
Koristevalot
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Ja niin olivat muuttaneet lakia vuonna 2004
Tuossa suora kopiointi laista. http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
"Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle."
Eli myönnän olleeni väärässä. Ei tuossa mitään puhuta tuulilasista.
-Jussi-
Tuossa suora kopiointi laista. http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
"Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle."
Eli myönnän olleeni väärässä. Ei tuossa mitään puhuta tuulilasista.
-Jussi-

Muu minulle aukenee näistä jutuista mutta ei se, että miksi noita valoja halutaan ripustella. Turvallisuuteen ne eivät juurikaan vaikuta. Ainakaan minä en tähyile pimeällä polulla mitään "rekkavaloja" enkä ledejä vaan pyrin pelkästään olemaan tähtäämättä niiden kahden kirkkaan kunnossa olevan ajovalon väliin. Eihän nämä meidän kalustomme mitään erityisen leveitäkään ole. Ihan tavallisia kakspuolmetrisiä autoja.
Minusta joulukuuset on erikseen ja niitä pystytellään Jouluna.
Minusta joulukuuset on erikseen ja niitä pystytellään Jouluna.

- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Rohkenen olla erimieltä. Miusta nuo äärivalot antaa hyvän kuvan auton koosta mm. kun se on parkissa. On paljon helpompaa peruutella pimeässä kun parkkipaikan autoissa on äärivalot. Noiden möhkäleiden piirteitä on muuten vaikea erottaa. Ja ohitettaessa pitkää rekkaa ne antavat kuvan auton koosta, lähinnä pituudesta paremmin.
Voi olla noinkin...en kiellä. Vanhana kyynikkona mietin kumminkin tuota ajoneuvon pituuden vaikutusta ohitettaessa. Jos ohittaessasi 5m pitkää henkilöautoa viivyt viereisellä kaistalla tavanomaisen 200-250m, viivyt samalla logiikalla 20metrisen auton takia siellä 215-265m. Yleensä tuo pitkä ajoneuvo ajaa hitaammin kuin se lyhyt henkilöauto eli tuo pienikin ero kutistuu olemattomiin. Minusta sillä ajoneuvon pituudella ei ole juurikaan merkitystä ohitukselle. Sen voi jokainen mitata kellolla ja toteaa saman. Kellottaa vaan sen ajan minkä viipyy vasemmalla. 

- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Nyt ollaan hatelikossa noiden pohdintojen kanssa. Jokaikinen ohitussekunti lisää riskiä huomattavasti. Onnettomuushan tapahtuu alle sekunnissa ja samassa ajassa ihmisestä lähtee henki. Ei siihen sen enempää tarvita. Kun ohittaa pienen ja kevyen hlö auton ja edessä onkin odottamaton este niin silloin alkaa tapahtua. Ohitettava pikkuato voi reagoida monella tapaa. Jarruttaa lujaa, kiihdyttää tai vetää tienreunaan ja estää onnettomuuden tai ainakin yrittää. 2.5m leveä ja useita tonneja painava ei voi ihan samassa suhteessa. Sivuun ei välttämättä mahdu, auto ei juurikaan kiihdy eikä estävä jarruttaminen tapahdu ihan hetkessä. Ohittava auto ei voikaan vetäistä takaisin omalle kaistalle samalla lailla kun jos vieressä olisi pikkuauto. Silloin uskon että ison auton äärivalot antaa aika elintärkeän kuvan ohittavalle että milloin voi kaistalleen palata.
Puskurista lainattua:
Esimerkiksi yksilitrainen Kia Picanto on aivan yhtä turvallinen ohitusväline kuin mikä tahansa muukin auto. Kokeilimme asiaa ja lähdimme ohittamaan tyypillistä pitkää moduulirekkaa. Kiihdytimme 100 kilometriin tunnissa ja suoritimme ohituksen loppuun tällä nopeudella. GPS-mittaus kertoi karua kieltään: operaatioon meni aikaa 40 sekuntia ja matkaa tuli 1060 metriä.
Nopeamminkin pääsee. Samassa testissä 530i bemarilla homma taittuu 10 sek. ja matkaa menee 330m. Mutta tällöin ohittavan auton loppunopeus on jo 148km/h. Se ei oikein tässä maassa ole suositeltavaa. Ei lain, teiden ja keliolosuhteidenkaan takia.
Puskurista lainattua:
Esimerkiksi yksilitrainen Kia Picanto on aivan yhtä turvallinen ohitusväline kuin mikä tahansa muukin auto. Kokeilimme asiaa ja lähdimme ohittamaan tyypillistä pitkää moduulirekkaa. Kiihdytimme 100 kilometriin tunnissa ja suoritimme ohituksen loppuun tällä nopeudella. GPS-mittaus kertoi karua kieltään: operaatioon meni aikaa 40 sekuntia ja matkaa tuli 1060 metriä.
Nopeamminkin pääsee. Samassa testissä 530i bemarilla homma taittuu 10 sek. ja matkaa menee 330m. Mutta tällöin ohittavan auton loppunopeus on jo 148km/h. Se ei oikein tässä maassa ole suositeltavaa. Ei lain, teiden ja keliolosuhteidenkaan takia.
Nämä mietinnät ei oikein kuulu tähän osioon mutta vielä hiukan. Ero jonkun pikkufiiatin ja pemarin välillä on just noin kuin sanot mutta keskimäärin....jos lähdemme jollain sataheppasella "perusnissanilla" ohittamaan rekkaa, siinä saattaa sitten tuhraantua vaikkapa puoli kilsaa. Kyllä se matkassa ottaa käytännössä vain sen saman, kuin pikkuautonkin ohitus. Siis pelkästään matkaa arvioiden. Asian voi helposti kokeilla kellon ja matkamittarin avulla. Nuo ohitettavan toimenpidemahdollisuudet on ihan eri asia. Muutenkin emmehän me koskaan ainakaan tietoisesti lähde ohittamaan niin, että luotetaan ohitettavan tekevän jotain väistötemppuja. Kyllähän se turvallisuuden varmistus on pelkästään ohitukseen aikovan tehtävä siinä vaiheessa, kun temppua vielä suunnitellaan. Jokainen sekunnin osa on tärkeä mutta ohitukseen ei pidä lähteäkään, jos etukäteen joutuu edes kokonaisia sekunteja mittaamaan. Ainakaan itse en uskalla laskea ohitettavan taitojen ja mittojen varaan mitään.
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Asiasta voidaan olla montaa mieltä mutta mulle auto on enemmän ku kasa metallia, muovia ja puutakin.....
..... Autot on mulle harrastus, jossa aika kuluu ja on vastapainona duunillekkkin. Tätä asuntoautoa rakentelen mieleni mukaisesti ja se on vuosien projekti tulevaisuuteen .En saanut sitä ajokluntoon vielä tälle viikonlopulle Salon miittiä varten mutta kohta menen taas laitteleen sitä kuntoon jotta heinäkuun puolella pääsee matkaan....
.
Sitten Toista harrasteautoa pyrin pitämään alkuperäisessä kunnossa ja käväsen vaan silloin tällöin kruisailemassa kylillä....
Olkoot sitten vaikka jatkeita molemmat, mutta aina ison ja pitkän kanssa pärjää........
)
PS. koristevaloja en ole tullut vielä ajatelleeksi mutta kuka tietää joskus....


Sitten Toista harrasteautoa pyrin pitämään alkuperäisessä kunnossa ja käväsen vaan silloin tällöin kruisailemassa kylillä....

Olkoot sitten vaikka jatkeita molemmat, mutta aina ison ja pitkän kanssa pärjää........

PS. koristevaloja en ole tullut vielä ajatelleeksi mutta kuka tietää joskus....

*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Sulle asia on ehkä noin mutta uskon että olet tässä joukossa aika yksin tuon "rautakasa" ajatuksen kanssa.mclean kirjoitti:No nyt päästään sopuun. Nimittäin tuo komeusasia on makuasia ja niistä ei kantsi kiistellä. Minusta auto on vaan auto...siis pelkästään kasa rautaa muokattuna kulkuneuvoksi eikä mikään joulukuusi tai ...jatke.