Kerron tuosta D1-kortin ajosta
- vjk55
- Rattiamiraali
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Member id: 093
Kerron tuosta D1-kortin ajosta
No nyt olen edennyt tässä korttiasiassa niin paljon että olen
parasta aikaa ajamassa tuota D1-korttia. Ja ei se ihan pikku homma ole. Ensiapu 1 kurssi pakollinen,mut käyn 2:tenkin ja
Teouriaa 32 tuntia ajo harjoittelua 10 tuntia.Sit oikea kirjallinen
koe tietokoneella 10 kysymystä ja 3 saa mennä väärin ja
Tutkinto ajokoe joka kestää tunnin ja kuuluu myös
tasku peruutus. Ajokoe on mulla 30.5 jos kirjalliset siihenmennessä
läpäissyt. Ajokokeessa pitää osata laittaa myös piirturin kiekko
toimintaan. Niin ja koko lysti maksaa 900€. Nyt tarvii vaan toivoa
että saan tuon meneen läpi ja D1-kortin taskuun.
Sitten tuon B58 Volvon v.1979 13m pitkän ostan ja menen sen
hakemaan jo keskiviikkona 16.5-07
Sitten alkaa suunnittelu miten sen laitan, vinkkejä olis hyvä saada.
Aluksi laittaisin ehkä 1+14-16 paikkaiseksi ja silleen vähällä rahalla
Vaan pakolliset laitot että saan muutos katsastuksen tehtyä.
Auto jää siis linja-autoksi.
parasta aikaa ajamassa tuota D1-korttia. Ja ei se ihan pikku homma ole. Ensiapu 1 kurssi pakollinen,mut käyn 2:tenkin ja
Teouriaa 32 tuntia ajo harjoittelua 10 tuntia.Sit oikea kirjallinen
koe tietokoneella 10 kysymystä ja 3 saa mennä väärin ja
Tutkinto ajokoe joka kestää tunnin ja kuuluu myös
tasku peruutus. Ajokoe on mulla 30.5 jos kirjalliset siihenmennessä
läpäissyt. Ajokokeessa pitää osata laittaa myös piirturin kiekko
toimintaan. Niin ja koko lysti maksaa 900€. Nyt tarvii vaan toivoa
Sitten tuon B58 Volvon v.1979 13m pitkän ostan ja menen sen
hakemaan jo keskiviikkona 16.5-07
Sitten alkaa suunnittelu miten sen laitan, vinkkejä olis hyvä saada.
Aluksi laittaisin ehkä 1+14-16 paikkaiseksi ja silleen vähällä rahalla
Vaan pakolliset laitot että saan muutos katsastuksen tehtyä.
Auto jää siis linja-autoksi.
Re: Kerron tuosta D1-kortin ajosta
Se on niin väärin.vjk55 kirjoitti:Niin ja koko lysti maksaa 900€. Nyt tarvii vaan toivoa
Mikäli omalle vapaa-ajalleen ei laske hintaa ollenkaan on tuo aito D-kortti halvempi.
Esimerkiksi http://jakk.fi/koulutus.asp?R=3389 (570e)
Niin, korttia ajavalle. D1:n hinta määräytyy liiketaloudellisin perustein, isoa D:tä valtio tukee suurella summalla.kengu kirjoitti:Se on niin väärin.vjk55 kirjoitti:Niin ja koko lysti maksaa 900€. Nyt tarvii vaan toivoa
Mikäli omalle vapaa-ajalleen ei laske hintaa ollenkaan on tuo aito D-kortti halvempi.
Esimerkiksi http://jakk.fi/koulutus.asp?R=3389 (570e)
Iltakurssejakin muuten on, kokonaiskesto tietenkin vielä pidempi.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
Kyllä puolen vuoden työstä poissaolo tekee D-kortin kalliiksi. Mulla ainakaan ole varaa sellaiseen
Etenkään enää kun on hyvä harrastus
Hienoa et saadaan meidän auton sisar kulkureihin
Sisältä samanlainen kaikkineen kun mun auto on ollut... Paitsi sehän on takaovellinen malli. Pohjapiirroksen suunnittelu on minusta mukavinta, tuossa korimallissa on melko vapaat kädet, eipä ole rengaspatteja sisällä ja puurakenteista lattiaa voi laskea tarvittaessa niin että alle jää tavaratilojakin 

Hienoa et saadaan meidän auton sisar kulkureihin

Tulevaisuus on sähköinen
- kuskinpoika sjostedt
- Kuski
Säännökset
Kertokaapas nyt sitten minulle ulkosuomalaiselle, pitääkö minun suorittaa D-kortti kun tulen takaisin Suomeen? Eikö CE-kortti riitä? Onko jotain muita säännöksiä mitä pitäisi tietää, että saa ajaa isoa autoa?
Jonakin päivänä vielä...
Mikäli kuljettamasi ajoneuvo(yhdistelmä)t ovat rekisteröityjä korkeintaan kahdeksalle matkustajalle olet kortteinesi selvillä vesillä.
Lyhyesti ja ytimekkäästi: viewtopic.php?p=1879#1879
Tuolla pykälien puolella voi myös jatkaa keskustelua tästä aiheesta mikäli kiinnostaa.
Lyhyesti ja ytimekkäästi: viewtopic.php?p=1879#1879
Tuolla pykälien puolella voi myös jatkaa keskustelua tästä aiheesta mikäli kiinnostaa.
-----
Viimeksi muokannut Riskiretket, 19 Touko 2008 16:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- vjk55
- Rattiamiraali
Minä ajan tämän pikku D1-kortin ihan pelkästään hupi käyttöä
varten. Ja kyydissä on lähinnä vaan minä ja vaimo ja pari
koiraa. Ei koskaan omallakohdallani mitään tarvetta
ammatti käyttöön.
Vaimolla on joskus Jalasjärvellä kurssikeskuksessa käyty,ajettu
iso D-kortti, mutta hänkään ei tarvitse sitä enää ammatissaan.
Molemmat käytämme korttia vaan lomailuun,hupiin.Onhan se
matkailu kivempaa kun on tilava auto.
varten. Ja kyydissä on lähinnä vaan minä ja vaimo ja pari
koiraa. Ei koskaan omallakohdallani mitään tarvetta
ammatti käyttöön.
Vaimolla on joskus Jalasjärvellä kurssikeskuksessa käyty,ajettu
iso D-kortti, mutta hänkään ei tarvitse sitä enää ammatissaan.
Molemmat käytämme korttia vaan lomailuun,hupiin.Onhan se
matkailu kivempaa kun on tilava auto.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- vjk55
- Rattiamiraali
Nyt on D1-kortti taskussa ja voin sanoa että ei tuon hommaaminen
ollut ihan pikkujuttu ainakaan mulle kun ikääkin on jo 55v.
Mutta eka yrittämällä kuitenkin kortin sain. teoriaa oli 32 tuntia ja
ajoharjoituksia 10 tuntia johon kuului liukkaankelin harjoitus, sitävarten rakennetulla ratalla. Ei teoria koe mikään helppo ollut kyllä sai lukea kovasti ja harjoitella tietokoneella ennen kun uskalsi mennä kokeseen. Ja sitten tutkintoajo oli hirmu tiukka inssi.
Tunnin pyöritteli Jyväskylän keskustassa tosi hankalissa paikoissa ja nyt on paljon hankalia katutöitä Jyväskylässä. Niin ja monenlaisia
peruutuksia ja pysäkille ajoja käski tehdä. Tuossa minun ryhmässä
kolmelta henkilöltä jäi kortti saamatta ekakerralla tuon hirmu tiukan
inssin takia. Minulla kävi tuuri ja sain kortin ekakerralla ja siitäpä olen nyt hyvin iloinen.
ollut ihan pikkujuttu ainakaan mulle kun ikääkin on jo 55v.
Mutta eka yrittämällä kuitenkin kortin sain. teoriaa oli 32 tuntia ja
ajoharjoituksia 10 tuntia johon kuului liukkaankelin harjoitus, sitävarten rakennetulla ratalla. Ei teoria koe mikään helppo ollut kyllä sai lukea kovasti ja harjoitella tietokoneella ennen kun uskalsi mennä kokeseen. Ja sitten tutkintoajo oli hirmu tiukka inssi.
Tunnin pyöritteli Jyväskylän keskustassa tosi hankalissa paikoissa ja nyt on paljon hankalia katutöitä Jyväskylässä. Niin ja monenlaisia
peruutuksia ja pysäkille ajoja käski tehdä. Tuossa minun ryhmässä
kolmelta henkilöltä jäi kortti saamatta ekakerralla tuon hirmu tiukan
inssin takia. Minulla kävi tuuri ja sain kortin ekakerralla ja siitäpä olen nyt hyvin iloinen.
Joo itse olen juuri suorittamassa tuota isoa D-korttia ja ei se ainakaan kalliiksi tule eikä ole hankala (vaan muutamia papereita), kun sain sen ajokokemustodistusten perusteella.. nyt enää inssiajoa odotellessa... Ei nimittäin ollut itsellä varaa D1-korttiin niin otin lakipykälistä ja paperiasioista selvää niin saan ajaa ton D-kortin vaikka ilman ainuttakaan ajotuntia. Tietysti edellyttää ettei tule kalliiksi jos nyt ei tarvitse 10 kertaa ajaa inssiä! 

Kerrotko mikä tuo mainitsemasi "ajokokemustodistus" on. Mistä sen sait ja millä perusteella. Kyseinen kortin hankinta kiinnostaa itseänikin.älö kirjoitti:Joo itse olen juuri suorittamassa tuota isoa D-korttia ja ei se ainakaan kalliiksi tule eikä ole hankala (vaan muutamia papereita), kun sain sen ajokokemustodistusten perusteella.. nyt enää inssiajoa odotellessa... Ei nimittäin ollut itsellä varaa D1-korttiin niin otin lakipykälistä ja paperiasioista selvää niin saan ajaa ton D-kortin vaikka ilman ainuttakaan ajotuntia. Tietysti edellyttää ettei tule kalliiksi jos nyt ei tarvitse 10 kertaa ajaa inssiä!
WIIMA/VOLVO B57 -71
Joo eli saat sen kokemustodistuksen autokoulusta, katsastuskonttorilta tai tulostat AKE:n sivuilta netistä. Täytät siihen siinä kysytyt kohdat, menet katsastuskonttorille jossa inssiäijä katsoo paperit läpi ja tekee päätöksen saatko jatkaa tällätavoin kortin hankkimista vai et. Ja sit sen jälkeen normaalit ajokortti hakemus poliisilaitokselta ja sit kirjalliset jossa todellaki vaa 10 kysymystä ja sit käsittelykoe ja inssi.TeuSki kirjoitti:Kerrotko mikä tuo mainitsemasi "ajokokemustodistus" on. Mistä sen sait ja millä perusteella. Kyseinen kortin hankinta kiinnostaa itseänikin.älö kirjoitti:Joo itse olen juuri suorittamassa tuota isoa D-korttia ja ei se ainakaan kalliiksi tule eikä ole hankala (vaan muutamia papereita), kun sain sen ajokokemustodistusten perusteella.. nyt enää inssiajoa odotellessa... Ei nimittäin ollut itsellä varaa D1-korttiin niin otin lakipykälistä ja paperiasioista selvää niin saan ajaa ton D-kortin vaikka ilman ainuttakaan ajotuntia. Tietysti edellyttää ettei tule kalliiksi jos nyt ei tarvitse 10 kertaa ajaa inssiä!

Joo miun ei tarvinnut toimittaa piirturin kiekkoja eikä sinäänsä mitään muuta kun todistus että mulla on ollu toiminimi vuoden verran ja sit ajotokokemustodistukseen sitten bändiläiset ketä oon kuskaillu laittoi nimet ja sit se inssi oli soitellut ne läpi ja varmistanut että olen silloin ajanut niin sit se hyväksyi sen. Se vaan että aika henkilökohtaisesti käsittelevät asia, joka on todella hyvä minun mielestä! T:ÄLÖ 

- vjk55
- Rattiamiraali
Minulla kun ei noita 12 tonnin kokemuksia ollut, olen minä ajanut
tuota kevyt kuorma-autoa jo montavuotta kun sellaisesta on rakennettu tuo aiempi asuntoauto. Ei se riittänyt vaan piti tuo
D1- mennä ajamaan. No eipä nyt enää väliä kun sain sen ajettua ja kirjalliset ja tutkintoajon ensikerralla läpi.
tuota kevyt kuorma-autoa jo montavuotta kun sellaisesta on rakennettu tuo aiempi asuntoauto. Ei se riittänyt vaan piti tuo
D1- mennä ajamaan. No eipä nyt enää väliä kun sain sen ajettua ja kirjalliset ja tutkintoajon ensikerralla läpi.