Aihio olisi mutta kuka rakentaa-.....?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
koisti
Apukuski

Aihio olisi mutta kuka rakentaa-.....?

Viesti Kirjoittaja koisti »

Elikkä siis ostettuna valmiiksi 2005 vm Volvo B10M mutta aika on itsellä rajallinen niin mistä löytyy tekijöitä?
Ukkonen hinnoitteli itsensä pihalle, Poikajärven Markun kanssa vääntöä menossa.

Ketäs muita noita tekijöitä olisi keneltä kysyä tarjousta?

-Marko-
Rantarosvo
Kansleri
Truck: Haaveena vasta
Viesti:

Re: Aihio olisi mutta kuka rakentaa-.....?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Nimimerkiltä Lahti32 kannattaa kysyä.
Rosmo
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Truck: scania k92

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Moro :)
Ihan mielenkiinnosta aiheeseen...(ei sillä että olisin "myymässä itteeni" vaan tietyn moisesta "rakkaudesta lajiin" ;) )
Sun kysymykses herätti pikkasen mielenkiintoo mutta...
Mimmonen siit pitäs saada eli minkälaiseen käyttöön ja minkälaisella aikataululla? Ruostevaurioita ei varmaan tuon ikäsessä oo mutta joutuuko muokkaa paljon esim. lattiaa (lattian tasoitus) että on teidän mieleen... :)
Lahti32:sella on varmasti selkein näkemys mitä tommoseen tarvii/kannattaa tehä, eli jos teetättäisin auton niin pitäisin varsin varteenotettavana vaihtoehtona häneltä kysymistä. :)
Ite harjottelen ekan auton kaa eli en voi "nojata kokemukseen" missään suhteessa, mutta ihan mielenkiinnosta "räävin päätäni" :D (ehkä jokupäivä minäkin voin tehä toisille jotaki... :D )
Mut niinku sanoin... Mielenkiinnosta kyselen, eikä oo pakko tietenkään vastata. :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
jiivee
Rattiamiraali
Truck: MB
Member id: 239

Viesti Kirjoittaja jiivee »

Tuossa koistin kirjoitukses on järkee.Minäkin katellu noita mutta kun aina jotain puuttuu sellasta jota itte tahtoos,ja mullakin noi hommat on alannu lipsuun,vanhuus ei tuu yksin.Nytkin kiikaris pari :shock: .johon olis "pientä laittoa,kyllä mä itekin ihan pienet saan mutta mones tarttis oikeeta apua.
Mulla toi pituusraja n9m
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa
AriW
Ajoneuvos
Truck: Volvo&Volvo
Member id: 219

Viesti Kirjoittaja AriW »

Enpä tiedä liittyykö aiheeseen,ehkä. Nimittäin juuri tänään juttelin pitkän puhelintuokion erään ostajakandidaatin kanssa,hermo meinas mennä. Nimittäin kaikkihan hinnoittelee työnsä ja laitteensa niinku parhaaksi näkee ja kyllä melkein tarttee sanoa että jos näillä leivän joutus tekee ni kapea olis leipäviipale.Tosin ammattimies on ammattimies. Tämä kaveri oli aika kummallinen selvittäjä,kun mun ylihintainen sinnepäintehty kalikka oli kovin kallis. Nii onki,mitä sitten. Lyhyellä matikalla laskin palaneen tarvikkeisiin yli 10 000€,ei sis. auton hankintaa,työtä tai edes kaatismaksuja. Mä olin sekaisin päästäni ku en vaihtanut muutaman tonnin välirahalla aihiota. Ehkä niin.

Eli kyllähän varmaan tekijöitä on/olis,mutta kuka suostuu maksamaan kaikesta tarvikkeesta ja työstä ja millaisen hinnan? Mielenkiintoinen kompromissihan olisi jos ns.tilaaja hommaa kaiken tarvittavan ja joku vaan ruuvaa kiinni eikä jupise turhia. Itsellä ainakin tuntuu siltä että vaikka aikaa onkin,niin homma vaan venyy jostain ihan tyhmästä suunnitteluvirheestä (minusta se kylläkin on juuri tämän homman suola). Kukapa maksaisi siitä virheen suunnittelusta/korjaamisesta,tai ehkäpä toisi pöydälle valmiit piirustukset työn tekemiseen. Nimittäin jos homma ei pelaa,on tekijä syyllinen enempi tai vähempi. Kyllä mulla ainakin on monenmonta kertaa tullu mieleen maksaa jollekkin toiselle jonkun homman tekemisestä,tai vaihtoehtoisesti lisäkäsiparin/kumiselkärangan asennuksesta.

Mutta kysynpä ihan mielenkiinnosta Skotsaa komppaamalla että mimmosella konseptilla jonkun pitäisi kaveria jelpata? Siis auton,ei rahan suhteen.
jiivee
Rattiamiraali

Mulla on ollu yleensä se tapa että jos on auttanu mua jossain mitä en itse osaa,neuvomalla se jonka oma tyhmäpää ei tajunnu se on 20€ ,koska en itte tajunnu.Ja näin tulee olemaan,maksan kitisemättä aina kun oma pää tyhjenee.
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Niin mielellään kuulis mitä kaikkee pitäsi saaha tehtyä. Kaikki onnistuu kyllä mutta aikaa palaa jos kaikki tehään ite. Tunti/kk liksallahan sitä voi tehä siihen asti ku lompakossa on tuohta. Urakkahintaa ei varmaan kukaan osaa sanoa sopivasti kun aika voi kaksinkertaistua ku projekti turpoo kuitenkin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Olen tehnyt vain kolme bussia, yhden vanhemman Lahtikon ja kaksi Volvo 9700 luxusbussia. Kaikki on melko erilaisia keskenään. Yhteistä niille on valtava työn määrä minkä bussi vaatii ennenkuin se on valmis. Puhutaan tuhansien tuntien projekteista näissä minun busseissa. Mitä tunti maksaa, voi siitä laskea kustannukset, vaikkapa aluksi 1200 tunnin mukaan. Sitten tarvikkeisiin menee pari kolmekymppiä helposti jos tehdään uudesta tavarasta ja sellaisesta jota ei tarvitse puolen vuoden päästä vaihtaa. Lisäksi täytyy ostaa se alusta ja se ei vielä riitä, sitäkin on yleensä viimeisteltävä ja korjattava helposti kymppitonnilla jos se on riittävän uusi; osat maksaa vähän paimelan kaivokselta haettua enemmän ja töitä joutuu teettämään myös merkkiliikkeessä ja muilla erikoispajoilla. Homman kruunaa takuu jonka asiakas haluaa. Pitää laskea vielä varoja siihen että joku asia ei menekään suunnitellusti ja se tehdään uusiksi.

Kun ostetaan kallis alusta, halutaan myös kunnon rakenteet. Lopputulos tulee maksamaan helposti satatuhatta, kaksisataa menee myös noin vain kun kunnolla tehdään. Lopputuloksen on pakko onnistua, olla tyylikäs, toimiva ja varma. Ei kukaan maksa huonosta työstä.

Riskibisnestä tämä on ollut omalta osaltani. Maanantaina palaan taas leipätöihini rakennusalan kehitystehtäviin. Bussit saa jäädä odottamaan tilauksia ja kun niitä tulee niin homma organisoidaan tapauskohtaisesti. Tekijöitä on mutta suunnittelijoita ja projektinjohtajia vähemmän.
Tulevaisuus on sähköinen
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Truck: scania k92

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

:) tere taas...
Saattaa mennä kyllä kovastikki "ohi aiheen" mutta...
Lahti32... Siinähän on jo kolme autoo enemmän mitä mulla :D ja oon itekki "viisastunu" monessa asiassa ton oman "katiskan, pakastelokeron, terapiatöllin" rakentamisen myötä...("rakkaalla lapsella on monta nimeä...riippuu mielentilasta ;) ) Ja "pienimpänä viisastumisena" en pidä sitä että mulla on ns.väärä alusta/aihio omaan käyttötarkoitukseen mihinkä auto joskus valmistuu. Mutta "myöhästä on hiiren haukotella sillon ku se on puoliks kissan mahassa" :) enkä siitä syystä voi hirmusti käydä "narisee" että miksi... Onhan siinä toki omat hyvätkin puolensa, jo pelkästään sen takia että se on riittävän vanha ja yksinkertainen tekniikaltaan...ei oo liiemmälti tietokoneita ohjaamassa "toimintoja" :D koska niistä ymmärrän ihan yhtäpaljon ku se kuuluisa sika siitä kuuraketista. :D
Rahaa saa kyllä palamaan iha niin paljon ku viittii tuhlata vaik ite tekis "kaiken" sekin riippuu hulluuden määrästä ja mielikuvituksesta (toi jälkimmäinen on oma "tekosyyni" kaikille hullutuksille mitä ite harrastan :D )
Väittäisin että paljon olisin saanu säästettyä ite aikaa jos olisin alun alkaen "tiennyt" rojektin laajuuden ja suunnitellu sitä pikkasen pidemmälle ennen ku "räjäytin koko p...kan" :) ja toinen missä ite säästäisin paljon aikaa olis se että "vähentäisin itseni epäilemistä ja kyseenalaistamista"... Siihen auttaa se kokemus näiden rakentelusta. :) (vaikka en aina "uskokkaan" mitä itteeni viisaammat sanoo... esim.kummalla puolella keittiön pitää olla... :D ) "Oppi ja ikä kaikki" :) ja aika näyttää mitä kaikkee muuta oon hölmöilly omani kanssa. :D
Nii ja hitto ku ei olla ameriikassa... En tiiä mikä niitä vaivaa...vai onko niillä liikaa rahaa (ei tietenkään kaikilla) mut hirveen hintasia "luxury motorhomeja" siellä ammattilaiset tekee...se että onko "gullitellut hanat ja tummat puunsävyt sitä "luksusta" ni on ihan makuasia... ;) (no onhan niissä jotaki muutaki ) mut saako iha joka dollarille sitte vastinetta niin...? ;)
Tsorgen tää "avautuminen" mut täällä on varmasti muitakin jotka vois kuvitella/haaveilla joskus tekevänsä rahasta näitä "hullutuksia" vai oonks mää iha väärässä luulojeni kanssa? :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
koisti
Apukuski

Viesti Kirjoittaja koisti »

Elikkä elikkä..
Aihio on siis täysin koskematon, penkit ja kaikki paikallaan ja siitä tarttis lähtee..
" pikku näppihärö tuossa alussa, auto on siis 1995 ei 2005 :-) "
Joo mutta paikallisen liikennöitsijän suoraan ajosta aihio, renkaat, huollot jne kunnossa, rosteri kori eli ei ruostetta.

Sitten siihen mitä tarttis tehdä..

Takapäähän iso ovi ja takatilan korkeus maximi, leveys maximi, pituus 4metriä ( tähän tilaan tulee siis mikroautoja, varaosia jne.. )
Sisustaan istuma / ruokailupaikat 6-8:lle hengelle, auto rekisteröitynä 8+1.
Nukkumapaikat 6-8:lle hengelle, jonkinasteinen keittiö jossa lavuaari ( vesi saa valua vaikka 20 lirtan purkkiin.. ) Juoksevaa vettä ei tarvita, meille riittää kannuvesi autossa, kahvinkeitin, mikro, keittolevy, iso jääkaappi.
Iso vaatekaappi, tv, jonkinasteinen äänentoisto...
Lämmitys??? ehdotuksia? Mielellään ainakin ilmalämpöpumppu jotta saa kesällä viileäksi.
Hupiakut lataustoiminnolla kun kiinni sähkössä.
Sekä auton ulkopuolinen maalaus.

Tossa nyt alkuun infoa, ei siis tarvita mitään ihan luksusta mutta perus siisti auto ois tarkotus saada rakennettua.
neppi
Vapaaherra
Truck: Hino Blue Ribbon -91

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla tossa yks kaveri, joka voi tehdä sulle sen takatilan ovineen / hyllyineen. Onks siinä takaovi vai keskiovi? Toihan neljä m tulee melkein keskiovelle saakka.

Ajetaanko sillä talvellaki?

Jos haluat lisätietoja siitä jampasta, laita yv.

Neppi
AriW
Ajoneuvos

Kaikkihan tossa on ihan toteutettavissa jopa pohjolan tallissa,takatallin koko on ongelma mielikuvitukselle mun kohdalta. Jollei kyhää kuskin päälle parivuodetta.
junior
Rattiamiraali
Truck: volvo b58

Viesti Kirjoittaja junior »

Takapäästä sais lattiaa varmaa tiputettua niin paljon että mahtuis nukkupaikat osaksi takatilan yläpuolelle pyöräkoteloita hieman muokkaa niin saa tasaisen lattian
kulkuri
Kansleri

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

eikö takapään lattian tuossa tapauksessa voi pudottaa alas asti ja sängyt sitten sen päälle :wink:
vesiä kun ei juuri tarvittu niin tilahan pitäis riittää pyörien välissä eiks niin :?
AriW
Ajoneuvos

Nii voiki. Meitsin vääristynyt mielikuva loi älykoppaan vaan maksimikorkeuden ja annoin itseni ymmärtää ko. "takatallin" ruumatilan lattiasta kattoon asti. :roll:
jiivee
Rattiamiraali

http://www.nettikaravaani.com/omavalmis ... ma/1429834.
Eipä oosi meitsille paljoo nakertamista,jos kaikki pelaa,vaan kun kukkarosta pitääs löytyy muutakin kun hämähäkin seittiä. :)
Vastaa Viestiin