MB OM 352;een turbo
MB OM 352;een turbo
Hei linjuri & moottori mestarit,
olen palstallanne uusi sillä pikemmmin olen laivuri. Vanhassa hinaajassani on OM 352 moottori vapaasti hengittävänä. Kone on kuullun mukaan myymäläautosta (moottori tod näk vm -87?), joka on peruskorjauksen jälkeen alukseen asennettu, joten myös pakosarja on vesivaipaton, siis ihan mallia linja-auto. Kone pelittää aivan mainiosti, no problems at all, mutta syödessä näin käy, nälkä kasvaa.
Osaako joku neuvoa, saako ko. koneeseen liitettyä tarvike turbon ja mistä saan hankittua niin turbon, kuin erityisesti putkistot ja onko jotakin muuta erityisesti huomioitavaa? Vanhatkin putket ja turbo voisi kiinnostaa, jos jollakin olisi seliiset irroitettavana? En hae isoa teholisää, mutta jonkin sortin polttoainekulu säästöä (ja harrastusta tässä laiva & moottoriasiassa).
Jos joku Teistä on ko muutoksen tehnyt, voisin tarjota urakkaa tästä, alus on Lahdessa. Konehuone on varsin väljä, joten samoja mm. tilapulmia kuin vaikka esim. Unimogin konekopassa ei tod.näk ole.
GSM 050 52 65 911
olli
olen palstallanne uusi sillä pikemmmin olen laivuri. Vanhassa hinaajassani on OM 352 moottori vapaasti hengittävänä. Kone on kuullun mukaan myymäläautosta (moottori tod näk vm -87?), joka on peruskorjauksen jälkeen alukseen asennettu, joten myös pakosarja on vesivaipaton, siis ihan mallia linja-auto. Kone pelittää aivan mainiosti, no problems at all, mutta syödessä näin käy, nälkä kasvaa.
Osaako joku neuvoa, saako ko. koneeseen liitettyä tarvike turbon ja mistä saan hankittua niin turbon, kuin erityisesti putkistot ja onko jotakin muuta erityisesti huomioitavaa? Vanhatkin putket ja turbo voisi kiinnostaa, jos jollakin olisi seliiset irroitettavana? En hae isoa teholisää, mutta jonkin sortin polttoainekulu säästöä (ja harrastusta tässä laiva & moottoriasiassa).
Jos joku Teistä on ko muutoksen tehnyt, voisin tarjota urakkaa tästä, alus on Lahdessa. Konehuone on varsin väljä, joten samoja mm. tilapulmia kuin vaikka esim. Unimogin konekopassa ei tod.näk ole.
GSM 050 52 65 911
olli
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: MB OM 352;een turbo
No ihan ensimmäiseksi, tuolla varoitellaan, että OM 352 koneeseen ei kannata asentaa turboa päivittämättä konetta OM 352A:ksi. OM 352A:ssa on suuttimet mäntien jäähdyttämiseksi ja lisäksi isompi öljypumppu. Jostain olin lukevinani, että vuodesta 1977 lähtien OM352 koneessa on vakiona öljykanavat mäntien jäähdytykseen, mutta ne on tulpattu. Eli ne suuttimet ja isompi öljypumppu tarvitaan. Edit: tuollahan se oli. Eli 150 hv voi saada ilman mäntien jäähdytystä.
Kiinasta näkyy löytyvän turboja, minimi tilauserä 5 kpl. Yksi sulle, yksi mulle, molemmille yksi varalle kun noista PRC-osista ei oikein tiedä, ja sitten trokataan se yksi jonnekin
No tohon mun vm -69 mersuun olisi ehkä helpompi vaihtaa koko kone turbolliseen versioon, kun ei siellä varmaankaan ole niitä tulpattuja jäähdytyskanavia. Ja puuttumaan jää niitä tarpeellisia putkia. Turboon pitää voitelukin järjestää jotain kautta.
Sumuiselta saarelta näkyy löytyvän kokonainen asennuskitti, hintaa 1850 puntaa + ALV. Vähän jää epäilys, että turbollisen koneen voisi saada jostain halvemmalla. Katselin ebay:sta, sieltä näkyi pelkkä turbo löytyvän hintaan 150 € (pee er ceestä), kokonaiset moottorit taisi olla alkaen 2000 €.
Enemmän apuja taitaa löytyä mersuforumilta. Täältäkin haulla löytyy asiaa OM 352:sta.
Kiinasta näkyy löytyvän turboja, minimi tilauserä 5 kpl. Yksi sulle, yksi mulle, molemmille yksi varalle kun noista PRC-osista ei oikein tiedä, ja sitten trokataan se yksi jonnekin

Sumuiselta saarelta näkyy löytyvän kokonainen asennuskitti, hintaa 1850 puntaa + ALV. Vähän jää epäilys, että turbollisen koneen voisi saada jostain halvemmalla. Katselin ebay:sta, sieltä näkyi pelkkä turbo löytyvän hintaan 150 € (pee er ceestä), kokonaiset moottorit taisi olla alkaen 2000 €.
Enemmän apuja taitaa löytyä mersuforumilta. Täältäkin haulla löytyy asiaa OM 352:sta.
Perillepääsy on yliarvostettua.
Re: MB OM 352;een turbo
Kiitos vastauksesta ja vihjeistä! Pistää monella tapaa harkitsemaan, miten toimia hommassa. Helpoin kuvio voisi olla, jos löytyisi jossakin turhanpanttina lojuva 352A turbolla, siitä tarvittavat osat vaihtaen päivittää moottori turboksi. Ei tuo tarvikepakettikaan ihan mahdottomalta vaikuta, jos osat vaan sit kans sopisi paikoilleen. Olisiko joku kiinnostunut urakoimaan tuollaisen muutos rempan, laiva tosiaan on Lahdessa?
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: MB OM 352;een turbo
purkaamolta moottori ja siitä turbohilut kylkeen. öljyryiskut männille on suotavat laivaan koska se ajaa jatkuvaan ylämäkeen kokoajan ja rasittaa paljon enemmän moottoria kun autokäyttö.
syöttöpumppu pitäs kanssa olla turbollisesta tai rakentaa joku lisärikastin. vakio pumppu tuskin ymmärtää nostaa syöttömääriä ahtopaineen alla ja haluttua tehoa ei saavuteta. syötöt nostamalla toimii ahtopaineen alla mutta sitten ilman ahtopainetta syötöt on tolkuttoman rikkaalla normaalilla pumpulla. jos siellä riittää edes syöttö ahtopaineelle.
syöttöpumppu pitäs kanssa olla turbollisesta tai rakentaa joku lisärikastin. vakio pumppu tuskin ymmärtää nostaa syöttömääriä ahtopaineen alla ja haluttua tehoa ei saavuteta. syötöt nostamalla toimii ahtopaineen alla mutta sitten ilman ahtopainetta syötöt on tolkuttoman rikkaalla normaalilla pumpulla. jos siellä riittää edes syöttö ahtopaineelle.
Re: MB OM 352;een turbo
Niin, olenkohan itseasiassa kokonaan väärillä jäljillä, turbo tottakai lisää moottorin tehoa vapariin nähden, mutta muutos turbolliseksi ei juuri mitään ns teholisää/poltettu nafta grammamäärä tuo,, vai tuoko? ( Siis katsokaas laivassani ei ole säätölapapotkuria, ajan aina n 1500 krs/min,, ) siis kysymys lopulta on, tuottaako polttoaine enemmän tehoa/poltettu pa gamma vapaastihengittävässä vai turbossa? Koko voimalinjan muutos onkin laivassa sitten kokonaan toinen juttu..
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4446
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB OM 352;een turbo
Kyllä ahtamalla saadaan hyötysuhdetta parannettua.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: MB OM 352;een turbo
Niin niin, kyllä kyllä, mutta eikös hyötysuhteen paraneminen yleisesti korostu erityisesti yläkierroksilla, ja kaikenkaikkiaan hyötysuhteen paraneminen on yleisesti vahvasti sidoksissa kierroslukuun, joten laivani tapauksessa, pitäsi olla esim. säätölapapotkuri, jolla muutoin laivalle optimalisen 1500 kierroksen turbo-teholisän saisi vauhtihyödyksi ja/tai alemmilla kierroksilla, jossa turbolla sama teho kuin nyt vaparilla saman vauhdin/tehon potkurille.
Noh, tämä meni tällaiseksi ajatusten pyörittämiseksi,, pitäsi tapauksessani kyetä ajamaan laivaa enemmän huippukierroksilla (OM352 n 2500..3000 krs/min) jotta turbohyöty tulisi parhaiten esiin, ja tämä taas vaatisi niin ääneneristys, murtonivel ja/tai alennusvahde (voimalinja) tarkistuksia ja todennäköistä remonttia/osavaihtoja.. ala- ja keskikierroksille (-1500 krs/min) viritetty turbo (+syöttöpumppu) + säätölapapotkuri voisi olla ideaa.. mut tyyriiksi ja vaikeaksikin menee.. Pitäsi olla nähtävästi sellainen systeemi, että saisi turbon+syötön (lisätehon/hyötysuhteen paranemisen) trimmattua potkurin nousuun ja edelleen siis optimoituun nopeuteen, meluun, värinöihin, aluksen kuormaan, keliin,, .. käytännössä pitäisi saada turbon hyöty optimiksi niin alhaisilla kierroksilla kuin mahdollista ja toisaalta tällä kierrosluvulla/teholla alukseen optimoitu potkuri.
vitsit, miten mielenkiintoinen kuvio,, ah, jos kroisis oisin..
Noh, tämä meni tällaiseksi ajatusten pyörittämiseksi,, pitäsi tapauksessani kyetä ajamaan laivaa enemmän huippukierroksilla (OM352 n 2500..3000 krs/min) jotta turbohyöty tulisi parhaiten esiin, ja tämä taas vaatisi niin ääneneristys, murtonivel ja/tai alennusvahde (voimalinja) tarkistuksia ja todennäköistä remonttia/osavaihtoja.. ala- ja keskikierroksille (-1500 krs/min) viritetty turbo (+syöttöpumppu) + säätölapapotkuri voisi olla ideaa.. mut tyyriiksi ja vaikeaksikin menee.. Pitäsi olla nähtävästi sellainen systeemi, että saisi turbon+syötön (lisätehon/hyötysuhteen paranemisen) trimmattua potkurin nousuun ja edelleen siis optimoituun nopeuteen, meluun, värinöihin, aluksen kuormaan, keliin,, .. käytännössä pitäisi saada turbon hyöty optimiksi niin alhaisilla kierroksilla kuin mahdollista ja toisaalta tällä kierrosluvulla/teholla alukseen optimoitu potkuri.
vitsit, miten mielenkiintoinen kuvio,, ah, jos kroisis oisin..
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: MB OM 352;een turbo
Miten lähelle runkonopeutta pääset tolla 1500rpm:llä? Yli runkonopeuden nouseva nopeus vaatii järettömästi tehoa, joten se ei oo kannattavaa. Runkonopeutta taas pääsee yleensä aika pienellä teholla.
Rosmo
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: MB OM 352;een turbo
Tere... 
Asiasta "hirveemmin" ymmärtämättä...
Ite vaihdoin joskus vanhaan käyttis "maasturiin" ahtimen ja väsäilin pakosarjan...(toyota on siin mielessä inha laite ku vakiosarjaan ei saa ympättyä mitään muuta ahdinta kuin sen mikä sinne on tehtaalla laitettu...ilman että tekee ainakin "adapterin"...
) No joka tapauksessa... hirmusti lueskelin internetin ihmeellisestä maailmasta mikä vaikuttaa mihinkin ja mitä pitää ottaa huomioon kun ahdinta valitsee... ja "hirveellä munkilla" satuin saamaan käsiini (siis ostin) soppelin kokosen ahtimen joka mun mielestä toimi just niinku sen halusin toimivankin... lisää alavääntöä...ahdin "heräsi" jo n. 1000kierroksessa ja ahtopaine mittarin mukaan ja tehomittauksessa jaksoi ahtaa 0,9 ahdoilla 1250-2700kierroksilla tasaisesti... yläkierroksilla loppui "ruoka" koska pumpulle en ollu tehny mitään muuta kuin kääntäny "varttikierroksen" syöttöö lisää... Ei tosiaankaan ollu mikään "superturbo" tapaus mutta itseäni miellytti tuo suuresti kasvanut alavääntö ja pienemmät polttoaine kulut... ja vaikka mulla oli tehotavoitteisiin nähden ihan liian suuri välijäähdytin... ni en kyllä huomannu minkään näköistä "turboviivettä" siinä... päin vastoin... tuntu että ahdin on enemmän mukana ja antaa "apuja" koko normi kierrosalueella millä sitä kotteroo piti ajaa...
"Autona" oli Toyota 4runner 2,4 litrasella "voimanpesä moottorilla" (tosi voimanpesä
) Mutta "käytös" muuttui todella paljon siihennähden minkälainen se vakiona oli... 
Eli uskoisin että tuohonkin saa rakennettua sellaisen "ahdin välijäähy" paketin että se toimii tuolla kierrosalueella... Toki mulla ei oo pienintäkään käryä miten se noissa "paattimoottoreissa" pitää käyttäytyä...

Asiasta "hirveemmin" ymmärtämättä...
Ite vaihdoin joskus vanhaan käyttis "maasturiin" ahtimen ja väsäilin pakosarjan...(toyota on siin mielessä inha laite ku vakiosarjaan ei saa ympättyä mitään muuta ahdinta kuin sen mikä sinne on tehtaalla laitettu...ilman että tekee ainakin "adapterin"...






Eli uskoisin että tuohonkin saa rakennettua sellaisen "ahdin välijäähy" paketin että se toimii tuolla kierrosalueella... Toki mulla ei oo pienintäkään käryä miten se noissa "paattimoottoreissa" pitää käyttäytyä...

Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Re: MB OM 352;een turbo
Kiitos vastauksista, 1500 krs/min 15,5 metrisessä 35ton ex varppauslaivassa nykypotkurilla vie alusta 7,5 kn, mikä on ihna ok,, menisi työntämällä n 9kn, mutta sitten alkaa perä selkeesti painumaan. Kyllä turbo ilmamäärää kerran nostaa, ja erityisesti jos/kun saisi paineet jo n 1000-1500krs/min nostettua riittävä korkealle (0,9-1 bar ahto) ja erityisesti jos vielä välijäähdyttimen jostakin kekkaisi, niin kaipa se naftakin tehokkaamin palaisi, antaisi potkun ilmaan ja niin ollen hyötysuhdetta ylös, joten eiköhän tuloksena sitttenkin olisi jokin 20-30% polttoaineen säästö jo tuolla 1500 kierroksella(?). Jos sitten vielä säätörusetti, niin voisipa 1500 kierrosta tarjota jopa tuon 9 kn..., mut eipä näillä laivavehkeillä niin mihinkään erityinen kiire ole.
Kyllä tekee turboa nyt kipparin mieli.. Pitää vissiin ottaa yhteyttä tuohon tarvikesetti kauppiaaseen! Vaiko onko jollakulla OM 352A jemmassa, että saisi ilma/pakoputket + turbon + öljypumpun + sylinterien öljyruikkarit irti?
Yst Olli
Kyllä tekee turboa nyt kipparin mieli.. Pitää vissiin ottaa yhteyttä tuohon tarvikesetti kauppiaaseen! Vaiko onko jollakulla OM 352A jemmassa, että saisi ilma/pakoputket + turbon + öljypumpun + sylinterien öljyruikkarit irti?
Yst Olli
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: MB OM 352;een turbo
Tere taas...
Sen verran vielä "tolloilen" että jos välijäähdytintä mietit ni... sun tapauksessa ku ei tuosta "viileemmästä" vedestä oo puutetta... ni josko sinne sais ympättyä sellaisen "vesivälijäähyn" eli kylmävesi jäähdyttäisi ahtoilman viileemmäksi... (ei tarvitse rakentaa erikseen jäähdytintä välijäähylle niinku autoissa...) liekkö tuollaisia jo joku rakentanut/viritellyt...
Mutta niinku sanoin... vesi on minulle täysin tuntematon elementti... (muutenkun lasissa... joidenkin "jalompien aineiden" jatkeena ja lisänä...) No ei ny sentään...
veneistä ja laivoista ymmärrän kyllä ihan "yhtäpaljon kuin sika kuuraketista"...
eli sorry jos puhuin iha puutaheinää... 
Sen verran vielä "tolloilen" että jos välijäähdytintä mietit ni... sun tapauksessa ku ei tuosta "viileemmästä" vedestä oo puutetta... ni josko sinne sais ympättyä sellaisen "vesivälijäähyn" eli kylmävesi jäähdyttäisi ahtoilman viileemmäksi... (ei tarvitse rakentaa erikseen jäähdytintä välijäähylle niinku autoissa...) liekkö tuollaisia jo joku rakentanut/viritellyt...

Mutta niinku sanoin... vesi on minulle täysin tuntematon elementti... (muutenkun lasissa... joidenkin "jalompien aineiden" jatkeena ja lisänä...) No ei ny sentään...



Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: MB OM 352;een turbo
Niissä vesikulkuneuvoissa joista mie ymmärrän, on generaattoria pyörittämässä samaa kokoluokkaa oleva kone kun täs säikeessä aiheena oleva 
Itellä oli 25,5m/160ton. hinaaja ja se kulki 380rpm:llä 10kn nopeutta. Täydet 420rpm ja potkurista täydet kulmat nosti nopeuden 14kn. Toki peräaaltokin nous ½m:stä 2,5m joten ei tullu kauheesti "kaahailtua" Kierroksilla venttiilitkin piti melkosta pauketta. Ihan ko joku ois lekalla pieksäny runkoa. Kone oli n. 500hv ja vuosimalliltaan -57. Ensimmäiset 40v se oli käynnissä toukokuusta joulukuulle joten tuntejakin jokunen oli. Kulutus oli inhimillinen 40L/h ja tooki perässä 60L Vikaa moottorissa ei olllut ollu koskaan. Kone oli yksinkertanen 5 pyttynen rividiesel ja siinä ei ollut mitään sähköllä toimivaa.

Itellä oli 25,5m/160ton. hinaaja ja se kulki 380rpm:llä 10kn nopeutta. Täydet 420rpm ja potkurista täydet kulmat nosti nopeuden 14kn. Toki peräaaltokin nous ½m:stä 2,5m joten ei tullu kauheesti "kaahailtua" Kierroksilla venttiilitkin piti melkosta pauketta. Ihan ko joku ois lekalla pieksäny runkoa. Kone oli n. 500hv ja vuosimalliltaan -57. Ensimmäiset 40v se oli käynnissä toukokuusta joulukuulle joten tuntejakin jokunen oli. Kulutus oli inhimillinen 40L/h ja tooki perässä 60L Vikaa moottorissa ei olllut ollu koskaan. Kone oli yksinkertanen 5 pyttynen rividiesel ja siinä ei ollut mitään sähköllä toimivaa.
Rosmo
Re: MB OM 352;een turbo
Kyllä laivakoneet ovat tosiaan asia erikseen, pikku varppausaluksessani on ex. höyrykoneen ja h-moottorin paikalla nyt salonki, siksi pikemminkin auton kone moottorina. Edellisessä aluksessani oli DDR:stä IFA WD14,5 SRW eli 14,5 litrainen diesel, josta irtosi 105 hv maks 1200 kierroksella, erinomainen moottori. Mikä ettei ex kuormurin tai linja-auton kone laivaankin sovellu, mut tää on pulma, maks vääntö ja teho olisi hyvä saada jo alakierroksille, OM352 on iskutilavuudeltaan (5,7) pikkusen niukka laiva hommiin, siksi turboa havittelenkin,, toisekseen, toki kohdallani on huviajoista kyse.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: MB OM 352;een turbo
Miulla paatin pituudesta meni 9m konehuoneeseen, joten ymmärrän hyvin koneen vaihdon huvikäytössä. Ongelmia se toki tuo, kun pitää yleensä vaihtaa potkurikin tai sitten rakentaa vaihteisto johon taas uppoaa hevosvoimia. Potkuritkaan ei oo ilmasia.
Rosmo
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4446
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB OM 352;een turbo
Karmee määrä menny koneen läpi löpöö, 9 216 000l?Rantarosvo kirjoitti:Niissä vesikulkuneuvoissa joista mie ymmärrän, on generaattoria pyörittämässä samaa kokoluokkaa oleva kone kun täs säikeessä aiheena oleva
Itellä oli 25,5m/160ton. hinaaja ja se kulki 380rpm:llä 10kn nopeutta. Täydet 420rpm ja potkurista täydet kulmat nosti nopeuden 14kn. Toki peräaaltokin nous ½m:stä 2,5m joten ei tullu kauheesti "kaahailtua" Kierroksilla venttiilitkin piti melkosta pauketta. Ihan ko joku ois lekalla pieksäny runkoa. Kone oli n. 500hv ja vuosimalliltaan -57. Ensimmäiset 40v se oli käynnissä toukokuusta joulukuulle joten tuntejakin jokunen oli. Kulutus oli inhimillinen 40L/h ja tooki perässä 60L Vikaa moottorissa ei olllut ollu koskaan. Kone oli yksinkertanen 5 pyttynen rividiesel ja siinä ei ollut mitään sähköllä toimivaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: MB OM 352;een turbo
Onneks ei miun käytössä kaikkiReddewil kirjoitti:Karmee määrä menny koneen läpi löpöö, 9 216 000l?Rantarosvo kirjoitti:Niissä vesikulkuneuvoissa joista mie ymmärrän, on generaattoria pyörittämässä samaa kokoluokkaa oleva kone kun täs säikeessä aiheena oleva
Itellä oli 25,5m/160ton. hinaaja ja se kulki 380rpm:llä 10kn nopeutta. Täydet 420rpm ja potkurista täydet kulmat nosti nopeuden 14kn. Toki peräaaltokin nous ½m:stä 2,5m joten ei tullu kauheesti "kaahailtua" Kierroksilla venttiilitkin piti melkosta pauketta. Ihan ko joku ois lekalla pieksäny runkoa. Kone oli n. 500hv ja vuosimalliltaan -57. Ensimmäiset 40v se oli käynnissä toukokuusta joulukuulle joten tuntejakin jokunen oli. Kulutus oli inhimillinen 40L/h ja tooki perässä 60L Vikaa moottorissa ei olllut ollu koskaan. Kone oli yksinkertanen 5 pyttynen rividiesel ja siinä ei ollut mitään sähköllä toimivaa.

Rosmo
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: MB OM 352;een turbo
Scanian koneita kanssa käytetty noissa laivoissa, ja onhan toi löpö ollu aikanaan halpaa, kun tilannu suoraan tankkiautolla.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: MB OM 352;een turbo
http://www.ebay.com/itm/Motor-OM352A-OM ... 08&vxp=mtr Ebaylla viimeinen ostopäivä 1.1.2015 . Tähän pakettiin sisältyy myös vaihdelaatikko .Unimog vehkeestä kotosin.
Re: MB OM 352;een turbo
Jep, tuttu mylly on, Mitähän tuosta tarvii maksaa, 4500+rahti 800 on kyllä yläkanttiin, vai mitä arvelette?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: MB OM 352;een turbo
Jos ei ole hoppua tuon turbottamisen kanssa, niin kannattaa seurailla nettikonetta ja muita
markkinakanavia ja ostaa koko auto jossa turbokone paikoillaan.
Nytkin näytti olevan muutama myynnissä 3000-4000e hintaluokassa.
Kun kone kiinni autossa niin pääsee kokeilemaan ja tutkimaan mitä on ostamassa.
Ja kun lopun auton myy osina niin saattaa saada koneen varsin mukavaan hintaan.
markkinakanavia ja ostaa koko auto jossa turbokone paikoillaan.
Nytkin näytti olevan muutama myynnissä 3000-4000e hintaluokassa.
Kun kone kiinni autossa niin pääsee kokeilemaan ja tutkimaan mitä on ostamassa.
Ja kun lopun auton myy osina niin saattaa saada koneen varsin mukavaan hintaan.
Re: MB OM 352;een turbo
Kyselin jo Saksan kaverilta josko myisi vain turbon putkineen tai koneen ilman vaihteistoa, katson ja seuraan,, ei mikään hätä asiassa ole, kiitos vihjeestä, seuraan nettikonetta ym,, OM352A turbo tykötarpeineen-tervetuloa laivaan!