella. Entä nettiauton saman verran ajetut portterit? Kyllä miljoonan ajettuja caravellejä alkaa saaha kohtuullisesti vs. 200tkm ajettuun pätkämatalapakuun? Se vero siellä painaa, kiitos Suomi!
Ja se kannattaa muistaa että vastuussa ei ole edellinen katsastaja kuten ei myyjä tai edellinen omistaja vaan sen hetkinen omistaja kun menee "kokeilee" leimalle. Ite olisin kohtuu varovainen tai ainakin tietoinen mahdollisista riskeistä että paukkuu veroja tai luokka muuttuu.

Edit mutta jos auto painaa yli 6000kg niin ajoneuvoverosta ei ole pelkoa, tai jos on kuorma-auto. Pakuissa riski autoverolle. Muut verot on http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... e_ja_maara
-Koska sen voi tehdä myös itse-
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Huomenta.Tarkennusta tuohon kysymykseen. kyselen sellaisesta yli 6tonnia painavasta matkailukäyttöön rakennetusta linja.autosta jonka ajoneuvoluokka on erikoisajoneuvo ,on rakennettu niin kauvan siitte kun se ajoneuvoluokka oli olemassa.Eikä siinä oo minkää muun kuletukseen tehtyä tavaratilaa tai hultotilaa.

Esa Ä
Avatar
PuliUkki
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Maalis 2011 10:37
Truck: Volvo B9M
Location: Suamineiron napa

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja PuliUkki »

Aikanaan sai erikoisajoneuvotittelin huolto-autoksi pulttaamalla Transiitin lattiaan ruuvipenkin.
Hiluxista sai tehtyä työkoneen pulttaamalla lavalle jumittuneen kompressorin. Sai ajaa laillisesti löpöllä ilman dieselveroa.
Kaikenlaisia porsaanreikiä sitä löytyykin ;)

Esalle kysymys, lukeeko rekisteriotteessa millä perusteella on erikoisajoneuvo?
Jos vaaditaan esim. ruuvipenkki, niin anna sen olla paikoillaan. Vanhat päätökset pysyvät jos niihin ei itse hae muutosta tai poista sitä ruuvipenkkiä.
Osa vanhoista matkailubusseista on erikoisajoneuvoja juuri siksi, että ne on muutettu bussista matkailuautoksi. Ennen ei ollut erillistä matkailu- tai retkeilyajoneuvoluokkaa olemassakaan.

Onhan talon uudelleenrakentaminenkin peruskorjaamista jos kurkihirsi pysyy paikoillaan, vaikka roikkuisi vain kettingillä uuden talon katosta :o
(Kylällä on ainakin yksi tällainen mummonmökistä nelinkertaiseksi kasvanut tiilitalo, rantatontilla olevan talon sai peruskorjata, muttei rakentaa uutta tilalle)
Tuo meidän vanha paloauto piti muuttaa M1-luokan henkilöautoksi, kun yksityisellä ei voi olla omaa palokuntaa.
Sen mukana tuli se vanha 500mk käyttömaksu. Muutin sitten kuorma-autoksi, niin pääsi siitäkin. D-veroa ei ole, kun on bensakone...
Volvo B9M
Ex Sisu kuljettajakoulutusbussi
Vanhuuden levossa Thames Trader -60
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Niin eiköhän se mene niin että kun yksityinen on saannut muutettua jonkun esim erikoisajoneuvoksi :arrow: silloin omistajan vaihdos ei sitä muuta.
Sitten taas tuosta poikkeaa kaupungin tai kunnan omistuksessa olevat erikoisajoneuvot jotka omistajan vaihdoksessa olisi muutettava johonkin toiseen ajoneuvoluokkaan.
(Paloautot, kirjastoautot jne.)
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Erikosajoneuon vero

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Iltaa. Eitaija olla yksityisellä juuri käyttöä palo eikä kirjastoautolle.Tarpeeksi vanhakun on matkailuauto niin se on rekisteröity erikoisautoksi ilman muita varusteitä.Tuo työkoneeksi katsastus taitaa olla vieläi mahdollista mutta vain kurmaautosta .Siinä sai ennen olla matkustajia vain kuskin viressä ja kantavuus 250 kg.Tehtiin kerran kontio sisusta hiekkapuhallusauto.Sillon kyllä katsastus oli vielä valtion yksin oikeus ja oliki ainai oulussa aika tarkka.Vuotta en kyllä muista,sillo oli tullut uutena se pykälä joka kielti työkoneen teon henkilö ja pakettiautoista ei niissä kyllä meijän tapauksessa ois piisannu kantavuuskaa.

Esa Ä
Vastaa Viestiin