Mistähän lähtien linja auton apuvirran antamiseksi on tarvittu 24v kaapeleita 12v kaapelilla ei kuulemma lähe... pomo toi toiset kaapelit hälle toisella autolla
Mitään 24v apukaapelia ei ole olemassakaan, mutta yleensä raskaalle kalustolle on yleensä tarve pidemmille ja paksummille kaapelille. 10 litrainen diesel vaatii startissa vähän eritavalla tehoa kuin 1600cc bensakone.
Tai niin, jos toi oli joku jenkki ohjelma, niin ne käyttää joskus sitä systeemiä jossa autossa on 12v sähköjärjestelmä 2 akulla, mutta käynnistettäessä ne kytketään hetkeksi sarjaan 24v startille
Lähtee 16mm2 kaapeleilla. Jouduin kerran laittamaan pikkukaapelit Röllin omien kaapeleiden jatkoksi, kun annoin apuvirtaa yhdelle jämähtäneelle nupille ja en saanut katiskaani tarpeeksi lähelle. Nuppi oli riviparkissa ja viereiset P-ruudut olivat täynnä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Kyllä kunnon kaapelit kannattaa olla. Puhutaan ihan oikeasti eri asiasta kun yritetään startata puskurit vastakkain jollain https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... yskaapelit jossa johdin tulee leuvan toisen puoliskon peltilärpäkkeeseen ja kahva itsessään on muovia kuten johdon kivikova kuorikin, kun oikeasti annetaan apuvirtaa niin että tilaa jää autojen väliin http://www.tarvikkeet.fi/tuote/12102/ka ... i-70mm2-7m ja akun navat ei sula ja kipinöi eikä jännite tipu kaapelissa eikä kaapeli kuumene. Paino kertoo jotain siitä onko kaapeli muovia vai kuparia.
Aika hyvässä alennuksessa noi tarvikkeet.fin kaapelit. Nykyautoissa, siis jos unohetaan nää hyötyajoneuvot ja puhutaan haitta-ajoneuvoista on vaan se ropleemi, et ei taho saaha akun napoihin kiinni kaapelia. Työkalupakissakin miinusnapaan saa ja plussaan jos edes yrittää niin runkoon ottaa leuka kiinni varmasti. Olis ees kaapeleissa varaa kääntää akku toisin päin, mut ei. Oon ratkassu homman trukinlataus pistokkeella johon on helppo tökätä apuvirtaa tai antaa sitä. Löytyy myös auton persiistä ko aukasee kuskinpuolen takaoven ja samalla piuhalla mikä käy startti-apu pömpeliin(12/24V300A) voin kytkeä hupiakut antamaan lisävirtaa, edellyttäen tietysti et niissä sitä on. Äitmuorin polosessa(polo) on kyl tilaa kahvoille, mut akunkengät on sellaset ihme härpättimet missä ei pysy mikään ylimääränen kiinni.
only4pro kirjoitti:Ei varmaan ole käynnistämiseen tarkoitettu kun vain 200A lupaavat... Pitää varmaan itse virittää omaan trukkiliitin ja toiseen päähän hauenleuat
Oletko koskaan tarkistanut mille virralle pääkytkin on speksattu?
Noissa ilmoitetaan yleensä se jatkuvan virran sieto.
only4pro kirjoitti:Ei varmaan ole käynnistämiseen tarkoitettu kun vain 200A lupaavat... Pitää varmaan itse virittää omaan trukkiliitin ja toiseen päähän hauenleuat
Oletko koskaan tarkistanut mille virralle pääkytkin on speksattu?
Noissa ilmoitetaan yleensä se jatkuvan virran sieto.
Tuollanen siellä monesti naksuu: http://www.startax.net/?mid=10&pid=113& ... ang=fi&id= kestää sahata käyntiin 2500A (60 000W) edestä. Sitten jatkuvan akuilta otettavan / ladattavan virran pitää asettua 250A:n alle. Eli 6000W minkä B10M:n volvon tarttiki vaan ottaa.
Reddewil kirjoitti:
Tuollanen siellä monesti naksuu: http://www.startax.net/?mid=10&pid=113& ... ang=fi&id= kestää sahata käyntiin 2500A (60 000W) edestä. Sitten jatkuvan akuilta otettavan / ladattavan virran pitää asettua 250A:n alle. Eli 6000W minkä B10M:n volvon tarttiki vaan ottaa.
Joo tota tarkoitin, eli tuokin pääkytkin on 250A, samalla tavalla kuin se töpseli on 200A, kumpikin kestää hetkellistä löylyä paljon enemmän.
Noi "sähköiset pääkytkimet" on muuten aika suolaisen hintaisia verrattuna perinteisiin. Onnin autossa 250A -> 300A välillä hinta loikkaa 300e, 600e pääkytkimestä alkaa jo ahistaa.