Kunhan tuo rasti on selvitetty niin saattaa bussi olla jo askeleen lähempänä meidän pihaa
Projekti mielessä (aina)
- Matkamese
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 799
 - Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
 - Truck: Haaveissa taas
 - Location: Kuusankoski
 - Member id: 065
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Tähän nykyiseen kulkimeen liittyen:lähes ainoat remontit on olleet tekniikan laittoa.  On nää mielenkiintoisia vehkeitä. Kun vesipumppu vaihdetaan, pitää moottori ja vaihteisto kuulemma irroittaa  
 koko päivä siihen menee kuitenkin.
Kunhan tuo rasti on selvitetty niin saattaa bussi olla jo askeleen lähempänä meidän pihaa
			
			
									
									Kunhan tuo rasti on selvitetty niin saattaa bussi olla jo askeleen lähempänä meidän pihaa
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
						- Matkamese
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 799
 - Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
 - Truck: Haaveissa taas
 - Location: Kuusankoski
 - Member id: 065
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Jepjep.  Oma moka osittain:hihna huuti kuin sikaa pistettäis, korjauksena hihnan kiristys----ilmeisesti se oli liikaa jo menossa olleelle laakerille joka porsi sitten Tuurista kotiin ajellessa lopullisesti.  Vesipumpun rungossa on myös yksi moottorin kiinnityspisteistä.  Pajalla teetettynä vaihto maksaa kaikista kysymistäni tarjouksista vähintään 500€.  Itse tehtynä siinä kai menisi hermot lopullisesti  
  
			
			
									
									Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
						- Rosvolinna
 - Vapaaherra
 - Viestit: 3659
 - Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
 - Truck: B10M + MB515
 - Location: Vihti
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Kaikki näppärästi kuskin ulottuvilla. Kiva antaa apuvirtaa - pitää purkaa puoli autoa, että saa +navan näkyville.
No on tuon PT-cruiserin ajovalon polttimon vaihto hieman epänäppärää. Lokasuojassa on luukku, jonka takana polttimo on. Renkaan ja lokasuojan väliin jää 5cm. Mukavasti nastat raapii käsivartta.
Mitsu Charismassa piti irroittaa akku pois lampunvaihdon tieltä ja poppivehe tahtoi koodia. Ihanku joku rullais integroidun stereon??
			
			
									
									No on tuon PT-cruiserin ajovalon polttimon vaihto hieman epänäppärää. Lokasuojassa on luukku, jonka takana polttimo on. Renkaan ja lokasuojan väliin jää 5cm. Mukavasti nastat raapii käsivartta.
Mitsu Charismassa piti irroittaa akku pois lampunvaihdon tieltä ja poppivehe tahtoi koodia. Ihanku joku rullais integroidun stereon??
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
						- Matkamese
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 799
 - Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
 - Truck: Haaveissa taas
 - Location: Kuusankoski
 - Member id: 065
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Starttimoottori irtoo kyllä vartissa, takaisin menee 20 min. Kokeiltu on.Reddewil kirjoitti:vartin homma
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
						- Matkamese
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 799
 - Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
 - Truck: Haaveissa taas
 - Location: Kuusankoski
 - Member id: 065
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Auton suunnittelijat ajattelee, että kaikki osat laitetaan kiinni vain kerran. Tuo vesipumppukin varmaan on suunniteltu kestämään auton elinikä eli noin 150tkm. Ei ne osaa kuvitella että suomalaiset ajaa näillä jopa 300 tkmRosvolinna kirjoitti:Kaikki näppärästi kuskin ulottuvilla. Kiva antaa apuvirtaa - pitää purkaa puoli autoa, että saa +navan näkyville.
No on tuon PT-cruiserin ajovalon polttimon vaihto hieman epänäppärää. Lokasuojassa on luukku, jonka takana polttimo on. Renkaan ja lokasuojan väliin jää 5cm. Mukavasti nastat raapii käsivartta.
Mitsu Charismassa piti irroittaa akku pois lampunvaihdon tieltä ja poppivehe tahtoi koodia. Ihanku joku rullais integroidun stereon??
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
						Re: Projekti mielessä (aina)
Joo, medän toisessa chevyssä on 345000 km, emännän chevyssä 480000, appiukon jetassa 920000 ja kaverin gmc vandurassa 1300000 mittarissa. Ei varmaan missään päin maailmaa muualla ajeta näin pitkään näillä rotiskoilla.
			
			
									
									
						- Matkamese
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 799
 - Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
 - Truck: Haaveissa taas
 - Location: Kuusankoski
 - Member id: 065
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Mulla käyttöautona Alfa 164 T.Spark, vasta sisäänajossa 286000km. Yksi kaveri ajoi samanlaisella 480000 ja myi kaverille, nyt varmaan yli puol milliä ajettu.  Autot kyllä kestää kun niitä huolletaan.
Silti nämä tupperin alustat on kovilla kun täyskuorma niskassa koko ajan. Harrastebussit taas pääsee helpolla kun 50 henkilön sijasta on vaan kalusteita ja muutama matkustaja
			
			
									
									Silti nämä tupperin alustat on kovilla kun täyskuorma niskassa koko ajan. Harrastebussit taas pääsee helpolla kun 50 henkilön sijasta on vaan kalusteita ja muutama matkustaja
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
						- Rosvolinna
 - Vapaaherra
 - Viestit: 3659
 - Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
 - Truck: B10M + MB515
 - Location: Vihti
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Noihin lukuihin verrattuna minun arkiautoni puukylkinen Chrysler Town&Country 290 000km on vielä sisäänajossa. Ei ole vielä loota pamahtanut tai ei kai tuon vanhakoppaisen mallin aski ihan jokaisessa yksilössä räjähdä.Kotilo kirjoitti:Joo, medän toisessa chevyssä on 345000 km, emännän chevyssä 480000, appiukon jetassa 920000 ja kaverin gmc vandurassa 1300000 mittarissa. Ei varmaan missään päin maailmaa muualla ajeta näin pitkään näillä rotiskoilla.
Tuo kuusikaivoinen "fuel disposal unit" oli joskus myynnissä, mutta ei onneksi kelvannut kenellekään. Joten otin sen käyttööni. 1,5 vuotta ehti ruuhi kasvaa levää tallin takana.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
						- Matkamese
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 799
 - Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
 - Truck: Haaveissa taas
 - Location: Kuusankoski
 - Member id: 065
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
						- Bussiton
 - Vapaaherra
 - Viestit: 2400
 - Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
 - Location: Jokela
 - Member id: 015
 - Paikkakunta: Jokela
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Meidän Passatilla on nyt tahkottu n.493tkm, ei ehkä ehdi tulla vielä tänävuonna tuota puoltamiljoonaa  
			
			
									
									Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
						- Matkamese
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 799
 - Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
 - Truck: Haaveissa taas
 - Location: Kuusankoski
 - Member id: 065
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Tässä korjaamolta autoa odotellessa voikin pohtia sitä parempaa kulkuriaihiota 
Yksi vaihtoehto, ei kovin tavanomainen, mutta silti mielenkiintoinen:
http://www.nettikaravaani.com/southwind/gm-27/1398738
Kulutushan on melkoinen ihan jo matka-ajossa, mutta bussiin verrattuna kohtuullinen
 
Tilat ei kyllä vastaa bussin tiloja. Aika tilavaa silti perustupperiin verrattuna. Ja voisihan tuonkin dieselöidä vaikka gm 6,2 koneella.
Millaisia fiiliksiä tämä herättää muissa kylähulluissa? Ideana tällainen täyttää kyllä minun mielestä kylähulluuden määritelmän
Ps.alkuperäinen bensatankki ollut jotain 80 gallonaa, sen kun vetäisee täyteen pumpulla niin heikompaa jo pyörryttää
  
			
			
									
									Yksi vaihtoehto, ei kovin tavanomainen, mutta silti mielenkiintoinen:
http://www.nettikaravaani.com/southwind/gm-27/1398738
Kulutushan on melkoinen ihan jo matka-ajossa, mutta bussiin verrattuna kohtuullinen
Tilat ei kyllä vastaa bussin tiloja. Aika tilavaa silti perustupperiin verrattuna. Ja voisihan tuonkin dieselöidä vaikka gm 6,2 koneella.
Millaisia fiiliksiä tämä herättää muissa kylähulluissa? Ideana tällainen täyttää kyllä minun mielestä kylähulluuden määritelmän
Ps.alkuperäinen bensatankki ollut jotain 80 gallonaa, sen kun vetäisee täyteen pumpulla niin heikompaa jo pyörryttää
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
						- Reddewil
 - Vapaaherra
 - Viestit: 4446
 - Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
 - Truck: Tukato & FM
 - Location: Pori
 - Member id: 037
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Fiiliksiä, ihanan kamala. Pijä tukato, eikö se oo hyvä kampe?
Ei nuo ameriikan raurat oo oikeen koskaan saanu lämpee mutta hulluks leimaavat varmaan ku tuollasen hommaat pihaan. Toi katon pu-maali ja tiivistykset viittais siihen että on vuotanu =) Mut onko toi myynti aika kova, mää ku en tiedä ku oon köyhä. Ei kai tuo tankki paha oo, meinaa joutuu kättä laittaa melko syvälle ku lyö tuon oman 510L tankin vaikkakin vaan tiisseliä täyteen =D
			
			
									
									Ei nuo ameriikan raurat oo oikeen koskaan saanu lämpee mutta hulluks leimaavat varmaan ku tuollasen hommaat pihaan. Toi katon pu-maali ja tiivistykset viittais siihen että on vuotanu =) Mut onko toi myynti aika kova, mää ku en tiedä ku oon köyhä. Ei kai tuo tankki paha oo, meinaa joutuu kättä laittaa melko syvälle ku lyö tuon oman 510L tankin vaikkakin vaan tiisseliä täyteen =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
						- 
				juvonen
 - Kippari
 - Viestit: 53
 - Liittynyt: 23 Marras 2007 11:10
 - Truck: kutter deca 320
 - Location: Joensuu
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Se on tuo polttoaineen kulutuskin vähän suhteellinen käsite, mutta veikkaan että tuommoinen jenkki hörppää aika paljon enempi bensaa satasella mitä tuommoinen 13 metrinen bussi Volvon koneella vie dieseliä  
  meillä täydellä reissuvarustuksella bussi vie n.20l/100km +-2litraa, mukana on kuitenkin ihmiset, auton varaosat, työkalut ja kilpa-auto. Täälläpäin tuo menovesi on vielä varsin kohtuullisen hintaista johtuen itärajan läheisyydestä. n.70 senttiä/l  
 itse ehkä kuitenkin katselisin jotain vähän isompaa...
			
			
									
									
						- wiima63
 - Kansleri
 - Viestit: 1167
 - Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
 - Truck: wiima ja Van Hool
 - Location: Somero & Karkkila
 - Member id: 155
 
Re: Projekti mielessä (aina)
ei ikinä pääse halvemmalla tommosella amerikan matkailuautolla mikä on jollain bensa isolohkolla. todellinen kulutus on varmasti jotain 20-25l/100km ja bensaa.
jos 6,2d:n laitat niin kyllä seki saa täyden päivätyön tehä et jaksaa pitää 5 tonnia liikkeellä.
			
			
									
									
						jos 6,2d:n laitat niin kyllä seki saa täyden päivätyön tehä et jaksaa pitää 5 tonnia liikkeellä.
- Iski
 - Kansleri
 - Viestit: 1261
 - Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
 - Truck: Carrus 502 B10M
 - Location: Nurmijärvi Rajamäki
 - Member id: 149
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Mun veikkaus on ettei alle 30litraa/100 km riitä, painoa ja ilmanvastus, tosin jos tolla ei ajele muuten kun parit pienet lomareissut niin ihan sama mitä vie, eipä ole d-veroakaan.
			
			
									
									Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
						Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Lahti32
 - Vapaaherra
 - Viestit: 4287
 - Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
 - Truck: Jäämeri Express
 - Location: Lumijoki
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Kyllä tuollainen bensakasi imee yli 30 litraa ja vaikka pulttais 6,5 TD kasin niin ei alle 20 litran liiku, ei edes vanikopalla tahtonu päästä alle 16 litran kulutukseen. Mutta ei tuolla kulutuksella niin suurta merkitystä ole.
			
			
									
									Tulevaisuus on sähköinen
						- 
				motoku
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 625
 - Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
 - Truck: scania k114 carrus
 - Location: uusimaa
 
Re: Projekti mielessä (aina)
kaverilla oli vastaavan lainen ja se vei vanhalla kaasarilla 48l/100km ja uudella kaasarilla vain 46l/100km. bussilla ajelu on ilmaista tuollaiseen jenkkiin verrattuna. osaahan jenkit tehdä pramean näköisiä sisustuksia...
			
			
									
									
						Re: Projekti mielessä (aina)
Rahamiehet ei hehkuta 
			
			
									
									
						- wiima63
 - Kansleri
 - Viestit: 1167
 - Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
 - Truck: wiima ja Van Hool
 - Location: Somero & Karkkila
 - Member id: 155
 
Re: Projekti mielessä (aina)
jaa jotain hyötyy hehkuttomuudestaki sit...
			
			
									
									
						- wiima63
 - Kansleri
 - Viestit: 1167
 - Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
 - Truck: wiima ja Van Hool
 - Location: Somero & Karkkila
 - Member id: 155
 
Re: Projekti mielessä (aina)
nuotiota vaa alle tai lettupannun nestekaasurengas....tai sit rullattu iltalehti imusarjaan pystyyn ja tuli päähän ja pyörittämään....
nestekaasu töhö o kans aika kätevä jos pitää alustaa sulattaa. rautaputki ja toinen pää auton alle ja töhö toiseenpäähä puhatamaan kuumaa ilmaa...sit vielä ku vähä pressulla tilkitsee helmoja niin on äkkiä alusta lämmin ja jäähelmet saa kyytiä venttiileistä.toimii myös motin lämmitykseen ilman pressuja ku putkenpäästä nousee lämminilma suoraan ylös...
			
			
									
									
						nestekaasu töhö o kans aika kätevä jos pitää alustaa sulattaa. rautaputki ja toinen pää auton alle ja töhö toiseenpäähä puhatamaan kuumaa ilmaa...sit vielä ku vähä pressulla tilkitsee helmoja niin on äkkiä alusta lämmin ja jäähelmet saa kyytiä venttiileistä.toimii myös motin lämmitykseen ilman pressuja ku putkenpäästä nousee lämminilma suoraan ylös...
- Matkamese
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 799
 - Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
 - Truck: Haaveissa taas
 - Location: Kuusankoski
 - Member id: 065
 
Re: Projekti mielessä (aina)
Kiitos hyvistä kommenteista 
Kulutus tuolla jenkkitekniikalla on wikipedian tietojen mukaan noin 21-26 litraa /100km, mutta yli 30 saa menemään varmasti sekalaisessa ajossa. Matkailu kun ei ole vain avoimella valtatiellä kruisailua, ainakaan Suomessa.
Vastaa siis esim. minulla olleen Setra S210HD:n kulutusta litroissa tuo 21-26L/100km. Jos laskee käyttövoimaveron dieselille niin tuo bensakone syö dieselin kiinni kuluissa noin 1000 km jälkeen.
Tämä karkea laskutoimitus vain vertailun vuoksi. Polttoaineen hinnoissa ei ole paljon eroa bensa/diesel.
Vaikka tankkaisi itärajan takana niin ei tuo bensalla ajelu oikein järkevältä tunnu. Tankki pitäisi olla joku 300 litraa että reissaaminen Suomen puolella olisi mahdollista itäbensalla.
Fiatin kone ei ole mikään loppasuu ja muutenkin tehoa riittää mukavasti. Tuo tilan ahtaus näissä tuppereissa vaan ahdistaa. Kyllä se ratkaisu pitää löytää bussipohjaisesta kulkineesta.
			
			
									
									Kulutus tuolla jenkkitekniikalla on wikipedian tietojen mukaan noin 21-26 litraa /100km, mutta yli 30 saa menemään varmasti sekalaisessa ajossa. Matkailu kun ei ole vain avoimella valtatiellä kruisailua, ainakaan Suomessa.
Vastaa siis esim. minulla olleen Setra S210HD:n kulutusta litroissa tuo 21-26L/100km. Jos laskee käyttövoimaveron dieselille niin tuo bensakone syö dieselin kiinni kuluissa noin 1000 km jälkeen.
Tämä karkea laskutoimitus vain vertailun vuoksi. Polttoaineen hinnoissa ei ole paljon eroa bensa/diesel.
Vaikka tankkaisi itärajan takana niin ei tuo bensalla ajelu oikein järkevältä tunnu. Tankki pitäisi olla joku 300 litraa että reissaaminen Suomen puolella olisi mahdollista itäbensalla.
Fiatin kone ei ole mikään loppasuu ja muutenkin tehoa riittää mukavasti. Tuo tilan ahtaus näissä tuppereissa vaan ahdistaa. Kyllä se ratkaisu pitää löytää bussipohjaisesta kulkineesta.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.