Neoplan n214 / Scania
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Tuohan on melkein yhtä mätä kuin Berkhofini. Ei hätää rautaa saa kaupasta.
Nurkka per vuosi ja sitten kierros uudestaan. Onneksi välillä saa myös reissata.
Nurkka per vuosi ja sitten kierros uudestaan. Onneksi välillä saa myös reissata.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
joo rautaa saa tuolta Helsingin metallityöstä. Sitä on siellä kilo-metri kaupalla. Kyllä joku sukurutsi on tehty Berhofien ja Neppareiden kesken historiassa, kun niillä on tuollaiset yhteiset geenit.
peltiliiteri.com
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Mie oon ihmetelly mikä on se paikka missä autosuunnittelijoille/insinööreille opetetaan miten tehdään auton alustaan paikkoja mihin kura varmasti kerääntyy ja ruostuttaa. Ton työkalupakin alustan suunnittelussa siinä on onnistuttu erittäin hyvin. Pellinpalasia jotka toimii hyllynä, mut mitään järjellistä syytä niitten olemassaoloon ei kyllä keksi. Toinen on isot reijät poikittaisissa runkopalkeissa. Miksi niissä pitää olla kyljessä iso reikä ja usein etupuolella. Pienen reijän alareunassa ymmärrän että mahdollinen vesi pääsee pois.
Rosmo
Re: Neoplan n214 / Scania
Ja miksi autoihin laitetaan niin paljon rautaa? Selvästi ihan turhia palkkeja kun ilmankin näytti Neppari pysyvän pystyssä.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Joo samaa mieltä, puolet raudasta vois jättää vex. Ennen oli 46 matkustajaa ja niiden tavarat, nyt enää 8. Turhaa kantavuutta ja painoa 
Mutta taas on suunta ehjempää kohti. Puukkosaha on kyllä hyvä noissa ruosteisissa osissa, ja muutenkin kun ei kipinöi. Ainoo, ettei meinna hitsisaumasta hyvin läpi. Teriä menee jonkin verran.
Sitten tohon jiirisahaan (halpis sellainen) hankin metallliterän, sillä on tuota tankoa hyvä katkoa.
Hitsailu jatkuu taas tänä iltana. Heftailu on alkanut.
Aika pehmeetä on rauta.

Mutta taas on suunta ehjempää kohti. Puukkosaha on kyllä hyvä noissa ruosteisissa osissa, ja muutenkin kun ei kipinöi. Ainoo, ettei meinna hitsisaumasta hyvin läpi. Teriä menee jonkin verran.
Sitten tohon jiirisahaan (halpis sellainen) hankin metallliterän, sillä on tuota tankoa hyvä katkoa.
Hitsailu jatkuu taas tänä iltana. Heftailu on alkanut.
Aika pehmeetä on rauta.
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Eikö tuo kuraseinä voisi jatkua alemmaksi? Volvossa jatkoin runkopalkkia alemmaksi. Muta ei pääse rungon päälle niin hyvin kuin ennen.
Minä tein nuo pellit alumiinista ja poppareilla niittasin palkkeihin. Saumoihin pienet kulmaraudat ja tiivistys butyylillä. Kuorrutukseksi runsaasti alustamassaa.
Minä tein nuo pellit alumiinista ja poppareilla niittasin palkkeihin. Saumoihin pienet kulmaraudat ja tiivistys butyylillä. Kuorrutukseksi runsaasti alustamassaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Toihan on ihan hyvä ajatus jatkaa vähän alaspäin, kyllä siinä tilaa on. Vedin vaan vanhan mallin mukaan. Noi kuraseinät tuli tehtyä pellistä. Sinkkimaali alle ja massa päälle ja hitsillä kiinni 
Ulkopuolella kokeilen vähän maalaushommia tulevina viikkoina. Edellinen maalari on vähän huonosti tehnyt pohjat kylkilistan kohdalla ja siitä alkaa nyt alumiinin korroosio kiipeemään ylöspäin. Aattelin kokeilla katkaista etenemisen. Pintaväri Oy;ssä kävin juttelemassa, ja täytyy sanoa, että todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua sain, vaikka kuinka kysyin niitä normaaleja tyhmiä kysymyksiä. Paukkupulloihin teetän ton omaa väriä, niin on helppo paikkamaalata. Happomaali ja silikonin poistaja lähti jo matkaan.

Ulkopuolella kokeilen vähän maalaushommia tulevina viikkoina. Edellinen maalari on vähän huonosti tehnyt pohjat kylkilistan kohdalla ja siitä alkaa nyt alumiinin korroosio kiipeemään ylöspäin. Aattelin kokeilla katkaista etenemisen. Pintaväri Oy;ssä kävin juttelemassa, ja täytyy sanoa, että todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua sain, vaikka kuinka kysyin niitä normaaleja tyhmiä kysymyksiä. Paukkupulloihin teetän ton omaa väriä, niin on helppo paikkamaalata. Happomaali ja silikonin poistaja lähti jo matkaan.
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Noista alumiinin hapettumista. Alan niitä hioa puhtaiksi. Niitä koko kyljen matkan tuossa kylkilistan päällä. Yhdet kuplat avasin vaan puukolla, että miltä siellä alta näyttää ja tuollaista. Plani on siis hioa puhtaaksi, happomaali, ruiskutettava kitti, hirveesti hiomista ja paukkupulloon tehty auton väri lopuksi.
Koskaan tuollaistakaan en oo ennen tehty, joten uusia kokemuksia luvassa.
Koskaan tuollaistakaan en oo ennen tehty, joten uusia kokemuksia luvassa.
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Oon nyt erilaisia keinoja kokeillut tuon maalinpoistoon: tasohiomakone, käsipelillä mutta tässä ylivoimainen tapa. https://instagram.com/p/6VANPgMzju/
En tiedä onko mitään järkeä, mutta kun maali on irti pohjasta....
En tiedä onko mitään järkeä, mutta kun maali on irti pohjasta....
peltiliiteri.com
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Neoplan n214 / Scania
Näyttää ainakin melko nopealta 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Toi on todella nopea tapa
Käsin/koneella paperilla hioen sen maalipinnan poisto ja saaminen metalli näkyviin kestää todella kauan (siinä niitä maalikerroksia on). Tuolla ne lähtee naps vaan.
Oon tainnu 4 iltaa käyttää puoleen kylkeen, ja eilen loput puolikkaasta meni minuuteissa
Sitten dremeliin lamellilaikka (80:nen) ja sillä metalli esiin. Oli nopee tapa päästä kirkkaaseen metalliin. Toki tuossa tulee paklaamista kun tulee paikallisesti vähän kuoppia, mutta pakkelia kyllä hioo nopeammin kun tota maalia (IMHO).
Tuollainen purkista ruiskutettava filleri täyttää tuskasen hitaasti, pitää vaihtaa menetelmää, että saa montut täyteen.
Mutta pinnan maalaukseen on vielä pitkä matka....

Käsin/koneella paperilla hioen sen maalipinnan poisto ja saaminen metalli näkyviin kestää todella kauan (siinä niitä maalikerroksia on). Tuolla ne lähtee naps vaan.
Oon tainnu 4 iltaa käyttää puoleen kylkeen, ja eilen loput puolikkaasta meni minuuteissa

Sitten dremeliin lamellilaikka (80:nen) ja sillä metalli esiin. Oli nopee tapa päästä kirkkaaseen metalliin. Toki tuossa tulee paklaamista kun tulee paikallisesti vähän kuoppia, mutta pakkelia kyllä hioo nopeammin kun tota maalia (IMHO).
Tuollainen purkista ruiskutettava filleri täyttää tuskasen hitaasti, pitää vaihtaa menetelmää, että saa montut täyteen.
Mutta pinnan maalaukseen on vielä pitkä matka....
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Hinkaan rutosti,
todella pienin askelin etenee kyljen laitto. Isäntä oli aikoinaan peruuttanut takapuskurin pahki, niin paikkailin sitäkin. Tällä menolla ehkä ensi viikolla pääsee maalamaan.
Värin kävin hakemassa ja päädyin kuitenkin, että ruiskulla maalaan. Värianalyysi kertoi värin olevan Renaultin taksi keltainen
Raskaan kaluston maali ei ollut kallista, reilut 70eur/l.
todella pienin askelin etenee kyljen laitto. Isäntä oli aikoinaan peruuttanut takapuskurin pahki, niin paikkailin sitäkin. Tällä menolla ehkä ensi viikolla pääsee maalamaan.
Värin kävin hakemassa ja päädyin kuitenkin, että ruiskulla maalaan. Värianalyysi kertoi värin olevan Renaultin taksi keltainen

peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Takapuskuri tuli maalattua kokonaan, raita kylkeen.
Appelsiini on päivän sana, ja pohjien virheet näkyy kyljessä
Kuvissa näyttää paremmalta kun luonnossa.
Täytyy tuon maalin kuivuttua vähän myllyttää tuota rajaa, jos sais noi kiiltoerot kuriin. Mutta eka kerta kummiski, olisko vähän miehisempi olo
Appelsiini on päivän sana, ja pohjien virheet näkyy kyljessä

Kuvissa näyttää paremmalta kun luonnossa.
Täytyy tuon maalin kuivuttua vähän myllyttää tuota rajaa, jos sais noi kiiltoerot kuriin. Mutta eka kerta kummiski, olisko vähän miehisempi olo

peltiliiteri.com
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Neoplan n214 / Scania
Ei piä kattoo liian läheltä! Jos sulla jää jotenki virta päälle, etkä pysty lopettaa, mulla ois tossa kans pari paikkaa mitkä tarvis maalia...
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Neoplan n214 / Scania
Moe 
Tai sitte jos ei ala myllyttämällä häviämään ni maalaat siihe erivärillä "vauhtiraidan/t" (tai teipillä) sillon on "miälkuvitus" rajana
ja ei tartte hölmöille selitellä että "miks" 

Tai sitte jos ei ala myllyttämällä häviämään ni maalaat siihe erivärillä "vauhtiraidan/t" (tai teipillä) sillon on "miälkuvitus" rajana


Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Neoplan n214 / Scania
hieno on ...eikun sandaalia ja maisema vaihtuu
Re: Neoplan n214 / Scania
Kommee kuin mikä, pitäisikö viedä terkut ex omistajalle et hyvän möit, hehee, majailee meidän työpaikan naapurissa.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Kerrohan Kakelle terveisiä. Liian kuuma nyt myllyttää, mutta sain edes pestyä.
peltiliiteri.com
Re: Neoplan n214 / Scania
Miepä vien terkkui, punasta raskaankaluston maalia ois viel jälellä. Tarviikko
Appelsiinipinta taattu 


- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Kake oli aikoinaan ajanut betonipossun kylkeen ja naarmut jäi. Kokeilen noi siniset vaan värittää kynäruiskulla, kun tuota väriä nyt on.
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Sit pikku hiominen, ei tasoitusta. Ajatus vaan saada toi sininen pohjaväri piiloon. Siitä se idea siten lähti....
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Tietääkö joku miten saa scanian/neoplanin vikakoodit näkyviin siihen mittaristoon. Kun aina silloin tällöin toi abs-valo ilmoittaa olevansa kunnossa. Sais ehkä vikakoodista kiinni mikä anturi hälyttää ja osais ronkkia sitä, eikä rikkois ehjää...
peltiliiteri.com