Missä kulkurisi kone
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Missä kulkurisi kone
Kuinkas on kulkurit alustansa valinneet, toinen tykkää hetkusta, toinen pannarista ja kolmas tuupparista. Uusille selvyyden vuoksi nämä nimitykset vielä:
Etumoottori = hetku, keulakone etuakselin etupuolella
Keskimoottori = mahuri, pannari, kone akseleiden välissä
Takamoottori = tuuppari, takatuuppari, kone taka-akselin takapuolella
Etumoottori = hetku, keulakone etuakselin etupuolella
Keskimoottori = mahuri, pannari, kone akseleiden välissä
Takamoottori = tuuppari, takatuuppari, kone taka-akselin takapuolella
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Mahurissa hyvää
* Moottori ei haittaa rakentelua
* Takatallit ja saunat mahdollisia
* Helppo huoltaa konetta molemmista sivuluukuista ja päältä
* Alhainen painopiste > hyvä ajettava
* Helppo äänieristää tosi hiljaiseksi
Huonoa
* Volvon etukardaanisysteemi syvältä
* Läpilastattavaa tavaratilaa vähemmän
* Ei tuu nyt muuta mieleen
* Moottori ei haittaa rakentelua
* Takatallit ja saunat mahdollisia
* Helppo huoltaa konetta molemmista sivuluukuista ja päältä
* Alhainen painopiste > hyvä ajettava
* Helppo äänieristää tosi hiljaiseksi
Huonoa
* Volvon etukardaanisysteemi syvältä
* Läpilastattavaa tavaratilaa vähemmän
* Ei tuu nyt muuta mieleen
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Mjaa..... mullon toi etumoottori mutten oo aatellu jotta se olis äänekäs..... enemmän antaa toi Letukka ja Volovo rengasääniä tienpäällä..... mutta kai se on sitte äänekäs...........
).... parasta on suuri takatalli..... no.... on kai se miinusta ku joutuu voimisteleen jotta pääsee kuskinpenkille...... tai sitte menee kuskinovesta....


*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Meillä etumoottori ja jokseenkin äänekäs, mutta juttelemaan kuitenkin pystyy huutamatta ja puhumaan kännykkään. Jonkinverran äänieristetty, mutta lisää täytyy laittaa. Se on hyvä puoli, jotta koneeseen pääseen hyvin käsiksi ja huoltamaan. Perinteisen tyyppiset vivustot moottoriin, eli helpohkot korjata ja huoltaa. Miinusta on tietty hieman ahdas etuosa, mutta plussaa esim. tuuppariin, korkea takatila.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Unohtupa yksi, eli:jone-51k kirjoitti:Tuupparissa hyvää:
* Todella hiljainen matkain
* Etutila+keskitila "tyhjä" sisäänkäynnille
* Sallii matalan/tasaisen lattian(lopussa nousu)
* Kuolevaisen huoltotoimet suoraan nenän edessä kyykkimättä
- Painojakauma osin hankala
- Ei salli takatallia, esim pikkuautolle, ei oikein keikkabussiksi
* Suuret tavaratilat
Ja tuota hiljaisuutta ei voi koskaan liikaa kehua.

- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mahuri Volvo B10M Lisätään siihen mitä jo mainittu mahureista.
Tasapainoinen käyttäytyminen liukkaalla akseli kuormat 50% ja 50% kun ollaan normaali matkailukäytössä, takatalli painon kannalta tyhjä.
Takateltta=talli lattia takaosassa hyvin matalalla


KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Kyllä mä oon kans ton mahurin puolella
kävin kokeilemassa takamoottori Lahti Eaglea K112, niin ei se kyllä mikään kovin hiljainen ollut
mut kun kokeilin vm.-88 B10M:än Wiimalaista niin siinä oli kyllä hiljanen kabiini
eikä se remontoiminen mitään kauheen vaiketa tossa mahurissa ole
nostaa vaan luukut lattiasta ylös, niin siinähän ne olla möllöttää
kun kävin Paimelassa ettimässä sopivaa mittarin nopeudenmuuntajaa ei mennyt kun muutama minutti kun otti vanhan pois ja uusi tilalle
ja se kävi näppärästi taaemmasta huoltoluukusta
ei tarvinnut könytä yhtään auton alla vaan olla möllötteli siinä vaihdelaatikon päällä













Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Missä kulkurisi kone
Meidän scaniassa etumoottori, konehuone hyvin äänieristetty ei ole ääniongelmia ja helppo huoltaa .(saa istua penkillä ja tarkistella öljyjä
.

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Missä kulkurisi kone
takatuuppari-turistia vaikea ajaa korvakuulolta
ei kuulu hälyäänet eikä luistavat hihnat...
ja keula on kevyt
nousee esim loskan päälle sen kummemmin varottelematta
mahurissa painojakauma ok, mutta sisältää muuten väkisin tehtyä tekniikkaa, etukardaanit, erilliset öljysäiliöt ym
onneksi volvo ehti tehdä niitä niin kauan, että oppivat pärjäämään "kaadetun koneen" kanssa
etukoneinen lähes identtinen vastaavan kuorma-auton kanssa, jolloin osat yleisempiä, mutta tyhjänä perä on kevyt..
korvan vieressä huriseva kone tosin auttaa ajamaan tarkimmin, jolloin ne liukkaalta lähdötkin onnistuu
ompahan muuten mahtava kardaani tossa f112 (av6500): 5 ristikkoa ja 3 kannatinta
ja joku niistä kilahtaa liikkeelle lähdettäessä. APUVA
10 vuoden kuluttua alkaa kaikki aihiot olla takakoneisia, halusimme sitä tai ei



ei kuulu hälyäänet eikä luistavat hihnat...
ja keula on kevyt


mahurissa painojakauma ok, mutta sisältää muuten väkisin tehtyä tekniikkaa, etukardaanit, erilliset öljysäiliöt ym
onneksi volvo ehti tehdä niitä niin kauan, että oppivat pärjäämään "kaadetun koneen" kanssa
etukoneinen lähes identtinen vastaavan kuorma-auton kanssa, jolloin osat yleisempiä, mutta tyhjänä perä on kevyt..
korvan vieressä huriseva kone tosin auttaa ajamaan tarkimmin, jolloin ne liukkaalta lähdötkin onnistuu

ompahan muuten mahtava kardaani tossa f112 (av6500): 5 ristikkoa ja 3 kannatinta



ja joku niistä kilahtaa liikkeelle lähdettäessä. APUVA

10 vuoden kuluttua alkaa kaikki aihiot olla takakoneisia, halusimme sitä tai ei


- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Missä kulkurisi kone
Tämän olen huomannut. Yritänkin nyt hieman ottaa huomioon josko saisi rakenneltua niin että painoa saisi keulallekin eikä vaan taka ja keskiosiin. Scania K92 on vielä ajettavissa omilla kyvyillä mutta tuo Neoplan Skyliner onkin aikamoinen vempula ja vaatii enempi keskittymistä. Heitoissa keula tuntuu nousevan ilmaan.ja keula on kevytnousee esim loskan päälle sen kummemmin varottelematta
![]()