Lahti korin osto opas

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
MASE
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 24 Joulu 2014 13:37
Location: Länsi-suomi

Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja MASE »

Bussikuume nousee samaa tahtia kun aurinko taivaalla, vaikka puoli vuotta sopivaa autoa jo etsitty, joten kyselen taas tyhmiä täällä. Koetin haulla, mutta en löytänyt sopivaa aihetta. -90 luvun Eagle alumiinikori, onko jotain mihin niissä pitäisi kiinnittää huomiota, paikallisia hapettumia, väsymismurtumia jne, vai kestävätkö hyvin aikaa ja kulutusta. Onko kori täysin alumiinia vai onko mustaa rautaa pohja ym palkeissa. Runko tietenkin on mustaa, joten se pitää koputella takaosasta. Lahtelainen on ilmeisesti n.1000kg? kevyempi kuin esim Carrus joten hyötykuormaa ja varusteita saisi enemmän kyytiin.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Iski »

Alusta on mustaa rautaa, vain kori on alumiinia, jousipussien ylälautaset menee usein uusiksi samoin neliöputkia tuppaa katoamaan, kun nostaa lokasuojat ylös näkee heti varsinkin edessä sisälokarin ja korin välissä katoa, himmeli ruuman lattianrajassa ja ruuman pohjapuolen putket, taka-akselin kohta (sinne ei kovin hyvin näekkään)
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kori kiinnittyy apurunkoon suurilla lätkillä joissa on pultteja rivissä. Näiden kunto kannattaa tsekata. Tavaratilojen alla saattaa olla myös mustia putkia, vanhemmissa malleissa nekin putket voi olla alumiinia.

Korit kestää isältä pojalle ja takaisin isälle. Minulla on 36 vuotias eikä ole hapantunut yhtään mistään. Alustan rautaputkia on vaihdettu muutama metri.

Hyvä kori. Ehkä jopa kestävin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jonkin verran on eroa myös alustan merkillä. Toinen ruotsalainen kestää paremmin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja neppi »

Onks niitä muilla ku ruotsalais-alustoilla?
MASE
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 24 Joulu 2014 13:37
Location: Länsi-suomi

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja MASE »

Lahti32 kirjoitti:Jonkin verran on eroa myös alustan merkillä. Toinen ruotsalainen kestää paremmin.
Toivottavasti se toinen merkki on Volovo mikä kestää paremmin :D
Näillä tiedoilla amuliinikori olisi vissiin ihan järkevä vaihtoehto. Ainakin jos ei rosteri Carrusta löydy, tosin taitaa niistäkin jotain hapantuvaa löytyä, vai onko niissä lattiarakenteet rostikkia myös?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

MASE kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Jonkin verran on eroa myös alustan merkillä. Toinen ruotsalainen kestää paremmin.
Toivottavasti se toinen merkki on Volovo mikä kestää paremmin :D
Näillä tiedoilla amuliinikori olisi vissiin ihan järkevä vaihtoehto. Ainakin jos ei rosteri Carrusta löydy, tosin taitaa niistäkin jotain hapantuvaa löytyä, vai onko niissä lattiarakenteet rostikkia myös?
Lattia on faneria mutta asfaltista katottuna palkit näyttää jalometallilta kun kiiltävän niin kovin. Näin tuossa carrus 701 kaaniassa. Ihan kai ne ei rosteria ole vaan jotain kromimetallia jos oikein muistan, eli magneetti ottaa kiinni mutta ei ne ruostu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Kyllä lahtelainen on paras,450 eagle oli mulla ja ei moitetta korista.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rosteri carrus on ilmeisesti ferrokromia ja rakenteita ei ole mitenkään suojattu. Tarttuu se ruoste siihenkin mutta aikapeikko ei kuitenkaan tahdo siihen pystyä muuten kuin pintaa ruskettamaan. Kymmenvuotiaasta piti vähän putsailla vessakopin alta mutta helposti lähti. Maalasin sitten kun ei ollu tehtaalla edes maalattu. On siellä mustiakin osia mm. akkukotelo. Mutta vaikka kuinka rostericarruksia kehutaan niin lahtikko on kestävin.
Tulevaisuus on sähköinen
MASE
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 24 Joulu 2014 13:37
Location: Länsi-suomi

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja MASE »

Elikkä sitten vaan etsitään se sopiva Golden Eagle aihioksi, helppoa!
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja neppi »

Asuntoko-, vaiko linjako-, vaiko kuormakoautoksiko se tulis? Nettikoneessahan ois muutama kohtuullisenkokonen Lahtelainen myyrä.

N
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Lievä OT
Eikös ne myyrät oo tamperelaisia. Siks toisekseen vaik kylähulluja ollaan, niin kukas sitä nyt haluaa kuskin ostaa ;) Nehän rahastaakin automaattisesti ko autoon harppaa kyytiin :D
Rosmo
MASE
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 24 Joulu 2014 13:37
Location: Länsi-suomi

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja MASE »

neppi kirjoitti:Asuntoko-, vaiko linjako-, vaiko kuormakoautoksiko se tulis? Nettikoneessahan ois muutama kohtuullisenkokonen Lahtelainen myyrä.

N
Kuljetus/matkailuauto mielessä. K-a:ksi tulee. Taakse suoralattiainen kuormatila n5,5m, takalaitanosturilla. Aikaisemmin pohtisin kuorkin umpikoppaa takarungolle mutta nyt ajatukset kääntynyt siihet että bussikori saa jatkua taakse saakka, tarpeen tullen korotetaan ehkä hiukan. Asunto-osasta tulee hiukan pieni, mutta visio olisi tehdä sitä hiukan lomittain eri kerroksiin. Nukkutilat tavaratilan päälle, vessa ja suihku ja pieni sauna alakertaan jos mitenkään tilat antaa myöten.

Jaa, myyriä, meillä kissat tuo niitä ihan omiksi tarpeiksi torppaan joten se ny viälä puuttuis että tulis Tampereeltakin myyriä tänne :lol: Eihän tämmönen Raumalta kotosin oleva ees ymmärrä mitä ne oikein puhuu :roll:
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Sen mie tiedän tampereesta et päätä ei kannata lyödä rotvallin reunaan ja bussikuskit on myyriä(onks sul lippuu myyrä) On se niin väärin et tampereella kuskillakin pitää olla lippu ja sitä viel asiakkaat kyselee.

No on siellä kiva käydä :D
Rosmo
Huoppari
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 30 Kesä 2013 15:49
Location: Haukipudas väliaikaisesti Ii ikuisesti

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Huoppari »

Iski kirjoitti:Alusta on mustaa rautaa, vain kori on alumiinia, jousipussien ylälautaset menee usein uusiksi samoin neliöputkia tuppaa katoamaan, kun nostaa lokasuojat ylös näkee heti varsinkin edessä sisälokarin ja korin välissä katoa, himmeli ruuman lattianrajassa ja ruuman pohjapuolen putket, taka-akselin kohta (sinne ei kovin hyvin näekkään)

"kun nostaa lokasuojat ylös"
Mitenkähän tuo tapahtuu jos on vasta ostamassa autoa?
Itekku tekkee nii saa semmosen ku tullee
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja neppi »

Jos kuorma-auto, ni viittaamani nettikonelahtikot taitaa mennä ohi, ku ovat kuvien perusteella sekä liian pitkiä, että leveitä. Tosin ois kiva seurata projektia, jossa lyhennetään ja kavennetaan, sekä kenties lasketaan moottoria ja mitä vielä, ehkä vaihdetaan jäykkä teli ohjaavaksi. Tai jotain.

N
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Huoppari kirjoitti:
Iski kirjoitti:Alusta on mustaa rautaa, vain kori on alumiinia, jousipussien ylälautaset menee usein uusiksi samoin neliöputkia tuppaa katoamaan, kun nostaa lokasuojat ylös näkee heti varsinkin edessä sisälokarin ja korin välissä katoa, himmeli ruuman lattianrajassa ja ruuman pohjapuolen putket, taka-akselin kohta (sinne ei kovin hyvin näekkään)

"kun nostaa lokasuojat ylös"
Mitenkähän tuo tapahtuu jos on vasta ostamassa autoa?
Siinä on pyöränkaariosassa saranat ylhäällä ja parilla pultilla kiinni helmassa, aukeaa sit samaan tyyliin kun kylkiluukut.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Iski »

Mersun alustalla oli jokin aika sitten myynnissä Eagle, onko muista tietoa Scanian ja Volvon lisäksi?
Just käännettävät 13mm pultit loksujen alareunassa ja joskus vastakappale katoaa, niin voi olla vaikka nippusiteellä kiinni :roll:
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
MASE
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 24 Joulu 2014 13:37
Location: Länsi-suomi

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja MASE »

neppi kirjoitti:Jos kuorma-auto, ni viittaamani nettikonelahtikot taitaa mennä ohi, ku ovat kuvien perusteella sekä liian pitkiä, että leveitä. Tosin ois kiva seurata projektia, jossa lyhennetään ja kavennetaan, sekä kenties lasketaan moottoria ja mitä vielä, ehkä vaihdetaan jäykkä teli ohjaavaksi. Tai jotain.

N
No, katotaan mitä kaikkea keksitään :lol: Lyhentäminen voi tulla tarpeelliseksi, mutta ei kai sentään kaventamaan aleta :cry: Mahuri on hakusessa, joten ei sitä moottoriakaan paljoa lasketa. Maksimi korkeus k-a:lle on 4,4m joten sinne suuntaan on ehkä korotuspaineita :roll:
Ääh, katotaan kaikki sitten aikanaan, ensin etsitään se aihio rauhassa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja neppi »

Eiks se ookkaan 4,20? Luulin.
Speed
Kokenut kuljettaja
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Marras 2011 17:43
Location: Raasepori

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Speed »

Ainakin täällä http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/w ... TXE5_BlHg0 lukee "Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on noussut 4,2 metristä 4,4 metriin ja massa 60 tonnista 76 tonniin."
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Nuo tunarit sen korotukset päätti massakorotuksien kanssa. Ainoa vaan että läheskään kaikkialla ei mahdu tuolla 4.4m liikennöimään.
Karstulaan syksytapaamiseen ajellessa mm mäntän kohdilta löytyi tommonen 4.3m korkea valtatieltä. Varmasti kiva paikka täysperän kanssa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lahti korin osto opas

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Mikkelissä pieksämäelle menevän tien silta on kans yllättävän matala. Kaik vähänkään eksoottisemmat kuljetukset ajelee peitsarin kaupunginosan katuja pitkin et pääseevät siitä ohi.
Alle 4,5m sillat pitää onneks korkeusmerkitä, mut navigaattoreiden kans saa olla tarkkana. Toki voi ostaa navin joka on raskaalle kalustolle tarkotettu, mut siin heilahtaa tonni hyvin äkkiä :(
Rosmo
Vastaa Viestiin