APUVA!!!!
Olisko jollakin tietoa mistäpäin kannattaa alkaa ratkoa ainakin minulle oudontuntuista kytkin ongelmaa
Kytkinpoljin muuttui kivikovaksi eikä liiku oikeastaan lainkaan eikä tietysti irroitakkaan
Kytkin toimi normaalisti ja auto seisoi pari päivää . Sen jälkeen kaputt kun likkeelle piti lähteä .
On paineilma keventeinen nesteellä toimiva . Nestesysteemi tuntuu toimivan normaalisti kun päästää nestettä ilmausruuvista . Kyseessä tuuppari mersun koneelle ja ZF latikolla
Jos sieltä on paineilmatehostus lakannut tehostamasta, riuska mies kyllä polkee sen voimalla silti. Tosin ainakin jonkun mallin Scanioissa kytkimen polkeminen on kiellettyä silloin kun tehostus ei toimi, joku sieltä voi särkyä. En muista kuulleeni että Mersun/ZF:n vehkeissä olisi kieltoa.
Teiden Ritari kirjoitti:Jos sieltä on paineilmatehostus lakannut tehostamasta, riuska mies kyllä polkee sen voimalla silti. Tosin ainakin jonkun mallin Scanioissa kytkimen polkeminen on kiellettyä silloin kun tehostus ei toimi, joku sieltä voi särkyä. En muista kuulleeni että Mersun/ZF:n vehkeissä olisi kieltoa.
Scaniassa menee paskaksi, mikäli väkisin yrittää polkea. Kannattaisi kilauttaa U:kiin, Hanskille. Mielellään neuvoo ja taatusti asiansa osaa. ( Meilläkin kertonut jo luurissa, minkä kokoiset avaimet kehiin )
Eikös karaokescaniassa ollut samanlainen vaiva joka johtui jostain ilmajärjestelmän kolmitieventtiilin jumiutumisesta, eli ei päästänyt kytkintehostimelle ilmaa ollenkaan?
Ei muuten kannata Volvossakaan väkisin polkea, ruikkii poljinsylinteristä pikkusen kerrallaan nestettä ulos ja lopputuloksena on tyhjä säiliö josta menee lopuksi ilmaa systeemiin ja poljin muuttuu lerpuksi
Ei ollut vikaa ilmapuolella vaan tuo Jonen mainitsema n 20cm tanko joka työntää kytkinhaarukkaa murtunut poikki . Vähän ihme homma mutta poikki on ja murtopinta tuore vaikkei siihen edes mitään vääntöä pitäis tulla Taidan pistää migillä kasaan ja katsotaan miten kestää
ps. Ei sais mersussakaan painaa kytkintä voimalla pohjaan kun tehostus ei toimi poljinsylinterin suora tanko muistuttaa nyt uhkaavasti kysymysmerkkiä
Tanko ei varmaan maksa paljon mitään mutta sen irroittaminen tuosta paineilmatehostimesta vaatisi joko tietoa tai ko paketin purkamista että systeemi selviäisi . Nyt pääasia että saa "ruumiin " siirrettyä pois tieltä , eikä vaihtaminen uuten vaikeaa myöhemminkään kun on "tietoa" tai ammattilaisten luona
Se tehostin irtosi ammattimieheltä nopsaan kun mulla se myös oli yksi epäilyksen aihe kun kytkin "kantoi". Miten se irtoaa, niin siitä ei ole hajuakaan. Mutta irti sen saa ja toimii vielä vaikka se roikkuukin irti itse paketista.
Tehostin ei ole kiinni laatikossa kuin neljällä M8 pultilla mutta kun tuo tangonpätkä on jotenkin kiinni tehostimen sisällä , eikä tavallisilla "käännä nosta työnnä kierrä vedä ja tee kaikkea muutakin hullua" systeemeillä halunnut irrota niin miggiliimalla saa ainakin auton siirtokuntoon ja onhan noilla siirtokuntoon laitetuillaa saanut joskus ajaa jopa vuosia ennen kuin "viritykset " ruvenneet haittaaman mieltä tai joskus jopa liikkumista
Minä vaihdoin tuohon tehostimeen uudet o-renkaat ja tiivisteet, jonka jälkeen jäi kantamaan ihan sikana (sain osat Hanskilta, huollon yhteydessä, kun pudotti paineita niin perkuleesti). Seuraavaksi olikin haettava taas säädöt paikoilleen, ja ajettava ainakin litra Mobilia niveliin, jotta kaikki alkoi pelaamaan. Nyt pelaa kuin enkeli... (koputtaa puuta )