Kulkurin ikä
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Kulkurin ikä
Tämä meidän porukan autokalusto taitaa olla enimmäkseen ennen 90-lukua tehtyjä, eli on keppivaihteet, vivuilla toimiva kaasu jne. Näin on hyvä, mutta jatkossa kun aletaan ostamaan 90-luvun autoja niin ongelmia tulee ja kalliita. Ei onnistu enää kotona eikä lähisepällä I-Shiftin tms vaihteiston korjaus. Syöttöpumput ovat myös sähköllä ohjattuja ja kun "boksi" pimenee niin uusi maksaa jos ei nyt maltaita niin vähän enemmän. Eli ne ketkä ovat tällä hetkellä miettimässä kulkuriaihion ostamista niin pitäytykää mahdollisimman perustekniikalliseen autoon vaikka sen vähän uudemman sähkökepillisen saisikin samaan hintaan.Yksinkertainen on kaunista, niin ainakin vaimoni minulle sanoi...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Joo ei ne ehkä mitään kummajaisia ole, mutta kun nyt ostat 15 vuotta vanhan vehkeen ja siihen pitäisisi saada vuonna 2020 esim. syöttöpumpunohjauselektroniikkakeskus niin voi olla vaikeaa/kallista. Kyllä toi mun Scania pelittää ilman elektroniikkaa silloinki. Eri asia saako sillä silloin enää ajaa ja jos saa niin millä ehdoilla noiden päästöjen jne suhteen. Ja toi osien vaihto vian löytymiseksi taitaa kyllä koskea juuri näitä "nykyajan" autoja. En ainakaan itse tiedä noissa vanhemmissa dieselvehkeissä olleen "mystisiä" vikoja.Eikös niitä tullut ja sitä kautta osien vaihtoa vasta näiden "boksien" tultua kuvioihin. Eli ei pärjätä enää rautalankakorjauksilla.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Ole ollut ittekkin vähän samoilla ajatuksilla
et toi vanha perustekniikka on kyllä loppujen lopuksi melko "turvallista"
eli yleensä jos menee jotain rikki, niin näkee melkein "päällepäin"
ja sit kun tulee enemmän herkkuja niin tulee myös enemmän hajoavia kohtia






Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Elektroniikka,,
Mullapa meni tassa talven seisokista Citroen Xsarassa muutama elktroniikka "boxi" toimimattomaksi eli ajonestolaite, polttoaineen syottoventtiilin rele ja varsinainen "keskusboxi". Kun en pystynyt raahaamaan autoa Seinajoelle Auot-Mekaan niin turvauduin lahimpaan merkkikorjaamaamoon ja hajottamoihin. Villin soittelun ja ahellyksen jalkeen Xsara alkoi pelittaa kohtuudella. Onnellisena kerasin vialliset osat vieno hymy takaraivolla ja ajattelin etta minapas (jonkinmoisena asian osaajana) seppaan ne kuntoon.Pettymys oli katkera kun kolvin ja mittalaitepatterin lammetessa kampesin kotelot auki ja totesin niiden olevan taytetty kellertavalla massalla siten etta eipa sielta mitaan nahnyt saati sitten paassyt koittaan. Jatkoin sitten viela hiukan rapsuttelua ja totesin etta niista komponenteista jotka sain nakyviin puuttuivat arvomerkinnat yms tunnistamista helpottavat asiat. Eipa kylla ollut kunnon skemojakaan- joten siihen jai,, Odottamaan uutta heratysta,, Nykyinen ajoneuvo- elektroniikka on tarkoitettu vaihtopeliksi. Hajottamoiden sallit sanoivat niiden menevan elektroniikkaromun joukkoon vaikka olisi tuoreitakin kolariautoja purussa. Paimelassa muuten kerrottiin etta parhaillaan kiivaasti puretaan vm- 83,,, vm.- 87 bussikalustoa,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Tuossa on yksi syy siihen, että meillä on käyttöautoina -70 ja - 80 luvun jenkkipelejä. Taatusti pelittää, vaikka satkulla viekin pari litraa enemmän... Nykyautot on tarkoitettu kertakäyttöisiksi. Ja uusi raskaskalusto vaatii aina merkkikorjaamon ja paaaaksun setelinipun.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
-
- Kuski
- Viestit: 26
- Liittynyt: 08 Heinä 2007 22:27
- Truck: volvo b9m kiitokori
- Location: Tornio/himanka
- Paikkakunta: lappi
Re: Kulkurin ikä
ok mä vedän sitte pohjat ku ite ajelen bussingilla joka on niinkin nuori ku -63 ja kyl vauhti päätä huimaa ja tekniikka on patarautaa
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Kulkurin ikä
Itselläni on 1975 mallinen scania. Etsin tarkoituksella tämän ikäisen auton, sillä tekniikka on yksinkertaista ja jopa kytkinkin pelaa vaijeri/vivuilla.... eipähän tule paineiden kanssa ongelmia talvella.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re:
Tulevaisuus ei ole ehkä niin synkkä kuin on ennustettu; uhosihan Ruotsikin luopuvansa ydinvoimasta, mutta taisi olla pelkkää vaalipropagandaaPilotti kirjoitti:Eri asia saako sillä silloin enää ajaa ja jos saa niin millä ehdoilla noiden päästöjen jne suhteen.



Pitäähän poliitikkojen olla mahdollisimman "vihreitä" että pääsee uralla eteenpäin...
Kapina Suomessakin syntyy jos ruvetaan rajoittamaan kaikkien vanhojen ajoneuvojen liikkumista, sitä paitsi on ekologisempaa ajaa vanhalla kuin ostaa uusi auto, jonka tuottaminen syö enemmän energiaa ja luonnonvaroja kuin vanha käyttää.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kulkurin ikä
Bussipuolella on monesti niinkin että vanha auto saattaa olla varmimmasta päästä firmassa kun uudemmat juonittelee, mutta vanha ei kelpaa enää matkustajille koska vain näyttää vanhalle
Jossakin määrin ymmärrän Turkin peruskorjauksia joissa autoja päivitetään ulkoisesti. Kyllä vanhan ylläpitäminen esim. purkuosilla on ekologista verrattuna uusien tuottamiseen vain siksi että silmä alkaa sairastaa sinänsä ehjiä ja käyttökelpoisia vehkeitä. Kun vastaavasti kokonaan uuden auton tekeminen kuluttaa valtavasti energiaa. Tietysti päästöt voivat olla pienemmät mutta onko silti esimerkiksi bussien polttoaineenkulutuksessa saavutettu mullistavaa muutosta, jos vanha syö 18-24 L sadalle, syökö uusi vähemmän
ei syö, paino vain lisääntynyt ja sitä mukaa kulutus
Henkilöautopuolellakaan kulutus ei hirveenä ole muuttunut kasvaneiden moottoritehojen myötä, tahtoopa ne edelleen isommat henkilöautot sen kympin syödä, dieselit seittemän mutta jo dieselvolvolla vuodelta keppi ja keihäs pääsi suunnilleen samaan, tehoja oli vaan puolta vähemmän ja sen huomas

Jossakin määrin ymmärrän Turkin peruskorjauksia joissa autoja päivitetään ulkoisesti. Kyllä vanhan ylläpitäminen esim. purkuosilla on ekologista verrattuna uusien tuottamiseen vain siksi että silmä alkaa sairastaa sinänsä ehjiä ja käyttökelpoisia vehkeitä. Kun vastaavasti kokonaan uuden auton tekeminen kuluttaa valtavasti energiaa. Tietysti päästöt voivat olla pienemmät mutta onko silti esimerkiksi bussien polttoaineenkulutuksessa saavutettu mullistavaa muutosta, jos vanha syö 18-24 L sadalle, syökö uusi vähemmän



Henkilöautopuolellakaan kulutus ei hirveenä ole muuttunut kasvaneiden moottoritehojen myötä, tahtoopa ne edelleen isommat henkilöautot sen kympin syödä, dieselit seittemän mutta jo dieselvolvolla vuodelta keppi ja keihäs pääsi suunnilleen samaan, tehoja oli vaan puolta vähemmän ja sen huomas

Tulevaisuus on sähköinen