Rekkakuskit jäällä
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 436
- Liittynyt: 05 Syys 2015 15:15
- Truck: MB
- Location: EP
- Member id: 239
- Paikkakunta: Jurva
Rekkakuskit jäällä
Voi hettapiru,onko tuala amerikas nuan jälkeenjäänyttä porukkaa,kattoon äsken ja ei oo ees konttilukkoja,liinoilla vedettiin ympäri.Ja talvesta nua ei tiärä mitää,tulisivat tänne harjoittelemaan,oppisivat jotain.Noh huumoriohjelma tuokin kai.
Mutta on niillä hyvät LAA-puhelimet.
Mutta on niillä hyvät LAA-puhelimet.
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Rekkakuskit jäällä
Joo sano, käsikirjoitettua viihdehuttuahan tuo on koko ohjelma. Puhutaan 40 pakkasesta ja ajellaan paitahihasillaan ikkuna auki
Nykyaikasia vehkeitä näkyvät olevan, tenuakin kaadellaan suoraan kärryn liittimiin, vehkeet näyttää muutenkin siltä, että ne on raahattu jostain hallien takaa tekemään "viimeistä tiliä"
Jos meininki on oikeasti noin avutonta, niin suomesta kun menis joku "vanhan kansan automies" Niittikoppi- tai SM-sisulla souviin niin se ajaisi nuo "kovat pojat" suohon kaikki
Eivät kehtais enää naamaansa näyttää seuraavana talvena 

Nykyaikasia vehkeitä näkyvät olevan, tenuakin kaadellaan suoraan kärryn liittimiin, vehkeet näyttää muutenkin siltä, että ne on raahattu jostain hallien takaa tekemään "viimeistä tiliä"

Jos meininki on oikeasti noin avutonta, niin suomesta kun menis joku "vanhan kansan automies" Niittikoppi- tai SM-sisulla souviin niin se ajaisi nuo "kovat pojat" suohon kaikki


Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Rekkakuskit jäällä
Eihän suomalaiset tuolla pärjää kun icebear tulee vetämään turpaa 

- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Rekkakuskit jäällä
Entisenä irtoperien kuskaajana en voi ko ihmetellä miks niillä paineilmajousilla ei voi nostaa sitä auton persettä yhtään ylös ko kärriä hylkää johonkin. Seuraavan pitää hirmu vauhdilla runtata auto sinne alle. Jos auton perää nostaa 10-15cm kärriä jättäessä voi pyörittää jalat alas ilman voimaa ja seuraava voi sitten alle peruuttaa normaalisti ja passata jousilla korkeuden sopivaks.
Vaihteiden vaihtamisen vaikeutta ei voi kans ko ihmetellä. Tuskin autot kaikki suoralovisia on, kun siellä kumminkin on volvojakin seassa.
Yks mikä ihmetyttää on se asuintila siinä takana. Ei siellä oo säilytystilaa, ei ruoan tekovehkeitä yms. Siel on helvetin levee punkka ja keskellä tila mis mahtuu seisomaan suorana. Normaalissa suomalaisessa buldogin kopissa yleensä mahtuu seisomaan, on riittävän levee punkka ja samat vähäset säilytystilat. Jenkkien puolikkaan nupit on rungoltaan yhtäpitkiä kun euroopassa täysperän vetäjät. No piikkinokka tietyst huoltamisen kannalta helpompi, mut ei jaksa ymmärtää.
Työvalojen jatkuva polttaminen taakkepäin ja majakoiden pyöriminen normi konttikärrin kanssa on ja vähän ihmetyttäny. Erikoiskuljetuksessa ei oo yhtään majakkaa enempi. Etuauto ehkä.
Suurin viihdytysarvo tulee ehdottomasti siitä, että he kokevat kertovansa miten kovia jätkiä ovat ja muu maailma nauraa v****** mitä pellejä. Pääpelle syyttää työntekijöitä kun autot hajoo tienpäälle huollon puutteen takia. Ite ei vaivaudu edes rengasta vaihtamaan vaan kiskoo kärriä niinkauan että on vaan vanteet jälellä, toki samalla haukkuen et kaikenlaisia paskakärrejä joutuu kiskomaan. Ei hoitanu alaskassa hommia, niin joutu menemään takas kanadaan ja perustamaan oman firman. Kilpailuvalttina pikkulasten tasolla oleva touhu ja kilpailijan kiusaaminen vaikkapa tukkimalla tie firman pihaan.
On se hyvä että siperiassa ei oo yhtä vaikeita olosuhteita ajella. Ei oo huonosti aurattuja asvalttiteitä ja liukkaita siltoja.
https://youtu.be/9if13Z4CRQs
Vaihteiden vaihtamisen vaikeutta ei voi kans ko ihmetellä. Tuskin autot kaikki suoralovisia on, kun siellä kumminkin on volvojakin seassa.
Yks mikä ihmetyttää on se asuintila siinä takana. Ei siellä oo säilytystilaa, ei ruoan tekovehkeitä yms. Siel on helvetin levee punkka ja keskellä tila mis mahtuu seisomaan suorana. Normaalissa suomalaisessa buldogin kopissa yleensä mahtuu seisomaan, on riittävän levee punkka ja samat vähäset säilytystilat. Jenkkien puolikkaan nupit on rungoltaan yhtäpitkiä kun euroopassa täysperän vetäjät. No piikkinokka tietyst huoltamisen kannalta helpompi, mut ei jaksa ymmärtää.
Työvalojen jatkuva polttaminen taakkepäin ja majakoiden pyöriminen normi konttikärrin kanssa on ja vähän ihmetyttäny. Erikoiskuljetuksessa ei oo yhtään majakkaa enempi. Etuauto ehkä.
Suurin viihdytysarvo tulee ehdottomasti siitä, että he kokevat kertovansa miten kovia jätkiä ovat ja muu maailma nauraa v****** mitä pellejä. Pääpelle syyttää työntekijöitä kun autot hajoo tienpäälle huollon puutteen takia. Ite ei vaivaudu edes rengasta vaihtamaan vaan kiskoo kärriä niinkauan että on vaan vanteet jälellä, toki samalla haukkuen et kaikenlaisia paskakärrejä joutuu kiskomaan. Ei hoitanu alaskassa hommia, niin joutu menemään takas kanadaan ja perustamaan oman firman. Kilpailuvalttina pikkulasten tasolla oleva touhu ja kilpailijan kiusaaminen vaikkapa tukkimalla tie firman pihaan.
On se hyvä että siperiassa ei oo yhtä vaikeita olosuhteita ajella. Ei oo huonosti aurattuja asvalttiteitä ja liukkaita siltoja.
https://youtu.be/9if13Z4CRQs
Rosmo
Re: Rekkakuskit jäällä
Jenkit (kanukit) ajavat kyllä helvetin vanhalla kalustolla. Meininki tuntuu olevan että jos sen voi korjata, se korjataan, ja missä kunnossa autoa on oikeasti niin ettei sitä voi korjata? Tilannetta tietysti autta edullinen työvoimakustannus.
Perus Volvon rekkaveturi pohjoisamerikassa on varustettu Cumminsin moottorilla ja eatonin synkronoimattomalla vaihteistolla. Kyllähän sielä tietysti muitakin on tarjolla, mutta aika pitkälti autot kuitenkin tilataan sillä perus tekniikalla, joka ei merkittävästi ole 50 vuodessa muuttunut.
Se ohjaamohan niissä on ihan naurettavan pieni koppi. Ne alkoivat tehdä isompia ohjaamoja, mutta sitten muuttivat lainsäädäntönsä niin ettei auton pituutta enää rajoitettu, vain kuormatilan pituus, josta seurasi että sen pikkuisen kopin perään voitiin helposti runkoa pidentämällä mahduttaa iso asuintila, eikä ollut enää mitään tarvetta nostaa hyttiä moottorin yläpuolelle. Ja kenellekään ei ole kai valjennut että jokin kompaktimpi rakenne voisi olla kätevä maansiirrossa, jakeluautoissa tai missä tahansa muussa kuin mantereenhalki jyräävässä linjaliikenteessä.
Se Alkaskassa seurattu Daltonin valtatiehän on siis ympärivuoden käytössä, mutta koska on aika kevyesti perustettu soratie, niin raskaimmat kuljetukset tehdään talvella kun tie on tukevasti jäässä. Tie itsehän ei ole kovin vaarallinen, mutta olosuhteet ovat kyllä toisinaan aika tuikeat.
Niitä takatyövaloja niissä poltetaan kai vaan kameroiden takia, ja ilmeisesti eivät pala jatkuvasti, vain kun haluavat peilistä tutkia kuormaa, tai kun ajavat kameran ohi, niin että kuvaan jää jotain muutakin kuin kirkkaat ajovalot.
Perus Volvon rekkaveturi pohjoisamerikassa on varustettu Cumminsin moottorilla ja eatonin synkronoimattomalla vaihteistolla. Kyllähän sielä tietysti muitakin on tarjolla, mutta aika pitkälti autot kuitenkin tilataan sillä perus tekniikalla, joka ei merkittävästi ole 50 vuodessa muuttunut.
Se ohjaamohan niissä on ihan naurettavan pieni koppi. Ne alkoivat tehdä isompia ohjaamoja, mutta sitten muuttivat lainsäädäntönsä niin ettei auton pituutta enää rajoitettu, vain kuormatilan pituus, josta seurasi että sen pikkuisen kopin perään voitiin helposti runkoa pidentämällä mahduttaa iso asuintila, eikä ollut enää mitään tarvetta nostaa hyttiä moottorin yläpuolelle. Ja kenellekään ei ole kai valjennut että jokin kompaktimpi rakenne voisi olla kätevä maansiirrossa, jakeluautoissa tai missä tahansa muussa kuin mantereenhalki jyräävässä linjaliikenteessä.
Se Alkaskassa seurattu Daltonin valtatiehän on siis ympärivuoden käytössä, mutta koska on aika kevyesti perustettu soratie, niin raskaimmat kuljetukset tehdään talvella kun tie on tukevasti jäässä. Tie itsehän ei ole kovin vaarallinen, mutta olosuhteet ovat kyllä toisinaan aika tuikeat.
Niitä takatyövaloja niissä poltetaan kai vaan kameroiden takia, ja ilmeisesti eivät pala jatkuvasti, vain kun haluavat peilistä tutkia kuormaa, tai kun ajavat kameran ohi, niin että kuvaan jää jotain muutakin kuin kirkkaat ajovalot.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Rekkakuskit jäällä
Nonii juu,ohjelma tekemällä tehtyä huttua. Vaihtais ees sen napin takana olevan alppitorven äänen joskus.
Mutta noi autot,kyllä mä ymmärrän että käytetään joka alustassa cat,cummins tai mack moottoria eatonin kanssa. Onneks enää ei twin stickkejä,mutta kustannuskysymyshän se on. Kalustoa on siellä mantereellä,vähintään aika reilusti. Miksi ei käytettäisi toimivaa ja hyvää tekniikkaa? Halvalla? Ja ne alustat on halpoja verrattuna tänne,missä pitää olla sitä ja tätä tingentangelia ja nippeliä niin että riittää. Ja päästöt versus hinta moottoreilta vaaditaan täällä jo ihan mahottomia. (Mersedes,pieni moottoripaja ja niiden koneet tulee...) Vanhoja miinoja,mutta toimivia ni miksi pitäisi uusia vaan uusimisen ilosta. No eu:lta löytyy siihenkin varmaan tosi pätevä syy. Mutta kuitenkin suurin osa jenkkilässä ovat itsenäisiä liikenteenharjoittajia,jolloin auton ei tartte maksaa "miljoonia".
Isoja on,puolikkaan veturin alusta on aika saman mittanen ku 5 akselisen maa-auton.
Joskus pikkupoikana kyydissä istuneena totesin oikeastaan hytin hyväksi,miksi sen käskyttämön pitäisi niin iso olla ku takana sitä kuitenkin koisaa ja huilaa. Tasalattia ja kaikki eikä ollu Sisussakaan mikrouunia,Kenworthiin tms. se ainaki mahtuis.
Alustathan noissa melkein määräytyy käyttötarpeen mukaan,Kenworthit vetävällä telillä,Peterbiltit yleensä ei ole jne.
Onhan noissa kaikkea ihmettelyä,mutta periamerikkalaiseen tapaan miksi muuttaa jos toimii.
Pakko vielä mainita,kyyti on hyvää vaikka kilsoja ties kuinka monta miljoonaa ja autolla ikää yli 30 vuotta.
Mutta noi autot,kyllä mä ymmärrän että käytetään joka alustassa cat,cummins tai mack moottoria eatonin kanssa. Onneks enää ei twin stickkejä,mutta kustannuskysymyshän se on. Kalustoa on siellä mantereellä,vähintään aika reilusti. Miksi ei käytettäisi toimivaa ja hyvää tekniikkaa? Halvalla? Ja ne alustat on halpoja verrattuna tänne,missä pitää olla sitä ja tätä tingentangelia ja nippeliä niin että riittää. Ja päästöt versus hinta moottoreilta vaaditaan täällä jo ihan mahottomia. (Mersedes,pieni moottoripaja ja niiden koneet tulee...) Vanhoja miinoja,mutta toimivia ni miksi pitäisi uusia vaan uusimisen ilosta. No eu:lta löytyy siihenkin varmaan tosi pätevä syy. Mutta kuitenkin suurin osa jenkkilässä ovat itsenäisiä liikenteenharjoittajia,jolloin auton ei tartte maksaa "miljoonia".
Isoja on,puolikkaan veturin alusta on aika saman mittanen ku 5 akselisen maa-auton.
Joskus pikkupoikana kyydissä istuneena totesin oikeastaan hytin hyväksi,miksi sen käskyttämön pitäisi niin iso olla ku takana sitä kuitenkin koisaa ja huilaa. Tasalattia ja kaikki eikä ollu Sisussakaan mikrouunia,Kenworthiin tms. se ainaki mahtuis.
Alustathan noissa melkein määräytyy käyttötarpeen mukaan,Kenworthit vetävällä telillä,Peterbiltit yleensä ei ole jne.
Onhan noissa kaikkea ihmettelyä,mutta periamerikkalaiseen tapaan miksi muuttaa jos toimii.
Pakko vielä mainita,kyyti on hyvää vaikka kilsoja ties kuinka monta miljoonaa ja autolla ikää yli 30 vuotta.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Rekkakuskit jäällä
Catin koneella,pitkään. Rollsin koneella ikuisuus?Sprinter kirjoitti:Kauankohan menee opetella käyttään tämmöstä vaihteistoa??
https://m.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Rekkakuskit jäällä
noille ku veis oikeita talvirenkaita ja lukollisia telivetosia autoja niin ois äkkiä miljonääri. vielä ku sais vaihderobotit noille kun tuntuu olevan kovin vaikea noitten ajaa fulleria.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Rekkakuskit jäällä
Kai se pitää jollain tapaa saada ohjelma erotettua jostain kauniista ja rohkeista.
Tota oos seuraillu tota norskien hinausauto ohjelmaa,tylsää olis seki kattoo jos ei pöljät jäis jumppaseen. Niil on kuitenki ketjupakkokin. Hauska ohjelma.
Tota oos seuraillu tota norskien hinausauto ohjelmaa,tylsää olis seki kattoo jos ei pöljät jäis jumppaseen. Niil on kuitenki ketjupakkokin. Hauska ohjelma.
Re: Rekkakuskit jäällä
Kadunkulmissa hieno varmaan vaihtaa vaihteita kolmella kepillä.
Volvohan yrittää kovasti myydä I-Shiftiä amerikkalaisillekin nykyään. Ja Mersu-konserni myy PowerShiftiä jollain toisella nimellä.
Kärryn kytkentä saattaa olla vaikeaa jos ei ole ilmajousia vetoautossa... Jotain älyttömän hankalaa ja VAARALLISTA nousua kun yrittivät nousta ihmettelin että miksi oli ketjutettu vetävästä telistä vain etummainen akseli. Siinähän se takimmainen sitten löi tyhjää ja oli vaikeaa.
Volvohan yrittää kovasti myydä I-Shiftiä amerikkalaisillekin nykyään. Ja Mersu-konserni myy PowerShiftiä jollain toisella nimellä.
Kärryn kytkentä saattaa olla vaikeaa jos ei ole ilmajousia vetoautossa... Jotain älyttömän hankalaa ja VAARALLISTA nousua kun yrittivät nousta ihmettelin että miksi oli ketjutettu vetävästä telistä vain etummainen akseli. Siinähän se takimmainen sitten löi tyhjää ja oli vaikeaa.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Rekkakuskit jäällä
Se noissa pätkissä on kans erikoista kun niillä ei vissii ole rajoitusta ajoajan suhteen?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Rekkakuskit jäällä
Jossain oikein vanhassa jaksossa ekalla tai toisella kaudella muistan että vehkeet jäi jumppaseen vastamäkeen ja kuski ketjutti vain takimmaisen akselinWonderi kirjoitti:. Jotain älyttömän hankalaa ja VAARALLISTA nousua kun yrittivät nousta ihmettelin että miksi oli ketjutettu vetävästä telistä vain etummainen akseli. Siinähän se takimmainen sitten löi tyhjää ja oli vaikeaa.

Siinä sitä hämmästeltiin. "Ei se nouse ilman vinssiä, ei kertakaikkiaan"

Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Rekkakuskit jäällä
Ootteko seurannu nyt menevää jenkki metsurit sarjaa?
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Rekkakuskit jäällä
Mistäs norskien hinaus-autot tulee?
Jotenkin koominen toi että henkilöautot on lähes kaikki autommaattivaihteisia koska manuaali on niin vaikee ja raskaampi kalusto sitten suoria. Suoralovisen edut kuitenkin aika pienet haittoihin nähden.
Ite jouduin aikonaan suoralovisella sisulla satunnaisesti ajamaan ja ei me toimeen keskenämme tultu. Jos jatkuvasti ois ajanu, ois sen varmaan oppinu, mut niin vähäsillä kilometreillä ei homma miulta luonnistunu.
Piikkinokkasista en oo koskaan tykänny. Miulle luonnollisempaa istua etupyörän päällä ja korkeemmalla. Mittojen hahmottaminen huomattavasti helpompaa.
Jotenkin koominen toi että henkilöautot on lähes kaikki autommaattivaihteisia koska manuaali on niin vaikee ja raskaampi kalusto sitten suoria. Suoralovisen edut kuitenkin aika pienet haittoihin nähden.
Ite jouduin aikonaan suoralovisella sisulla satunnaisesti ajamaan ja ei me toimeen keskenämme tultu. Jos jatkuvasti ois ajanu, ois sen varmaan oppinu, mut niin vähäsillä kilometreillä ei homma miulta luonnistunu.
Piikkinokkasista en oo koskaan tykänny. Miulle luonnollisempaa istua etupyörän päällä ja korkeemmalla. Mittojen hahmottaminen huomattavasti helpompaa.
Rosmo
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rekkakuskit jäällä
Mulla on Röllissä suoralovinen kolmonen. Synkrot kulunut pois. Ei sillä opi ajamaan - aina kun luulee oppineensa niin kuuluu kauhea rusahdus. Auto osaa kertoa, kun se haluaa uusia osia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Rekkakuskit jäällä
Jos sä tarkoitat suoralovisella suoria hammasrattaita, niin ei sillä ole oikeastaan asian kanssa tekemistä. Fullerin ja Eatonin yleisimmät vaihteistot ei ole vaan synkronoitu pääväihteiden osalta. Niitä saa kyllä täysin synkronoitunakin ja käsittääkseni myös automatisoituna. Täysin synkronoimattomia, siis myös aluevaihtajan osalta, saa hakea aika kaukaa historiasta, jos ei lasketa niitä joista synkat on vaan loppu.Rantarosvo kirjoitti: Jotenkin koominen toi että henkilöautot on lähes kaikki autommaattivaihteisia koska manuaali on niin vaikee ja raskaampi kalusto sitten suoria. Suoralovisen edut kuitenkin aika pienet haittoihin nähden.
Ite jouduin aikonaan suoralovisella sisulla satunnaisesti ajamaan ja ei me toimeen keskenämme tultu. Jos jatkuvasti ois ajanu, ois sen varmaan oppinu, mut niin vähäsillä kilometreillä ei homma miulta luonnistunu.
Piikkinokkasista en oo koskaan tykänny. Miulle luonnollisempaa istua etupyörän päällä ja korkeemmalla. Mittojen hahmottaminen huomattavasti helpompaa.
Ei "pultokki" autossa istuta oikeastaan sen korkeammalla, Sisussa ja Scaniassahan on ollut 80-luvulta asti sama hytti kummassakin, ja volvossakin jo nykyään, nokka on vain lasikuitukate joka ei edes välttämttä pitä konetta. SR Sisut ovat aika hurjan näköisiä kun tehdään remonttia:
http://i361.photobucket.com/albums/oo54 ... -hytti.jpg
Kyllähän sen fullerin kanssa oppii elämään, ja jopa arvostamaan sen hyviä puolia, mutta kyllä sen paikka silti mun mielestä on museossa.
Niijuu, ainakin viimeisimmissä IRT jakoisssa Alex päästelee automaatilla. Tai ilmeisesti jokin robotti, kun jossain mäessä sanoi laittavansa jonkun pakkovaihteen päälle.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Rekkakuskit jäällä
En tiedä sen tarkemmin mitä suoralovisella tarkotan. Työnantajalla oli 80 luvulla 2 sisua, sitä matolaatikon mallista ja niistä vaan puhuttiin et ne on suoralovisia. Sen vähän minkä niillä ajoin en tykänny.
Piikkinokkasista oon ajanu ainakin 142 scanialla, enkä tykänny siitäkään. Mikähän se mersu ois ollu jolla ajoin irtoperiä. Vuosimalli varmaan 86-88 paikkeilla, mut ekoja robottivehkeitä ja viimosen vajaan vuoden ajoin lpr-trku-lpr runkolinjaa scanialla joka tais olla 144. Satunnaisesti joitakin tuhansia kilometrejä 12 ja 16 volvolla. Mersun vaihteistosta tykkäsin, mut väliteli vehkeenä se oli raivostuttava talviliukkailla. Oli puolikas, muut on ollu täysperiä ja niiden erot on ollu mitättömän pieniä renkinä ajavan kuskin kantilta. Mersulla ajoin yhdellä ja samalla autolla ehkees eniten, joitakin satoja tuhansia kilometrejä. Viimonen scania on jääny mieleen, et sillä ajoin 140tkm kun meitä oli 2 kuskia ja auto tuli uutena ja ko lopetin sillä oli ajettu 280tkm. Auto kävi siis 2krt/vrk turussa, joten se näki tietä. Silloin sai 1 kuski ajaa vielä n. 850km keikan 5krt viikossa.
S-sarjan sisun koulutukseen osallistuin, mutta en sen koulutuksen jälkeen ees muistanu minkälainen auto se oli. Oli nimittäin tarjoilut kohillaan. Näin mie niitä paria uutta sisua viikottain, mut koskaan en käyny ees hytissä istumassa.
Piikkinokkasista oon ajanu ainakin 142 scanialla, enkä tykänny siitäkään. Mikähän se mersu ois ollu jolla ajoin irtoperiä. Vuosimalli varmaan 86-88 paikkeilla, mut ekoja robottivehkeitä ja viimosen vajaan vuoden ajoin lpr-trku-lpr runkolinjaa scanialla joka tais olla 144. Satunnaisesti joitakin tuhansia kilometrejä 12 ja 16 volvolla. Mersun vaihteistosta tykkäsin, mut väliteli vehkeenä se oli raivostuttava talviliukkailla. Oli puolikas, muut on ollu täysperiä ja niiden erot on ollu mitättömän pieniä renkinä ajavan kuskin kantilta. Mersulla ajoin yhdellä ja samalla autolla ehkees eniten, joitakin satoja tuhansia kilometrejä. Viimonen scania on jääny mieleen, et sillä ajoin 140tkm kun meitä oli 2 kuskia ja auto tuli uutena ja ko lopetin sillä oli ajettu 280tkm. Auto kävi siis 2krt/vrk turussa, joten se näki tietä. Silloin sai 1 kuski ajaa vielä n. 850km keikan 5krt viikossa.
S-sarjan sisun koulutukseen osallistuin, mutta en sen koulutuksen jälkeen ees muistanu minkälainen auto se oli. Oli nimittäin tarjoilut kohillaan. Näin mie niitä paria uutta sisua viikottain, mut koskaan en käyny ees hytissä istumassa.
Rosmo
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 436
- Liittynyt: 05 Syys 2015 15:15
- Truck: MB
- Location: EP
- Member id: 239
- Paikkakunta: Jurva
Re: Rekkakuskit jäällä
Oli se sm300 sisu aikanaan hyvä,lumi-aholla niitä silloon,mutta jarrut niis aina reistas,meinasin kerran hesas ajaa poliisiauton perään ku jarrut taas sökönä,niimpä sitä sitte ajeltiin tyhjänäkin teli maas kun sielä ees oli jarrut.Siitä sitte tulikiven katkuinen puhelu seinäjoelle.
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Rekkakuskit jäällä
Fullerin päävaihteiston rattaat on suorahampaiset ja siirtäjillä siirretään kokonaisia hammaspyöriä eikä siirtoholkkeja. Eli kyseessä on ns. siirtopyörävaihteisto. Alue ja ns. loikkari on toteutettu vinohampaisilla rattailla, siirtoholkeilla ja synkroilla. Erikoista laatikossa on suuret välykset. Avattua lootaa tarkastellessa luulee ensin, että kaikki laakerit on sököt mutta suuret välykset kuuluvat asiaan. Suoran laatikon nimitys tulee nimenomaan suorista hammasrattaista. Hammasvälit ovat varsin karkeat ja siitä syystä rattaat kytkeytyvät kohtalaisen helposti vaikkeivat kierrokset ihan täysin täsmääkään. Paras raskaan kaluston laatikko millä ikinä ollut kunnia ajaa. Vaatii vaan asennetta.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: Rekkakuskit jäällä
Jos tämmöisellä kolomen kepakon keksinnöllä joutuis leipänsä hankkimaan kilometri taksalla niin nälkä olisi vieraanammeSprinter kirjoitti:Kauankohan menee opetella käyttään tämmöstä vaihteistoa??
https://m.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g

Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Rekkakuskit jäällä
Tulis lisää turvallisuuttakin liikenteeseen ko molemmat kädet tarvitaan vaihekepille. Vielä molemmille jaloille kytkimet, niin se ois siinä. Kyl mie arvostan nykyaikaa, mutta myös niitä jotka on ajanu vaikkapa tota miulle tuttua turun väliä 50-70 luvulla. Miulla vanhin rekka jolla oon ajanu oli vm. 70 110 super tylppänokka scania ja sekin oli elämys. Vaihekepissä oli pituutta ja se heilu miten sattuu, mut vaihteet löyty helposti. Muuten sisusta, mittaristot yms. oli kun noissa jenkkirekoissa. Lastaamassa jonkun kerran superilla kävin eli hyvin vähäset kokemukset on ja ei haittaa miuta yhtään.
Rosmo
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Rekkakuskit jäällä
Joskus tuli ajeltua pitkänokkasella 111 scanialla. Melkonen seiväs siinäkin lattiassa. Fulleri on tullut tutuksi 13 ja 18 lovisena versiona sm ja e sarjan sisuista. En yhtään ihmettele, että amerikoissa suosivat fulleria. Siinä on omat hyvät puolensa. 18 vaihteisen välitysalue on laajin mitä tarjolla olevista kovista laatikoista löytyy ja ryömintävaihdekin on todellinen ryömintä. Mutta kuka tykkää mistäkin. Makuja on monenlaisia. Tuubissa on hyviä videoita fullerista ja vielä 80-luvulla tarjolla olleista twin stick vaihteistoista. Sellasta olisi jännä päästä kokeilemaan. Amerikkalaisilla on erikoisia systeemejä, tarinan mukaan rekan vetureihin tuli vasta 80-luvulla etuakselin jarrut pakolliseksi...
Re: Rekkakuskit jäällä
Noinhan se joo menee, mutta se synkronoimattomuus on se joka tekee siitä äkkiseltään hankalan käyttää, eikä suorat hammasrattaat. Moni on tietysti tehnyt virhepäätelmän että synkronoimattomuus olisi seurausta niistä suorista rattaista.housetruck kirjoitti:Fullerin päävaihteiston rattaat on suorahampaiset ja siirtäjillä siirretään kokonaisia hammaspyöriä eikä siirtoholkkeja. Eli kyseessä on ns. siirtopyörävaihteisto. Alue ja ns. loikkari on toteutettu vinohampaisilla rattailla, siirtoholkeilla ja synkroilla. Erikoista laatikossa on suuret välykset. Avattua lootaa tarkastellessa luulee ensin, että kaikki laakerit on sököt mutta suuret välykset kuuluvat asiaan. Suoran laatikon nimitys tulee nimenomaan suorista hammasrattaista. Hammasvälit ovat varsin karkeat ja siitä syystä rattaat kytkeytyvät kohtalaisen helposti vaikkeivat kierrokset ihan täysin täsmääkään. Paras raskaan kaluston laatikko millä ikinä ollut kunnia ajaa. Vaatii vaan asennetta.
Sen loikkarin toteutus on mulle kyllä mysteeri. Voihan se tietysti olla jotenkin synkronoitukin, mutta jos sitä koittaa käyttää kuten muiden laatikoiden loikkaria, niin itkua ja hampaiden rutistusta tulee.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Rekkakuskit jäällä
Se loikkari vaihtaa hitaasti toisin kuin alue. Herkästi tulee hosuttua sen kanssa ja loikkari ei kytkeydy. Hiljaa hyvä tulee ja vastamäkeen kiihdyttäessä ei kannata käyttää välttämättä ollenkaan. Loikkarissa on synkrot, vanhemmiten tuppaa tosin kulumaan nekin pois.