Wowbagger kirjoitti:Kai se riippuu vähän autosta, vuosimallista ja käyttötarkoituksesta.
Jos et koko dokkaria viitsi laittaa, niin kopsaa tänne teksti. Dokkari on kai pdf:nä.
N1 muutoksesta ei ole kokemuksia, mutta kai senkin pitäisi onnistua. Saksasta tuotuja vehkeitähän Viron teillä on muutama...
Jep. Kiitos kannanotosta.
Eilen ( perjantai ) selvitin MAANTEEAMET'in dokumentin sisällön.
Yritin ai'emmin linkittää / kopioida dokumenttia tänne, onnistumatta, jatkuu
sama epäonnistuminen....
_____________________________________________
Lyhyesti dokumentista: MAANTEEAMETI TEKNOOSAKOND
Taotlus:
Umberehitus autoelamuks.
Kategooria peale umbererehitust: M 1
Vapaasti suomenkielellä kerrottuna täytyy vähintään olla tehty seuraavat toimenpiteet:
- vuodepaikka tai vuodepaikat jotka voi olla myös "taittuvat" istuimeksi / istuimiksi.
- keittiökalusteet kunnolla kiinnitettyinä
- varastotila
- istuimet ja pöytä ( pöytä voi olla myös helposti siirrettävä esim, ulos)
Uustuubikood: xxxxxxxxxxx
Uustuubikinnituse number : ARKEST xxxx*xxxx*xx
Muutoskatsastettava viimeistään toukokuun 17 päivään mennessä.
Peaspetsialist
Teknoosakond / Tuubikinnituse talitus
MAANTEEAMET
Mäepealse 19, 12618 Tallinn
Tel: +372 6201337
http://www.mnt.ee
________________________________________
Minulla on kyseessä pakettiauto, ajoneuvoluokka N1
Olin rakentanut "ennakkoon" auton 99,9% valmiiksi ennen Espanjaan lähtöä. (syksy 2014)
Selvittelin rakentamiseen liittyviä asioita ennen aloittamista. Koska autossa on tehdas-
tekoinen väliseinä, minulle sanottiin että takaosaan voi rakentaa "mitä tahansa tai lähes
mitä haluaa."
Väliseinän takia ei tarvitse koskea mm, etupenkkeihin. ( 3 paikkaa) Jos väliseinä halutaan
poistaa, tilanne muuttuu vähimmäisvaatimusten osalta.
Tosin poistin tehdastekoisen väliseinän ja korvasin sen 10 mm koivuvanerilla + verhoilu
molemminpuolin. Väliseinän sijaintia en muuttanut. Mm, pöytä on kiinteästi asennettu
väliseinään + tehty saranoitu "luukku," etc...
Edellä vaadittavat vähimmäis edellytykset M1 luokkaan saamiseksi täyttyvät.
Tosin on rakennettu:
- jääkaappi 12 v / 220 v
- ilmanvaihdot
- sähköt
- lisä akku
- led-valoja
- etc.....
Saa sitten nähdä millaisen kannan ARK ottaa? Vaaditaanko mm, sähköistyksestä (220v)
virallista kytkentäkaaviota...? Hankala olisi kyllä poistaa katsastuksen ajaksi
Kaiken sen mitä olen nähnyt / kuullut / kerrottu autojen rakentelusta mm, Auto Ring 24
tapaamisissa ja kisoissa, on täällä autojen rakentelu " lähes vapaata" kun vain
auto todetaan muutoskatsatuksessa turvalliseksi.
Saksasta tuotuja autoja on Virossa paljon. Mutta mielestäni itse rakennettujen ja myös
käytettyjen matkailuautojen tarjonta on aika suppeaa....mitä olen selaillut Viron
Keltaista Pörssiä ja
http://www.auto24.com sivustoja. Tarvittaessa saa mielestäni tilattua
"haluamansa" auton esim, Saksasta, Belgiasta, Tanskasta, Ruotsista, Norjasta,etc...
koska täällä taitaa olla kyseisen alan yrittäjiä.