Mikä vikana kun jarrut ravistaa?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
diesel
Kippari
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Tammi 2007 18:59
Paikkakunta: tyrvää

Mikä vikana kun jarrut ravistaa?

Viesti Kirjoittaja diesel »

Mikä vois olla vikana kun talvirenkaiden vaihdon jälkeen jarrutuksessa kulkuri alkoi ravistamaan ja muutenkin ratti tärisee yli 80 vauhdissa.

Tasapainotus tietenkin voi tehdä ton tärinän, mutta mikä tekee jarrutuksessa välillä tosi voimakkaan ravistuksen?

Voisiko renkaiden vaihdon yhteydessä mennä jokin vikaan?

Voiko rumpu siirtyä kun pultit otetaan irti vai onko rumpu erikseen vielä kiinnitetty?
Avatar
Bamse
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Huhti 2006 17:47
Location: Hamina
Paikkakunta: Hamina

Mikä vkana kun jarrut ravistaa

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Meidän Scaiaan kun vaihdettiin uudet pinnapultit ja sen jälkeen säädettiin jarrut, niin alkoi voimakas ravistus. Rumpu otettiin pois, rumpu on ehjä, mitään näkyvää vikaa ei ollut.
Jarrukengät kuitenkin otettiin pois ja tappi hiottiin sekä liikutusmekanismi putsattiin ja voideltiin, rumpu paikoilleen ja pyörä kiinni, jarrujen säätö. Kuinkas sitten kävi, ravistus hävisi, tulin siihen tulokseen että, tämä on minun oletus, kengät oli vähän jumissa ja ne jotenkin aiheuttivat ravistuksen. :?:
Sitten mennään Saloon :D
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

miten pultit kiristetty :?:
kiristitkö käsin, vanne varmasti puhdas ja oikein paikallaan ja ristiin vähän kerrallaan, hyvin puhdistetut ja öljytyt pultit /mutterit :?:
vain siten takaa oikean ja tasaisen kiristyksen eikä löysty pultit eikä ravista renkaat 8) 8)
varsinkin hakkaavalla "kärrypulttikoneella" todelliset momentit mitä sattuu ja voimaa vetää rumpu kieroksi tai pultit poikki :twisted: :twisted:
vaikka minuakin sylettää käsitöiden teko, niin pyöränpulttien kiristyksessä hikipisarat palkitaan :lol: :lol:
diesel
Kippari
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Tammi 2007 18:59
Paikkakunta: tyrvää

Viesti Kirjoittaja diesel »

En tiedä miten kiristetty.
Se oli Euromasterilla vaihdettavana eli luulisi heidän osaavan laittaa alle.
Ei siinä mikään muu haitta kun se jarrutuksessa tuleva ravistus oli aika häiritsevää.
Kannattaako viedä takaisin rengasliikkeeseen ja vaatia tarkistamaan onko he tehnyt kaiken huolella?
Aika vaikea todistaa, että ei ravistanut kun toin tämän tänne.
Avatar
Bamse
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Huhti 2006 17:47
Location: Hamina
Paikkakunta: Hamina

Mikä vikana kun jarrut ravistaa

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Pultit on kiristetty momenttivarrella, joka on pulttikoneessa, lukuja en nyt muista, eli kaikki ovat tasaisen kireällä.
lottesse
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Joulu 2006 22:07
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja lottesse »

normaali ilmiö toi ravistus.joka kerta kun kuormuristakin on eturenkaat poissa ja laittaa uudelleen takaisin niin vähän aikaa ravistaa niin et paikat putoo suusta.vaihtaa varmaan jarrurummut vähän paikkaa koska asettuu itsestään paikoilleen noin päivän ajon jälkeen n100-200km.
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

Ei se mitään todista vaikka on vaihdettu rengasliikkeessä renkaat, siellä toisinaan ammattitaidotonta/välittämätöntä porukka töissä. Niille on pääasia saada vaan äkkii renkaat alle ja auto pois uusien töiden tieltä.
Kannattaa itse käyttää pultit löyhällä ja kiristää ristiin käsin jatkovarren avulla. Ensin tarkistaisin onko renkaat tosiaan tasapainotettu ollenkaan..
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

eipä todista kyltti liikkeen katolla vielä mitään:
suurehko henkilöautokorjaamo ja maineikaskin, asiakas toi renkaat tasapainoitukseen. työn jälkeen asiakas palasi pian kertoen että renkaat ravistaa edelleen.
muista töistä vapautunut kaverini korjasi nauruaan pidätellen jäljet: renkaassa oli säteisheittoa, jolloin 2 painolla ei yleensä saa 0-tulosta kerralla ja kone vaatii korjauspainoa jonnekkin. (sitähän ei saa laittaa, vaan on siirrettävä jo asetettuja painoja hieman)
heppu oli huiskinut kummankin vanteen reunan täyteen painoja ja sitte lyöny ne asiakkaalle alle, kun korjauspainoja ei enää mahtunut :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Itsellä kävi talvella etujarrurempan yhteydessä sama juttu, kun eturummut käytin pois, puhdistin ja kasasin sitten niin heti koeajolla huomasi että joku meni hommassa pieleen kun jarrutettaessa alkoi vemputtamaan. Jarrutestissä näkyi sitten huojunta viisarin neulassa. Sitten sain vinkin velipojalta joka tietää raskaan kaluston käytön lavettipuolelta, että todennäköisesti rummun ja navan väliin on jäänyt joku pieni ruoste-, sora- ym.hitunen joka saa heti jarrurummun heittämään sen verran koska se on niin syvän mallinen( ja samalla vannekin heittää). Katsastusmies oli samaa mieltä. Raskas rumpu kun kolahtelee asennettaessa herkästi ja irtoavaa ruostehilsettä voi tippua väliin.
Asia tulee tarkistettua kun vaihdan tässä kesä etuset alle...
T.Peku
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vemputtamista voi esiintyä pienemmissäkin rummuissa, aikanaan ajelin Astro Vaneilla ja kerran kun takana oli 60km soratietä, alkoi auto täristä siihen malliin että luulin kardaanin irronneen jostain :shock: Oltiin jossakin Viitasaarella lauantai-iltana eikä mitään vikaa löytynyt, ajoin paikallisen rekkafirman pihaan kysymään onko korjaamoa joka tutkisi asiaa :? Mutta sattui ystävälliset rekkamiehet, peruuttivat täysperän hallista ulos ja rupesivat tutkii montun päällä autoa, ens töikseen havaitsivat takarummun olevan "kuumako hellan koukku!!!" Vika korjattiin painepesurilla rummun sisään vettä ruutaamalla, jenkissä on sen verran suuret toleranssit että kiviä oli päässyt rummun sisään. Rekkamiesten mielestä yleinen vika raskalla puolella, eli tavaraa pääsee kenkien väliin hankaamaan, rumpu kuumenee ja menee soikeaksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
JussiK
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Huhti 2007 18:41
Truck: 9700HD 15M
Location: Espoo

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Tuleeko ravistusta sillon kun jarrutat suoralla? Ajettiin viime kesänä etelässä moottoritien rampilta pois ja loiva mutka + jarrutus teki niin kovan ravistuksen että luultiin että rengas irtoaa. :shock: Pienen pähkäilyn jälkeen ajettiin lähimpään rengasliikkeeseen ja katsottiin aurauskulmat ja tasapainotettiin eturenkaat. Sisämelukin putosi murto-osaan siitä mitä se oli ennen tasa-painotusta. :)
vanteros

Viesti Kirjoittaja vanteros »

Merkistä ja vuosimallista riippuen saattaa olla, että pitäs, varsinki eturenkaat, kiristää momenttiavaimella. Olikohan nyt että esim kakkos-sarjan Scanian sai kiristää millä vaan mutta kolmos-sarjalaisen eturenkaan kiristykseen pitää käyttää momenttiavainta.

Vanteen ja rummun välistä tietenkin epäpuhtaudet pois, kuten edellä on mainittu.

"Sijjaasa hakee...."
diesel
Kippari
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Tammi 2007 18:59
Paikkakunta: tyrvää

Viesti Kirjoittaja diesel »

Vein takasin rengasliikkeeseen ja kiristivät uudestaan vanteet momenttiin.


Nyt ainakin vielä tuntuu, että ravistus hävisi. Tosin en ole päässyt vielä kunnolla testaamaan.
Avatar
Scania K 82
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Elo 2007 09:32
Location: Janakkala
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mikä vikana kun jarrut ravistaa?

Viesti Kirjoittaja Scania K 82 »

Noissa uudemmissa rumpujarrullisissa on painonsäästön kustannuksella ohennettu rumpujen materiaalia. Joten Kiristämiseen on syytä paneutua huolella, vaikka renkaat olisikin tasapainotettu. 1. Puhtaus, 2. Jarrut vapaana, jos käsijarru akselilla se pois päältä, 3. Oikea momentti kiristykseen. Pitäisi tulla tärinätön versio.
8 litraa perämoottorissa.
Vastaa Viestiin